Jump to content

Hva skjer med ONE Norseman


bardp

Recommended Posts

19 hours ago, jjrckd said:

Gledet meg veldig til denne da den i begynnelsen ble markedsført som en ekte lyddemper men hvis den i realiteten bare er en rekyldemper som også marginalt demper lyden så melder jeg pass. Rekyl kan jeg alltids håndtere men trenger ikke mer øresus en hva jeg allerede har.

Trist å høre at du har tinitus det er ikke bra. Vi mener skyttere selv skal få bestemme sin balansegang mellom lyddemping, størrelse, vekt og balanse. ONE Norseman demper bedre enn de fleste tilsvarende dempere og det enda den har mindre volum/størrelse. Rekyldempingen kommer mye av ventilteknologien som vi benytter og dette gjør også at den er veldig modulær. 

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg synes dette ser ganske interessant ut, rett og slett fordi: 

 

  • Med tre moduler blir dempingen god nok til at jeg personlig vil synes at det er OK å skyte noen skudd på jakt hvert år. Jeg er mer i tvil om jeg vil skyte uten hørselvern med bare to moduler...
  • Rekyldempingen skal være vesentlig bedre enn "vanlige" dempere. 
  • Den kan brukes på fire av mine kalibre (.223, 6,5x55, 308 og .338).

Hvor godt er rekyldempingen dokumentert? I mitt hode må den være veldig mye bedre enn "vanlige" dempere for at totalpakken skal være verdt det. Vil den kunne fungere på 338LM, eller blir gassmengden for mye?

 

Og ja, prisen er høy.

 

 

 

Edited by Wiking
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Wiking said:

Hei,

 

Jeg synes dette ser ganske interessant ut, rett og slett fordi: 

 

  • Med tre moduler blir dempingen god nok til at jeg personlig vil synes at det er OK å skyte noen skudd på jakt hvert år. Jeg er mer i tvil om jeg vil skyte uten hørselvern med bare to moduler...
  • Rekyldempingen skal være vesentlig bedre enn "vanlige" dempere. 
  • Den kan brukes på fire av mine kalibre (.223, 6,5x55, 308 og .338).

Hvor godt er rekyldempingen dokumentert? I mitt hode må den være veldig mye bedre enn "vanlige" dempere for at totalpakken skal være verdt det. Vil den kunne fungere på 338LM, eller blir gassmengden for mye?

 

Og ja, prisen er høy.

 

 

 

Viktigste først:
Nei, den er ikke beregnet for 338 Lapua Magnum, ei heller 338 WIn Mag.
Så til lyddemper-modulene. 
Det er selvsagt veldig individuelt hva man vil risikere å utsette hørselen for, det samme gjelder hvor sensitiv man er for lyd / støy.
Selv har jeg ganske heavy tinnitus, og er derfor ytterst konservativ når det gjelder å utsette meg for støy.
Ikke desto mindre har jeg skutt hundrevis av skudd med ONE m/ to moduler, og det samme med bare én modul. Sistnevnte passer ikke helt for meg, jeg kommer til å bruke to moduler på jakt i "standard kalibre" (6,5 x 47, 6,5 x 55, 308 Win, 8 x 57, 338 Federal, 223, osv. )
Rekyldemping ER vesentlig bedre enn de demperne vi har testet og målt rekylen på, ja. "De" demperne er selvsagt konvensjonelle dempere, der en betydelig del av kjernen i gasstrålen beveger seg mer eller mindre uhindret gjennom demperen. 
ONE Norsemans ventil er - selvsagt - den store forskjellen, i det den stenger for gassen, og gir den en motstand å virke mot.
OG den kinetiske effekten av vekten av delene i ventilen som dundrer forover for så å bråstoppe er selvsagt betydelig. 

Subjektiv sammenligning: 7 MM STW blir som å skyte en 6,5 x 55 i en ganske tung rifle. Veldig hyggelig.
( Her vil den smarte og interesserte skytteren bemerke: "Men hallo der; 7mm STW er en råtass av en patron! Hvorfor kan jeg da ikke skyte magnum-kalibre i ONE Norseman?"
Godt spørsmål. Det har med sikkerhetsmarginer å gjøre. Derfor har vi ikke godkjent ONE Norseman ST for magnum-kalibre ! 

Håper dette godkjennes av moderator.
Mvh Team Norseman
 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Ruger #1 said:

De fleste er vel mest interessert i i å dempe lyden. Kaliberet, og rekylen har de som oftest tatt en vurdering av før de kjøpte børsa. 

 

Igjen.. må man oftest opp i volum (og noe design) for å oppnå maksimal demping tilgjengelig pr. nå. 

 

 

De aller fleste vanlige jegere vil synes det er en positiv ting at rekylen reduseres. De fleste skyter bedre med mindre rekyl, og da stiger sjansen for at man skyter mer, og blir bedre til å skyte. Både støyen og rekylen påvirker de aller, aller fleste, og når disse kuttes, må vel det sees på som En God Ting (tm)
 

Link to comment
Share on other sites

Rekyldemping er uten tvil en god ting. Tilsvarende rekyldemping fra en ren brems vil jo bråke som et h..., spesielt på overbygget standplass, og selv om ikke skytteren selv begynner med uvaner pga høy lyd/blåst, så er det god sjans for at andre skyttere kan bli påvirka. Sånn sett er det jo bare bra med et alternativ til brems. Blir artig å se om noen av PRS-gutta kjører anmeldelse av denne etter hvert.

 

 

Ole

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært i skogen og kjørt en bitteliten test, ca 30skudd med  norma jaktmatch, atomlada 150 grain ttsx og noen ganske heavy lada 180 grain ab. Patronen er 30-06 sprg.

And I like it.🙂

Dette er et konseptet jeg alltid har savnet, jeg synes dempere blir for store før de fungerer bra nok og jeg kan ikke fordra brems.

Denne kommer definitivt til å bli med på jakta i åra som kommer, rekylen blir bare så dempet, `sakte` og myk.

Lydmessig fungerer det helt greit, testa i en trang dal så litt vanskelig å si , jeg kommer nok til å kjøre uten dempemoduler og med formstøpte cens propper. Har tinitus på begge øra, så jeg trenger ekstra demping uansett.

Denne testen er jo selvfølgelig totalt subjektiv, men onenorseman løser det jeg alltid har ønsket meg, effektiv rekyl pakke som bygger lite og med reel demping av  lydtrykk.

 

Må bare få si at jeg ikke har noen som helst forbindelse til onenorseman.

 

Bare et lite spørsmål til onenorseman, vil 8,5X55 blaser være innafor, den vaker sånn rundt 60/65

grain krutt og 4300 bar?

 

 

 

 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 12/18/2021 at 4:57 PM, adhoc said:

Da har jeg vært i skogen og kjørt en bitteliten test, ca 30skudd med  norma jaktmatch, atomlada 150 grain ttsx og noen ganske heavy lada 180 grain ab. Patronen er 30-06 sprg.

And I like it.🙂

Dette er et konseptet jeg alltid har savnet, jeg synes dempere blir for store før de fungerer bra nok og jeg kan ikke fordra brems.

Denne kommer definitivt til å bli med på jakta i åra som kommer, rekylen blir bare så dempet, `sakte` og myk.

Lydmessig fungerer det helt greit, testa i en trang dal så litt vanskelig å si , jeg kommer nok til å kjøre uten dempemoduler og med formstøpte cens propper. Har tinitus på begge øra, så jeg trenger ekstra demping uansett.

Denne testen er jo selvfølgelig totalt subjektiv, men onenorseman løser det jeg alltid har ønsket meg, effektiv rekyl pakke som bygger lite og med reel demping av  lydtrykk.

 

Må bare få si at jeg ikke har noen som helst forbindelse til onenorseman.

 

Bare et lite spørsmål til onenorseman, vil 8,5X55 blaser være innafor, den vaker sånn rundt 60/65

grain krutt og 4300 bar?

 

 

 

 

 

 

DM sendt

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Ei tohi varjata said:

Feil bruk av "i forhold til" ;)

 

Hadde vært interessant å sett noen tall på tid for lukking og åpning av ventilen

 

Ole

 

 

Hei.

 

Lukketiden og åpningstid til ventilen er målt med High Speed kamera og varierer med gassmengde og kaliber etc. Lukketid målt til 0,00006 s- 0.00009 s og mens åpningstid ligger på ca 0.001 s

Mvh. Team Norseman

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Bazer_Punk skrev (På 25.12.2021 den 19.12):

Spent på å kunne bruke denne på trening med dynamisk rifle, har ein ar15 i 223, hadde vært greit med noe demping fremfor rekylbrems med smellforsterker

Hei,
Ingen av oss har vært veldig aktive innen dynamisk rifle på en stund, så vi har ikke fått trent ordentlig med den.
Derimot har vi bøttet ganske mange skudd gjennom - raskt, og har kunnet konstatere at for oss gav ONE Norseman bedre kontroll på en vanlig, 18" XM-15 med de vanlige DSSN-dingsene montert, enn en vanlig cooley-type kompensator. (Full disclosure: Dette er en individuell vurdering av en grånende dssn-skytter, og det finnes sikkert bedre kompensatorer enn cooley-type!)


Videre har vi testet den i flere løpslengder og konfigurasjoner, med sivil og militær ammo. 
Ved bruk av hi-speed kamera har vi målt 6% økt hastighet på sluttstykket med én modul (8 mm åpning i modul), sammenlignet med samme oppsett uten noe på løpet.
Dette betyr mye mindre bakblåst og mye mindre ekstra slitasje enn med konvensjonelle dempere, som typisk kan øke sluttstykkets hastighet med så mye som 30%. (Selvsagt avh. løpslengde, ammo, etc. etc.) 
Dermed har vi stort sett samme vinkel på utkast enten ONE Norseman er montert eller ei. Patronene i magasinet er blanke og fine etter skyting ( de ser vanligvis ikke ut i måneskinn etter noen skudd med vanlig demper, som fyller låskassen med gass.)
Vi vet at mange konkurranseskyttere bruker en eller annen form for regulerbar gassblokk. Vi har gjort all testing med en helt standard gassblokk, standard ss-bærer, fjær, osv.

Mvh Team Norseman


 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

aps skrev (47 minutter siden):

en egen versjon med festeøre man kan tre over kompensator, pretty please.

 

 

Eem ... vel, noe av vitsen med rekyldemperen i ONE Norseman er at den skal gjøre jobben med å moderere våpenet som vanligvis utføres av kompensatoren. 
Den adapteren som følger med gjør én av oppgavene til kompensatoren, nemlig å assistere gassen i å nyttiggjøre seg av ekspansjonskammeret. 
I denne omgang er det nok ikke aktuelt med det du tenker på. 
 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Den er vel i hovedsak en rekyldemper uten smellforsterkning? Tar bort mye lyd, men en god lyddmper med samme vekt demper lyden vesentlig bedre etter oppgitte testtall både fra Norseman og andre.

Har håndtert den og det er en kompakt klump 🙃

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Slik eg har tolka effekt/bruksområdet til denne, so ville den ha vore eit godt alternativ til dei som har jaktvåpen med mykje rekyl.

Eg har sjølv relativt lette jaktrifler i både 338 en, 9,3x62 og 416, og noko som fjerner noko lyd, mykje rekyl og i tillegg er relativt lite/lett - hadde vore ein kandidat til mine våpen. Synd at ein ikkje får desse til f.ex 9,3 eller grovare. 

Link to comment
Share on other sites

Har prata litt med produsent, og forstått det slik at det er bra etterspørsel etter en som klarer grøvre kalibre, så det spørs om de er på den ballen. Det som også er interessant var noe snakk om en teleskopversjon

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg kjøpte en her i vår og har fått et par tre hundre skudd gjennom den. Foreløpig må jeg si meg veldig fornøyd.

Kvaliteten på dempingen skal jeg ikke uttale meg om, det er ikke viktig for meg selv om det selvfølgelig ikke gjør noe om den verste snerten av smellen forsvinner. Dessuten Har jeg aldri hatt demper på noen av riflene mine så jeg har ikke noe å sammenligne med. Jeg liker å ha åpne sikter tilgjengelig, og jeg syns dempere generelt er store og stygge. 

Derimot meldte det seg et behov for litt rekyldemping her i fjor når guttungen fikk låne en sako Vixen i 222 jeg har og ble med på jaktfelt. Han skøt riktig så bra og ville skyte myyye mer med 222 og ikke mer med 22lr. Men å holde en ivrig  12 åring med butikkammo i 222 blir fryktelig dyrt i lengden, og det nærmeste 222 rekyl jeg hadde i skapet var en lakelander i 30-06. Den syns han det var for mye rekyl i. Dermed røk lakelanderen på Finn og en fin Sako 75 i 6,5x55 kom inn i stedet. Sakoen hadde allerede et gjenga løp så da bestemte jeg meg for å prøve en denne demperen/bremsen. Resultatet ble at vi nå begge er meget fornøyde. Han får skyte masse grovt med veldig snill rekyl, og jeg slipper å blakke meg på svindyre 222 patroner. 

I motsetning til de erfaringene enkelte andre her har hatt opplevde jeg kommunikasjonen med One Norseman i forkant av kjøpet som helt uproblematisk. Jeg fikk raske og gode tilbakemeldinger på de spørsmålene jeg hadde, og det gikk ikke mange dagene fra jeg bestillte til jeg hadde den i postkassen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Jeg forstår det slik at man ikke kan bruke denne til 9mm?

 

9,2 mm åpning: Dekker alle kaliber fra .22 LR til 8,6 mm. NB! Selv om senteråpning i lyddemper-modulene er 9,2 mm betyr det IKKE at man kan sette denne på et løp med f.eks. 9 mm nominell kulediameter!

 

Mulig jeg misforstår eller at det finnes en egen 9mm versjon som ikke ligger ute på deres egen hjemmeside.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei.

Jeg kjøpte en lite brukt demper som jeg bruker på .223 rem. Fungerer helt greit, merker godt at rekyl reduseres. Men det gjør jo andre dempere også, og .223 er så rekyl svak at det er feil patron å bruke for å teste tenker jeg. Lyddemping oppfatter jeg som middels god, men det blir veldig synsing fra min side.

Har A-tec A-lock mini på de andre pipene og børsene jeg har, så får ikke testet på større kaliber og patroner. Vurderer sterkt å selge videre og montere A-loc på nevnte pipe også for å kunne bruke andre dempere jeg har.

Den store fordelen er at den er liten, men den bygger ingenting innover pipa, så totallengden på våpenet ser ut til å bli ganske lik A-tec Optima 45 for eksempel.

 

Edit:

Et søk på Proff på One Norseman er ikke lystig lesning, så er godt mulig at det er grunnen til at nettsiden virker til å være tatt ned.

Edited by Mugga
Link to comment
Share on other sites

Snodig at det ikke er nevnt her fra før, men One Norseman kjørte tilbakekalling på demperne sine, hvor alle kundene fikk tilbud om å få tilbake pengene. Det viste seg at kuler noen ganger tok borti den ventilen.

 

Det skulle fikses og lanseres en etterfølger, men ser ikke ut som det har gått etter planen.

Link to comment
Share on other sites

VIKTIG PRODUKTINFORMASJON 

Trondheim 09.08.2022 

Vi skriver til deg fordi du har kjøpt en ONE Norseman rekyl- og lyddemper.  Vi er glade for at du valgte vårt produkt i konkurranse med flere andre gode, norske dempere på markedet.  

 

 

Nå er det slik av vi har oppdaget en feil på en del av demperne.
Flere av kjøperne har meldt seg til oss om denne feilen, som resulterer i at prosjektilet kommer borti ventildelen på veien ut, som skader ventilen og som igjen kan føre prosjektilet blir påvirket og mister sin presisjon. Det er ikke en farlig feil for skytter, men kan få følgefeil i form av unøyaktige skudd, men den skal selvsagt uansett ikke forekomme.

Feilen gjør seg gjeldende ganske snart hvis den i det hele
tatt dukker opp. Hvis du har skutt en del skudd gjennom demperen din uten problemer, er det usannsynlig at den materialiserer seg.

Imidlertid har vi strevd med å bestemme akkurat hvor feilen ligger, selv om vi har bestemte fokusområder der vi tror vi må gjøre endringer. Dette arbeider vi fortløpende med.

Som følge av dette gir vi deg følgende valg:

Hvis du vil, kan du returnere demperen nå, så refunderer vi
pengene til deg. Hvis du skulle velge å kjøpe en ny demper når vi har kommet til bunns i problemet, vil du få en tilsvarende rabatt på en ny demper.

Eller, hvis du ønsker det, kan du fortsette å bruke demperen
som vanlig. I så fall ser vi på deg som en slags test-bruker, og sender deg ny demper hvis den du har skulle gå i stykker. Da er det fint om du holder en viss oversikt over antall skudd, hvilken type ammunisjon, forhold ellers, osv.

Vi vil gjerne understreke at vi driver fortløpende utvikling
av produktet, men at vi nå har vært nødt til å fokusere på å finne denne feilen.

Vi har stor tro på produktet, og ingen av prototypene våre er blitt utsatt for denne feilen. Derfor leter vi i produksjonsrutinene for å rydde dette av veien.

Videre vil vi peke på at de brukerne som har produkter som
ikke er berørt av feilen, er meget godt fornøyd med det.

Gi oss gjerne tilbakemelding om du ønsker å returnere produktet eller beholde produktet å bli en test bruker.

Send ditt svar til: post@onenorseman.com

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Boogie1982 skrev (4 timer siden):

Nå får jeg ikke tak i noen på tlf og nettsidene er nede. Noen her som har snakket med folka i One Norseman i det siste?

Ta kontakt med Markusan/Langhold As. Styreleder i One Norceman er også daglig leder i både Markusan og Langhold As, så han/de burde burde kunne gi deg et svar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...