Jump to content

Winchester xtr M 70 30-06


Olafsen

Recommended Posts

Noen her inne som har erfaring med denne børsa på skyting på 200-300 m.

har selv bate skutt på 100 m bruker den til elgjakt er dette en rifle som er brukbar til 2-300 treningsskyting.

er litt usikker da den begynner og bli gammel men hvor gammel vet jeg ikke.

treffpunktet på 100m er upåklagelig men føler den får fort løpsheng.

 

det står Winchester XTR M70 30-06 Sprg Made in New Haven Conn Usa.

stårogså Proof Steel den skjønte jeg ikke helt.Serie nr  01466864 finner jeg ikke i tabellen

regner med den er fra beg av 80 tallet eller er jeg på bærtur😳

 

takker for svar😊

 

9B8CABA9-BA60-4B1C-BA01-B426E46F04FB.jpeg

Edited by Olafsen
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Olafsen said:

Serie nr  01466864 finner jeg ikke i tabellen

regner med den er fra beg av 80 tallet eller er jeg på bærtur😳

Hei. Tror at begynnelsen på serienr ikke er 014 men G1466xxx. - Om det er tilfelle er din M70 tillverkad 1979 ifølge winchester's tabell.

Gode våpen,- har selv lang erfaring med M70  også fra 70talet og i samme kaliber. 

Link to comment
Share on other sites

Om du skyter så mye at pipa starter å smelte så den henger får du problemer ja :P  Men litt seriøst fra meg. Tynne jaktpiper starter å spre litt etter noen skudd, da legger du inn ei pause der du snakker litt tull med noen andre på banen eller tar en kopp med drikke etter årstiden, tar en røyk om du røyker eller annet i noen minutter. Samler den godt på 100 samler den også godt på 200 og 300 meter :) Om du vil skyte jaktskudd på slike avstander får du vurdere selv, jeg holder meg på avstander under 150 meter på jakt. Ikke fordi jeg ikke tror jeg treffer, men fordi om dyret skulle flytte litt på seg i det jeg trekker av kan det bli stygge skadeskytinger når avstanden strekker seg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Rugerdud said:

Om du skyter så mye at pipa starter å smelte så den henger får du problemer ja :P  Men litt seriøst fra meg. Tynne jaktpiper starter å spre litt etter noen skudd,

Gode piper gjør ikke det, ikke før de er utslitt. Men alle er jo ikke gode.

Quote

da legger du inn ei pause der du snakker litt tull med noen andre på banen eller tar en kopp med drikke etter årstiden, tar en røyk om du røyker eller annet i noen minutter.

Jepp, eller uansett. :)

Quote

Samler den godt på 100 samler den også godt på 200 og 300 meter :) 

Det er faktisk ikke alltid. Det er nok mer kule/ ladning-relatert, men likevel

 

Dette er skutt på 300m, (6 skudd) samlingen var meget god på 100m, og ofte god på 200, av og til merkelig, se lenger ned. Man ser jo ikke kulehullene på elektronikk eller gonger. Det er ei kule som trenger raskere riflestigning enn pipa mi har, men det stod ikke på pakka. Skyter man på dyr på lenger hold enn man har testet/ trent, så vil en få overraskelser. Som du sier, det er opp til den enkelte om han vil risikere det.

Ting som dette ser man ikke nødvendigvis på 100m

 

300m

IMG_3606.JPG.a6ea7ca0c3eb38b56deec44464e36a15.JPG

 

200m

IMG_3605.JPG.5624b1b741b323c7ba96b6732e29a11d.JPG

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, M67 said:

Det er faktisk ikke alltid. Det er nok mer kule/ ladning-relatert, men likevel

Nei, det er så om du har ei kule som ligger å vipper innenfor "pipesnurrsonen". Men bruker du ei standard for kaliber kule vil det i 99,99% gå bra ;) Men klart nå har jeg ofte brukt 168grs Match kuler i 308 win når holdene skal over 100 meter. På 100 har jeg funnet ut at 123 grs Lapua er ei flott kule som også er topp til jakt der FMJ i .30 er å foretrekke :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...