Jump to content

Lapua 185 grains Open Tip , 9.3x62


nitre62

Recommended Posts

Lapua har kun data for bruk av  N 110 , N 120 , N 130 krutt . - C.O.L. 78,5 mm

Kan noen hjelpe meg med forslag til ladedata , basert på N 140 krutt , til nevnte kule ? 

Hadde vært praktisk , da jeg bruker dette  i  øvrige ladninger i 9.3 og . 308 .

Link to comment
Share on other sites

Takker for den 😀

Bruker 58 grain N 140 til lading av treningsammo , med Norma 232 grain FMJ . 

Så jeg prøver meg fram med en startvekt rundt 55 - 57 grain N 140 til Lapua`n .

Rimelig treningskule i 9.3 mm  ihvertfall !

Kr 5.53 pr.stk. , hos Magne Landrø .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 3/21/2021 at 4:09 PM, nitre62 said:

Takker for den 😀

Bruker 58 grain N 140 til lading av treningsammo , med Norma 232 grain FMJ . 

Så jeg prøver meg fram med en startvekt rundt 55 - 57 grain N 140 til Lapua`n .

Rimelig treningskule i 9.3 mm  ihvertfall !

Kr 5.53 pr.stk. , hos Magne Landrø .

 

Kan du fortelle hva du endte opp med ? Tror nok jeg uansett velger å bruke N130 siden det er data på det kruttet.

Fått prøvd å skutt noe med kulen?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har jeg endelig fått tak i noen esker av denne kula til testing. 
Tidligere erfaring med Lapuas kuler har sjelden bydd på skuffelser, så forventningene var i alle fall på plass.
Vihtavuori oppgir, som nevnt tidligere, ladedata med de raske (og dyre) kruttsortene for denne kula, og jeg ladet tre varianter med N130 på hhv 48, 49 og 50 grain.

Dette fungerte helt greit, der beste resultat ble oppnådd med 48gr som gav ca. 800m/s i min 52 cm pipe med demper. 

Ladet også to varianter med N140. En med 58 og en med 59gr.

58gr N140 i kombinasjon med Sonic 15g-kule er det jeg har brukt som standard treningsammo til nå, så her kan man sikkert lade en del friskere bak Lapuakula hvis det er et mål.
Beste resultat ble oppnådd med 58gr som gav ca. 800m/s den også. 12-13mm senteravstand på 5 skudd.

For min del blir dette en ny treningsfavoritt.


Begnadøl, du kan trygt bruke N140 hvis du var i tvil.

 

Legger ved bilde av det to beste 5-skuddsseriene med N130 og N140. 
("Flua" på sida av samlingen i 140-skiva er et kontrollskudd med Sonic 15g/58gr.)

 

 

IMG_0907.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 6/14/2021 at 10:25 AM, Albatrost said:

Da har jeg endelig fått tak i noen esker av denne kula til testing. 
Tidligere erfaring med Lapuas kuler har sjelden bydd på skuffelser, så forventningene var i alle fall på plass.
Vihtavuori oppgir, som nevnt tidligere, ladedata med de raske (og dyre) kruttsortene for denne kula, og jeg ladet tre varianter med N130 på hhv 48, 49 og 50 grain.

Dette fungerte helt greit, der beste resultat ble oppnådd med 48gr som gav ca. 800m/s i min 52 cm pipe med demper. 

Ladet også to varianter med N140. En med 58 og en med 59gr.

58gr N140 i kombinasjon med Sonic 15g-kule er det jeg har brukt som standard treningsammo til nå, så her kan man sikkert lade en del friskere bak Lapuakula hvis det er et mål.
Beste resultat ble oppnådd med 58gr som gav ca. 800m/s den også. 12-13mm senteravstand på 5 skudd.

For min del blir dette en ny treningsfavoritt.


Begnadøl, du kan trygt bruke N140 hvis du var i tvil.

 

Legger ved bilde av det to beste 5-skuddsseriene med N130 og N140. 
("Flua" på sida av samlingen i 140-skiva er et kontrollskudd med Sonic 15g/58gr.)

 

 

IMG_0907.JPG

 

Tøft 👍 Ga gode samlinger denne kula. Var vel snill rekyl også til å trene med i en så lett kule. 

Hvor fikk du kjøpt? Har bare funnet den på Landro, men de har aldri hatt den inne når jeg har sett etter. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde samme feilen som deg og satt på gjerdet mens jeg ventet på «grønn» lagerstatus hos Landrø. Etter å ha opplevd forskyvning i forventet lagerdato et par ganger, der siste var helt uten datoangivelse, sendte jeg en mail for å be om litt kvalifisert synsing.

Svaret var at man bare skulle bestille, så sendte de straks en ny ladning kom innenfor døra. Alt som hittil hadde kommet ble sendt ut igjen med en gang. 
Bestilte og ventet ikke mer enn et par uker.

 

Edited by Albatrost
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...