Jump to content

Duejakt med salongrifle


Fateagerelf

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg tenkte å investere i en salongrifle som jeg hovedsakelig kommer til å bruke på duejakt. Hvor bør man treffe duen? Skyer man i hjerte- og lungeregionen ødelegger man vel en del av kjøttet. Bør man treffe rett ovenfor, altså i luftrøret i halsen?

 

Tar også i mot forslag til bra jaktammo. Anbefales det max. skyteavstand på ca. 50 meter, eller funker også lengre avstander dersom vind? Eventuelt hvor sterk vind skal det være før man burde holde seg unna salongen?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skutt duer med 22lr men hundredevis av kråker. Problemet med jakt patroner i 22lr er at den har så dårlig presisjon at på 50m vet en jo aldri hvor en treffer om en i det heletatt treffer. Derfor brukte jeg vanlig match ammo den samler mye bedre. Jeg skjøt kråker på avstander helt opp til vel 200m med 22lr. Mest skuddefekt får du med høyt treff slik at du rammer ryggvirvelen det gir også minst skade på bryst stykkene. Ikke det at jeg har testet det ut på due men praktiserer det på grågås som jeg før i tiden skjøt mye av.

Nå har jeg byttet ut 22lr med 17HMR dette fordi 22lr er notorisk upresis på første skuddet mens de påfølgende gjerne samler innenfor et kronestykke på 50 m står førsteskuddet gjerne 5 cm utenfor.

Link to comment
Share on other sites

Har nå skutt noen av mine beste serier med 22 og subsonic HP ammo (nappet med feil ammo til stevne) så heelt ubrukelig er det ikke.

 

Om en med jaktammo mener high-speed greier, så ja, som oftest elendige greier. Untaket var min gamle model 54 som plutselig begynte å samle Stinger når jeg kappet pipa.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en del duer med 22lr. Syns det er liten forskjell på subsonisk jaktammo og matchammo på skuddeffekt og presisjon. Duejakt med salong er gøy, men mye mindre effektivt enn med hagle, da salongen skremmer duene like mye som hagla og det er ofte man får mulighet på duer i trær man ikke kan skyte på med salong da bakgrunnen ikke er sikker. Om målet er å skåne de i nærheten av jaktinga for støy hadde jeg heller skaffa meg lyddemper og subsonisk ammo til hagla.

Link to comment
Share on other sites

Ville brukt subsonic hollowpoint av noe slag. Jeg har heller ikke skutt mange duer, men en god del ender og måser, og kråker. På større ender er matchammo nesten meningsløst om du ikke treffer veldig godt.
Vanskelig å si hva som samler best i din rifle, men du kan risikere at du må lete før du blir fornøyd - det fins mange typer ammunisjon, og noen går svært godt i noen rifler. Skyteavstand er delvis begrenset av hvor presis du får rifla, og deretter av hvor flink du er til å skyte, inkl bedømme vind, og justere for avstand. Noen kan nok skyte duer på svært mye lenger hold enn andre, en 50-60m er vel maks før du faktisk må måle avstanden og korrigere for det. Bardp har jo utviklet dette til en vitenskap.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Min favoritt ammo til kråker med 22lr er Eley match den er presis i min rifle og kråkene faller. Mulig den flate nesen på kule er en medvirkende årsak til at den dreper bra.

Her er et bilde av min 22 lr kråkerifle. Sauer 200 STR med rekruttløp og lyddemper. Swarovski ds 5-25x52 på toppen.

20181204_133357.jpg.85f77e013b4d4b2ec3e63fe49323f8b2.jpg.227870528003112e84f6c11edca30456.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Nå jakter jeg ikke duer men uansett hva en skyter på må en jo tenke på hvor kulen kan komme til og havne. Dette med sikker bakgrunn er vel det som oftest får meg til og holde igjen skudd når jeg skyter kråker.

Chiefen.v-2 skrev (På 23.3.2021 den 15.02):

Det der var litt av en kråkerigg!! 

NB! Det er ikke en rigg men ett gevær.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...