Jump to content

Innstilling av helpresse-die


Resuam

Recommended Posts

Hei. 
Jeg har presset 50 hylser og var egentlig fornøyd. Først skrudde jeg dia ned til den møtte hylseholderen på pressa og så skrudde jeg dia enda en kvart runde ned.
 

Nå kom jeg på at jeg kanskje har presset for mye. Jeg fant 10 hylser som ikke lot seg kamre og påførte hylsefett på dem. Nå skrudde jeg dia ned til den møtte hylseholderen og skrudde to hele runder tilbake igjen. Nå presset jeg og den lot seg ikke kamre. Jeg skrudde ned kvarte runder med pressing imellom til kamringen gikk greit.
 

Da var det stor avstand mellom hylseholder og die (se bilde). Hva er riktig her? Kan jeg bruke de hylsene som nå er presset 1-2?mm for mye?

 

E1FD3E07-B486-4533-AD44-A2286B0CD575.jpeg.624a34a7d74c9aa5d59c196c0235957c.jpeg
 

 

A32F419C-C9B6-452C-ABCF-6FC5A069ADA4.jpeg.735266a15a8239b699aca3d890723495.jpeg

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Resuam said:

Hei. 
Jeg har presset 50 hylser og var egentlig fornøyd. Først skrudde jeg dia ned til den møtte hylseholderen på pressa og så skrudde jeg dia enda en kvart runde ned.

Dette anbefales en del steder, og er en måte å sikre at hylsene blir nok presset. Det gir som regel hylsene et kort liv. Men virker normalt en stund.

3 minutes ago, Resuam said:

Nå kom jeg på at jeg kanskje har presset for mye. Jeg fant 10 hylser som ikke lot seg kamre og påførte hylsefett på dem. Nå skrudde jeg dia ned til den møtte hylseholderen og skrudde to hele runder tilbake igjen. Nå presset jeg og den lot seg ikke kamre. Jeg skrudde ned kvarte runder med pressing imellom til kamringen gikk greit.

Dette er utvilsomt den riktige måten.

Jeg stiller inn dier omtrent slik, bare at jeg bruker 1/8 omdreininger, og tester kamring med "Scotch Magic" kontortape på hylsebunnen. Mine hylser skal kamre med en tape, men ikke (eller iallefall tungt) med to lag tape. Dette er en smakssak, men min metode ser ut til å være et OK kompromiss mellom 100% funksjon overalt og uansett, og hylselevetid.

 

Du kan prøve dine "for mye" pressede hylser med tape under. Får du mer enn 3-4-5 lag under, så ville jeg vel vært skeptisk i mange rifler, men i Remington og Sauer og slikt går jo ca alt fint. Det er egentlig bare en måte å finne det ut på. Og, det er god læring. Du kan jo evt måle lengden før og etter avfyring.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på hvor du presser hylsa først og sist. Om du presser skuldra allerede der det er avstand mellom die og hylseholder, vil hylsa bli kraftig overpresset når du har kontakt + 1/4 omdreining.
Man sannsynligvis presser du bare hjørnet på skuldra litt inn, eller basen av hylsa litt sammen, du må tusje for å finne ut, i det romslige tilfellet - og hele, eller nesten hele, der dia er helt nedskrudd.

Om det er slik, så er det lite utslag på hvor mye hylsa blir presset i forhold til hvor langt du skrur ned dia. Du kan tusje hylser og presse med forskjellige settinger, så ser du - og du kan tusje hylser som ikke kamrer og prøve å kamre, så ser du hvor de tar, osv.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Resuam said:

 

Kan jeg bruke de hylsene som nå er presset 1-2?mm for mye?

 

1-2 mm er fryktelig mye! Det må være noe alvorlig galt med die, hylseholder eller kammer hvis du kan presse 1-2 mm for mye. Men det er nok ikke det du har gjort. Å føle seg fram bare med tomhylse i kammer og motstand på hevarmen er ikke særlig nøyaktig. Ubrukelig, vil jeg nesten si. Men tapemetoden til M67, som du nå har testet, er en grei praktisk test som alle kan gjøre.  Enda bedre er det med egnet måleutstyr. Lettere å se enn at jeg skal forklare: http://bulletin.accurateshooter.com/2019/10/hows-your-headspace-four-tools-to-measure-shoulder-bump/

Koster ikke all verden heller. Særlig ikke sammenlignet med resten av hobbyen.

Men du kommer langt med tape.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Casey Jones said:

Men du kommer langt med tape.

Vil det si at det er ok å gå tilbake til den første måten der jeg skrudde en kvart omgang ned? De lar seg kamre med motstand med ett lag tape, men de lar seg ikke kamre med to lag. 

Link to comment
Share on other sites

Høres riktig ut det, og harmonerer med det M67 beskriver. Da vil antagelig dia omtrent berøre hylseholderen. Vær oppmerksom på at pressa svikter litt når du presser som hardest. Så selv om det ser ut som full kontakt mellom die og hylseholder uten hylse i, så kan det hende at det er mer å skru på med hylse i dia. Se etter lysåpning mellom hylseholder og die når du har presset ei hylse helt opp. For så vidt ikke så viktig. Det er tapen som bestemmer. Om du får plass til ett lag, men ikke to, så er du trygg.

Ettersom jeg allerede har måleutstyr så bruker jeg det heller enn tape. Jeg presser skuldra tilbake f.eks. 3/100 mm. De fleste produsenter anbefaler 0,001-0,003 tommer. Altså 0,025 - 0,075 mm. En halv tiendels mm på godt norsk. Vanlig blank kontortape er ca. 0,05 mm tykk.

Link to comment
Share on other sites

En slik kan gå nokså langt bak på lista. Normalt stiller man inn helpressedia en gang. Det er så lenge siden jeg stilte inn ei av mine egne, at jeg måtte tenke igjennom det når du spurte...
Kanskje justerer man den når man bytter ut pipa, men har du flere piper, så må hylsene uansett under den minste - så da er du der igjen - har du stilt den inn riktig, så skal du antakelig aldri gjøre det igjen - bruk pengene på dings du faktisk kommer til å bruke ;)

 

En annen ting, er jo at når du bytter pipe, så kan du bare sage av den gamle - så har du en sånn.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hylser fra patroner skutt i ditt eget våpen bør ikke helpresses. Som @M67 påpeker, hvis du presser for mye forkorter du hylsenes levetid (i betydelig grad). Hylsene bør ikke presses mer enn at konen i kalibreringsdien så vidt når ned til skulderen. Det finner du greit ut med å tusje skulder og hals, se framgangsmåte i Ladeboken. Plukkhylser tester du før pressing. Hvis de kamrer uten motstand presser du med samme innstilling som egenskutte hylser.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Sølvrev said:

Hylser fra patroner skutt i ditt eget våpen bør ikke helpresses. 

Det er en sannhet med modifikasjoner. Ønsker du 100% funksjonssikkerhet må du helpresse. Det er mye som kan skje med ei hylse, og du kan få "blindpassasjerer".
Halspresseing er mye mindre arbeidskrevende, og jeg holdt meg til det lenge, men med økende krav til funksjon, så ble jeg nødt til å helpresse. Har du flere våpen i samme kaliber må du også helpresse, om du ikke skal holde hylsene adskilt.

 

32 minutes ago, Sølvrev said:

 Plukkhylser tester du før pressing. Hvis de kamrer uten motstand presser du med samme innstilling som egenskutte hylser.

Det er da veldig mye enklere å bare presse alle sammen? Jeg tipper det tar mange ganger så lang tid å prøve i våpenet, som å bare presse likt og ulikt. Men det er jo en smakssak.

 

Hel- vs halspressing og funksjon er ikke en smakssak. Med halspressing kommer det etterhvert patroner som kamrer tregt, eller ikke. Det er et faktum. Hvor fort og hvor ofte avhenger både av hvor du skyter, hvor mye, våpenet ditt (ei rifle med skjev støtbunn vil f.eks. gi problemer fort) hvor hardt du lader (på minimum utvider jo hylsene seg knapt).

Spørsmålet er om du aksepterer hickups - om du ikke jakter eller konkurrerer er det jo ikke et stort problem om en patron henger, og man kan spare mye arbeid med å kun halspresse.

 

K

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, M67 said:

Det er da veldig mye enklere å bare presse alle sammen? Jeg tipper det tar mange ganger så lang tid å prøve i våpenet, som å bare presse likt og ulikt. Men det er jo en smakssak.

Jada, ser den. Men for beskjedne volum (som TS har angitt i en annen tråd) mener jeg det er god praksis å teste hver enkelt plukkhylse (hvis du ikke vet at disse er fra samme våpen). Dette bl.a. for å finne ut hvor hylsa ikke kamrer, det behøver ikke være skulderen som butter i mot. Jeg opplevde at patroner ladet for et annet våpen ikke kamret fordi diameteren var ørlite for stor et par cm over hylsebunnen.

44 minutes ago, M67 said:

Med halspressing kommer det etterhvert patroner som kamrer tregt, eller ikke. Det er et faktum. Hvor fort og hvor ofte avhenger både av hvor du skyter, hvor mye, våpenet ditt (ei rifle med skjev støtbunn vil f.eks. gi problemer fort) hvor hardt du lader (på minimum utvider jo hylsene seg knapt).

Helt enig, men jeg liker å følge med på dette og justerer om nødvendig underveis. Derfor er det veldig greit å sortere hylsene etter hvor mange ganger de er ladet, og presse en "lott" om gangen.

 

Dette er noe som vi hobbyladere med noen hundre skudd i året greit kan holde kontroll med. Men for all del, jeg ser det blir mye dill for dere som lader og skyter tusenvis av patroner hver sesong. Da må man rasjonalisere ladeprosessen. 

 

Edit: med periodiske OCD-symptomer er jeg også blant dem som renser hettelommene ;-).

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  

31 minutes ago, Sølvrev said:

Helt enig, men jeg liker å følge med på dette og justerer om nødvendig underveis. Derfor er det veldig greit å sortere hylsene etter hvor mange ganger de er ladet, og presse en "lott" om gangen.

  

Det kommer litt an på hvor lat man er, og på hvor mye OCD man har. Skal alt være "likt" så kan man ikke drive å justere. Men her er det veldig mye som fungerer, og alle må finne sin måte. Da er det greit med flere forskjellige innspill.

 

31 minutes ago, Sølvrev said:

Dette er noe som vi hobbyladere med noen hundre skudd i året greit kan holde kontroll med. 

Hehe, Det er en del forskjellige utgangspunkter. Nå med korona, så er jo all felles trening nedlagt, og stevner innstilt, og jeg for min del ser at jeg har falt ned på å trene mer med grovkaliber (ikke 22LR altså) og trene, eller bare skyte for gøy når jeg ellers ville gått på stevne. og et stevne er snaut 50 skudd i DFS, men på en dag på banen med venner, kaffe, langhold alle veier, og flere rifler... og unger som skyter, det har gått > 600 skudd her siden sist fredag.
Ei hylse er ei hylse, ble den med hjem så går den i ei bøtte. Når bøtta er ca halvfull )~1000 hylser) blir den ristet og grus og lyng siktet av, så blir det sprøytet smurning nedi, og ristet mer, og alle blir helpresset. 1000 hylser tar i overkant av halvannen time å presse. De blir vasket, tørket og satt tennhetter i - så går de i 2l-bokser, bak de rundt 2000 hylsene som står klare fra før med tennhetter i.
En annen bivirkning av koronaen er bedre tid til å lade, så akkurat nå har jeg nærmere 3000 patroner liggende (bare rundt 1800 i 6.5x55), og i overkant av 2000 klare hylser, + en del skutte hylser... Har jeg ikke 2000 kuler (i hvert kaliber), et par 2500pk hetter og 10kg krutt stående blir jeg litt småbekymret, vi har alle hver vår måte å ha OCD på 🙄

 

44 minutes ago, Sølvrev said:

Edit: med periodiske OCD-symptomer er jeg også blant dem som renser hettelommene ;-).

Jeg også, men ikke på 6000 hylser ;) 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, M67 said:

Ei hylse er ei hylse, ble den med hjem så går den i ei bøtte. Når bøtta er ca halvfull )~1000 hylser) blir den ristet og grus og lyng siktet av, så blir det sprøytet smurning nedi, og ristet mer, og alle blir helpresset.

Du vasker ikke før du helpresser ?

Link to comment
Share on other sites

Just now, Mix said:

Du vasker ikke før du helpresser ?

Nei, jeg sluttet for ei stund siden Jeg bare rister av driten når de er tørre. Det ser ut til å gå helt OK. Det er littegrann jobb med å gjøre ren presse, hylsemater og dier etter hver batch, men veldig mye mindre enn hele kjøret med å ta ut hetter først, vaske, tørke og så presse - og så faen meg vaske om igjen...

Nå vasker jeg kun etter pressing.

 

3 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Delvis ompressing er ubrukelig? Dumt jeg ikke visste det da når jeg begynte med det for 30år siden... 

Hva er/ mener du med delvis ompressing? Det er vel ingen i denne tråden som har sagt at noe er ubrukelig, bortsett fra at jeg mener at halspressing er ubrukelig til jakt og konkurranse - om du ikke prøver hver patron i våpenet først.

 

K

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Casey Jones said:

 

1-2 mm er fryktelig mye! Det må være noe alvorlig galt med die, hylseholder eller kammer hvis du kan presse 1-2 mm for mye. Men det er nok ikke det du har gjort. Å føle seg fram bare med tomhylse i kammer og motstand på hevarmen er ikke særlig nøyaktig. Ubrukelig, vil jeg nesten si.

 

Åjoda

 

1-2mm klaring mellom hylseholder og die er heller ikke "fryktelig mye", det er 1/2-1 omdreining opp fra kontakt...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Chiefen.v-2 said:

De som må ha alt likt og har OCD og sånt lader ikke plukkhylser...

Gjør vi vel! Sparsomhet kan være en del av symptomprofilen😉.

 

Nei, fleip til side, jeg bruker betegnelsen plukkhylser om alt som ikke er skutt i eget våpen. Og jeg bruker ikke hylser der jeg ikke vet om og hvor mange ganger de er ladet fra før.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Sølvrev said:

Gjør vi vel! Sparsomhet kan være en del av symptomprofilen😉.

 

Nei, fleip til side, jeg bruker betegnelsen plukkhylser om alt som ikke er skutt i eget våpen. Og jeg bruker ikke hylser der jeg ikke vet om og hvor mange ganger de er ladet fra før.

Fordelen med å ha vakt på banen ;-) Man spotter de med en gang, og stopper de på vei til hylsedunken...

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Delvis ompressing er ubrukelig? Dumt jeg ikke visste det da når jeg begynte med det for 30år siden... 

 

Nærmer seg stygt 30 år siden jeg lada mine første patroner. De fleste med delvis ompressing, som beskrevet i Ladeboken. I dag bruker jeg kun delvis ompressing. Justerer dia så skuldra settes tilbake ørlite grann. 2-3 hundredels mm. Halspressing er jeg ferdig med, tror jeg. Kan nok vurdere det om jeg skulle begynne å skyte veldig mye igjen. Har brukt både standard neck-sizer, Lee Collet og Redding neck-sizer med bøssing. Nå nyter jeg patroner som glir lett i kammeret hver gang. Lader aldri mer enn 30-50 patroner om gangen. Da kan jeg bruke god tid. 

 

10 hours ago, Chiefen.v-2 said:

De som må ha alt likt og har OCD og sånt lader ikke plukkhylser...

 

Jeg har vondt av all den fine messingen som ligger i dunken på skytebanen. Og jeg har flere ganger gått i fella og plukket noen for eget bruk. Hver gang har jeg gått tilbake til nye hylser eller ferdige patroner. For min del er det ikke verdt bryet. Jeg bruker hylsene minst 10 ganger. Gjerne 20-30 ganger også. Hylsepris / 10 omladinger = irrelevant pris. Det er kula som koster. Går lite Partizan og S&B hos oss med OCD 😛 Lapua er førstevalget. Andre og tredje også, for den del. Tilgang på Lapua-hylser er faktisk bestemmende for kalibervalg for min del. En 100-boks eller to er tilstrekkelig for å skyte ut ei god pipe. Koster fort 1-2 kr pr. smell i pipeslitasje også.

 

Etter en kjapp runde for å sjekke priser på hylser skal jeg ikke være like bastant på at hylsepris er irrelevant 😳 18,- kr for 6,5x47L. 30,- for en ferdig patron.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, M67 said:

En slik kan gå nokså langt bak på lista. Normalt stiller man inn helpressedia en gang.

 

Jeg lurer på hvor mange som bruker slikt måleverktøy, eller tape? Antagelig en ganske liten andel av hjemmeladere. Så sånn sett kan jo verktøyet droppes. Men vi liker da verktøy, gjør vi ikke? Rekk opp hånda alle som har noe verktøy de har kjøpt som de ikke bruker.

Med ulike piper/våpen, lading for andre etc. så kan det være behov for hyppig justering. JEG ville ikke brukt samme hylser til flere våpen, men ser jo at det kan være rasjonelt for noen. I ungdommen var vi flere som kjøpte ladeutstyr sammen. Da var det behov for justering ofte. Men det kan løses med shims. Jeg har et sett fra Sinclair https://www.brownells.no/Skips-die-shim-kit-7/8-14-SINCLAIR-INTERNATIONAL-Die-Shims-749001325 Da er det enkelt å variere uten måtte vri på låseringen. Kan sikkert klippe en ølboks med saks for en budsjettløsning.

 

13 hours ago, M67 said:

En annen ting, er jo at når du bytter pipe, så kan du bare sage av den gamle - så har du en sånn.

 

Jeg fikk børsemakeren til å kappe en kort bit av pipeemnet og stikke kammerbrotsjen delvis inn i denne. Formålet mitt var å kunne teste friflukt og halsdiameter enkelt på et tight-neck kammer. Men den fungerer for å måle hylsefixlengde også.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Sølvrev said:

Hylser fra patroner skutt i ditt eget våpen bør ikke helpresses. Som @M67 påpeker, hvis du presser for mye forkorter du hylsenes levetid (i betydelig grad). Hylsene bør ikke presses mer enn at konen i kalibreringsdien så vidt når ned til skulderen. Det finner du greit ut med å tusje skulder og hals, se framgangsmåte i Ladeboken.

 

Måleverktøy gir bedre kontroll enn metoden i Ladeboken. Riktig ompressing hver gang vil jeg anbefale. Dvs. sette tilbake skuldra 5/100 mm ca. Det gir også god levetid på hylsene. (Alt)for mye pressing forkorter levetida. Kun halspressing gir trang kamring etter få omladinger, etter min erfaring. Særlig med heite ladninger i kone hylser. 22-250 f.eks. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...