Jump to content

Hjemmelaget hylsefett med ricinolje


350 Rem mag

Recommended Posts

Hei, har studert diverse tips på nettet angående dette. Som mange vet er Dillons hylsefett basert på flytende lanolin og isopropanol. Har prøvd med lanolinfett og isopropanol med blandede resultater. Fettet løser seg ikke helt opp, så det blir en hvit guffe i bunn av flasken. Man kan kjøpe flytende lanolin på ebay, men det er ganske kostbart. Men så leste jeg om de som brukte Castor oil med godt resultat. Dette er det samme som lakserolje/ricinolje.

Så jeg kjøpte ricinolje her: https://www.bodystore.no/ricinolje-500-ml/A2532-1.html

Prisen for 500ml er 149,-

Blandet dette med 8 deler isopropanol og 2 deler ricinolje. (Kan sikkert økes) Presset i dag 400 hylser i 6,5x55 med denne smøringen og den fungerte utmerket!

Dessuten er den ikke like klissete som lanolin smøringen, og lettere å få av hylsene. Billig og bra, anbefales!

Lube.jpg

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ja Castor olje fungerer det. Har brukt Klotz syntetisk 2-takt olje med 20% Castor olje iblandet med 4 deler rødsprit når jeg har vert fri for den til Dillon. Klotz 2-takt olje funker mye bedre en ren Castor olje da den danner en mye sterkere film. Castor oljen har jo fremragende termiske egenskaper til en organisk olje å være, men det har vel neppe noen betydning for hylsepressing så rask er er da ikke selv ikke på en 650 presse.

Link to comment
Share on other sites

Totaktsolje pleier å lukte mye æsj, og jeg hater intenst å få det på fingrene. Det er delvis derfor jeg ikke eier en motorisert båt, for jeg liker ikke diesel heller.. Det er bra uaktuelt på hylser - men jeg har brukt motoroljel. Dillon/ Lanolin er ideelt etter mitt syn.
Lukter ikke Klotzen? Og lukter ricinolje? Jeg kan ikke komme på at jeg har holdt noe særlig på med det.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Klotzen lukter Ricinolje en litt søtlig lukt brukes jo en del i hudkremer og parfyme. Du får faktisk kjøpt Ricinolje på parfymerier men da til en pris som ikke tilsier at du vil bruke den til hylsefett. Når Klots 2-takts olje er blandet med sprit er det mest spritlukta en kjenner. Og så minner lukten meg om trivelige timer på modellflybanen med modellfly som hadde skikkelige glow motorer. Jeg bruker Klotz 2-takt olje på mine modellfly med bensinmotorer i også fordi den er vannløselig og oljesølet fra eksosen enkelt kan vaskes vekk med Jif universal.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
On 3/15/2021 at 8:55 PM, 350 Rem mag said:

Blandet dette med 8 deler isopropanol og 2 deler ricinolje

Litt gammel post, men aktuell likevel😊

 

Du blandet bare de to ingrediensene og ikke noe annet? Hvordan er erfaringene hvis du bruker denne blandingen fremdeles? Andre lure og gode blandinger som fungerer? En venn av meg sier han bruker CRC, men jeg er skeptisk😊

Link to comment
Share on other sites

Joda, bruker bare disse to ingrediensene. Ser at butikken jeg kjøpte ricinoljen fra, selger disse fortsatt til 149,- for 500ml.

Har presset haugevis med hylser med denne smurningen. Det fungerer meget bra og jeg bruker fortsatt samme blandingsforholdet.

DAA sitt flytende hylsefett er forøvrig også basert på ricinolje.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, 350 Rem mag said:

Joda, bruker bare disse to ingrediensene.

Da har jeg bestilt😊 Vil tro det holder ei stund. Har brukt one shot før, men får ikke tak i lengre og syns det er arbeidsomt med gamlemetoden å rulle hylsene på pute… 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, 350 Rem mag said:

Joda, bruker bare disse to ingrediensene.

Da har jeg bestilt😊 Vil tro det holder ei stund. Har brukt one shot før, men får ikke tak i lengre og syns det er arbeidsomt med gamlemetoden å rulle hylsene på pute… 

 

Påfører du med sprayflaske?😊

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 3/15/2021 at 8:55 PM, 350 Rem mag said:

Blandet dette med 8 deler isopropanol og 2 deler ricinolje

Da har ingrediensene kommet. Er dette blandingsforholdet du brukte eller mente du 8:1? Ser de fleste på nettet bruker det😊

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Gammel tråd, men jeg prøvde noe lignende mulig. Kjøpte ei sprayflaske på Biltema https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/sprayflasker/sprayflaske-785-ml-2000047610

og en flaske Blårens (isopropanol) på Maxbo https://www.maxbo.no/blarens-1-ltr-blatind-rensemiddel-p3095676/

Tømte ei delvis brukt flaske RCBS Case Lube-2 nedpå, etterfulgt av "en skvælp" Blårens. 2 dl kanskje og ristet ut. Sprayer på hylsene ca. 30 grader frå oven slikt at det også kommer litt nedi hylsehalsene. Snur brettet 180 grader og gir en dusj fra motsatt side også. Lar det så tørke i noen minutter. Hylsene blir veldig fettete, så jeg tror kanskje jeg skal blande litt tynnere. Pressingen går veldig greit. Fjerning ligeså. Vann eller våt klut. Enklere å fjerne enn lanolin eller case wax.

 

Så vidt jeg har funnet ut er Case Lube-2 castor oil. Tenkte uansett å bestille en flaske som nevnt i første post. Da har jeg hylsesmurning i de neste 100 åra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...