Jump to content

Original G33/40 treffpunkt med stålsikter


fleskebacon

Recommended Posts

Jeg har en original G33/40 i originalkaliber 8x57IS. Den brukes til koseskyting på rimelig korte hold, type 50-100 meter. På 50 meter samler den jo helt fint slik den skal, men den treffer ca. 30 cm over siktepunktet når baksiktet er justert så lavt det går. (Det er selvsagt de originale stålsiktene det er snakk om.)

 

Skyter S&B 196 gr FMJ fabrikkammo og har ikke prøvd noe annet ettersom dette var det eneste jeg fant som ikke koster både skjorter og kattunger.

 

Er dette vanlig for disse børsene? Ev. noe jeg kan gjøre for å bøte på det, uten å måtte gjøre noen inngripede tiltak på ei original og fin børse? Annen ammo er ikke noe alternativ det heller, ettersom jeg kjøpte ganske mye den gang jeg først kjøpte... 😬

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Rugerdud said:

Helt normalt. Det enkle og billige er å sette en sikteblink 30 cm under den du skyter på. Alternativ 2 er å få tak i et høyere frontsikte som gjør at du treffer midt i.

Det er betryggende å vite at dette er helt normalt, og at det ikke er noe feil med børsa.

 

Forsiktet kan vel byttes ut uten noen vedvarende endringer, så den tanken har streifa meg. Hvis dette er helt vanlig for disse børsene blir det nok fort det som blir løsningen. :)

 

Så får noen andre regne på hvor høyere sikte jeg må ha for å treffe 30 cm lavere på 50 meter...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...