Jump to content

Moment sauer 200 str??


Ggnfnelwllwlwl

Recommended Posts

Man kan lese så mangt på interweben... Du bør unngå å overtrekke pipefestet; hvis du bruker mer enn anbefalt risikerer du å strekke kassen permanent og få dårligere presisjon. Det er en grunn til at Sauer gikk fra å anbefale 10-12 nm til 8 nm. 

 

Uten beddeblokk kan momentet på skjefteskruene også påvirke presisjonen; har du beddeblokk er det mindre kritisk. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, boble said:

Man kan lese så mangt på interweben... Du bør unngå å overtrekke pipefestet; hvis du bruker mer enn anbefalt risikerer du å strekke kassen permanent og få dårligere presisjon. Det er en grunn til at Sauer gikk fra å anbefale 10-12 nm til 8 nm. 

 

Uten beddeblokk kan momentet på skjefteskruene også påvirke presisjonen; har du beddeblokk er det mindre kritisk. 

Hvordan kan du mene at kassen blir dårligere av for høyt moment? Har du opplevd eller sett dette før??

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Ggnfnelwllwlwl said:

Hvordan kan du mene at kassen blir dårligere av for høyt moment? Har du opplevd eller sett dette før??

Ja, sett. Det var ikke helt uvanlig i starten da 200 str kom. Akutt symptom er spredning sideveis, da kan det være for sent og kassen kan være strukket. 

 

Som sagt var anbefalingen 10-12 nm de første årene. Har man først brukt det lenge nok må man fortsette; en av mine kaster om jeg bruker mindre enn 9 nm. På nye skal man holde seg til 7-8 nm. 

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen mellom godt og dårlig smurte skruer, kan være fort like mye som å doble dreiemomentet. Så det er nesten meningsløst å oppgi tiltrekkningsmoment uten å oppgi hvordan det skal smøres. 
 

 

(Alle enheter som er oppkalt etter en person, skrives med stor første bokstav)

  • Like 2
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Som supplement til Amatørens ;-) altid meget gode indlæg, vil jeg tilføje, at olie omkring pibeenden og pibeindfestningen i kassen, også kan forøke tendensen til at pibeindfestningen strekkes, og deformeres permanent
Om man indfører "dræneringsspor" radialt på pibeenden vil man reducere dette problem, og ofte kan man så reducerer moment, og stadigvæk have stabil monterig

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer det Amatør skriver. Det er egentlig meningsløst å oppgi en momentverdi uten å spesifisere smøring. Momentet man trekker til med er jo bare et indirekte mål på boltkraften man er ute etter. Den forenklede formelen vi bruker for å lage trekketabeller for rørflenser er: T=KxFxD.  T er moment, K er «nut factor» eller en sammensatt verdi for friksjon etc basert på tester, F er boltkraft og D er diameter på bolten. 
 

Basert på tester ser vi at K typisk varierer fra ca 0,13 (smurt med Molycote Rapid G plus) til ca 0,2 ved tørre gjenger for galvaniserte bolter/muttere (dette er tester vi har gjort for UNC studbolts mellom 1/2 tomme til 1 tomme)

Link to comment
Share on other sites

I så fall er det jo rart at en ny Sauer 200 str leveres med disse boltene innsatt med fett. Det står ingen steder i bruksanvisningen at dette skal fjernes. Men det står at momentet skal vøre 7-8 Nm på boltene som fester løpet.

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, bardp said:

I så fall er det jo rart at en ny Sauer 200 str leveres med disse boltene innsatt med fett. Det står ingen steder i bruksanvisningen at dette skal fjernes. Men det står at momentet skal vøre 7-8 Nm på boltene som fester løpet.

Alle skruer og gjenger på sauer’n innført med fett/olje?

Link to comment
Share on other sites

Nei de t er de ikke. Og om du leser i manualen under klargjøring står det ingen tin om at fett på bolter skal fjernes. Jeg hadde for ikke lenge siden en lykkelig eldre rekrutt og han mor innom med sin funke nye 200 str for en gjennomgang og klargjøring. Tok ut løpet for å se at det ikke var noe fett mellom løp og låskassa noe det ikke var men avfettet for sikkerhet skyld med TRI. Boltene var innsatt med hvitt fett og det står ingen ting i manualen om at dette skal fjernes. Det var så vidt jeg kunne se ikke noen andre bolter som var innsatt med dette fettet. Vil vel tro det hadde stått i manualen om det var meningen dette skulle fjernes.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Elgjaeger said:

En annen grunn til at vi bruker et smøremiddel (Molycote) med veldig lav friksjon, er at det viser seg gjennom testing at det gir en mye jevnere friksjon, dvs ett gitt moment gir mye mindre variasjon i boltkraft/spenning.

Dette er min erfaring også. 
 

Men alle har ikke fått med seg at bedre smøring/lavere friksjon gir høyere forspenning i skruene ved samme dreiemoment. Så det kan være skummelt å bruke et bedre smøremiddel enn det tiltrekningsmomentet er beregnet utifra.  

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, amatør said:

Dette er min erfaring også. 
 

Men alle har ikke fått med seg at bedre smøring/lavere friksjon gir høyere forspenning i skruene ved samme dreiemoment. Så det kan være skummelt å bruke et bedre smøremiddel enn det tiltrekningsmomentet er beregnet utifra.  

 

 

Det stemmer, og man går lett fra f.eks K på 0,13 til 0,15 bare med å skifte til annet smøremiddel. Det betyr jo ca 15 % endring av boltkraft/spenning.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bardp said:

Nei de t er de ikke. Og om du leser i manualen under klargjøring står det ingen tin om at fett på bolter skal fjernes. Jeg hadde for ikke lenge siden en lykkelig eldre rekrutt og han mor innom med sin funke nye 200 str for en gjennomgang og klargjøring. Tok ut løpet for å se at det ikke var noe fett mellom løp og låskassa noe det ikke var men avfettet for sikkerhet skyld med TRI. Boltene var innsatt med hvitt fett og det står ingen ting i manualen om at dette skal fjernes. Det var så vidt jeg kunne se ikke noen andre bolter som var innsatt med dette fettet. Vil vel tro det hadde stått i manualen om det var meningen dette skulle fjernes.

Opplevd at løpsskruene har løsnet før?

Link to comment
Share on other sites

Ja på en av fruen sine Sauere var det faktisk et problem at skruene løsnet etter 4-500 skudd. Jeg prøvde først å avfette hullene og skruene uten at det hjalp. Til slutt måtte jeg ha jengelåsing på de for å få de til å sitte. Merkelig sak vi har jo en haug med 200 str her i huset og kun på en har dette vært et problem.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bardp said:

Ja på en av fruen sine Sauere var det faktisk et problem at skruene løsnet etter 4-500 skudd. Jeg prøvde først å avfette hullene og skruene uten at det hjalp. Til slutt måtte jeg ha jengelåsing på de for å få de til å sitte. Merkelig sak vi har jo en haug med 200 str her i huset og kun på en har dette vært et problem.

Hvor gammel er fruen sin?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...