Jump to content

Innregulering ammo for db rifle 8x57JRS


FEVIK

Recommended Posts

Har anskaffet en Chapuis db rifle i 8x57JRS. Børsa har loddede piper, 60cm lengde.
Påmontert en Zeiss Victory Varipoint 1,1-4x24 T* med retikkel 60 i svingmontasje.

 

image.png.0d99f9551023c1f42ac1af62c6daa805.png

 

Har ingen håndfaste opplysninger om hvilken type ammunisjon som børsa er innregulert med fra fabrikk, annet
enn selger som hevder å ha brukt original Norma Oryx med stort hell. Etter hva jeg leser så kan dette være riktig da mange
brukere på div. forum hevder at Chapuis ofte benytter Oryx for innregulering av sine db rifler. Har sendt mail til fabrikken for å få informasjon
om dette samt annet, men ikke mottatt svar ennå og kommer vel heller ikke noe svar før får sendt av gårde noen fraser på fransk!
Noen der ute som kan litt fransk og som er villige til å oversette noen setninger for meg?
Har bestilt en 20 pakning med Oryx - for å ha et utgangspunkt for videre testing.
Ønsket mitt er å finne en ladning som samskyter tilfredsstillende, med kikkerten påmontert.

Fortrinnsvis med RWS sin 13g/200gr Evo kule. Hvorfor akkurat denne?   Ingen annen grunn enn at leser at den skal ha omtrent samme egenskaper / bløthet som ORYX og at jeg har liggende noen hundre av de fra før av da jeg også har en kombi med samme riflekaliber. I tillegg har den jo et litt "klassisk" utseende som heller ikke akkurat gjør noe. Benytter også samme kule i 9,3x62 med godt resultat.

 

Påsken er jo dørgende kjedelig men heldigvis åpnet muligheten seg for en rask tur på skytebanen i går ettermiddag.
Rigget opp en blink med altfor små sorte siktepunkter - 3cm dia. Men det var det jeg hadde for hånden akkurat da. 100m avstand.
Må nok skaffe noen med langt større siktepunkt da trådkorset jo dekket siktepunktet og vel så det..
Testet noen skudd med Evo 200gr / 45gr 203B. Samt noen ferdigrulla Geco Teilmantel 12g / 185gr

som ga snitt lik 753m/s, men glemmer disse for nå.

 

Fikk skutt og kronografert (Magnetospeed) 4x med Evo ladningen:

skudd 1 684m/s venstre pipe    skudd 2 686m/s venstre pipe    skudd 3 706m/s høyre pipe    skudd 4 685m/s høyre pipe
ca. 1 minutts ventetid mellom skudd 1/2, lang pause og så ca. 1 minutts ventetid mellom skudd 3/4.
Original RWS Evo 13g/200gr oppgis til 695m/s på pakka.

 

image.png.e2ca09c7d5177fd290b99b3300c9ab68.png


Denne ladinga "krysser", dvs. venstre pipe skyter over og til høyre for siktepunktet mens høre pipe skyter over og til venstre.
Da blir jo spørsmålet om ladinga må reduseres eller økes.
Hadde venstre pipe samlet for høyt og til venstre for siktepunktet og vice versa for høyre pipe, så blir det vel teoretisk riktig å øke ladinga, da rekylkreftene (virker oppover i forhold til senter tyngdepunkt) påvirker mer enn kulas hastighet gjennom pipene?
Men her krysser jo ladinga, og da tilsier vel "normal" db rifle teori at ladinga må reduseres?    

Slik jeg tenker er jo også 45gr 203B for Evo kula antagelig i øvre sjiktet mht. lading så kan vel ikke være riktig at
skal måtte presse ladinga opp i / over "maks" for å presse kulene nedover?

Men så kan jeg liksom ikke helt skjønne at børsa skal prestere så mye bedre med original Oryx på 196gr og med oppgitt hastighet på
730m/s som er oppgitt hastighet på pakka. (Har ikke mottatt min enda. så venter i spenning!).
Men det er vel dette som er db riflers lunefulle sannhet. Kanskje må prøve annet krutt, annen kule, etc. etc.
Dette er for de spesielt interesserte. Ser at det ligger an til å bli mange timer på skytebanen fremover.
Får sette på litt varme i garasjen og lade en håndfull nye testpatroner.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, higraver said:

Dobbeltrifle er kanskje regulert på 50m for å ligge tett på hverandre . Du har ikke skrevet hvor mye pause du hadde mellom hver toskuddsserie . Min erfaring sier 15min er minimum .

 

 

Vanligvis er det veldig lite tid mellom skuddene riflene er regulert for, mener å huske det er 8 sekunder for min Krieghoff .500NE

Link to comment
Share on other sites

8 sek er vanlig. Det blir spennende å se hvordan den går med fabrikk Oryx! Kan dele min ladning med deg til Oryx om du vil det? Samler bra i min rifledrilling i 8x57irs som er regulert for fabrikk Oryx. 
winchester fabrikkammo med 200 grains Nosler Partition kule samler også veldig bra i min. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, slb said:

Hei,

 

Er den regulert med optikk? Skyter du med optikk? DB skyter ofte ikke likt med optikk, som med åpne sikter.

 

slb

Ja, skyter med kikkerten på. Vet at den ikke er innregulert med kikkert men må bare erkjenne at synet ikke er hva det var og derfor må finne noe som funker med kikkert. Blir nok kun å bruke åpne sikter i tettene / de trangeste postene.

 

1 hour ago, Skaubjønn said:

8 sek er vanlig. Det blir spennende å se hvordan den går med fabrikk Oryx! Kan dele min ladning med deg til Oryx om du vil det? Samler bra i min rifledrilling i 8x57irs som er regulert for fabrikk Oryx. 
winchester fabrikkammo med 200 grains Nosler Partition kule samler også veldig bra i min. 

Setter pris på om du vil dele dine ladedata med meg👍
 

Mht. skytehastighet så ventet jeg nok ca. 1 minutts tid mellom skudd 1/2.
Og så sikkert en 10-15 minutters tid før skudd 3/4 (med 1 min mellomrom),
måtte jo bort til skiva for å se / lappe og tilbake å rigge opp igjen børsa.
Spottekikkert står høyt på ønskelista..

 

Alle 4 skuddene ble skutt med Magnetospeeden strammet rundt pipene, den satt ikke kjempegodt tilstrammet men samtidig såpass godt at ikke løsner og KANSKJE også dette har påvirkning på treffpunkt?
Skal prøve både med og uten denne på pipene neste gang - for å se om noen forskjell.

 

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste er to blinker. Skyt venstre løp på venstre og høyr på høyre. Skyt to skudd rett etter hverandre. Min erfaring med de tre doblingene jeg har hatt er at det spiller liten rolle om det går 4 eller 15 sekunder. Men samskytingen er regulert for to hurtige skudd. Vent 15 min, og skyt to til. Da ser du om kula krysser. 
det enkleste er å bruke den kula som den er regulert med, i samme hastighet. Alt annet blir (uendelig) med prøving og feiling. 
Og lad totallengde lik fabrikklengde

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Fikk testet 3x skudd i går, nå med 43,0gr 203B, COL 75.

1 skudd venstre pipe sitter i alle fall nå til venstre for siktepunktet og vice versa for skudd 2 høyre pipe, dog noe høyt. Fortløpende skudd.

Et 3 og siste skudd venstre pipe 10 minutter etterpå sitter nesten likt som skudd 1.

 

image.png.b4041ca23db011f07bc1de36ac954717.png

 

Prøver å lade ørlite hardere igjen og ser hva som skjer🤔

Link to comment
Share on other sites

Kjapt spørsmål @FEVIK: skyter du bakre avtrekker først? Venstre pipe? 

 

Dobbelrifler som ikke er links skyter høyre pipe med fremste avtrekk. Såvidt meg bekjent er da regulering gjort med tanke p å å skyte fremre avtrekk / høyre pipe først, så bakre avtrekk / venstre pipe etter "noen" sekund. 

 

Ellers er det vel vanlig dobbelrifle-teori at økt utgangshastighet kan gi tettere samskyting, i henhold til skissen vist under. I praksis... noen dobbelrifler er sære, kun små endringer (f.eks bytte tennhette) kan gi store utslag. Andre dobbelrifler spiser det meste. Jeg har hatt to, en i 9,3x74R som var utrolig kresen. En i 375 H&H som satte alle 300 grain kuler noenlunde innenfor samme klysa på 100 m. Savner ikke dobbelrifle i 9,3x74R, men den i 375 burde jeg beholdt, selv om den var i "feil" kaliber.   

 

DR_impact2.jpg.522f570f223dbe636fc9e42eaa6a8146.jpg

Link to comment
Share on other sites

@SteinarBM
Jeg har skutt venstre pipe - bakre avtrekker først ja. Har tenkt at dette er mest naturlig da jeg får best avtrekksposisjon slik.
Ble klar over at dette antagelig ikke er korrekt fremgangsmåte nå for et par dager siden når fikk studert litt mer i bøker og på nett. Jeg har skaffet meg boka av G. Wright som du refererer til, mye interessant lesning der!
Er nok vanlig å skyte høyre pipe - fremre avtrekker først, som du sier.
Begår nok alle klassiske feil som kan gjøres med slike rifler - men moro er det lel.

 

Så ut som unngikk "kryssing" på forrige runde på banen, så har nå ladet opp noen patroner med 0,3gr økning i mengde krutt fra forrige test. Like forhold ellers.
Aner ikke om dette gir utslag i det hele tatt og nå blir det jo også andre forhold siden må skyte høyre pipe først. Blir jo i grunnen rykk tilbake til start.
Må bare prøve seg frem litt og litt.

 


 

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke noe fasitsvar på dette med hvilken avtrekker man bruker først, selv om børsene blir regulert for å skulle skyte høyre løp / fremre avtrekk først. Har hørt om flere som konsekvent bruker bakre avtrekk først, og lever godt med det. Poenget er vel å finne noe som fungerer, og holde seg til det. 

 

Du får oppdatere videre utprøving i tråden her!  

Link to comment
Share on other sites

@maral

La inn en ønskes kjøpt eller lånt anonse her på forumet og en barmhjertig sjel tok kontakt. Fant en på ebay også men den var håpløst dyr.  Mener den ville komme på 1500 ca med frakt.

Om du kan vente til jeg er ferdig med å utvikle noen ladninger som passer til børsa kan du låne min. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, jjrckd said:

Ville testet Woodleigh RN også. Hvis du får til samskyting med den så har du ei mye bedre kule enn Oryx.

Har liggende en eske med denne👍
Kan det stemme at denne kula ikke er fullt så bløt som Oryx?

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, FEVIK said:

Har liggende en eske med denne👍
Kan det stemme at denne kula ikke er fullt så bløt som Oryx?

 

Har lest på forumet her at folk mener den er litt hardere ja. Oryx er jo bløt som f...
På Woodleigh sin hjemmeside kan du se hvilket hastigheter de mener kulen opererer best.

Link to comment
Share on other sites

Ikke fullt så bløt nei. Holder godt sammen og ga gjennomskyting på alle dyrene jeg skjøt i fjor (16 stk). Pene slakt. I JRS så ladet jeg til v0 på 716ms. I JS så ladet jeg til 763ms. For sånne som meg som bryr seg om sånt så ser Woodleigh kula bedre ut enn Oryx. Billigere er den også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da jeg hadde dobbling, fulgte jeg skissen til @SteinarBM mtp ladning. Var tørke på Accubond 250 grs i 9,3 den gang. Forrige eier hadde laborert en ladning som samlet meget bra med AB, selv om børsa var regulert med Oryx. 

Fant en ladning med omtrent samme kulevekt som AB. Disse var Woodleight 250 grs, og Geco 255 grs, som også er bonded. 

Begge disse gikk omtrent om hverandre med samme ladning til slutt. 

Lett var det ikke, men veldig lærerikt ;)

 

Link to comment
Share on other sites

On 4/4/2021 at 12:00 PM, FEVIK said:

Har ingen håndfaste opplysninger om hvilken type ammunisjon som børsa er innregulert med fra fabrikk, annet
enn selger som hevder å ha brukt original Norma Oryx med stort hell. Etter hva jeg leser så kan dette være riktig da mange
brukere på div. forum hevder at Chapuis ofte benytter Oryx for innregulering av sine db rifler. Har sendt mail til fabrikken for å få informasjon
om dette samt annet, men ikke mottatt svar ennå og kommer vel heller ikke noe svar før får sendt av gårde noen fraser på fransk!

 

I dag tikket det faktisk inn et svar, kort men forsåvidt greit nok.

 

Bonjour 
La fabrication de l'arme est de 1995 , malheureusement nous n'avons pas d'autre information . Cordialement

 

Som med Google oversetter blir som dette:

Hallo Produksjonen av våpenet er 1995, dessverre har vi ingen ytterligere informasjon. hjertelig

 

Ja, ja. Da vet jeg i alle fall at frøkena er lagd i 1995. Og jeg vet da også at børsa IKKE kan være regulert med Norma Oryx, da den jo ble introdusert på markedet i 1996. Forsåvidt nyttig nok info det. Da tenker jeg kanskje det er en mulighet for at det er benyttet RWS ammo, eks. TIG. Uansett kommer det en 20 pakning Oryx i 
posten snart så får teste ut litt med de også.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Tar opp tråden igjen etter lang tids pause.

La prosjekt db rifle på hylla i fjor sommer- må jakte litt også.

Etter igjen nå å ha prøvd mange forskjellige ladninger og kulevekter og ladet til den store gullmedalje, og brukt noen "Bærums tiere" på dette, så får jeg fortsatt ikke akseptabel samling. Satte på en fin eldre Swarovski Habicht Nova kikkert 2.2 - 9x42 også - i håp om å kunne oppnå litt bedre samlinger enn med  Zeiss kikkerten.

Neida, null niks nada forskjell. Men fin kikkert🤣

Gruble gruble - sjekke montasjer, alt sitter som det skal.
 

Kun en fornuftig vei videre nå - selge eller fikse. Selge nå er uaktuelt - blir da å lure noen på samme måte som jeg føler jeg har blitt lurt.  Ringer til Drangedal og avtaler levering til uka.
Skal regulere med RWS Evolution 291 grain org. ammo. Ikke av annen grunn enn at jeg liker kula (funker bra i lav hastighet som her) og har ennå grei tilgang på farikkammo samt løse kuler.
Antar lar seg gjøre å finne frem til en ladning som er nesten identisk til org. ammo. 

 

I frustrasjon pusser jeg over rifla i går kveld, nøye - langs skinner på pipene og over alt. Vekk med all gammel olje og drit. Oppdager at fremre del av høye pipe er i ferd med å løsne i loddinga. Kan beveges noen tidels mm ved å klemme sammen med neven..
 

Jævlig klønete å ikke oppdage dette før. Og enda mer klønete å handle usett på FINN av en kar som nok hadde kunnskap om elendig samskyting og at noe var galt. Kunne sagt masse om vedkommende - men hjelper desverre ingenting. Min feil - er man kåt på å handle så er man det og handler deretter. Til mitt forsvar så omsettes det vel 10x så mange dobblinger i 9,3x74R som 8x57JRS, iallefall på Finn. Må jo prøve å rettferdiggjøre tåpelige handlinger litt..


Børsa skal nå uansett fikses ordentlig med ny innregulering. Ingen vei utenom.
Men vil teste ut med "faste piper" nå i ettermiddag. Har surret et par runder med jernbindertråd og strammet sånn passe til. Kan vel umulig bli værre.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kostnader tilsvarer nok langt på vei en helt grei ny rifle. Desverre. Samtidig så må man jo på et eller annet tidspunkt bare gi f... og få ordnet opp. 

Vaagsland tar jobbben ja. Fabrikken svarer meg ikke, eller sent. Gidder ikke hevde reklamasjon på en snart 30 år gammel børse med ukjent antall mer eller mindre seriøse eiere. Gud vet hva som er puttet i av ammo heller. Men synes det er svakt kvalitetsmessig at slikt skjer.

Loddinga på min Sauer bbf54 fra 58 er like fin idag som da. Og den er skutt en del med. 

Men håper og regner med å få igjen ei børse som da funker som snus😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sikkert mange ulike erfaringer med forskjellige børsemakere over det ganske land.
Som fagfolk forøvrig. Noen mener at rørlegger Hansen er ubrukelig mens andre lovpriser vedkommende.
Har selv benyttet en 3-4 av de mest "kjente" og har gode erfaringer med de alle.
Men nå er jo ikke dette en tråd om hvilke bm vi anbefaler eller ei😉
 

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Da har jeg endelig fått enda et par damer i huset. En aldrende tysk frøken og en noe yngre fransk utgave. De har vært på ferie i Telemark en tid, og det føles godt å endelig ha de tilgjengelige igjen.

20221116_221637.jpg.44ed49a12ac6ab623d1898aa6c5bb7ac.jpg

 

Tyskeren har fått justert litt på sitt tenningspunkt og fransøsen har fått justert vinklene på de tynne leggene sine på nytt pluss fått lagt inn litt mere i baken. 

De må prøves snarest mulig så får håpe det blir en mulighet til "freddan". 

Spent som første gang..

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Da har jeg endelig fått tid til å prøveskyte db rifla etter ny regulering.  Det er gjort en god jobb med ny regulering. Siste serien til børsemaker var 2x 9ere, hull i hull.
Min test for en ukes tid siden ga ca. 6 cm.
Fra å ha totalt håpløs presisjon samler den nå veldig bra. Rett og slett utrolig fornøyd.


image.jpeg.83ed792201d17e75614725328fef52bf.jpeg

 

 

Da gjenstår det å få ladet litt forskjellig for å se om klarer å få til
greie samlinger med andre kuler. Oryx / Geco Plus / Woodleigh må prøves ut. Må også forsøke å duplisere original Evolution.
Blir moro å teste ut dette nå som vet at iallefall noe funker.

 

20230422_091115.jpg.0686f3b5699e54566e87357de17d128e.jpg

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...