Jump to content

Hva skjer med ONE Norseman


bardp

Recommended Posts

Freyr & Devik sine Featherweight-dempere har i flere tester fått karakteristikker som "best demping ift. vekt". Blant Fw149, 196 og 269 vant den mellomste internduellen. Jeg har 196 (som ikke er så mye større enn 149, men likevel stor nok til å finne igjen i jakkelomma😉), og er svært godt fornøyd med dempingseffekten på en 6,5x55 med 53 cm pipe.

 

Hva angår One Norseman fulgte jeg rimelig godt med i den første tråden (som moderatorene stengte pga. annonsering/kommersielt innhold), og jeg ble en smule skeptisk allerede da. Etter å ha lest innleggene i denne tråden er jeg ikke blitt mindre skeptisk. Jeg synes dette lugger en god del. Hvis noe virker for godt til å være sant, er det gjerne slik.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Eg har lagd merke til at på dei fleste Svenske jakt filmane ein ser nyttar dei ofte Stalon demparar, men ein ser sjeldan Nordmen nyttar seg av desse.

Har årsaken til dette noko med kvalitet å gjere mon tru, eller er det kun at ein vil støtte Norske produsentar?

Edited by RunarE
Link to comment
Share on other sites

Det er vel så enkelt som at norske dempere er mye, mye mer utbredt i norske butikker, og at du vet at du kan sende demperen til produsenten uten noe om og men. I tillegg er vel prisene på de norske like eller lavere på de fleste modellene her i landet.

 

Personlig syns jeg ser ser småstygge ut, og med utsagn som..

  • DESIGNED FOR ONE THING ONLY, TO DELIVER THE MOST EPIC "ON-BARREL" EXPERIENCE IN THE WORLD.
  • Manufacterd in Lapland Sweden

holder jeg meg heller til Hausken og A-tec for jaktvåpen, og Ase Utra for ting som skal skyte mye fort. Sistnevnte fordi norske produsenter ikke evner å lage skikkelige ståldempere eller QD-fester som ikke suger.

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Må vel nesten testast av nokon uavhengige men gjekk inn på hausken si side og såg på demparane i serien jakt. Den minste 151, veg berre 253 gram, lengde 151 mm (bomba) bygge i underkant av 70 mm på våpenet og dempar 23 db. Hausken har jo 50 mm diameter då, norseman berre 41 og den forskjellen er svært tydeleg vil eg tru men for min del er lyddemping viktigst, 6,5x55 har relativt lite rekyl uansett. 20 db for norseman verkar litt lite, nokon som veit kor mykje sistnevnte bygger på våpenet med to modular? Eg synes og 5900 er dyrt.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Til sammenligning. Svemko Hunter Nano er 128,5mm lang og bygger 113,5 mm, er 43,8 mm i diameter. Veier 185 gram og demper iflg. produsent 21-24 dBC. 

Hunter Short er 245g og demper 26-29 dBC. (har denne selv) 

 

Så om One Norseman ikke tar en del mer rekyl enn disse f.eks. så er det jo ikke så interessant i mine øyne. 

De ligger på 3200,-/3900,-

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte den kunne funka til PRS. Men blir ikke noe kjøp på meg, med mindre jeg får testa den først. Evt. at flere uavhengige kan bekrefte at det funker. 

Også spørs det jo litt på holdbarhet og kundeservice også. Sistnevnte har de jo kommet litt skjevt ut med allerede. Litt åpenhet og info tidligere hadde ikke skada, uansett grunn til forsinkelser. 😊

Link to comment
Share on other sites

Kort sit-rapp:

ONE Norseman er klar til salg, og nettsiden er åpen for de som registrerte seg tidlig. 

MANDAG 13.12.21  kl. 18.00 åpnes nettsiden for alle. 

Det har vært mye "stang - ut", og mye som har skjedd. 
Endelig er vi i gang, og vi takker alle som har ventet - med varierende grad av tålmodighet - på at vi skulle komme i salg. 

 

Mer info på hjemmesiden (igjen; mandag kl 18.00) og etter hvert på Facebook.
 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tok for lang tid med for lite info, så gikk for en svemko hunter short. Ekstremt fornøyd! Var ekstremt gira på teste onenorseman, men kjøper ikke noe før jeg ser video/anmeldelser fra uavhengige mtp de tallene som presenteres på sidene. Og 5900 for noe som ingen har prøvd før fra nytt firma, er litt for meget mao…men jeg følger med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

tmhwk skrev (På 10.12.2021 den 20.00):

 

Med 2 moduler:

127mm

257g

ca 20dB

 

Med 1 modul:

101mm

232g

ca 18dB

 

Med 0 moduler

76mm

207g

ca 12dB

 

Diameter er 41mm

Hvorfra stammer dine målinger ?? Og hvilke kaliber taler vi om ?? 
Om de er korekte. Så er produktet vel det man i DK kalder for "en fis i en hornlygte" ;-) 
Dårlig dempning . Ikke speciel lav vægt. Høj pris

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Som sagt tror jeg nok den kan være et godt alternativ for de som primært trenger å redusere rekyl, og at lyddemping blir en bonus.

 

Helt ærlig reagerer jeg på utsagnet om demping. 20 dB demping på .308W utav vanlig jaktrifle er absolutt ikke "ear safe" - jeg håper virkelig ikke at folk i god tro skyter flatt uten noe hørselvern som helst og tror at 20 dB demping gjør det helt trygt/ufarlig..

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Hei.
Lyddemping slik vi ser det er viktig til en viss grad da dette er bare en av egenskapene en bør urdere når en kjøper/benytter en lydddemper. For oss er feks størrelse/balanse/vekt, signaturreduksjon og rekylreduksjon viktigere når en er kommet ned under den "magiske" grensen satt til 140 dB. Antall dB demping kommer an på antall dB uten og med demper tatt på samme lokasjon. I vårt oppsett med Norsonic 131 måler med 1/4" kalibrert mikrofon målt 15cm ut i fra skytters øre i senterlinje høyde med rifleløpet ligger godt under 140 dB med alle typer ammunisjon og  kaliber som vi har testet gjennom demperen. Men igjen er ikke under 140 dB "ear safe" i seg selv det er mengden av skuddsmell akkumulert som avgjør risikoen for hørselskader. Det er derfor at vi mener at på enkelte typer jakt er det viktigste av det er liten, demper rekyl og signatur viktigere enn lyddemping da en ofte ikke utsetter øret for mere enn ett maks to skudd over en lengere tidsperiode. Mens hvis jeg skal ligge på skyebanen hele dagen å skye så vil jeg bygge den lengere og kanskje til og med sette på enda en modul slik at det blir enda mer behagelig.

 

Mvh.

Team Norseman

 

Link to comment
Share on other sites

ONE Norseman skrev (1 time siden):

Men igjen er ikke under 140 dB "ear safe" i seg selv det er mengden av skuddsmell akkumulert som avgjør risikoen for hørselskader. Det er derfor at vi mener at på enkelte typer jakt er det viktigste av det er liten, demper rekyl og signatur viktigere enn lyddemping da en ofte ikke utsetter øret for mere enn ett maks to skudd over en lengere tidsperiode.

 

Pro-tip:

Dere bør skrive om dokumentasjonen. Hvis det du mener er at man kan skyte ett og annet skudd i jaktsituasjon uten å ha altfor stor risiko for hørselsskader, er det noe helt annet enn "dempes til ear safe nivå så du unngår hørselsskader". 

Link to comment
Share on other sites

ONE Norseman skrev (2 timer siden):

Hei.
Lyddemping slik vi ser det er viktig til en viss grad da dette er bare en av egenskapene en bør urdere når en kjøper/benytter en lydddemper. For oss er feks størrelse/balanse/vekt, signaturreduksjon og rekylreduksjon viktigere når en er kommet ned under den "magiske" grensen satt til 140 dB. Antall dB demping kommer an på antall dB uten og med demper tatt på samme lokasjon. I vårt oppsett med Norsonic 131 måler med 1/4" kalibrert mikrofon målt 15cm ut i fra skytters øre i senterlinje høyde med rifleløpet ligger godt under 140 dB med alle typer ammunisjon og  kaliber som vi har testet gjennom demperen. Men igjen er ikke under 140 dB "ear safe" i seg selv det er mengden av skuddsmell akkumulert som avgjør risikoen for hørselskader. Det er derfor at vi mener at på enkelte typer jakt er det viktigste av det er liten, demper rekyl og signatur viktigere enn lyddemping da en ofte ikke utsetter øret for mere enn ett maks to skudd over en lengere tidsperiode. Mens hvis jeg skal ligge på skyebanen hele dagen å skye så vil jeg bygge den lengere og kanskje til og med sette på enda en modul slik at det blir enda mer behagelig.

 

Mvh.

Team Norseman

 

 

Ett skudd på jakt kan ver nok til å svekke hørselen dersom man er uheldig, det er vel ingen fasit på dette her.

Edited by fredriko
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Dodraugen said:

Spent på hvor lang tid det tar før noen tester ut 8mm åpningen på en 308 jeg.

Anbefales IKKE, men selvsagt måtte vi prøve... og det gikk fint.
MEN:
Det skal så liten skjevhet i gjengingen av løpet til at det må unngås. 
En .30-kule er 7,84 mm, så dermed er det 0.08 mm frigang. Ikke mye, selv på en veldig kort demper. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ONE Norseman skrev (14 timer siden):

Anbefales IKKE, men selvsagt måtte vi prøve... og det gikk fint.
MEN:
Det skal så liten skjevhet i gjengingen av løpet til at det må unngås. 
En .30-kule er 7,84 mm, så dermed er det 0.08 mm frigang. Ikke mye, selv på en veldig kort demper. 

Poenget mitt var vel heller at folk nødvendigvis ikke leser så nøye. Det aller meste av dempere benevnes med maks diameter på kula, ikke åpningen i demperen. Hadde ikke blitt spesielt overrasket om noen kjøper 8mm åpning til 8x57 eller 9,2 åpning til 35 wheelen. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Dodraugen said:

Poenget mitt var vel heller at folk nødvendigvis ikke leser så nøye. Det aller meste av dempere benevnes med maks diameter på kula, ikke åpningen i demperen. Hadde ikke blitt spesielt overrasket om noen kjøper 8mm åpning til 8x57 eller 9,2 åpning til 35 wheelen. 

Godt poeng og dette skal vi forsøke å formidle bedre.

Det står makskaliber på dempermodulene slik at man kan lett identifisere maks-kaliber på disse.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Gledet meg veldig til denne da den i begynnelsen ble markedsført som en ekte lyddemper men hvis den i realiteten bare er en rekyldemper som også marginalt demper lyden så melder jeg pass. Rekyl kan jeg alltids håndtere men trenger ikke mer øresus en hva jeg allerede har.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...