Jump to content

Franz sodia kombi


Soknamann

Recommended Posts

Hei Jeg har en kombi fra franz sodia laget i 1957. Jeg liker den kjempe godt, men den har en del skavanker og problemer

1. Dersom snellert er på vil våpenet gå av med sikringen på.

2. Løpet er ganske slitt og noe rust på utsiden

3. Trenger ny kolbekapp ettersom den er for kort

4. Bitemerker på stokken

5. Mye slitasje på stokken

6. Nettsjæring veldig slitt ned

Dersom jeg vil fikse dette hva vil dette koste.

Link to comment
Share on other sites

Vil du fikse på dette selv? Eller be en børsemaker om det? Dersom du vil selv:
 

1.  demonter våpenet: skru av bolbekappa så kommer du til en gjennomgående bolt. Skru den ut og du kommer til mekanismen. Rens alt, og smør opp. Kan hende det er nok. 
Du kan sikkert justere vekta på snellertavtrekket på en liten skrue ved avtrekkeren. Tyngre høres lurt ut. 
2. slitt inni? Runde bommer inni rifleløpet? Hvis det er slitt utenpå kan du enten ceracoate det selv. Eller l en børsis pusse det og legge på ny blånering. Koster ca 2500.-

3. Bestill en tykkere. Jeg liker Pachmayr slc. Krever litt jobb med tilpassing. 
4 og 5.  les tråden om The Woodstock Workshop og fiks det selv. Anbefaler et sett for restaurering av trestokk fra ccl. Må være med red root oil i settet.  (For øvrig: bitemerker???😳😂)

6.  nettskjæringsverktøy! Ikke vanskelig å bruke. 

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke har erfaring med å demontere stokken, så vær klar over at det skal ingen ting til før du ødelegger skruene. Du må ha skrutrekkere som passer perfekt. Du må alltid slipe til noen skrutrekkere/bits. Selv et sett jeg kjøpte fra Reknagel, måtte jeg slipe for å gå ned i de smale sporene. 

 

Det hjelper ikke å justere vekta til snellerten. Det skal være mulig å ha skudd i rifleløpet, og om du spenner snellerten, skal du kunne "klikke" ned snellerten uten at skuddet går, om sikringen er på. Dette fikses. 

 

Jeg vil tippe at du trenger et budsjett på 10.000,- Det er det verdt. Da har du våpenet sikkert ut din levetid. 

 

Hvor mye veier den?

 

Kan du legge ut noen bilder?

Link to comment
Share on other sites

Enig, avtrekk / snellert MÅ fikses. Men det kan være skitt og størknet olje fra 1957 som er problemet. En solid rens vil vise om så er tilfelle. 
Det er nok verdt 10.000 å fikse den dersom løpet kun er slitt på utsiden. Er det slitt i betydning utskutt, så er børsa søppel. 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

On 4/5/2021 at 8:11 AM, amatør said:

Om du ikke har erfaring med å demontere stokken, så vær klar over at det skal ingen ting til før du ødelegger skruene. Du må ha skrutrekkere som passer perfekt. Du må alltid slipe til noen skrutrekkere/bits. Selv et sett jeg kjøpte fra Reknagel, måtte jeg slipe for å gå ned i de smale sporene. 

 

Det hjelper ikke å justere vekta til snellerten. Det skal være mulig å ha skudd i rifleløpet, og om du spenner snellerten, skal du kunne "klikke" ned snellerten uten at skuddet går, om sikringen er på. Dette fikses. 

 

Jeg vil tippe at du trenger et budsjett på 10.000,- Det er det verdt. Da har du våpenet sikkert ut din levetid. 

 

Hvor mye veier den?

 

Kan du legge ut noen bilder?

Vet desverre ikke hvordan jeg legger ved bilder, men den veier rundt 3 år

Link to comment
Share on other sites

Fin kombi, som det absolutt verdt å få pusset opp. Dette er noe helt annet en nye kombier som man finner i butikkene nå. Skulle du bestilt en tilsvarende kliss ny, vil jeg tippe den ville koste ca 150.000,-

 

Vurderer du å få satt på ett kikkertsikte?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, amatør said:

Fin kombi, som det absolutt verdt å få pusset opp. Dette er noe helt annet en nye kombier som man finner i butikkene nå. Skulle du bestilt en tilsvarende kliss ny, vil jeg tippe den ville koste ca 150.000,-

 

Vurderer du å få satt på ett kikkertsikte?

Har ikke vurdert det nei, føler det vil fjerne den litt gamle og ordentlige følelsen den gir.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...