Jump to content

Ny våpenlov med forskrift trer i kraft 1. juni 2021


Target

Recommended Posts

21 hours ago, fleskebacon said:

å kamre den eksisterende pipa i et annet kaliber

En kan ikke skifte kaliber på en pipe, da må du bore opp og rifle på nytt. Du blander sammen kaliber og patron. Det gjør politiet også, men leser du i våpenkompendiet er definisjonen krystallklar.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Per-S said:

En kan ikke skifte kaliber på en pipe, da må du bore opp og rifle på nytt. Du blander sammen kaliber og patron. Det gjør politiet også, men leser du i våpenkompendiet er definisjonen krystallklar.

Takk, grei presisering. Det er viktig å være nøye med begreper og definisjoner, selv om man ofte antar at "alle skjønner hva jeg mener".

 

Kamre om pipa til en annen patron? :)

Edited by fleskebacon
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Lien said:

Ingen behovsprøving, det kreves kun et sikkerhetskurs tatt hos en klubb med svartkruttskyting på programmet. 

 

 

Så om man er pistolskytter, men ikke tok kurset hos en klubb med svartkruttskyting på programmet, så må man ta eget svartkruttkurs?

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, fleskebacon said:

Det er viktig å være nøye med begreper og definisjoner, selv om man ofte antar at "alle skjønner hva jeg mener"

Jeg skjønte nok hva du mente, mitt viktigste poeng var at politiet ofte stokker begrepene og da må vi passe på at slike feil brukes til vår fordel.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er medlem av klubb som har svartkruttgruppe jeg, men jeg tok ikke kurset der, så det jeg lurer på er hva de mener med ordlyden i den setningen. Må jeg melde meg inn i svarkruttforbund eller holder det at jeg driver med pistolskyting allerede.

Link to comment
Share on other sites

Sånt det ser ut så må en ta kurset hos en klubb tilsluttet NSU eller SWS. NSF har ikke svartkrutt på programmet. 

Det er nok ikke helt feil heller, det er forskjell på å lade en perkusjons revolver i forhold til en 22RL. 

 

Politiet kan berre gje løyve etter første og andre punktum til personar som har gjennomført tryggingsopplæring hos skyttarorganisasjon med godkjent skyteprogram for den aktuelle våpentypen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Nils Søvik said:

Jeg har ønsket meg denne i mange år uten å finne en passe klasse i NSU til den. https://www.davide-pedersoli.com/en/product/howdah-hunter

Det skal bli kjekt å slippe å tenke på behovsprøving på perkusjonsvåpen, veldig mye jeg synes jeg må og vil ha :-) 

Slutt med dette. Dere gir meg ideer. Jeg får lyst på ting jeg aldri har hatt lyst på før. Det er dyrt. 🤑

  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

En howdah hadde ikke vært dumt, men selv har jeg mer lyst på en lemat når jeg først skal ha noe ufornuftig.

 

Men, jeg er selv medlem i et svartkruttlag og jeg gar aldri hørt om noe sikkerhetskurs. Har NSU et eget kurs eller ligger det under et annet forbund med noe standardisert kurs? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også medlem i svartkruttklubb, og har vert med i noen år.  Vi har frem til nå ikke hatt noe eget sikkerhetskurs for NSU. Men hos oss er omtrent alle medlemmer av svartkruttgruppa også medlem i SWS så nye medlemmer tar SWS sikkerhetskurs når det kommer til klubben. Så gir det gamle svartkrutt skytterne råd og tips og litt opplæring underveis til nye skyttere. Men NSU må bør vel lage til ett opplegg for sikkerhetskurs nå i forbindelse med den nye våpenloven. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Olesøn said:

LeMat

 

The grape shot ? 

Den med kaliber 20 hagle i tønna, og .40 blyplugger? 

 

Facinert meg siden jeg begynte å lese Kjell Hallbing ;)

 

 

Må jo gå som kombivåpen :)

 

Edited by Ruger #1
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg forsto det slik at hvis man allerede eier registrerte pistoler/revolvere kan man søke og kjøpe svartkruttvåpen uten behovsprøving. 

Hvordan skal de skille på skyttere som er medlemmer av klubber som tidligere hadde svartkrutt på programmet før det ble "organisert"?

Oslo Sportsskyttere skyter et stevne i året hvor skudd med svartkruttrevoler er en av øvelsene. Formelt har ikke OSS hatt noe med svartkrutt å gjøre siden år 2000. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Ja, det var det opprinnelig, men det ser ut som de har gått tilbake på det i den nye forskriften.

 

Synes også at den nye forskriften er laget med hastverk og i noen paragrafer som ikke gir mening. Sånn blir det vel når noen utenfor fagfelt skal sette føringer for så mange det rammer.Synes det er veldig trist.

Link to comment
Share on other sites

Hadde det ikke vært et krav om å være tilsluttet en organisasjon som hadde svartkrutt på programmet, så kan jeg garantere at NSU kunne blitt lagt ned. Det er som med NSF og pistolskyting, da fåtallet vil skyte stevner og brorparten kun vil ha våpnene uten alt det derre "stevnedilldallet".

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Rausheim said:

Hadde det ikke vært et krav om å være tilsluttet en organisasjon som hadde svartkrutt på programmet, så kan jeg garantere at NSU kunne blitt lagt ned. Det er som med NSF og pistolskyting, da fåtallet vil skyte stevner og brorparten kun vil ha våpnene uten alt det derre "stevnedilldallet".

Syns det er helt greit om folk ikke vil konkurrere. Jeg gjør det nå men til å begynne med syns jeg det var veldig kjekt å bare dra på banen for å skyte alene, for moro skyld.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt var at om det ikke var et krav om å være i et forbund for å få kjøpt disse greiene, så hadde det meste av aktiviteten i forbundene vært ganske laber om man kunne eie pistol/revolver uten å være "støttemedlem" til de av oss som driver med konkurranseskyting.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 4/11/2021 at 7:34 PM, Röda_Lacket said:

Det med våpenskap kan være en rød klut for enkelte. Da det ble innført, sa myndighetene at det var for å forebygge selvmord.

 

Fra debatten om våpenkontroll i USA, er det imidlertid kjent at våpenskap erfaringsmessig ikke gir tilfredsstillende grad av sikkerhet mot familietragedier. 

 

Her på berget var det dessuten deler av legestanden, uvisst på hvilken faglig bakgrunn, ute og forsvarte våpenskap som selvmordsforebyggende tiltak.

 

Våpenskap kan imidlertid gi beskyttelse mot innbruddstyver. Men det var ikke den uttalte bakgrunnen for at det ble innført.

Begrunnelsen er at alt som forsinker tilgang til våpen i en gitt sinnsstemning, drastisk reduserer gjennomføring. Selv så lite som 10sk kan utgjøre en forskjell, så......

Link to comment
Share on other sites

Slik som de har ordlagt seg i lovverket kan jeg ikke skjønne annet enn at de som har mini 14 kan beholde den, men det blir ikke mulig med nyerverv. I overgangsreglene står det jo at våpenløyver gitt etter gammel lov fortsatt er gyldige, med unntak av våpen nevnt i §5 ledd nr 3. Altså militære automatvåpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tolker det slik at NROF medlemmer som har type M1 Garand, FN FAL , osv. godkjent fra tidligere fortsatt kan beholde disse til skyting innenfor NROF sine programmer..?  Altså at de er på unntakslisten sammen med de dynamiske skytterne..?

Link to comment
Share on other sites

Ja, Nrof-medlemmer får beholde. Jeg er også usikker på dette med mini-14. Jeg er overbevist om at politikerne tror de har forbudt den, men er ikke så sikker på om paragrafen faktisk omfatter den. Dette lukter rettsak og gruppesøksmål..

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, skog said:

Ja, Nrof-medlemmer får beholde. Jeg er også usikker på dette med mini-14. Jeg er overbevist om at politikerne tror de har forbudt den, men er ikke så sikker på om paragrafen faktisk omfatter den. Dette lukter rettsak og gruppesøksmål..

 

Ja det måtte i så fall være at de tenker å argumentere for at den opprinnelig er utviklet for politiet eller militæret, men det er et "faktum" som det absolutt er rom for å diskutere.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, madlychip said:

Hvordan stiller valmet eller vepr i dette?

 

Jeg vil tro dette blir det samme som med Mini-14: De er jo ikke opprinnelig er konstruert for politiet eller militæret eller for helauto, så da får man beholde dem.

 

Jeg mener bestemt å ha lest i forarbeidene til loven at selv om et våpen har samme type mekanisme som et militært våpen, så skal det ikke automatisk regnes som et militært våpen, ettersom svært mange sivile våpen slekter på militære "oppfinnelser". Så at Valmet og Vepr har "AK"-mekanisme, gjør dem ikke automatisk til militære våpen, så lenge Valmet og Vepr har laget dem for jakt. Skal se om jeg finner igjen denne teksten.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, madlychip said:

Hvordan stiller valmet eller vepr i dette?

 

Fra forarbeidene, der det forklares hva som er hensikten med lovteksten. Her legges det noen føringer for hva som er ment å regnes som "opprinnelig konstruert for politiet eller militæret" etter § 5 annet ledd nr. 3:

 

"Dei halvautomatiske riflene med kapasitet til å halde ei høg skottakt er i hovudsak utvikla til bruk for militære eller politiet, men er i mange høve bygd om eller vidareutvikla til bruk for sportsskyting eller jakt. Slike våpenmodellar kan ofte enkelt gjerast om til sitt opphavlege bruksområde. Dette fordi dei som regel er tilpassa bruk av militære standardmagasin med stor patronkapasitet og bruk av skjefte som sluttar om delar av pipa, slik at våpenet kan halde ei høg skottakt trass i stor varmeutvikling.

 

Halvautomatiske rifler som er sivilproduserte versjonar av opphavlege militære eller polisiære konstruksjonar vil difor vere omfatta av forbodet, sjølv om dei sivilproduserte versjonane frå fabrikk berre vert produsert med halvautomatisk funksjon.

 

Nokre halvautomatiske jaktvåpen har einskilde konstruksjonsdetaljar som er kopiert frå militære våpenmodellar, som til dømes bruk av låserullar for låsing av sluttstykket. Slike mindre likskapar vil normalt ikkje vere tilstrekkeleg for å rekne våpenet som ein opphavleg militær eller polisiær grunnkonstruksjon. Det sentrale momentet i vurderinga av om det aktuelle våpenet bygger på ein militær eller polisiær grunnkonstruksjon, er om konstruksjonslikskapen gjer det enkelt å modifisere våpenet til eit stridsvåpen."

 

I dette ligger det jo at det er et vesentlig moment om våpenet kan bruke "militære standardmagasin", som vel verken Vepr, Valmet eller Mini gjør. Begrunnelsen for @Olesøn sin favoritt "skjefte som sluttar om delar av pipa" finner vi også igjen her. Regner med at det er mye lettere for ham å akseptere det nå som han vet hvorfor det er slik. 🤣

 

Dette kan nok som @skogskriver bli en juridisk drakamp om hvor grensa skal gå, men at verken Vepr, Valmet eller Mini aksepterer "militære standardmagasiner" er vesentlig, sett i lys av dette. Det bør jo også vektlegges hvor mange av delene som går om hverandre mellom jaktvåpenet og dets nærmeste militære slektning. For hvis ingen av delene er like, så er det jo heller ikke "enkelt å modifisere våpenet til eit stridsvåpen". For Mini er vel denne prosentandelen 0%, vet ikke hvordan det er med Vepr og Valmet?

 

Det framstår egentlig som om teksten er spesifikt retta mot AR-15.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Øystein said:

Definisjonen av "eit stridsvåpen" er 100% relevant. Hvor står den definisjonen? Hvem er anvarlig for å definere den? Hvor er definisjonen kvalitetssikret? 

 

 

Det som er konkret nevnt er at muligheten til å montere lasersikte og bajonett er slike egenskaper som kun et stridsvåpen skal ha. I tillegg til altså skjefte som omslutter pipa og militære standardmagasin med stor kapasitet. Dette er de eneste tingene jeg finner nevnt, som er konkrete egenskaper.

 

Det er ikke konkret definert hva er stridsvåpen er, ei heller hvor vanskelig det må være å bygge om et jaktvåpen til et stridsvåpen eller hvor mange av de nevnte egenskapene et våpen må inneha før det blir et stridsvåpen.

 

Å definere hvor vanskelig ting må være er jo like vanskelig som å svare på spørsmål av typen "hvor stor er en fisk". 

 

Alt avhengig av hvilke våpen de vil prøve å inndra blir nok dette noen runder for å trekke opp grensa.

Link to comment
Share on other sites

Man kan vel ikke inndra noe via et rundskriv hvis man ikke har noe forankring i lov eller forskrift som sier at man kan inndra våpen med visse egenskaper. Som fleskebacon har påpekt så er det i følge den nye forskriften at det er kun militære rifler eller ombygde heltautorifler som skal inndras/selges/eksporteres.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...