Jump to content

5,6x52r vs. 7x57r


taarni

Recommended Posts

Nå driver jeg på å funderer på å anskaffe meg ei kombi, forstrinnsvis til rådyrjakt. Trenger ikke brukes til elg. Så rådyr blir det største viltet som blir siktet på med den kommendene doningen min, men så er jeg usikker på kalibervalget. Hva skal jeg velge? 5,6x52r eller 7x57r?

Link to comment
Share on other sites

Salige Svein Solli eksprementerte med dette, og konkluderte med at grovere enn 5,6 er å foretrekke på rådyrjakt med kombi.

 

7x57R er jo så kurant som det går an, så da er det vel ingen grunn til å velge noe annet til rådyrjakt.

 

Nå stiller 5,6x52R i en litt annen klasse enn de andre i 5,6 familien pga 71 grs kulevekt som standard. Det tror jeg forøvrig mr Solli ville vært helt enig med meg i.

Link to comment
Share on other sites

Skal vel og nevnes at jeg etterhvert kommer til å drive litt med toppjakt, fjellrypejakt og slike småviltrelaterte jaktformer. Hvordan vil dere si at de forskjellige patronene behandler mindre vilt? Er det enormt stor forskjell i utgangshastighet etc. etc.?

 

Og, nei, lader ikke selv......... Enda.

Link to comment
Share on other sites

Nå stiller 5,6x52R i en litt annen klasse enn de andre i 5,6 familien pga 71 grs kulevekt som standard. Det tror jeg forøvrig mr Solli ville vært helt enig med meg i.

 

Det hjelper jo, men konklusjonen var likevel at større var bedre. De jaktene med 5,6 som han beskrev foregikk nettopp med 5,6x52R. Men for all del-utviklingen har gått fremover, og det finnes kuler nå som ikke fantes da.

Link to comment
Share on other sites

Skal vel og nevnes at jeg etterhvert kommer til å drive litt med toppjakt, fjellrypejakt og slike småviltrelaterte jaktformer. Hvordan vil dere si at de forskjellige patronene behandler mindre vilt? Er det enormt stor forskjell i utgangshastighet etc. etc.?

 

Og, nei, lader ikke selv......... Enda.

 

Nå skal jeg ikke skryte på meg den store jakterfaringen med noen av kalibrene, men jeg holder sjøl på med et kombiprosjekt med en 5,6x52r basert villkatt. Kaliberet er så og si rekylfritt, og det teller jo litt ekstra selv om 7x57r heller ikke hører med til de mest rekylsterke.

 

Norma lader en fabrikkladning med butt helmantel og en med blyspiss der treffpunktet vistnok skal være likt. Dette burde gjøre det enkelt; hjøp en pakke av vær og putt inn den patronen som passer dagens jakt :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd endel forskjellig kal i kombinasjonsvåpen og i dag har jeg havnet på en merkel drilling med rifleløp i 5,6x52R.

 

Grunnen til dette er at jeg bruker dette våpenet mest til rådyrjakt og eventuelt til litt fuglejakt/toppjakt. Jeg så at det var noen som hadde nevnt at 5,6x52 hadde samme treffpunkt med helmantel og bly, dette kan jeg bekrefte. På 100 m skyter jeg på en merkelapp for skiva med bly og helmantel (1x1 cm). Dette gjelder for både for norma og s&b fabrikkamo. uansett hva du bruker om du har hel i norma og bly i s&b. Jeg lader selv, men til 5,6x52r har jeg ikke giddi å lade selv da fabrikk amoen du kan kjøpe fungerer så bra.

 

5,6x52R har en meget god virkning på rådyr og jeg kan ikke se noen grunn til at du skal gå for noe annet større kal hvis du ikke ønsker muligheten til å kunne skyte en elg eller en hjort med dette våpenet.

 

Men hvis du ønsker et kombi våpen med mulighet for storvilt er 7x57R førstevalget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en kombi i 5,6x52r, det jeg ikke tenkte på var at hjortebestanden vokste :shock: . Så for 2 år siden var jeg lei av å kikke på hjort når jeg var på rådyrjakt. Dermed ble det drilling i 7x57r :D .

 

Minus med 7x57 er vel en anelse mer rekyl,selv om den på langt nær er noe problem.

Fine slakt blir det av begge to, med kjøpeammo ivertfall.

Link to comment
Share on other sites

Köp 7mm, Jag hadde tidigare 5,6 x 52. Bytte bort den mot en 7 x 57 R. Det finns ingenting som 5,6 gör som inte 7mm klarar av. Rekyl finns inte i någon av dom. En annan sak är att 5,6 x 52 R, använder kulor i .228 altså inte samma som övriga .22 patroner. Det innebär att det är ett begrännsat utbud av kulor, om du skulle vilja börja handladda. Tror bara det är Hormady och S&B som tillverkar kulor i kalibern.

Link to comment
Share on other sites

Nå må dere se på hva han ønsker å bruke dette våpenet til før dere sier noe da. Han sier at rådyr er det største dyret han skal jakte med dette våpenet, og at han bl.a. skal jakte mindre vilt som f.eks. fjellrype med den. Jeg regner med at det ikke er så mange av dere som mener at det er bedre å skyte ei lita rype med 7mm en 5,6mm. Det er jo faktisk prat om det dobbelt og litt til i kraft.

 

Han lader ikke selv, men når man skal ha en drilling for rådyr og fugl ønsker man seg ofte og ha bly og helmantel som går hull i hull.

Dette får man ikke tak i til 7x57R men til 5,6x52R får han tak i dette.

 

Jeg skjønner at mange av dere foreslår 7mm da det er et meget fint kaliber og et absolutt et fint kal til et kombinasjonsvåpen, men se litt på hva han skal bruke våpenet til. Så lenge han ikke skal ha et våpen for storvilt men ønsker seg et våpen for småvilt er det vel ikke akkurat så mye å lure på??

Det er jo en grunn til at vi kjøper oss ei rifle for elgjakt, ei til revejakt, ei til småviltjakt, ei til rådyrjakt (243 W)........ :wink:

Link to comment
Share on other sites

5,6x52r er sikkert et supert kaliber til rådyr.

 

Men har du vurdert mulighetene til å skyte villsvin? På østlandet blir det stadig observert gris lenger og lenger mot vest, og mye tyder arten er i ferd med å bre seg innover i Norge. Morsomt med mere jaktmuligheter, selv om det er en plage for de som driver med grønnsaker. De fleste grunneiere (les bønder) er bare glade om det blir skutt en gris eller to, og det er lett å få lov til å skyte villsvin under rådyrjakta.

 

Bare et innspill, du blir sikkert veldig fornøyd med 5,6x52r også.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Jeg endte opp med 5,6x52R i småviltdrillingen min.

 

Utrolig fin patron å skyte med - null rekyl! Smalt litt da, men så er det 850m/s utgang på kula.

 

Dersom du lader den selv med f.eks. Rhino loddet kule, er det ikke noe heft å skyte det ene villsvinet du kanskje er heldig å observere under jakt på østlandet med den i løpet sv jegerkarrieren din. Så flere villsvin bli skutt med .222Rem i NZ. Alle døde..

 

Det at både helmantel og blyspiss går likt er så verdifullt under praktisk jakt at du ikke kan overse det. Du får ikke noe om du ikke treffer, og her har du et kaliber som både treffer bra med ulike kuler og er enkelt å skyte med! Rekyl gjør kombinasjonsvåpen mye mer vriene å skyte godt med!

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg hatt begge deler og skutt rådyr med begge. Så kan vi ta 5,6x52r, når patronen kom så ble den skrytt opp i skyene som den ultimate storvilt patronen. Mye pga frisk utgangshastighet. Men uansett så er det en artig skapning, problemet er og finne solide kuler som ikke sprenges og ødelegger formye kjøtt.

Som skadedyrs patron er den super, men til matvilt så kreves det litt eksperimenter.

7x57r

Har også en behagelig rekyl, hylser og kuler får man til en fornuftig pris. Etter min mening så er dette en knall bra patron til storvilt jakt i Norge, har ballistiske egenskaper på høyde med 6,5x55, og får vel kulevekt opp mot 170gn jeg bruker oryx 158gn (forbehold om feil vekt) har skutt alt bortsett fra elg av klovvilt med dette kalibret. Og fått pene slakt med god skudd efekt. Også er det en penere patron :)

 

Jeg vil si at det er flere fordeler med 7x57r pga større fleksibilitet og tilgang på komponenter.

Link to comment
Share on other sites

5.6*52r

Fordi

1) du oppgraderer fra kombi til en fin drilling som du finner i Sverige.

siden dette kal er kl.1 våpen finnes det en del "rimelige" drillinger i det kal der.

2) Fjellrype bor der det er mye stein, 7 mm i ura høres veldig ugreit ut.( ....men man skal seff være veldig forsiktig med high poweren også.)

 

Eller kanskje drilling i rem 222 som du brotsjer opp til 5.6*50r.

Da er kuleutvalget løst.

 

Jeg har kal i skapet selv og er veldig fornøyd.

.....men om jeg skulle velge en gang til hadde jeg sett meg om etter en rem 222 som da skulle brotsjes.....

Link to comment
Share on other sites

Skjøt mine første skudd med 7x57R i helga, i en lett Sabatti Forest i 20/76. Rekylen var absolutt håndterbar, og jeg er ikke spesielt glad i den... Har hatt en Brno i 12/70 og 222R i 20 år og rekylen er selvfølgelig friskere enn i den.

 

Siste taler har et utrolig godt poeng. Sauer-drillinger selges for 10K i Sverige, hvis de er klass 2 (altså ikke lovlig på storvilt, 222, 5.6x52R).

Torsbo Handels bruker å ha en haug slike inne.

 

Begge kalibrene funker til bruksområdet du skisserer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...