Jump to content

.22LR til 15 meter vs 50 meter. Presisjon.


nhd

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring for at ammo som går dårlig på 15 meter kan være utmerket på 50 meter?   Og vv slik at ammo som går meget godt på 15 meter, svikter på 50 meter?

 

Bakgrunnen for spørsmålet er en test vi gjorde i går på 15 meter med en Bleiker. Eley Tenex og billige Eley Biathlon gikk til ca 101,5. Lapua Center-X gikk til 105.0 og SK Rifle match til 105,5. Det overraskende var at Tenex gikk så dårlig. Om dette holder seg også på 50 meter, (skal teste i vindstille om en måned når vi flytter ut), er det jo bare å holde seg til Lapua/SK.

Bakgrunnen for testing var nettopp at opplevelser fra skyting var at det selv med utmerket siktebilde og gode avtrekk ble lave poengsummer.

Link to comment
Share on other sites

Det som går dårlig på 15m går også dårlig på lengre hold. Men en kan ha skudd som går greit på 15 men som skjener ut når holda blir lengre.

SK standard, SK rifle match, og Lapula Center-x er etter det jeg har forstått samme skuddene det er kun sorteringen som skiller disse. Forskjeller ligger vist i hvor mange slengere en kan forvente på 1000 skudd. Så skyter en en serie med SK standard som ikke har en slenger er gjerne den gjerne like bra som en serie med Lapula Center-x. 

Jeg bruker KS rifle match til trening og Lapula Center-x eller Lapua 22 Midas + til konkurranser .

Ikke alle rifler liker de samme skuddene så her må en nesten prøve seg frem.

Link to comment
Share on other sites

Tja, brukte du pusse skudd? Bare fordi en patron er dyr betyr ikke den går bra i ditt våpen. Har ofte merket at patroner som går bra på 15 er helt ubrukelig på 50, men motsatt har jeg ikke opplevd. Hvor mange skudd av hver patron ble testet? Du bør minst skyte 50 skudd med en patron før du kan si den er god eller dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at vi fulgte alle anbefalte prosedyrer, og vi har ikke fått slike resultat tidligere. Men dette er første gang vi tester på 15 meter. På 50 meter har vi aldri fått serier under 103,5 med nevnte Eley. Enten har vi oversett en eller annen feil, eller så er det noe med disse lotene. Serier helt ned på 101 vil jo totalt ødelegge en match. Kommer tilbake med mer når vi har testet igjen.

Link to comment
Share on other sites

Feilen er funnet. Beklager derfor at jeg startet tråden.

Den skinna som går inn i skinna under rifla var løs fra glidestykket - dvs - en skrue hadde løsnet. Etter at det ble fikset, ble resultatene mer som forventet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...