Jump to content

Anbefalte ladninger til X-bolt 223?


Gemas

Recommended Posts

Hei. Ny her på forumet. Har anskaffet meg en Browning X-bolt NL i 223 R., 51 cm løp og 1:8 twist samt lyddemper. Har prøveskutt med GGG, PMC og Lapua ammunisjon, alle med fmj kuler 55gr. I tillegg har jeg skutt GGG med 69 gr MK kule. Fikk suverent beste samlinger (4 x 3 skudd) med Lapua fmj, fra 13 til 17 mm som jeg er fornøyd med. Har kjøpt men ikke fått prøvd ennå Lapua Scenar 69 gr og har gode forventninger. Har tenkt å begynne å lade selv, fortrinnsvis for fuglejakt (fmj) og trening og har anskaffet alt nødvendig utstyr/ materiell unntatt krutt. Er det noen som har ladet selv for tilsvarende formål til denne børsa og fått til gode samlinger og som vil dele av sine erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, bardp said:

 Lapua Scenar 69 gr har jeg nettopp ladet opp noen av med 1,6g Norma N-11. Har bare fått testet noen få skudd men ser bra ut så langt.

Bra. Hold oss oppdatert. Hva slags hylser og tennere bruker du?  Lengde på patronen (c.o.l.)? Prøvd VihtaVouri krutt?

Link to comment
Share on other sites

Kjør N-140 (Vihtavuori) så tror jeg du vil bli veldig godt fornøyd. Jeg bruker 23,5 grs til 69 grs Scenar. Fabelaktig presisjon og moderat hastighet. Har gitt knall og fall samt fine slakt på alt fra rype til rev. Med twist 1:8 kan du med fordel bruke 77 grs Scenar. Mindre vindavdrift og samme gode effekt/presisjon. Bruker 23 grs på denne, col 57 på begge. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål til. Har en gammel (men god) 222 som jeg egentlig hadde tenkt å pensjonere. Men nå har lysten dukket opp til også å lade for den. Ser hos Vihtavuori at VV133 er et krutt som skal være spesielt velegnet for 222/ 223. Noen som har erfaringer med dette kruttet, kulevekter fra 50 til 69 gr?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med N-133, men har brukt mye N-130, som kanskje er det mest fleksible kruttet til bruk i 222.  
Brukt med hell på kulevekter fra 40-55gr.
Har også brukt IMR4198, H4198, H322 og N201, der H322 likner mest på N-133 og har gitt de beste resultatene med matchkuler på 52gr (Nosler CC og Sierra MK).
Tror ikke du gjør noe som helst feil med å velge N-133.
Skal du skyte 69gr kuler i 222 bør du ha 1:10-snurr, og være villig til å utarbeide ladedata selv. De fleste tabellene stopper på 60-62gr. 

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Albatrost said:

Har ikke erfaring med N-133, men har brukt mye N-130, som kanskje er det mest fleksible kruttet til bruk i 222.  
Brukt med hell på kulevekter fra 40-55gr.
Har også brukt IMR4198, H4198, H322 og N201, der H322 likner mest på N-133 og har gitt de beste resultatene med matchkuler på 52gr (Nosler CC og Sierra MK).
Tror ikke du gjør noe som helst feil med å velge N-133.
Skal du skyte 69gr kuler i 222 bør du ha 1:10-snurr, og være villig til å utarbeide ladedata selv. De fleste tabellene stopper på 60-62gr. 

Takker for svar. Vet ikke riflestigningen på 222'en men antar den er 1:12 eller 1:14 (skal finne det ut).Har en eske Sako Speedhead 52 gr og noen Nosler CC 52 gr som jeg tenkte mest til den. Tyngre kuler blir forbeholdt X-bolten.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, 204 Ruger said:

Kjør N-140 (Vihtavuori) så tror jeg du vil bli veldig godt fornøyd. Jeg bruker 23,5 grs til 69 grs Scenar. Fabelaktig presisjon og moderat hastighet. Har gitt knall og fall samt fine slakt på alt fra rype til rev. Med twist 1:8 kan du med fordel bruke 77 grs Scenar. Mindre vindavdrift og samme gode effekt/presisjon. Bruker 23 grs på denne, col 57 på begge. 

 

Takker for svar. Bra at Scenar funker godt. Har et par esker av de. Ser at Geco har fabrikkladet 62 gr fmj men vet ikke hva slags fabrikat disse kulene er og har ikke funnet tilsvarende å få kjøpt. 

Link to comment
Share on other sites

On 3/24/2021 at 11:29 PM, 204 Ruger said:

Kjør N-140 (Vihtavuori) så tror jeg du vil bli veldig godt fornøyd. Jeg bruker 23,5 grs til 69 grs Scenar. Fabelaktig presisjon og moderat hastighet. Har gitt knall og fall samt fine slakt på alt fra rype til rev. Med twist 1:8 kan du med fordel bruke 77 grs Scenar. Mindre vindavdrift og samme gode effekt/presisjon. Bruker 23 grs på denne, col 57 på begge. 

 

Ladet opp en stige til min x-bolt med forskjellige kuler fra 69g scenar helt ned til Sako 50 gr. Artig å lese at du har gode erfaringer med 69/77 gr scenar til rype. 
Er noen som sier den ikke fungere på rype og andre har gode erfaringer. 
Så her må man bare prøve seg fram selv. 

Link to comment
Share on other sites

On 3/26/2021 at 5:33 AM, gordon setter said:

Ladet opp en stige til min x-bolt med forskjellige kuler fra 69g scenar helt ned til Sako 50 gr. Artig å lese at du har gode erfaringer med 69/77 gr scenar til rype. 
Er noen som sier den ikke fungere på rype og andre har gode erfaringer. 
Så her må man bare prøve seg fram selv. 

Får du Sako kulene til å samle i børsa di? Hva slags ladning bruker du på disse?

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Gemas said:

Får du Sako kulene til å samle i børsa di? Hva slags ladning bruker du på disse?

Har ikke fått testa. Men sako kulene har jeg ladet med 13,5 gr 110 vihtavuori krutt så er litt spent der. 
Ble lite krutt i hylsa, men artig å teste. 

 

Edited by gordon setter
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter også rype, hare, gås, rev, kråke og alt annet sånt småvilt med 69 match king. Det leverer ypperlig presisjon (5 skudd på en klistrelapp på 100m) i min Rem700 Tac med 1-9 riflestigning og X-bolt med 1-8. Kula er ikke for voldsom med kjøttet hvis du plasserer skuddet riktig. Hvis du treffer rypa midt i knoker og bein tror jeg kulevalget har lite å si i 222/223. Da blir det nok en del ødeleggelse uansett. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, 300 win mag said:

Jeg skyter også rype, hare, gås, rev, kråke og alt annet sånt småvilt med 69 match king. Det leverer ypperlig presisjon (5 skudd på en klistrelapp på 100m) i min Rem700 Tac med 1-9 riflestigning og X-bolt med 1-8. Kula er ikke for voldsom med kjøttet hvis du plasserer skuddet riktig. Hvis du treffer rypa midt i knoker og bein tror jeg kulevalget har lite å si i 222/223. Da blir det nok en del ødeleggelse uansett. 

Interessant. Scenar og Macth king er jo utseendemessig ganske like, vet ikke om det er noen særlig forskjell på mantelen? Hva slags ladninger (kruttype/ kruttvekt/ hastighet) bruker du? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...