Jump to content

Flat skinne til jakt / trap /sporting


cooper00

Recommended Posts

Intressant tema.- Jeg frekventerer ikke leirdue banen like ofte som jeg pleide lengre, men har praktisert dette nå i mange år både på jakt og bane. 

Mange vil ha et lite overslag på haglsvermen,.. ikke noe feil det i og for seg (bare ikke for mye), men synes sentrumtreff og flat skinne funker ypperlig. Ikke alle fugler,-eller leirduer er på  vei opp - alltid, men ofte også motsatt, nedadgående eller "straightaway's", og et våpen med (høyt) overslag, vil ofte da  resultere i bom over mål.

Ulempen, (om noe) er at du "skymmer" (kommer ikke på annet ord) målet i skudd øyeblikket. Fordelene er slik jeg ser det, du har full kontroll over hvor du treffer uansett målets retning, men som sagt du må "dekke" målet, spesielt om dette er stigende eller på vei opp.

Man må likevel kontrollere at ens våpen virkelig skyter "mitt i" sirkelen, selv om man skyter med flat skinne,

alle våpen gjør faktisk ikke det.

 

Skyte med våpen/kolbe bygget for overslag ELLER sentrumskytende ? 😇

De som skyter OL-trap vét jeg vil ha et viss overslag, bland de som skyter Skeet, tror jeg meningene/preferansene er forskjellige. 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør det ofte når jeg skyter sporting. Men poenget er nå mest at verifiseringen skjer underbevisst. Alt som jeg oppfatter med løp/sikte/siktebilde er underbevisst. Jeg oppdager om noe er feil og kan si med en gang hvorfor det ble en bom og hvor. 
For meg har det vært sånn at når jeg får skutt mye, så får jeg på en måte bedre og bedre «tid» på skuddene. Flere biter faller på plass slik at jeg opplever å ha bedre kontroll på alt som skjer under skytinga. Det og se hagla i forhold til målet er en av de tingene som har blitt innarbeidet over tid. Nå om dagen er sikkert alt vekk siden haglebanen ble nedlagt pga. protester mot den. Evneveike lokalpolitiker klarer ikke å bli enig om ny lokalisering 😠. Faen som jeg savner Skeet og Sporting...

Link to comment
Share on other sites

Sikkert dumt spørsmål men når dere snakker om flat skinne, mener dere at man kun ser kornet og ikke skinna?. Har nettopp kjøpt meg en beretta 686 sporting med justerbar koble og er litt usikker om jeg skal justere ned kolben litt da jeg ser litt av skinnen. Jeg har skutt med hagler der jeg kun ser kornet og synes det fungerte veldig bra. Har kun hatt en tur på banen foreløpig med den nye hagla og er litt usikker om jeg skal justere eller ikke. 
håper noen har noen kloke innspill:) 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, starhagle said:

Sikkert dumt spørsmål men når dere snakker om flat skinne, mener dere at man kun ser kornet og ikke skinna?.

Det kommer litt ann på hvordan skinna er bygd, men i prinsipp ja. På Berettaen blir alt flatt. 

 

15 hours ago, starhagle said:

Jeg har skutt med hagler der jeg kun ser kornet og synes det fungerte veldig bra. Har kun hatt en tur på banen foreløpig med den nye hagla og er litt usikker om jeg skal justere eller ikke. 
håper noen har noen kloke innspill:) 

Det er jo en smakssak, men å skyte med ei hagle som om det er en rifle synes jeg er mot sin hensikt. Da mister du på en måte fordelen med at det er en hagle. Jeg klarer ikke med min beste vilje å se hva fordelen skal være med å trykke dua helt ned på kornet? Det er jo alltid snakk om å skyte på noe i bevegelse, og man må opparbeide seg en referanse i siktebilde deretter. Majoriteten av det du kommer til å skyte på er på tur oppover. Hvorfor ta høyde for noe annet? Sikter du med flat skinne risikerer du bare å skyte under, og må i verste fall dekke målet med løpet for å treffe. Dessuten ødelegger du den «visuelle» linjen en løpsskinne representere når du ser den i vinkel. 

Det ser ut som om @Sportskytterer uenig med meg? Han kan sikkert forklare deg noe annet som jeg ikke ser? Jeg er ikke proffskytter så det er mulig jeg også lærer noe..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 3/30/2021 at 9:35 PM, starhagle said:

Har kun hatt en tur på banen foreløpig med den nye hagla og er litt usikker om jeg skal justere eller ikke. 
 

@starhagle Skyt noen skudd på papp/papir, så finner du ut av dette.- Siden er det egentlig bare å ta en avgjørelse om man vil at ens våpen skal treffe dit man peker (sikter), ..eller IKKE 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, bobby said:

@starhagle Skyt noen skudd på papp/papir, så finner du ut av dette.- Siden er det egentlig bare å ta en avgjørelse om man vil at ens våpen skal treffe dit man peker (sikter), ..eller IKKE 

Takk for tipset, det skal jeg prøve. I mitt hode høres det best ut med at man treffer der man sikter😅, mulig det fungerer annerledes i praksis. 

Link to comment
Share on other sites

On 3/30/2021 at 9:35 PM, starhagle said:

Har kun hatt en tur på banen foreløpig med den nye hagla og er litt usikker om jeg skal justere eller ikke. 

Om du ikke har erfaring med å skyte mye hagle, så få hjelp av noen som kan til å sette opp hagla riktig for deg. Deretter trener du uten å justere på noe som helst. Det er letteste måten å få til jevn skyting uten alle mulige problemer. Flat skinne er ikke en god løsning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter med flat skinne, synes det er håpløst å skyte på duer som går sidelengs eller nedover uten å skyte med flat skinne. I sporting og lerduesti er det ikke uvanlig å skyte med flat skinne. For meg blir det helt unaturlig å måtte kompensere for at man har treffpunkt over der man peker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ranger#44 said:

Og for meg blir det unaturlig å dekke dua (som blikket fokuserer på) med løp og korn. Jeg foretrekker at skuddet går der jeg ser. 

 

Den problemstillingen forekommer kun når dua står stille i lufta, og det skjer ca like ofte som jeg vinner i lotto ;)

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, starhagle said:

Kan det være lurt at jeg skyter på en papp plate/blink der jeg seg hvordan svermen sitter

 

En selvfølge, - ikke bare for rifleskytter, men like relevant for hagleskytteren. 

At begge løpene også skyter til samme treffpunkt (35 m) bør også testes.- Din Beretta er nok ikke et "problembarn" i så henseende, men mange vil  nok få en liten "aha-upplevelse" når det viser seg at deres gamle sideliggere eller (jalla) O/U skyter i kryss og litt som "haver".

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, bobby said:

 

En selvfølge, - ikke bare for rifleskytter, men like relevant for hagleskytteren. 

At begge løpene også skyter til samme treffpunkt (35 m) bør også testes.- Din Beretta er nok ikke et "problembarn" i så henseende, men mange vil  nok få en liten "aha-upplevelse" når det viser seg at deres gamle sideliggere eller (jalla) O/U skyter i kryss og litt som "haver".

 
men hvilken avstand burde jeg skyte på i første omgang for og se hvordan svermen sitter og hvordan hagla passer meg?
Er vell en fordel men kort hold da det er lettere og se hvordan svermen sitter før haglene har spredd seg veldig? 

Link to comment
Share on other sites

"Standard" for test av hagle er 35 meter, om jeg husker rett. Du vil fortsatt fint kunne se hvordan svermen plasserer seg. 

27 minutes ago, slemmo said:

Den problemstillingen forekommer kun når dua står stille i lufta

Jeg er på ingen måte en god nok skytter til å være bastant. Men siden vi er på et nettforum, vil jeg si at du tar skammelig feil. 

Da jeg begynte med høyere kolbe (skjøt mange år med flat skinne) så var raske crossere de første duene jeg fikk merkbart bedre resultater på. Det jeg ser mange nybegynnere gjør, når de skyter med flat skinne, er at de løfter hodet om duen forsvinner bak pipen og får medfølgende bom. Men igjen, jeg vet om mange som skyter vesentlig bedre enn meg og skyter med flat skinne. Noen av dem lukker det ene øyet også...

 

Link to comment
Share on other sites

Da vil dua ligge ned til venstre for pipa helt fritt i syne, så da har vi nok bare forskjellig virkelighetsforståelse. Eneste gangene jeg ikke ser dua er når man skyter på overflyvere forfra og du må legge pipa over dua, eller når du skyter på trapduer som går rett frem, men i begge de tilfellene drar jeg igjennom og har allerede bestemt sving og avtrekkstidspunkt i og med at fast foranhold ikke fungerer på de to duetypene, så det spiller ingen rolle. Jeg bruker alle svingtypene avhengig av situasjon....dra gjennom på typiske trapduer, montere på dua og etablere foranhold generelt på de fleste duer i alle retninger, og montere rett på foranhold typisk på trege duer.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Flat skinne kan få deg til å løfte hodet. Det kan også resultere i at det ikke dominante øyet tar over. Begge deler er ikke bra. Men test på kort hold. Juster oppover fra nesten flat skinne til du treffer. Beveg deg lengre og lengre ut sålenge alt ser bra ut. Men poenget er å treffe der du ser. Ikke hvor mye rib du kan se eller ikke. Men for all del se noe av den:) Poenget er at øyet ledes over riben, og at man ser et korn i periferien. Hvor flattskytende et våpen er eller ikke, kan variere. Noem halvautoer skyter høyt selv om riben er flat. Håper ikke du kommer ut for noe sånt. Men test. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 4/6/2021 at 7:08 PM, starhagle said:

Kan det være lurt at jeg skyter på en papp plate/blink der jeg seg hvordan svermen sitter og eventuelt justerer etter om svermen sitter før høyt/lavt eller til noen av sidene? 

Ja, og det er ikke bare hvor svermen havner når du skyter som måles innenfor 75 centimeters omkrets på 35 meters hold, men også effektiv eller faktisk trangboring (choke) i prosent - og dekningsmønster, som utredes på dette vis.

 

Anbefaler deg å lese Shotgun science på shotguns.se og da særlig menyflikene: Evaluation og Choke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...