Jump to content

Beste krutt for både 30-06, 6,5x55 og 8x57IS


fleskebacon

Recommended Posts

Har tenkt å lade alle disse tre, og lurer på om det finnes erfaringer med ett felles krutt som funker minst like fint i alle tre. Hittil har jeg ladet 30-06 med forskjellige kulevekter med N160, og synes det fungerer aldeles utmerket. 6,5x55 har jeg ladet med noe gammelt Norma 4 skytterlagskrutt som jeg har hatt stående, men nå er det snart tomt, og jeg må snart begynne å lade 8x57 også, etter at jeg oppdaget at prisene på fabrikkammo var blitt enda sykere siden sist jeg kjøpte.

 

Spørsmålet blir da som sagt: Finnes det et krutt som passer til alle disse tre, slik at jeg slipper unna med å ha kun en kruttype? Blir å skyte vanlige FMJ eller HPBT på ca. 140 gr i 6,5 og ca. 200 gr i 8x57. I 30-06 er jeg avhengig av litt mer fleksibilitet, fra 150 til 200 gr, ettersom det er denne børsa jeg faktisk bruker til noe fornuftig.

 

Jeg tenker da at som beste felles multiplum, så holder jeg meg til N160, ettersom det er 30-06 jeg skal lade mest. Eller finnes det noe annet lurt her, som jeg ikke har tenkt på?

Link to comment
Share on other sites

N160 i 8x57 tror jeg krever 250 grs Woodleigh... 

 

Som @kjella sier, URP eller Norma 19. Evt N550. 

 

For å være ærlig blir jeg mindre og mindre glad i N160 jo mer jeg lader med andre krutt; det har et smalt vindu der det fungerer fint, ellers blir det fort sot og ujevn hastighet. 

 

Eller så kan du kjøpe en boks MRP og en boks 203B. 😉 

Link to comment
Share on other sites

N-150 er vel et bedre valg  for 8×57,  bra også for 150/165 grain kuler i din .30-06.

Ett krutt for alt er- synes jeg - ikke optimalt. N-160 er ypperlig for de tyngre kulene i 06'en og i 6,5x55. Kjøp en boks N-150 i tillegg og bruk begge 😇.

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, fleskebacon said:

Spørsmålet blir da som sagt: Finnes det et krutt som passer til alle disse tre, slik at jeg slipper unna med å ha kun en kruttype? Blir å skyte vanlige FMJ eller HPBT på ca. 140 gr i 6,5 og ca. 200 gr i 8x57. I 30-06 er jeg avhengig av litt mer fleksibilitet, fra 150 til 200 gr, ettersom det er denne børsa jeg faktisk bruker til noe fornuftig.

Jeg tenker da at som beste felles multiplum, så holder jeg meg til N160, ettersom det er 30-06 jeg skal lade mest. Eller finnes det noe annet lurt her, som jeg ikke har tenkt på?

Jeg ville tenkt som deg og landet på N160. Bruker dette kruttet både til 130-140 grs kuler i 6,5x55 og til 180 grs i .30-06. Iht. Vvs tabeller skal det gi også gi god hastighet for 200 grs i 8x57IS. Jeg har ikke opplevd problemer med soting eller ujevn hastighet i de patronene jeg lader. Bruker imidlertid MRP for 156 grs kuler i 6,5x55, prøvde det også i .30-06 men fikk ikke bedre hastighet enn med N160.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bobby said:

N-150 er vel et bedre valg  for 8×57,  bra også for 150/165 grain kuler i din .30-06.

Ett krutt for alt er- synes jeg - ikke optimalt. N-160 er ypperlig for de tyngre kulene i 06'en og i 6,5x55. Kjøp en boks N-150 i tillegg og bruk begge 😇.

 

Her er du inne på noe! Jeg hadde låst meg veldig på at jeg bare ville ha ett krutt, ettersom jeg alltid bare har hatt ett krutt til 30-06'en (N160) og det har gått så fint i alle år.

 

Men greia er jo egentlig mest at jeg ikke vil ha egne krutt som bare går til 6,5 og 8x57, fordi jeg kommer til å lade så lite av det. Den kiloen med Norma 4 som jeg har ladet 6,5 med har jeg hatt i ... 15 år(!).

 

N150 er jo som du skriver åpenbart suverent til 8x57, og egentlig bedre egnet til lettere kuler i 30-06 også. Da slipper jeg unna ved å kjøpe to typer krutt som jeg begge trenger til 30-06, og ingen egne krutt til de to sekundærkaliberene. Det er ingenting som er bedre enn å finne ut at man faktisk trenger noe som man ikke forstod at man trengte - spesielt når jeg da heller ikke trenger å kjøpe noe som jeg hadde bestemt meg for at jeg ikke skulle ha.

 

Snedig. :)

 

@SølvrevTil favorittladningen (53 gr N160 bak 200 gr Lapua Mega) er N160 helt suverent, men til de lettere kulene (150 gr) må jeg lade ganske hardt med N160 for å få høyt nok trykk til å slippe soting og utstående tennhetter. Så slik sett kan nok @bobbysin idé med N150 i tillegg være fruktbar, bare jeg klarer å slippe tanken om at ett krutt kan klare alt...

 

Edit: @bobleN550 er jo heller ikke dumt nei, det dekker et veldig bredt spekter. Fillern, nå ble det vanskelig igjen.

Edited by fleskebacon
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

N550 er ikke så ulikt URP. Og det som passer bra i 6,5x55 passer i 30-06. Men hvorfor ikke ha flere krutt?

 

N150 er fint for slappe baneladninger i 6,5x55, men litt raskt om du skal ha tunge kuler og god fart. 

 

Det du skriver om N160 og lette kuler er akkurat det jeg siktet til. Prøv å bruke av boksen med Norma 4 isteden. 😉

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, boble said:

N550 er ikke så ulikt URP. Og det som passer bra i 6,5x55 passer i 30-06. Men hvorfor ikke ha flere krutt?

 

Barnslige tvangstanker. Og litt gjerrighet. Ble så fornøyd da jeg begynte å lade alle pistolpatroner med N320, at jeg tenkte det samme kanskje kunne la seg gjøre med rifle. Men jeg skjønner jo at det er en annen verden.

 

Så jeg tror fort at dette ender med flere krutt... 😄 (Men jeg kommer nok aldri til å lade 200 gr Mega med noe annet enn N160.)

 

Link to comment
Share on other sites

Jojo, men det er jo grunn god som noen. Skulle tro det var lettere med rifle. Lader du 357 mag med N320? 

 

Skal du først prøve på noe så snodig så bør du velge et moderne krutt som gir mye gass og brenner jevnt over et vidt trykk-spekter. (les: ikke N160) Jeg ville gått for URP. 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, boble said:

Jojo, men det er jo grunn god som noen. Skulle tro det var lettere med rifle. Lader du 357 mag med N320? 

 

Skal du først prøve på noe så snodig så bør du velge et moderne krutt som gir mye gass og brenner jevnt over et vidt trykk-spekter. (les: ikke N160) Jeg ville gått for URP. 

Nei, så langt har jeg ikke dratt det. Skal vel slite med å oppnå faktor der med N320, uansett hvor gæern man er. Da jeg var helt fersk skytter var det en på banen som ga meg fem patroner med 357 magnum sammen med beskjeden "maksladninger med 320". Hadde jeg da hatt litt mer erfaring og kunnskap ville jeg aldri utsatt 686-en min for det igjen, for at det var "maksladninger" tror jeg var en kraftig underdrivelse.

 

Men jeg skyter så lite magnum at jeg fortsatt har igjen av de boksene jeg har ladet med N110 for mange år siden. (Og det står faktisk både N110 og N310 i skapet, i tilfelle jeg skulle ombestemme meg på noe og få noen ville ideer. :))

 

Jeg skal sove litt på dette, det kan hende jeg klarer å slå fra meg tanken og lander på to krutt. Hovedpoenget er fortsatt å ikke ende opp med enda en boks av noe som jeg aldri får brukt opp (den boksen med N110 er kanskje enda eldre enn den med Norma 4 som snart er tom).

 

Norma URP er herved notert, sammen med N550. Jeg har aldri brukt noe annet Vihtavuori, så det kunne jo vært "artig" å prøve noe nytt. Det mest aktuelle "to-krutt"-valget ligger vel på N150 og N160.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...