Jump to content

Rengjøring av hylser


Resuam

Recommended Posts

Mange tråder og mange meninger om temaet. Jeg fikk ladeutstyret i hus i dag og skal snart begynne å lade. Har landet på at jeg vil bruke ultralyd. Er det noen som har erfaringer med denne?:

 

https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/ultralydvasker/ultralydvasker-mini-2000042405?gclid=CjwKCAjw9MuCBhBUEiwAbDZ-7rTrbXnrzhoGYgfLC2Kt2hVefWBZsEVSg50IyxAY0X24ArEB6IZnexoC24cQAvD_BwE

 

Er den god nok for formålet? Er det andre i samme prisklasse som er bedre? Er den stor nok? Kommer sikkert ikke til å lade mer enn 50 i gangen. Tenker å bruke den med vann og sitronsyre. 
på forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du absolutt vil investere i mer utstyr så velbekomme. Zalo og lunkent vann for rengjøring, deretter et bad i sitronsyrevann for blanke hylser holder i lange baner. Særlig når kvantumet er beskjedent. Flere tråder om rengjøring av hylser her på Kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt ultralydvasker fra Biltema, men det synes jeg fungerte såpass dårlig at @Sølvrevsitt tips om å bare vaske dem i Zalo og så sitronsyre fungerer nesten like godt, og det er mye billigere og enklere.

 

Skal man ha virkelig skinnende rene hylser, så er det nok våttrommel med stålpinner som gjelder tror jeg. Ingenting annet som jeg har prøvd fungerer i nærheten så bra som det. Jeg kjøpte til slutt en slik, og den får hylsene til å se nye ut både utvendig og innvendig, også i hettelommene. Overhodet ingen vits rent praktisk for ladinga å få dem så rene, men hylsene blir veldig renslige å jobbe med, og det gir en trivelig og god følelse hvis man først liker å holde på med sånt pjukkel. :)

 

Tørrtromling blir bare støv og dritt, og ikke blir hylsene spesielt rene heller - bare blanke på utsida. Så det ville jeg også ha droppa.

 

Hvis man synes at våttrommel blir overkill, ville jeg som sagt gått for Sølvrev sin metode, dette er for meg de to eneste aktuelle alternativene etter å ha prøvd det meste. Jeg synes for øvrig uansett det er lurt å støte ut tennhettene før man vasker hylsene, da tørker de mye lettere.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, fleskebacon said:

Overhodet ingen vits rent praktisk for ladinga å få dem så rene, men hylsene blir veldig renslige å jobbe med, og det gir en trivelig og god følelse hvis man først liker å holde på med sånt pjukkel. :)

Det er egentlig sånt pjukkel jeg liker! Ikke la noe bli tilfeldig, men gjøre alt veldig grundig i alle ledd. Sikkert ikke nødvendig, men tenker at lading er en hobby og ikke en enkel måte å få billig ammo på😊
 

Edit:

Fant trommelen du nevnte og tror jeg har funnet svaret! Jeg bruker vann, zalo og syre enn så lenge og kjøper en våtrommel når jeg har råd!

 

 

Edited by Resuam
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, fleskebacon said:

........Skal man ha virkelig skinnende rene hylser, så er det nok våttrommel med stålpinner som gjelder tror jeg. ........

 

Lurte på hvordan det er med evt. slitasje på hylsene pga stålpinnene? Riskerer man at de blir tynne etter hvert? 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kjører de lenge nok så blir de sikkert tynne. Men da tror jeg vi snakker lenge. Jeg har hylser som er vasket >20 ganger, og ei tilfeldig hylse veier fremdeles det samme som forventet når den var ny.

Det eneste problemet jeg har hørt om er hvor man kjører med for mye hylser i (over ca halvfull med hylser) så får hylsemunningene trompetform. Det er mulig du også må ha for lite pinner for å få dette til. Jeg har bare såvidt sett antydning til det en gang, men har hørt andre streve med det.

 

EDIT: ser jeg har hatt tumbleren i 6 år. Har da vaska 35-40 000 hylser. Jeg har enda ikke sett ei hylse ta skade av det. 

Hylsene blir svært rene, i vann og Zalo. Ulempene er at det bråker, spesielt når det skal skilles hylser og pinner + at pinnene havner "over alt". Det er fullt mulig å irritere seg på de to tingene...

 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/19/2021 at 10:30 AM, M67 said:

Hvis du kjører de lenge nok så blir de sikkert tynne. Men da tror jeg vi snakker lenge. Jeg har hylser som er vasket >20 ganger, og ei tilfeldig hylse veier fremdeles det samme som forventet når den var ny.

Det eneste problemet jeg har hørt om er hvor man kjører med for mye hylser i (over ca halvfull med hylser) så får hylsemunningene trompetform. Det er mulig du også må ha for lite pinner for å få dette til. Jeg har bare såvidt sett antydning til det en gang, men har hørt andre streve med det.

 

EDIT: ser jeg har hatt tumbleren i 6 år. Har da vaska 35-40 000 hylser. Jeg har enda ikke sett ei hylse ta skade av det. 

Hylsene blir svært rene, i vann og Zalo. Ulempene er at det bråker, spesielt når det skal skilles hylser og pinner + at pinnene havner "over alt". Det er fullt mulig å irritere seg på de to tingene...

 

 

K

 

Lyman-settet fra videoen over kommer med 2 siler som går i hverandre (en for å stoppe hylser, den andre for å stoppe pinnene) som passer akkurat i oppvask-kummen. Om du ikke heller alt over i full fart er det lite som flyr av gårde.
Eneste som lønner seg ekstra er en magnet til å plukke opp media med. Denne funker veldig fint: https://osloskytesenter.no/produkt/frankford-arsenal-media-transfer-magnet-magnet-for-flytting-av-stalmedia/

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, OysteinR said:

 

Lyman-settet fra videoen over kommer med 2 siler som går i hverandre (en for å stoppe hylser, den andre for å stoppe pinnene) som passer akkurat i oppvask-kummen. Om du ikke heller alt over i full fart er det lite som flyr av gårde.
Eneste som lønner seg ekstra er en magnet til å plukke opp media med. Denne funker veldig fint: https://osloskytesenter.no/produkt/frankford-arsenal-media-transfer-magnet-magnet-for-flytting-av-stalmedia/

Jeg har alt det der. Faen du skal riste mye og lenge for å bli kvitt både såpe og pinner inni hylsene. Det som funker er en roterende sikt "media separator" det er veldig mye enklere enn de håndsiktene, for å si det mildt... Lyman har en som drit, og Dillon hr en som er mye bedre.

Og hvem har så stor vask? 

Det er kanskje ikke mange pinner som forsvinner - en annen irriterende ting er forresten at 10-20% av hylsene ender opp med en pinne fast på tvers i halsen, så man må over alle hylsene manuelt og pelle ut pinner uansett - men når man vasker hver eneste uke, minst, så blir de pinner mange steder.

Den magneten er forresten alt for svak - jeg har en skikkelig også.

 

Alt i alt kan pinne-styret være skikkelig irriterende, men til slutt blir nå hylsene rene og pene, og det er ikke veldig mye arbeid heller. Men det funker best på alle andre kaliber enn 6.5, siden pinnene da ikke blir stående i halsen...

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hatt en stålpinne som har satt seg fast i hylsehals på 6,5x55, dvs bortsett fra den gangen jeg la i 40 stk 500NE hysler sammen med ca 400 stk 6,5x55 hylser. Da kilte 6,5 hylsene seg fast inni 500NE hylsene, satt som sveist pga pinnene og måtte bruke nebbtang for å få de ut, hver og en av de...Dere må bruke feil størrelse på stålpinnene

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt pinner minst et par ganger. Aldri sett et valg på størrelse. 
Alle passer perfekt til å sette seg fast i 6.5-hylser. Skjer aldri andre kaliber, men jeg har hatt et par 223-hylser som var så tettpakka inni at de bare ikke kom ut.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, M67 said:

Jeg har kjøpt pinner minst et par ganger. Aldri sett et valg på størrelse. 
Alle passer perfekt til å sette seg fast i 6.5-hylser. Skjer aldri andre kaliber, men jeg har hatt et par 223-hylser som var så tettpakka inni at de bare ikke kom ut.

 

K

Jeg har bruker de som var med Lyman Cyclone trommelen og så har jeg kjøpt en ekstra pakke fra Frankford Arsenal. Går dobbelt så fort med dobbel som mange pinner. Har aldri opplevd at disse setter seg fast i 6,5x55 hylser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte stainless media fra Kina, mener jeg ga 3-400 for en kilo for endel år siden.

De fantes i forskjellige dimensjoner.

Om jeg husker rett er de 6mm lange og jeg har ikke hatt problemer med at de setter seg fast i 6,5 hylser. Jeg tipper det er dim som er problemet her.

Jeg bruker ca. 250gram media i marinatoren, en teskje sitronsyre og kun en dråpe Zalo. Tørr media Corn ol. kommer jeg nok aldri til å gå tilbake til, det er noe støvete dritt i forhold til våt tromling.

 

Edited by Mix
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også tromlet en del både 6,5 og 30-06, aldri opplevd at pinnene sitter fast noe sted. De faller ut mye lettere under vann, enn om man først tømmer av vannet og så prøver å bli kvitt pinnene - de våte pinnene klistrer seg jo fast over alt. Derfor fyller jeg som nevnt hele utslagsvasken med vann og plukker opp hylsene en etter en derfra, med åpningen ned. Det går like fort som mye annet, og da er jeg helt sikker på at alle pinnene er ute.

 

Det eneste jeg har opplevd med dette, er at jeg en gang fant igjen en pinne etter tørking av hylser. Denne lå løst og hadde trolig sittet klistret fast på utsida av ei hylse, muligens blitt med under fingeren min da jeg løfta opp ei hylse, og som da falt av da hylsa og pinnen tørka.

 

Pinnene jeg bruker er de som fulgte med Lyman Cyclone. De er 7,2 mm lange - tydeligvis for lange til å sette seg fast i 6,5 og for korte til å sette seg fast i 30-06.

 

@MixJeg bruker samme blanding, bortsett fra at jeg bruker Coop sitt sitron-oppvaskmiddel. Det skummer ikke fullt så mye som Zalo, gjør en minst like god jobb, og det inneholder faktisk sitronsyre. Men jeg har selvsagt i litt ekstra allikevel, for sikkerhets skyld. Og tørrtromling er jeg enig med deg i - det støvdritet der er jeg ferdig med!

Link to comment
Share on other sites

Når jeg vasker (spesielt med sitronsyre) skal jeg uansett skylle etterpå.

Så jeg tømmer ut det meste i silen, fyller trommelen med lunket vann og tømmer over.

Etter 1-2 ganger er 90%+ ute av trommel og jeg trenger bare røre litt rundt i hylsene for å få ut det meste av pinnene. 

Med riflehylser fyller jeg ofte kummen til over hylsene, rører rundt og tapper ut igjen for å få ut såpe fra innsiden. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, M67 said:

Med tusenvis av hylser? Herre Jesus dere er tålmodige.

 

K

Hvis det er snakk om tusenvis hver gang hadde jeg nok blitt lei ja. Men jeg tromler sjelden mer enn et par-tre hundre om gangen. Da går det på to-tre minutter, og da er jeg som sagt helt sikker på at alle er tomme for pinner.

Link to comment
Share on other sites

Kan du ta en og en hylse og riste ut pinnene på 300 hylser på 3 minutter? Altså 300/180 = 1.7 i sekundet? Jeg bruker gjerne >10s på hver, og da er det 1800s, 30 minutter. Jeg klarer å tromle de ut på kanskje 10min, inkl skylling i ørten vann så de ikke skal oksidere. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Kan du ta en og en hylse og riste ut pinnene på 300 hylser på 3 minutter? Altså 300/180 = 1.7 i sekundet? Jeg bruker gjerne >10s på hver, og da er det 1800s, 30 minutter. Jeg klarer å tromle de ut på kanskje 10min, inkl skylling i ørten vann så de ikke skal oksidere. 

 

K

Ja, det går faktisk omtrent så fort. Det er jo bare å plukke dem opp en og en eller et par om gangen og sørge for at hylsemunningen peker nedover, så renner pinnene ut uten at du trenger å riste. Så at jeg tar rundt 100 i minuttet på denne måten er nok ingen drøy overdrivelse.

 

Men da regner jeg ikke med skylling altså, som jeg gjør unna først. Det renner jo ut en del pinner da også, jeg skyller vel i 5 minutter, i kummen oppi dobbeltsilen. Og så fyller jeg bare med rent vann når skyllinga er ferdig.

 

Jeg har ikke prøvd trommelseparator da, så jeg skal ikke uttale meg så mye om det, men på denne måten vet jeg som sagt at det blir bra, og så har jeg stålkontroll på hvor alle pinnene blir av. Jeg får fnatt hvis de begynner å dukke opp over alt.

Edited by fleskebacon
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 3/18/2021 at 5:59 PM, Resuam said:

Mange tråder og mange meninger om temaet. Jeg fikk ladeutstyret i hus i dag og skal snart begynne å lade. Har landet på at jeg vil bruke ultralyd. Er det noen som har erfaringer med denne?:

 

https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/ultralydvasker/ultralydvasker-mini-2000042405?gclid=CjwKCAjw9MuCBhBUEiwAbDZ-7rTrbXnrzhoGYgfLC2Kt2hVefWBZsEVSg50IyxAY0X24ArEB6IZnexoC24cQAvD_BwE

 

Er den god nok for formålet? Er det andre i samme prisklasse som er bedre? Er den stor nok? Kommer sikkert ikke til å lade mer enn 50 i gangen. Tenker å bruke den med vann og sitronsyre. 
på forhånd takk!

 

Hei, 

jeg kjøpte den der i starten, funka helt ok med sitronsyre + zalo, men den ble for liten etterhvert, så jeg kjøpte den på 2,5L de har senere, og fikk ca 50hylser oppi, da ble de ikke så rene som jeg ønsket og solgte begge to, jeg investerte så i en Frankford Arsenal våt trommel med stålmedia,

angrer ikke et sekund på dette, hylsene har aldri vært så rene som nå, og man kan slenge inn 200stk 30.06 hylser f.eks uten problem :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...