Jump to content

Noken som har erfaring med SABRE kikkertsikter?


anderstn

Recommended Posts

Hei

 

Har fått tilbud på ein storvilt og småviltrifle frå ein lokal våpenforretning. Eg veit jo ikkje helt kva det blir jakta mest på endå då eg nett har tatt prøven og ikkje jakta tidligere so bad om å få starte med ein rimelig kikkert på storviltrifla so kan eg eventuelt flytte den over på småviltrifla seinere om det blir noke måneskinnsjakt og/eller mange turer i skumringstimane. I den forbindelse anbefalte dei ein SABRE kikkert. Verken eg eller andre eg kjenner som jakter har hørt om dette merket. Noken som har nokre erfaringer med det?

 

Her er forøvrig heile tilbudet:

image.png.5ebb1fc29a5888d7a8eb90b021cf1791.png

 

PS: Har tenkt å få et litt meir kapabelt sikte på småviltrifla. Då eg fikk beskjed av min far at dette siktet gjorde skam på rifla og eg like godt kunne skyte med jernsikter 😛

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Lukter kinesium lang vei...

Det var dei forsovidt ærlige på. Om det var Kina eller eit Japan eller Korea hugser eg ikkje, men det var i det området. Greia er at handler ein del andre ting som for eksempel elektronikk komponenter og ofte er kinaklonene på høgde med orginalen, men med litt røffere produksjon og mindre "quality of life" funksjoner so vist siktet faktisk er tett og ett greit alternativ til et sikte som koster dobbelt so mykje, men uten merketakst ser eg ikkje helt problemet. Det eg vil kjøpe vist hjortejakta blir hovedfokuset er et Zeiss sikte, men dei koster jo ein god del. So tenkte dette som sagt var et ok kjøp so lenge det faktisk virka bra nokk på dagtid. So kan eg eventuelt hive det over på småviltrifla seinare dersom det blei Zeiss på storviltrifla.

Men fant liksom ingen erfaringer med merket på nett :(

Link to comment
Share on other sites

   -   kinesium   -

 

Det ble blink, det, @Chiefen.v-2 (men så var jo blinken ganske stor, da!)

 

Quote
Country of Manufacture China

 

Velkommen til forumet, @anderstn!

 

Min venn Google finner bare "Air gun"-sikter, du kan få kjøpe et for 179 australske dollar.

 

Siktet kan være bra, eller noenlunde, eller dårlig, eller totalt ubrukelig - umulig å si.

 

Hvorfor din "lokale våpenforretning" tilbyr et slikt "no brand"-produkt, skjønner jeg ikke helt. Det finnes mye billig-optikk av sporbar opprinnelse (Kina, ja!) som vi hvertfall vet at er noenlunde mekanisk pålitelige, til lavere pris enn dette.

 

På "Finn" kan du, ja, akkurat, "finne" sikter av anerkjent kvalitet, rimeligere.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=211485974

 

Si til lokal-pusheren at du tar våpnet uten siktet.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Sakoen75 said:

Er noe som Jaktia har "bestilt".

"Fantatisk kikkert i sin prisklasse utviklet spesielt for Jaktia kjeden i Norden." 

https://www.jaktia.no/sabre-ambassador-3-12x56i-30mm-4-dot-red-

Då er jo det store spørsmålet. Er dei ein seriøs aktør med tanke på reklamasjon/garanti og ville dei lagd noke dritt?

 

Ellers lener eg meir og meir mot å gå opp til ein rimelig Leupold eller Meopta og eventuelt prøve ett av dei billigere SABRE sikta på småviltrifla. Synest forøvrig argumentet til @Jegermeistern med å kjøpe brukt er et bra ett, men i og med at eg har veldig lite erfaring på dette området og det er mitt første kjøp betaler eg heller litt for å ha sikkerheten av å kunne ta ting med meg til butikken vist eg får problem. Tviler jo uansett på at dette blir det første våpenkjøpet i mitt liv so tenker man heller kan handle meir på bruktmarkedet når man veit kva man skal spør om og sjå etter for å sikre at ting fortsatt er i orden.

Takker forøvrig for alle tilbakmeldinger so langt. Har vert både nyttig og opplysande so berre å køyre på med meir feedback både til sikter og andre sider ved tilbudet eg har fått :)

Edited by anderstn
Link to comment
Share on other sites

Du finner neppe noen Sabre-fabrikk, nei! Og ja, Jaktia er en seriøs kjede. Vi har tidligere diskutert i en annen tråd hvorfor seriøse forhandlere salderer pakkeprisen på gode våpen med å sette på et billig kikkertsikte. Og et av argumentene var, så vidt jeg husker, at det gjelder å lokke kunden inn i butikken.

 

Kvaliteten på kikkertsikter omfatter både optikk og mekanikk. Det verste som kan skje mekanisk er at noe løsner inni siktet, at du ikke får skutt ordentlig inn pga. upresise klikk, eller at det oppstår lekkasje slik at du får dugg på grunn av fuktinntrengning. Optisk kan du ikke regne med samme ytelser som dyre premiumsikter, det gjelder både motlys- og skumringsegenskaper, samt kantskarphet og fargegjengivelse. Men som @Jegermeisternsier, det kan være bra (i forhold til prisen), noenlunde, dårlig eller ubrukelig, f. eks. ved at det svikter under jakt. Om du går for Ambassadøren, få rede på hvilke garanti-ordninger forhandler har for disse siktene.

 

Edit: Alvorlige funksjonsfeil kan selvfølgelig oppstå også med premiumsikter. En kompis opplevde at retikkelet løsnet på en relativt ny Swarovski Habicht 2,5-10x42, heldigvis utenom jaktsesongen. Vedr. garanti, jeg kjøpte nettopp en ny Noblex N5 2,4-12x50 til under kr 10 000 hvor det gis 30 års fabrikkgaranti!

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

3280,- var jo ikkje SÅ billeg for noko totalt ukjent.

Du får jo både Vortex og Leupold til den prisen.  Ikkje er toppmodellane naturlegvis, men i alle fall fullt brukbare sikter heilt til du skal på nattjakt og det er noko folk har erfaring med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...