Jump to content

førstegangshagle til dame


Margrethe

Recommended Posts

Heisann! jeg er 20 år, tok jegerprøven i fjor, og anser meg selv fortsatt som rimelig fersk jeger. Er nå på utkikk etter ei billig førstegangs-hagle, og er litt usikker på hva jeg skal velge. Har kommet over en "Hawk sporter" hagle i kaliber 16/70, som var kortere i kolben til 2500kr. Er dette ett greit kaliber og våpen å starte med? har hørt litt at kaliber 12 egentlig er det greieste. Har dere eventuelt noen tips til billige hagler som er korte kolben, eller mulighet til og kappes i kolben? 

 

er student, og hagla vil nok stå endel i våpenskapet de neste årene siden jeg ikke har så mye tid til jakt. Ser derfor etter noe i prisklassen mellom 0 og 5-6000kr.

 

takknemlig for alt av svar og tips☺️

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare lengden på kolben som er problem. Jenter har også mindre hender, så pistolgrepet og avstanden til avtrekker(ene) er også noe å tenke på. Typisk har også jenter høye kinnbein, så ofte må kolben tilpasses. Enten børsemakerjobb, eller lime på noe selv.

Link to comment
Share on other sites

Tenk også litt på ammunisjonspriser...    Kaliber 16 er ikke så tilgjengelig, og relativt dyrt...  kaliber 12 er det mest vanlige, og billigst..

 

Jeg er selv stor fan av kaliber 20, lekre og smekre våpen og ikke så veldig mye dyrere ammo enn 12’ern.

 

F.eks. Oe slikt?

 

D0C8D064-4E26-4471-AE54-C6776188321D.png

Edited by 40årskrisa
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Synes «40årskrisa» sier det greit jeg. 
 

Er du liten av størrelse, se på o/u i kal 20. de er nettere og mer letthåndterlige. 
 

Kona er 161 cm. Hun fikk en Sabatti Lady i 12/76 av meg. Likte den ikke i det hele tatt. Hun hadde sett på en slik i 20/76 et par måneder tidligere og likte den veldig godt. Men så kom jeg over en i 12/76 på et konkurssalg til halv pris. Den stod tre år i skapet før den ble solgt.

 

Datteren min på 155 cm overtok først en Beretta halvauto i 20/76. Den ble tilpasset i kolben, men den ble altfor lang pga låskassa. Kort i armene... Solgte den og. Så kjøpte jeg en Fabarm i 20/76 og fikk den tilpasset hos børsemaker. Da ble det bra! Og den vil kona bruke også 😄

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...