Jump to content

6,5 x 55 Sikkert ikke noen nye spørsmål, men jeg spør enda !


PRS

Recommended Posts

Som mange andre før meg har gjort så sitter jeg nå å lurer på hvor jeg skal begynne min hjemmeladning. Handlet utstyr i desember en gang, men når man har noen kasser med ammunisjon er det lett å skyve/ utsette ny læring. Personlig gikk jeg litt i feil retning og handla utstyr først og etter da å ha lest gjennom noen tråder her inne ble oppfatningen att jeg måtte ha ladeboken. Ladeboken ble derfor anskaffet før året var omme, men etter å ha lest gjennom den så er jeg enten av de inkompetente ellers så har den ikke gitt med så mye informasjon/ lærdom som jeg hadde trodd den skulle gjøre. Foruten om noen tips når det kommer til overtrykkstegn og noen ladetabeller føler jeg ikke att kunnskapen har fått noe kraftig løft. Da er det ikke stort annet å gjøre enn å krype til korset, legge seg dønn flat og erkjenne att man ikke har peiling enda og derfor spør jeg dere.

 

Jeg har nemmelig en del spørsmål jeg gjerne skulle fått oppklart og da hadde det vært supert om dere ga meg ett enkle og gode svar :) 

 

1) Det aller første som forvirrer en ny og ung hjemmelader er SE og SCAN/ SKAN greia. Utifra tidligere tråer har jeg skjønt det skal være forskjell, men om en av dere bare kunne fortalt meg enkelt og greit hvilken jeg skal velge for å slipe tenke på om ei rifle er i SE eller Skan- så hadde det vært supert!

 

2) Når det kommer til dier så er det ett hav av ulike merker, anbefalinger og teorier så kan vi vel gjøre det så enkelt att dere bare legger ved link. Altså om du ikke hadde utstyr i dag, hva hvilke full sizer die hadde du kjøpt og hvilke seater die hadde du kjøpt. OM du har tid og gidder, så finn det på nett og legg ved link 😇

 

3) Når det kommer til om man skal helpresse, halspresse, osv så er spørsmålet mitt- hvor lenge lever hylsa om man kun helpresser og setter i kula?. 

 

4) Crimp die, er det noe man bør ha/ må ha? Dette forvirrer en stakker når man finner anbefalinger begge veier i både bøker og på forum.

 

5) Når det kommer til innstilling av fullsizer og seater. Er det noe feil måter å gjøre dette på? eller er det så enkelt att man skrur dia helt til den treffer staget og deretter skrur 1/4 runder tilbake og begynner å presse samt følge med på hvordan hylsa endrer seg.  Gradvis skrur man dia lengre ned ettersom man ser att den utvider hyls lengre og lengre og til slutt når hele hylsa er pressa stopper man og da er dia klar for å presse x antall?

 

6) Når det kommer til vasking av hylser. Hva er nødvendig og hva er OCD. Det jeg spør om er når er det nødvendig å vaske ei hylse "alltid? eller kun når den har landa i søla/har kruttslam over seg". Det er uproblematisk å handel en drøss med utstyr, men jeg har ikke helt funnet ut om det er verken lønnsomt eller hensiktsmessig for meg som bare blir å lade en 500-1000 skudd i året har nytte av en vasker.  Skulle sikkert skutt mye mer med rifla, men glocken får da noen 1000 den også :) 

 

 

7) og her har vi kanskje det lengste og kjedeligste spørsmålet.  Kunne dere tatt dere tid til å beskrive hele ladeprosessen deres, så hadde dette blir satt uendelig pris på! Tenker da hele prosessen fra skuddet er avfyrt til du igjen har ammunisjon klar- rubbel og bilt hver detalj.  Dette hadde gitt meg en kjempeguide ettersom jeg som sagt er 100 % fersk og ikke har noe rutiner osv. 

 

Får jeg svar på alle så hadde det vært supert! Ha en fin mandag folkens- snart påske :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gjer eit forsøk på dei spørsmåla eg føler eg er kapabel til å svare på:

 

2) Eg bruker stort sett Lee sitt utstyr. Har ikkje erfaring med andre merker, men har god erfaring med Lee sine presser og diesett. 

 

4) Har kun prøvd Lee si krympe-die. Veldig nøgd med denne: https://www.brownells.no/RIFLE-FACTORY-CRIMP-DIES-223-Remington-Factory-Crimp-Die-LEE-PRECISION-100010081

 

5)Les bruksanvisningen på den dia du velger å bruke. Ein kan godt eksperimentere seg fram slik du skisserer. Prøv hylsa i kammeret på børsa du skal bruke den i. Om du kan lukke bolten lett på pressa hylse er du vel omtrent i mål. Kan evt. lime på ein bit med vanleg kontortape på støtbunnen av hylsa. Om du kamrer hylsa lett uten tape, og trang med tape skulle du vere i nærleiken av noko.

 

6) Eg har brukt ein "tørr-tromlar" tidligare. Har egentlig lyst til å gå over til våt-trommling, men har ikkje kjøpt trommel endå. Det eg har gjort i det siste er å ha hylsenen i ei bøtte med varmt vatn samt ein dråpe med salo og litt sitronsyre. Rister rundt på dette så lenge eg gidd, for så å la det stå ei stund. 15-20min. Skylle godt og tørke i steikeovn. Fungerer greit det. Bruker forresten tørr-tromleren som fyrste steg. 

 

7) Prosessen min:

- Tørrtromle hylsene fra skytebanen

- Ta ut tennhettene med egen die for dette

- Smøre hylsene og presse desse (heilpresser nokon kaliber og halspresser andre)

- Vasker hylsene i varmt vatn, salo og sitronsyre. 

- Renser hettelommene

- Utvider hylsehalsen avhengig av behov. Ser at eg får betre kvalitet når eg gjer det med spesielt 45/70 og 450 Marlin. Heilt nødvendig om du lader med støpte blykuler

- Sette i tennhetter

- Måle opp kruttmengde

- Inspisere kruttmengden med lommelykt etter at eg har fyllt alle hylsene

- Sette i kuler

- Eventuellt krympe. Har stort sett krympa alt til no. Lett krymp på patroner med flaskehals. Hardare krymp på rettvegga hylser som går i røyrmagasin

 

Dette er slik eg gjer det. Sikkert ikkje så effektivt, men eg ser på dette som litt "zen". 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, PRS said:

 

 

1) Det aller første som forvirrer en ny og ung hjemmelader er SE og SCAN/ SKAN greia. Utifra tidligere tråer har jeg skjønt det skal være forskjell, men om en av dere bare kunne fortalt meg enkelt og greit hvilken jeg skal velge for å slipe tenke på om ei rifle er i SE eller Skan- så hadde det vært supert!

Glem dette. Det er i praksis ingen forskjell. SKAN spesifiserer litt smalere toleranserammer enn de gamle spesifikasjonene, så to SKAL-kammere kan ikke være så forskjellige som to "Swedish" kammer - i teorien. I virkeligheten..
Toleransene på dier er enda større, og dier kan være litt forskjellige, men det synes ikke å følge benevningen. Mer merkene, og prisen.

Den eneste virkelige er at SKAN setter halslengden på hylsa nesten 1m lenger, så den er omtrent en 6.5x56.. Det betyr at du ikke trenger å trimme, om RIFLA er SKAN, diene spiller ingen rolle.

Quote

2) Når det kommer til dier så er det ett hav av ulike merker, anbefalinger og teorier så kan vi vel gjøre det så enkelt att dere bare legger ved link. Altså om du ikke hadde utstyr i dag, hva hvilke full sizer die hadde du kjøpt og hvilke seater die hadde du kjøpt. OM du har tid og gidder, så finn det på nett og legg ved link 😇

Jeg kjøper straks et Hornady Match Grade sett (i 260Rem), har diverse Redding og Forster, Match, BR og type S. Alle dier virker, noen ser kjipere ut enn andre. 

Quote

3) Når det kommer til om man skal helpresse, halspresse, osv så er spørsmålet mitt- hvor lenge lever hylsa om man kun helpresser og setter i kula?. 

Om du halspresser kan den vare 40 omladinger eller mer, helpressing 10-20, 25? jeg vet ikke. men 10+ vet jeg. MEN det kommer an på nøyaktigheten du stiller inn diene med, og til en viss grad kammer og rifle. Du vil neppe få det perfekt første gangen.
Når du er ny, kjøp vanlige dier, ikke bushing, Type S og slikt, 
Konkurrerer du må du nesten helpresse (ellers mister du poeng til treg kamring av og til), ellers kan du halspresse lenge, om ikke kammeret er skjevt eller du lader fryktelig hardt.

Quote

4) Crimp die, er det noe man bør ha/ må ha? Dette forvirrer en stakker når man finner anbefalinger begge veier i både bøker og på forum.

Jeg vet et sted utenfor der det er nokså dypt... til presisjonsskyting i 6.5x55, hold deg (for faen) langt unna crimp dier. Det er kun nybegynnere med Lee Collett som trenger å krympe, og da fordi de ikke kan bruke den.

 

Quote

 

5) Når det kommer til innstilling av fullsizer og seater. Er det noe feil måter å gjøre dette på? eller er det så enkelt att man skrur dia helt til den treffer staget og deretter skrur 1/4 runder tilbake og begynner å presse samt følge med på hvordan hylsa endrer seg.  Gradvis skrur man dia lengre ned ettersom man ser att den utvider hyls lengre og lengre og til slutt når hele hylsa er pressa stopper man og da er dia klar for å presse x antall?

NEi!

Quote

6) Når det kommer til vasking av hylser. Hva er nødvendig og hva er OCD. Det jeg spør om er når er det nødvendig å vaske ei hylse "alltid? eller kun når den har landa i søla/har kruttslam over seg". Det er uproblematisk å handel en drøss med utstyr, men jeg har ikke helt funnet ut om det er verken lønnsomt eller hensiktsmessig for meg som bare blir å lade en 500-1000 skudd i året har nytte av en vasker.  Skulle sikkert skutt mye mer med rifla, men glocken får da noen 1000 den også :) 

Nesten ingenting er nødvendig. Rote hylsene rundt i ei bøtte såpevann er vel enklere enn å inspisere hver enkelt uansett.. Stålpinner og ultralyd er kjekt, og du kommer nok dit... Men nødvendig, nei. Har jeg det travelt - i de kalibrene jeg ikke har 1000-vis ferdige hylser liggende, så hender det jeg bare rister boksen med hylser og ferdig med "vasken", men pass gjerne på at ikke hylsefettet (om du helpresser) ikke limer fast store sandkorn. Det største problemet er vel at du griser til ladeutstyret, du må uansett vaske fett av etter pressinga. Zalo er gull, drit i sitronsyra som alle tror de må ha

Quote

 

7) og her har vi kanskje det lengste og kjedeligste spørsmålet.  Kunne dere tatt dere tid til å beskrive hele ladeprosessen deres, så hadde dette blir satt uendelig pris på! Tenker da hele prosessen fra skuddet er avfyrt til du igjen har ammunisjon klar- rubbel og bilt hver detalj.  Dette hadde gitt meg en kjempeguide ettersom jeg som sagt er 100 % fersk og ikke har noe rutiner osv. 

 

Får jeg svar på alle så hadde det vært supert! Ha en fin mandag folkens- snart påske :) 

Jeg tømmer posen med hylser i et spann når jeg kommer hjem

Når spannet er fullt rister jeg det, og heller litt att og fram så driten faller av, det er støv og lyng stort sett

Tømmer alt (5-600 hylser som regel) i ei plastbalje, og sprayer Dillon-fett over mens jeg rister

Sizer på XL650 med elektrisk mater. Nå er hylsene helpressa, og uten tennhette, klarer vel 600 i timen her

Vasker i stålpinne-trommel (Frankford) , skiller av pinnene i en Lyman sveivesiktegreie som jeg har glemt hva heter.

Tørker i stekeovnen på 110 grader

Setter tennhetter med RCBS håndholdt isetter (mens jeg ser på TV, PCen, snakker i telefonen...)

lagrer 

Fyller krutt og setter kule i XL650 med elektrisk mater, (er 4-500 i timen)

lagrer og skyter

 

Jeg har sluttet å trimme, sluttet å veie (bortsett fra i eksperimenter og ren 1000m skyting), og jeg helpresser alt. Har holdt på snart 40 år, og siden jeg begynte å telle - rundt 2004-2005, så har jeg ladet >50 000 patroner, i 6.5x55.
Jeg tar snarveier, og anbefaler kanskje å vaske før pressing, selv om jeg ikke gjør det, og jeg er lat, så vei gjerne ladningene ei god stund før de dropper det, men vær presis når du stiller inn helpressedia, da varer hylsene lenge. Er du ikke det, så holder de to omladninger. 

 

 

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Svar på mange av spørsmålene i innlegg ovenfor. Kjøp enkleste type dier, f. eks. dette settet. Delvis (korrekt) ompressing er godt beskrevet i ladeboken. Velg et krutt som gir god hylsefylling, og hold deg unna maks-ladninger. Sjekk ladningene mot kruttprodusentens tabeller. Da kan du stort sett drite i alle bekymringer om for høyt trykk.

 

Vedr. pkt. 7 finner du mange tips her:

Lade prosedyre. - Diverse lading - Kammeret.no

 

Gruble mindre og kom i gang! Hvis du er veldig usikker, sjekk om det er noen i ditt nærområde som kan være fadder for deg nå i starten: Fadderordning - Lokal hjelp til nye hjemmeladere. - Page 2 - Riflelading - Kammeret.no

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ad krutt til 6.5x55. Det er Norma 19, ferdig punktum... Ladedata står på boksen. Kjøp 10kg om gangen av Norma, så får du rabatt, og prisen blir nesten sykt mye lavere enn om du skal kjøpe Vihtavuori i butikken.

Til de tyngste kulene kan du, men trenger ikke, bruke Norma 15 om du absolutt vil jage maks fart.

 

Norma DL/GT er ei grei og god kule som ikke koster allverden, og som nok er på lager ennå - det ser ut som det tømmes rundt forbi. Med N19 bruker 43-44gr for å få ei ladning som dupliserer Norma "Bane" og 46-ish for å duplisere Norma "Felt". Begge disse går normalt veldig bra i 200STR-piper. 
To andre dønn trygge (tryggere) kulevalg er 9g Scenar, og 9.3g Sierra, hhv Landrø og Norma. Samme ladninger igrunnen, men stopp kanskje på 45gr med 9.3g

 

Du kan bruke mange andre krutt, og VV N550 og 560 virker fint, til veldig fint, MRP, URP, Norma 4, Norma 204, de nye VV N555, og 558 er det vel virker helt sikkert bra. NC96M, VV N160 og 165, Men vil du gjøre det enkelt for deg selv, delvis pga den enorme mengden med folk som bruker denne kombinasjonen - og at Norma selv gjør det, RWS 5333, N19, og DL/GT, eller 9.3 Sierra.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mye å velge i. Jeg bruker 8g sierra til baneskyting på 2-300m billig og bra. Lader den med 2,62g NC96m og RWS tennhetter. Får da ca 840 m/s som gir glimrende presisjon. Til felt bruker jeg 8,4g DL ladet med N-19 og RWS tennhetter til 900+ m/s.

NC96m flyter mye bedre i krutmålet og gir jevnere ladninger en det jeg får til med N-19. Derfor bruker jeg dette til baneskuddene. Til feltskyting hvor jeg vil ha mer fart på en litt tyngre kule er N-19 bedre egnet.

Link to comment
Share on other sites

Sant, og jeg bruker 8g Nosler til baneskyting, litt den og 8.4g DL om hverandre. Men når trådstarter kaller seg "PRS", så lukter jeg langhold.

8g-kulene er fine til DFS-skyting, og jeg har skutt mye felt med 8g Scenar ladd til sånn drygt 900m/s - men den gjør fryktelig mye rart når holdet blir enda lenger. Litt usikker på når den "slutter å virke" men et sted mellom 9 og 1100m virker det som. Jeg anbefaler ikke 8g kuler som utgangspunkt til PRS og langholdsskyting.

Idag, med såpass mange nye kuler på markedet, og Norge hengende igjen med langsom riflestigning i 6.5x55 så må man også passe på at man har riflestigning til å stabilisere kulene man kjøper. Noen kuler må ha "moderne" (<200mm) riflestigning for å gå i det hele tatt, og andre må ha det for å komme forbi 8-900m. Med de kulene jeg nevnte innledningsvis er man trygg i alt som er i vanlig salg av piper. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, PRS said:

7) og her har vi kanskje det lengste og kjedeligste spørsmålet.  Kunne dere tatt dere tid til å beskrive hele ladeprosessen deres, så hadde dette blir satt uendelig pris på!

 

Mange av oss kan sikkert "beskrive" dette. Men det hadde jo vært bedre, hvis en eller annen kunne fått vist deg hvordan det gjøres. Les denne tråden (hvor i landet bor du?):

 

https://www.kammeret.no/topic/32644-fadderordning-lokal-hjelp-til-nye-hjemmeladere/page/2/?tab=comments#comment-1327812

 

2 hours ago, M67 said:
Quote

3) Når det kommer til om man skal helpresse, halspresse, osv så er spørsmålet mitt- hvor lenge lever hylsa om man kun helpresser og setter i kula?. 

Om du halspresser kan den vare 40 omladinger eller mer, helpressing 10-20, 25? jeg vet ikke. men 10+ vet jeg. MEN det kommer an på nøyaktigheten du stiller inn diene med, og til en viss grad kammer og rifle.

 

Ja, i dag, med dagens presisjonsframstilte våpen, teller våpen og kammer til "en viss grad". For de av oss som er bortskjemte med Sauer STR 200, varer hylsene tilnærmet uendelig. Men hvis du skal skyte med gamle Krag-J, M/98 og andre klenodier fra ambolt-smedenes tid, blir det nok ikke mange (heilpresse-) omladninger, før hylsene er kassable.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Jegermeistern said:

 

Mange av oss kan sikkert "beskrive" dette. Men det hadde jo vært bedre, hvis en eller annen kunne fått vist deg hvordan det gjøres. Les denne tråden (hvor i landet bor du?):

 

https://www.kammeret.no/topic/32644-fadderordning-lokal-hjelp-til-nye-hjemmeladere/page/2/?tab=comments#comment-1327812

Utvilsomt. Men må være rett mann da. Det er mange som tror de kan dette. Det har vi jo sett eksempler på her på Kammeret nylig.

 

7 minutes ago, Jegermeistern said:

 

Ja, i dag, med dagens presisjonsframstilte våpen, teller våpen og kammer til "en viss grad". For de av oss som er bortskjemte med Sauer STR 200, varer hylsene tilnærmet uendelig. Men hvis du skal skyte med gamle Krag-J, M/98 og andre klenodier fra ambolt-smedenes tid, blir det nok ikke mange (heilpresse-) omladninger, før hylsene er kassable.

Vi regna vel 5 omladinger back in the days. Men M98 i 6.5x55 er som regel nokså presist laget (M67) og har ikke store problemer. Jaktrifler, og spesielt amerikanske budsjettrifler er vel de verste med skjeve kammer, skjeve hylsebunner og ovale kammer. Eller out of spec kammer for den del - men de er ikke så vanlige i 6.5x55. 308 og 30-06 er mer utsatt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, M67 said:

Sant, og jeg bruker 8g Nosler til baneskyting, litt den og 8.4g DL om hverandre. Men når trådstarter kaller seg "PRS", så lukter jeg langhold.

8g-kulene er fine til DFS-skyting, og jeg har skutt mye felt med 8g Scenar ladd til sånn drygt 900m/s - men den gjør fryktelig mye rart når holdet blir enda lenger. Litt usikker på når den "slutter å virke" men et sted mellom 9 og 1100m virker det som. Jeg anbefaler ikke 8g kuler som utgangspunkt til PRS og langholdsskyting.

Idag, med såpass mange nye kuler på markedet, og Norge hengende igjen med langsom riflestigning i 6.5x55 så må man også passe på at man har riflestigning til å stabilisere kulene man kjøper. Noen kuler må ha "moderne" (<200mm) riflestigning for å gå i det hele tatt, og andre må ha det for å komme forbi 8-900m. Med de kulene jeg nevnte innledningsvis er man trygg i alt som er i vanlig salg av piper. 

Har aldri testa 8g sierra på mer en 600m men dit går den nå. 8,4g DL derimot vet jeg virker ut til 1300m om den får starte med 925 m/s.

 

Her er min fremgangsmåte ved ladding:

 

Det er sikker like mange fremgangsmåter for ladding som det er folk som lader. Og hvilken metode som er mest hensiktsmessig kommer jo an på hva man lader og ikke minst hvor mye en lader.
Jeg har holt på med ladding i 40 år og lader 6-10.000 skudd i året hovedsakelig 6,5x55 men også 30 06 og 8x57IS. Jeg helpresser alt da vi er tre stykker i familien som skyter så jeg klarer ikke å holde noen form for oversikt over hylsene og har jo også opplevd at halspressede hylser ikke kamrer etter løpsbytte. Bruker Norma hylser til baneskyting og RA/Lapula til felt. Ikke av annen grunn en at jeg har disse typene og slik holder de avskilt.
Metoden jeg bruker er som følger:
1 kontrollerer alle hylsene for sprekker i hals, fabrikat, og lengde, De som er over 55,3mm lange blir trimmet. De som har sprekker i hals blir kastet.
2 Kjører så hylsene i tørtrommler med nøteskall eller lignende og en teskje polich i 2t 250 stk i slengen. Dette for å få vekk lit dritt som jeg ikke vil ha i diene og ikke minst for å få halsene innvendig såpass glatte at de går lett over ekspanderen uten at jeg trenger å smøre halsene innvendig.
3 Smører hylsene. Hiver 60-70 stykk i en 2l isboks sprayer på litt hylsesmørning og rister rundt før jeg hiver dem i hylsemateren på pressa. Den lar jeg stå og gå med blokkert utløp. Gjentar dette til jeg har fått alle 250 hylsene oppi materen. Lar den stå å surre i 10 min for å få fordelt hylsefettet skikkelig før jeg begynner å presse og ta ur tennhetter. Dette går fort på 650 pressa 250 hylser ekspederer en fint på 15-20 min.
4 Vasking. Hylsefettet må vekk. Jeg vasker den i en våttromler med så varmt vann jeg kan få og et toppet skjeblad med oppvaskmaskinpulver 15-20 min tromling ingen stålpinner. Skyller de i varmt vann. Vil jeg ha de skinnende blanke kan jeg kjøre de i 5 min med en teskje sitronsyre til slutt. Tørkes på et handkjed på baderoms gulvet som er varmt i 24t. Har jeg det travelt går de i stekeovnen på 200°C varmluft i 15-20 min.
5 ladding. De rene hylsene hives i hylsemateren og topplata på pressa byttes til en med krutmål og isetterdie. Så er det bare å dra i handtaket samtidig som en setter i kuler og en lader fint 250 stk på 20-25 min.
6 Etterkontroll. (kjerringarbeide) Skuddene ristes for å kontrollere kruttet, visuell kontroll av skuddet samt kjenne etter at tennhetten er skikkelig satt i.
Så er det bare å skyte.

Edited by bardp
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, PRS said:

S2) Når det kommer til dier så er det ett hav av ulike merker, anbefalinger og teorier så kan vi vel gjøre det så enkelt att dere bare legger ved link. Altså om du ikke hadde utstyr i dag, hva hvilke full sizer die hadde du kjøpt og hvilke seater die hadde du kjøpt.

 

Jeg tror jeg hadde valgt LEE RGB. Starte med det settet. Da slipper du billigst mulig unna fra start. Seinere ønsker du kanskje noe mer spesialisert, men da er du bedre rustet til å velge selv. Det er ikke noe poeng i å oppgradere fra standard Lee til standard RCBS f.eks. https://hjemmelading.no/produkt/lee-65-x-55-mm-mauser-rgb-die-sett/ Husk skikkelig hylsesmøring i passe mengde. Det er noe klin, og en del jobb å fjerne. Men start der. Da går pressinga så mye greiere. 

 

6 hours ago, PRS said:

4) Crimp die, er det noe man bør ha/ må ha?

Nix. Crimp-die kan du trygt droppe.

 

6 hours ago, PRS said:

5) Når det kommer til innstilling av fullsizer og seater. Er det noe feil måter å gjøre dette på?

 

De kan stilles feil på ca. 1 million ulike måter ;)

Men du gjør ikke noe galt om du presser hylsa for lite. I verste fall går den trang i kammeret, og da må du bare presse mer. Jeg har skutt mye 6,5x55 der jeg presser kun ca 80% av hylsehalsen. Dvs. at fullsizeren stilles altfor høyt i henhold til boka. Men det funker helt fint med normale ladninger. I hvert fall noen omladinger. Kan jo være en ide å begynne med den metoden inntil du blir litt varm i trøya. Korrekt innstilling er det linket til tidligere i tråden. Tape-metoden er gull.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, martini said:

kjøp ladeboka , der har du det meste 🥸

Jeg er helt ny i forhold til lading. Jeg HAR lest ladeboka. Jeg er også veldig teoretisk anlagt og lærer fort. Likevel har jeg 1000 spørsmål SELV om jeg har lest ladeboka og deler av den til og med flere ganger. Min erfaring (pun intended) er at mye av læringen skjer nettopp ved å erfare. Det vil si at man ikke forstår alt man leser før man har prøvd og erfart! Å lese ladeboka er en veldig god start, men meningsløst uten å lade samtidig. Da er det veldig fint å ha et forum der man kan spørre og der det heldigvis er mange kompetente bruker som er mer enn behjelpelig til å svare på mer eller mindre gode spørsmål!!! Jeg vet ikke hvordan jeg skulle kommet i gang uten! Det er også helt greit å ikke ønske å hjelpe. Da er det jo bare å hoppe over de postene som ikke passer😊 

Edited by Resuam
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Man trenger virkelig ikke å vente lenge før man får svar her inne ( ellers så jobber jeg bare for lange dager) hehe. Uansett, takker for tips og svar.

12 hours ago, M67 said:

Glem dette. Det er i praksis ingen forskjell. SKAN spesifiserer litt smalere toleranserammer enn de gamle spesifikasjonene, så to SKAL-kammere kan ikke være så forskjellige som to "Swedish" kammer - i teorien. I virkeligheten..
Toleransene på dier er enda større, og dier kan være litt forskjellige, men det synes ikke å følge benevningen. Mer merkene, og prisen.

Den eneste virkelige er at SKAN setter halslengden på hylsa nesten 1m lenger, så den er omtrent en 6.5x56.. Det betyr at du ikke trenger å trimme, om RIFLA er SKAN, diene spiller ingen rolle.

M67, jeg har helt sikkert låst meg inn i en bane der jeg nå ikke ser lengre enn nesa rekker.. men blir det riktig av meg å tolke det slik att man kan drite i SE / SKAN på dia, men att et SKAN kammer bare er litt større? Altså att skan rifler har ett ( XL ) kammer mens se har ett (L) kammer og dette er grunnen til at man kan bruke 6.5 x56 i den ene uten trimming mens i ett se kammer vil man nok måtte trimme nermere 55?

- jupp jeg må ha det inn med teskje akkurat her :P 

13 hours ago, M67 said:

eg kjøper straks et Hornady Match Grade sett

7 hours ago, Casey Jones said:

Jeg tror jeg hadde valgt LEE RGB. Starte med det settet. Da slipper du billigst mulig unna fra start.

https://www.jaktogfriluft.no/hornady-series-i-two-die-dieset-65x55-swede-scan 

https://hjemmelading.no/produkt/lee-65-x-55-mm-mauser-rgb-die-sett/ 

Er den ene bedre enn den andre? 

 

13 hours ago, M67 said:

Jeg tømmer posen med hylser i et spann når jeg kommer hjem

Når spannet er fullt rister jeg det, og heller litt att og fram så driten faller av, det er støv og lyng stort sett

Tømmer alt (5-600 hylser som regel) i ei plastbalje, og sprayer Dillon-fett over mens jeg rister

Sizer på XL650 med elektrisk mater. Nå er hylsene helpressa, og uten tennhette, klarer vel 600 i timen her

Vasker i stålpinne-trommel (Frankford) , skiller av pinnene i en Lyman sveivesiktegreie som jeg har glemt hva heter.

Tørker i stekeovnen på 110 grader

Setter tennhetter med RCBS håndholdt isetter (mens jeg ser på TV, PCen, snakker i telefonen...)

lagrer 

Fyller krutt og setter kule i XL650 med elektrisk mater, (er 4-500 i timen)

lagrer og skyter

 

Jeg har sluttet å trimme, sluttet å veie (bortsett fra i eksperimenter og ren 1000m skyting), og jeg helpresser alt. Har holdt på snart 40 år, og siden jeg begynte å telle - rundt 2004-2005, så har jeg ladet >50 000 patroner, i 6.5x55.
Jeg tar snarveier, og anbefaler kanskje å vaske før pressing, selv om jeg ikke gjør det, og jeg er lat, så vei gjerne ladningene ei god stund før de dropper det, men vær presis når du stiller inn helpressedia, da varer hylsene lenge. Er du ikke det, så holder de to omladninger. 

 

hjemmeladningsboka som gnager om att hylser må være rene for å ikke ødelegge dier og ripe opp hylser.. realiteten er att folk som lader x antall gjør akkurat dette 😅Du bryter reglene man :) 

13 hours ago, M67 said:

Jeg vet et sted utenfor der det er nokså dypt... til presisjonsskyting i 6.5x55, hold deg (for faen) langt unna crimp die

 

7 hours ago, Casey Jones said:

Nix. Crimp-die kan du trygt droppe.

 

Liker når den lokale hjemmeladeren skriker ut "husk crimp die i settet du kjøper" og at man deretter får svar av folk som lader 10 000 på 1000ner og sier (hold deg for faen langt unna) xD 

 

13 hours ago, M67 said:

NEi!

notert og ladeboken ligger i fanget for her var det vist noe man hadde glemt👍

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, PRS said:

 

M67, jeg har helt sikkert låst meg inn i en bane der jeg nå ikke ser lengre enn nesa rekker.. men blir det riktig av meg å tolke det slik att man kan drite i SE / SKAN på dia, men att et SKAN kammer bare er litt større? Altså att skan rifler har ett ( XL ) kammer mens se har ett (L) kammer og dette er grunnen til at man kan bruke 6.5 x56 i den ene uten trimming mens i ett se kammer vil man nok måtte trimme nermere 55?

SKAN kammer er ikke større.  Halsen er lenger. Der er det ikke volum, så nei, ikke større. Om du ikke skjønner det nå, så skjønner du det når du ser at hylsene dine blir lengre.

 

11 minutes ago, PRS said:

Om du spør meg, så er Lee-settet søppel. Men det virker om du kjøper en Hornady låsering, og låser diene.

 

11 minutes ago, PRS said:

hjemmeladningsboka som gnager om att hylser må være rene for å ikke ødelegge dier og ripe opp hylser.. realiteten er att folk som lader x antall gjør akkurat dette 😅Du bryter reglene man :) 

Dier er herdet stål. Jeg snakker heller ikke om hylser fulle av drit, de ligger jo i ukevis og tørker, og jeg rister av dritten. Uansett er det enklere å kjøpe ei nye die hvert 20. år enn å vaske 6000 hylser en ekstra gang, i 20 år... Forresten er vel noen av diene mine snart 30 år... 
Folk er også redde for å ripe opp kammeret, og det er jo også reelt, men jeg skal bare ha pipa et år, knapt, så who cares. Noen skyttere og hjemmeladere ser på hylser, dier og piper som fine ting de skal ha lenge og spare på. Jeg ser vel på det omtrent som Petter Solberg ser på dekk og støtdempere. De skal gjøre jobben, og så er de utslitt. Men diene tåler det tydeligvis.
Verre er det med ladepressa, som må gås over av og til.

 

11 minutes ago, PRS said:

 

Liker når den lokale hjemmeladeren skriker ut "husk crimp die i settet du kjøper" og at man deretter får svar av folk som lader 10 000 på 1000ner og sier (hold deg for faen langt unna) xD 

Jeg brukte en crimp die i 1980-something, siden jeg ikke fikk nok hold med Lee Collett dia... Nå har folk internett, og kan få det til, men ikke alle gjør det.
Jeg blir ofte spurt om lading når folk ikke treffer, og ofte krymper de - krymping har lett for å gi svært stor hastighetsvariasjon, og kan gi skjeve patroner. Krymp 45-70, og sikker 30-30, der kraftig rekyl og patroner på rad i et rør kan dunke kulene ut av stilling. Krymp 470NE og Rigby i Mausermagasinet. Men 6.5x55, nope. 

 

Lading er enkelt, kjøp ei presse, et 3-die-sett, ei vekt, et kruttmål (alle virker)  - vask hylsene i ei bøtte med Zalovann, og skyll og tørk dem godt. Kos deg.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Resuam said:

Hvis man skal lade gmx eller ttsx til jakt også?

46gr bak 120TTSX ble min løsning. Prøvde opp til 48, men det er "drygt"... Har ikke kronografert ennå, bare funnet presisjonIMG_5879.jpeg.10dd67df857faa7464e74299d00bcc84.jpeg

Usikker på om jeg kan skyte 3kg alt for lita rifle noe særlig bedre, så det får holde. 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, PRS said:

 

Jeg skal ikke være bastant her, for jeg har aldri brukt Hornady-dier. Men jeg har Lee i både .308W og .375H&H, og er godt fornøyd med dem. Jeg syns finish er bedre enn f.eks RCBS og Lyman. Har kun hatt ett sett fra Lyman. Byttet det inn igjen i RCBS... Har Forster, Redding og Whidden. Og har vært såvidt innom Wilson. Personlig hadde jeg valgt Lee framfor Hornady. Men det er basert mest på magefølelse, synsing og en dæsj erfaring. Jeg har kanskje 10 ulike diesett, så det er ikke akkurat noe til statistisk grunnlag. Whidden er favoritten, men jeg vet ikke hvordan det er med tilgang og pris nå. Begynner å bli noen år siden jeg kjøpte dem.

Jeg liker best diene med utbyttbare bøssinger. Og kulesettere med flytende kammer. Men det koster blod. Bedre å kjøpe det når du har "vokst ut av" standard-diene. Prisdifferansen på Lee og Hornady er stor i prosent, men det er uansett ikke mange kronene. Jeg hadde ikke nølt et øyeblikk på å kjøpe Hornady om den er bedre enn Lee. Men ingen av dem gir godfølelsen for meg.

Link to comment
Share on other sites

Lee dier er enkelt og greit helt ok.

Lee Crimp die er gull hvis du lader for halvauto. Jeg har ladet med Lee dier i en mannsalder.

Å kalle Lee dier søppel er bullshit rett og slett.

Jeg tipper M67 aldri har eid en Lee die, men så er fyren heller ikke så gammel i gamet.

Bare stor i kjeften.

Jeg klarer bare ikke selvutnevte verdensmestre, beklager.

Edited by Mix
  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Startet ganske nylig å lade selv og har i forhold til mange her lite erfaring. 

I starten virker ting mye mer komplisert enn det i realiteten er/trenger å være. 

 

Har funnet flere ladninger som går bra i riflene mine, og fått gode+effektive rutiner på ladinga.

 

Søk og les på forumet og youtube. Masse god info på begge kanaler! Ikke tenk at du må ha alt utstyr før du kan begynne. 

 

Jeg vasker hylser med zalo i en murerbøtte. Sett en dassbørste i drillen så blir de mer enn rene nok! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaff så mange tomhylser du greier å få tak i, og preparer dem ferdig, slik at når du får lyst å lade, er det bare å sette seg ned å gjøre akkurat det. 
Akkurat det var veldig greit her om dagen da muligheten til på dra på banen dukket opp, mens jeg var nesten fri for .308 ammo. Var bare å¨sette i tennhetter, fylle krutt og sette kuler og produserte nok ammo til et par timers kos på banen fra ferdigpreparerte hylser. 



 

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

Det er gått sport i forklare hvor mye utstyr en MÅ ha og hvorfor det må være det dyre utstyret, og legge ut om alle verdens teorier. Fakta er at å lade er enkelt, sikker og velfungerende amunisjon er noe alle som klarer lage vaffelrøre vil klare å lade med det billigste utstyret.

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Mix said:

Lee dier er enkelt og greit helt ok.

Lee Crimp die er gull hvis du lader for halvauto. Jeg har ladet med Lee dier i en mannsalder.

Å kalle Lee dier søppel er bullshit rett og slett.

Jeg tipper M67 aldri har eid en Lee die, men så er fyren heller ikke så gammel i gamet.

Bare stor i kjeften.

Jeg klarer bare ikke selvutnevte verdensmestre, beklager.

Jeg gav bort Lee-diene mine såsnart jeg hadde råd til ordentlige dier ;) På samme måten som jeg solgte GRS-stokken og kjøpte en skikkelig... Pressa var utslitt, eller iallefall havarert, delene (av støpt lekebil-legering) i utvekslinga hadde knekt.

 

Du er så usaklig at det er vanskelig å nyansere. At man skal bli utsatt for personkarakteristikker fordi man er negativ til et amerikansk billigprodukt så jeg faktisk ikke komme. Men jeg skal la være å bruke halve posten på person, og gå tilbake til tema.

 

Lee dier virker, og jeg sier flere ganger over at "alt virker". Og jeg sier jo at krympedia er fin enkelte tilfeller - jeg synes forresten at alle skal begynne å krympe patronene sine, hardt og ujevnt, det vil gi meg en grei fordel i konkurranser...
Du kommer ikke forbi at Lee-greier er "billigreier", og trådstarter spør etter "det ultimate" - og det er ikke Lee. De har noen ganger himla smarte løsninger, og jeg har et par dingser fra Sinclair, som er uforskammet kopi (nøyaktig lik) men ordentlig laget, i ordentlige materialer (rustfritt, vs kasserollealuminium) og de er en fryd å jobbe med.

Kruttmålet til Lee er utmerket, et av de bedre, selv om det ser kjipt ut, og vekta er så ubrukelig at den er farlig. Diene er presise, harde, men mangler låsering, og er litt opp og ned syns jeg. Men jeg sammenligner med Redding f.eks.
Collett-dia er nesten genial, men gjennomføringen er så dårlig at flere er ubrukelige når folk får dem - så da må de ha krympedie for å få kulene til sitte fast, siden collett med for tykk mandrell ikke sizer nok. Ja, det er bare å slipe den ned, men er det det man forventer når man kjøper noe nytt?
Egentlig overrasker det meg at ikke noen har laget en kopi, i rustfritt, eller kanskje A419 gjør det allerede, til 300$...

Når det gjelder da andre merkene, så er det vel opp og ned der og, jeg har et Lyman-set som ser gørkjipt ut, men det virker, og Hornady-diene mine er helt topp, Basic RCBS er kanskje litt grove utapå? Mine var visst "Gold Medal", det høres ut som en "finere" versjon, de er ihvertfall topp.

 

36 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Det er gått sport i forklare hvor mye utstyr en MÅ ha og hvorfor det må være det dyre utstyret, og legge ut om alle verdens teorier. Fakta er at å lade er enkelt, sikker og velfungerende amunisjon er noe alle som klarer lage vaffelrøre vil klare å lade med det billigste utstyret.

Utvilsomt riktig. Lading er nokså enkelt, og noen ganger blir resultatet faktisk dårligere om man kompliserer det for mye. Gjøre det man skal, og ikke tenke for mye er vel det som fungerer best.

 

 

K

 

Edited by M67
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

@Mix, det var da voldsomt? Litt av greia er vel kanskje at de som tar seg tid til å forklare og som faktisk kan forklare noe med både tyngde og integritet er farget av egne erfaringer. Hvis jeg leser råd fra en som lader 10-20000 skudd i året og selv kanskje skal lade opp mot 1000 så er det metoden jeg er ute etter. Rutiner, ting som er viktig å passe på, ting som erfaringsmessig kanskje ikke er så viktig. Slike saker. Om vedkommende samtidig beskriver sin mastodontpresse med doble roterende kjølsvin og ladekapasitet på tusener i timen betyr ikke det nødvendigvis at jeg flyr avgårde til dealeren min og kjøper likt oppsett.

En av de store fordelene med å søke råd på Kammeret er at de som kommer med råd ikke slipper unna med bullshit. Feil og unøyaktigheter blir påpekt. Enkelte ganger i relativt tydelige vendinger. Det betyr at de av oss som leser og leter etter råd og kunnskap kan finne endel gull, hvis vi bare klarer å filtrere litt av det vi leser. Etterhvert lærer vi oss hvem som har noe å fare med. Jeg har for eksempel blitt en vesentlig bedre skytter bare av å lese endel av M67 sine innlegg om skyting og deretter gå ut for å øve på det samme.

Hvis jeg noensinne får rydda meg frem igjen til ladebenken innerst i boden som er drukna i barnas sportsutstyr, hundegreier, telt, pulk og fandens oldemor vil M67 sine innlegg om lading være noe av det første jeg setter meg ned for å finlese. Og det skal han ha takk for - på forhånd!

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, M67 said:

 

Collett-dia er nesten genial, men gjennomføringen er så dårlig at flere er ubrukelige når folk får dem - så da må de ha krympedie for å få kulene til sitte fast, siden collett med for tykk mandrell ikke sizer nok. Ja, det er bare å slipe den ned, men er det det man forventer når man kjøper noe nytt?
Egentlig overrasker det meg at ikke noen har laget en kopi, i rustfritt, eller kanskje A419 gjør det allerede, til 300$...

 

 

collet dia er genial. 
Det står og i bruksanvisningen at man kan slipe den ned for å få bedre kulehold. Gikk en time med min første collet die før jeg skjønte det i det herrens år 1999 eller 2000.  
I dag vil jeg helst ikke lade/necksize uten å bruke collet die. (forresten produseres det "undersize mandrel" i dag, i alle fall i 6,5x55)

Link to comment
Share on other sites

  • Olesøn changed the title to 6,5 x 55 Sikkert ikke noen nye spørsmål, men jeg spør enda !

Collet-dia er genial, ja 👍 Men jeg ville ventet med den til man håndterer vanlig fullsizer. Det er ikke få tråder som omhandler justering og problemer med collet. Så keep it simple i starten.

Lee collet må ansees som halvfabrikat. De jeg har vært borti er fulle av grader, som gjør at de går tregt og lager merker i hylsehalsene. Det er ikke verre enn at det fikses med smergelpapir og slipepasta, men det er nok til å forvirre en nybegynner. Erfarne også, for den del. Og virkemåten er ikke helt innlysende. Jeg har presset hylser som ikke holder på kula, og jeg har laget trekkspill av hylsene. Og hvor mange har ikke poppa toppen av dem i søken etter bedre kulehold? Du kan skru dia så langt ned du bare orker, men den senterpinnen (mandrel) lar seg ikke komprimere!  

Link to comment
Share on other sites

Tja. Teknisk innsikt for å forstå hvordan en collet die virker kan kanskje være fraværende hos noen. Ferdigheter i å få slipt ned "mandrelen" likeså. 

Men det gjør ikke dien mindre genial alikevel. 

Forresten er resten av lees dier heller ikke så værst. Kan ikke se de er så forferdelig mye dårligere enn andre dier på mye. Ja man må kanskje stramme utstøterstammen litt vel mye på enkelte av de. Og låseringene er jo av simpelt design som gjør at jeg bytte. Men bortsett fra det lever jeg godt med lee i mange kaliber, deriblant 6,5x55. 

Link to comment
Share on other sites

Det er like mange som lider av "mekleksi" som av dysleksi. Altså evnen til å se hvordan mekanikk virker. Skal ikke skryte på meg overdreven mekanisk IQ selv heller. Jeg skjønner ikke engang hvorfor det er så tungt å gå rulletrapper 😅

 

Låseringene til Lee har et lite teknisk fortrinn i at de "flyter". Det er i hvert fall det Lee selv reklamerer med. Jeg har brukt dem på collet-dia. Den justerer jeg uansett så langt ned at pressa aldri er i nærheten av å kamme over. Da spiller det ingen rolle om dia er nøyaktig justert. Jeg presser bare "passe hardt" på armen. Ellers liker jeg typen med splitta ring som Forster og Whidden bruker. Settskrue inn fra sida mener jeg er den dårligste løsningen. Ser forresten ut til at Lee har kommet med samme patent i sin "Ultimate lock ring" https://www.brownells.no/ULTIMATE-LOCK-RINGS-3-Pack-LEE-PRECISION-100040833

132820.jpg?imwidth=2200

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...