Jump to content

Ny våpenlov med forskrift trer i kraft 1. juni 2021


Target

Recommended Posts

Den som vil erverve eller ha lause våpenmagasin til løyvepliktige skytevåpen med større patronkapasitet enn, fem for haglevåpen, 10 for rifler eller 20 for pistolar, må ha løyve etter § 4-4 andre og tredje ledd, § 4-12 andre ledd, §§ 5-6, 5-8 eller 5-9 i denne forskrifta eller våpenlova § 10.

 

1. Magasin: belte, boks, trommel eller liknande anordning som er laga for å mate patroner inn i skytevåpen. 2. Laust magasin: magasin som er konstruert for å enkelt kunne fjernast frå skytevåpen.

 

Som patronsamler må jeg jo holde meg til loven slik den nå er:

Jeg må nok ta en revisjon og ha ting på rett plass innen 1/6 2021. Jeg har et patronbelte til MG34 og et tekstilbånd til Browning M1919. en skinne til Hotchkiss 8x50R Lebel. Disse anser jeg som ulovlig etter den 1/6, men jeg regner med at de burde holde dersom jeg klipper dem opp i 5 skuddsstykker, Belte til MG34 vill jeg ha delen for tysk merkingen og 5 ledd. Det burde holde som deaktivert. Tekstilbåndet kan nøytraliseres med saks. Trist må jeg si. Ellers ser det ut til at en samler kan ha uten særskilt løyve inntil 10 patroner hver med panserbrytende og sporlys, innenfor kaliber 8,2mm, det holder for min del. For et hysteri!

 

Belter a.JPG

Belter b.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Vaquero said:

Som patronsamler må jeg jo holde meg til loven slik den nå er:

Jeg må nok ta en revisjon og ha ting på rett plass innen 1/6 2021. Jeg har et patronbelte til MG34 og et tekstilbånd til Browning M1919. en skinne til Hotchkiss 8x50R Lebel. Disse anser jeg som ulovlig etter den 1/6, men jeg regner med at de burde holde dersom jeg klipper dem opp i 5 skuddsstykker, Belte til MG34 vill jeg ha delen for tysk merkingen og 5 ledd. Det burde holde som deaktivert. Tekstilbåndet kan nøytraliseres med saks. Trist må jeg si. Ellers ser det ut til at en samler kan ha uten særskilt løyve inntil 10 patroner hver med panserbrytende og sporlys, innenfor kaliber 8,2mm, det holder for min del. For et hysteri!

 

§ 14-1.Overgangsreglar

 

9. Personar som før 1. oktober 2020 har erverva lause våpenmagasin med patronkapasitet på meir enn fem for hagler, 10 for rifler og 20 for pistolar, kan behalde desse våpenmagasina utan løyve.
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Vindvott said:
9. Personar som før 1. oktober 2020 har erverva lause våpenmagasin med patronkapasitet på meir enn fem for hagler, 10 for rifler og 20 for pistolar, kan behalde desse våpenmagasina utan løyve.

Ja selvfølgelig, det samme som de som har plomperte Sten gun får beholde magasinet. Lovlig salg blir håpløst slik den fremstår som godkjent etter tidligere regler.

Link to comment
Share on other sites

Disse er designet nettopp for å bevise at "hvem som helst" kan bygge en fungerende MP fra scratch uten å bruke våpendeler. Og de fungere, beslag av våpen bygd etter tegningene er gjort i UK, Australia, New Zealand, Brasil (da produsert i industriell skala, 100vis i samme beslag) og Canada (sikker flere steder også).

 

 

Link to comment
Share on other sites

Må vel kanskje nevne at jeg ikke er tilhenger av fri flyt, samme hvor gøy helauto er er det helt greit at det er forbudt.

Poenget er at forbud kun virker for den delen av menneskene som er lovlydige, kriminelle og gærninger bryr seg lite om lover og regler.  Når de få helauto  våpnene som finnes lovlig registrert her til lands forsvinner er ikke Norge sikrere på noe vis, ingen problemer er løst.

Poeng nr2 er at en kan ikke forby kunnskap, enten det er om basic metallsløyd eller kjernefysikk.

 

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

 

fri flyt er kanskje litt vell mye men, med rette løyvet burde alt være mulig. for å ta til litt så kunne jeg personlig tenkt meg en little boy over peisen.

å jeg ser ikke helt problemet med hel auto, i sveits er det like lett å få tak i hel auto som halv auto. det er så enkelt som at man går på det lokale postkontoret å sender en søknad uten noe behovsprøvning uten at det fremstår som et stort samfunns problem. eneste man trenger er rent rulleblad.

 

for den som er interisert ser en sveitsik våpensøknad slik ut: https://www.fedpol.admin.ch/dam/fedpol/de/data/sicherheit/waffen/gesuche_formulare/erwerb/gesuch_wes-d.pdf.download.pdf/gesuch_wes-d.pdf

du kan søke på 3 våpen vær gang man søker.

 

om man leser seg opp på loven så er det eneste som er vanskelig med hel auto ift halv er at man må søke sitt lokale politi om tilatelse til bruk på godkjent bane/område vær gang man vil skyte med de. derfor er de mere populært med halv auto også i sveits.

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, nhd said:

Så et spørsmål litt på siden: Ved hvilken type jakt eller bruk av jaktrifla er det nødvendig å ha magasin med mer enn ti skudd?

 

Ein har neppe bruk for slikt under jakt. Men det er heilt irrelevant. Ein forbyr ikkje ting berre fordi dei er ufornuftige.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En diskusjon vi aldri blir ferdige med. Enkelte evner ikke se de prinsipielle betenkeligheter rundt at irrasjonelle begrensninger blir tredd ned over hodet på oss. At reguleringen i ingen eller liten grad har effekt, eller tiltakene ikke står i proporsjon til det man ønsker å oppnå, er irrelevant om det lukter politisk gevinst av å demonstrere handlekraft. Gjelder på de fleste saksområder.  

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, joska said:

Ein forbyr ikkje ting berre fordi dei er ufornuftige.

Dersom vi gjorde det, så burde vi nok begynne med, for eksempel motorsykler og alkohol - begge deler er farlig og unødvendig - og ikke magasiner:wink:

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, nhd said:

Det er bare tullinger som kjører i fylla, og vi klarer ikke å forhindre alle i å gjøre det. Tross det liker jeg at det er et forbud mot fyllekjøring - som gjelder alle.

Ja, perfekt sammenligning, det er jo derfor jeg fikk avslag på spritflaska jeg prøvde å kjøpe, de så at jeg kom kjørende i bil og satte to og to sammen!

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Jeffery said:

Dersom vi gjorde det, så burde vi nok begynne med, for eksempel motorsykler og alkohol - begge deler er farlig og unødvendig - og ikke magasiner:wink:

litt utenfor tema men

 

problemet er som sagt før av andre i denne tråden at politikere tar avgjørelser ut fra synsing/innbilt effekt. 
De fleste politikere vet nok ca hva en motorsykkel er og så lenge de kan relatere seg til noe de kjenner går det på et hvis. Skytesport og den slags har vel de færreste  av de vært borti, ikke taper de valget av å støte bort et fåtall skyttere heller.


https://www.nrk.no/trondelag/etterlyser-mc-debatt-1.789808
 

har også vært fremmet forslag om effektbegrensning ala det de har i Frankrike på tung mc. Norsk motorsykkel union er en ganske stor samlet organisasjon med en tilhørende stor lobby som fikk stoppet dette.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Matsm said:

...

Bare vilkårlig valgte eksempler fra min side, men du har evig rett. Det har noe med synlighet og å stå samlet å gjøre.

 

Hvor mange motorsyklister, kontra våpeneiere, finnes det i Norge? Jeg er ikke sikker på at vi(våpeneierne) er i mindretall🙄

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jeffery said:

Jeg er ikke sikker på at vi(våpeneierne) er i mindretall

 

Det er ca 200000 registrerte motorsyklar (lett og tung) i Norge. Med tanke på at det ikkje er uvanleg å ha fleire kan vi vel anta at det finns max 150000 motorsyklistar. Ein liten brøkdel av dei er medlem i NMCU. Ser vi på medlemsantal og ressursar er dei norske skytterorganisasjonane reine gigantar samanlikna med NMCU. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det blir litt OT.

Men tidligere "Pilsens Venner" oppsto som organisasjon som motsvar til utvanning av øl. Alá det svenske folkeøllet. De ble mektige.. veldig mektige!

Fikk forbausende mye oppsluttning og gjennomslagskraft. Det ble ikke noe utvannet øl og de stagnerte avgiftspolitikken i flere år når de var som mest aktive.

Link to comment
Share on other sites

Bare det faktum at Hells Angels kjører motorsykler burde være nok til å forby det begrunnet både pga samfunnssikkerhet og miljø/bærekraft.

 

Men er det noen son er flinkere enn meg til å lese lovteksten, og som har funnet det punktet om at man nå skulle slippe å søke ved kaliberbytte?

Link to comment
Share on other sites

Nederst her:

 

§ 2-2 Løyvepliktige endringar i skytevåpen

 

Følgjande endringar i eit løyvepliktig skytevåpen kan berre gjerast etter særskilt løyve frå politiet:

 

1. nedkorting av pipelengde til hagle- kombinasjons- eller riflevåpen til under 40 centimeter,

2. nedkorting av totallengda til hagle- kombinasjons- eller riflevåpen til under 84 centimeter,

3. omgjering av ein pistol eller revolver slik at den kan brukast som tohandsskytevåpen,

4. omgjering av funksjoneringsmåten,

5. omgjering av eit skytevåpen til å kunne bruke våpenmagasin med magasinkapasitet på meir enn fem patroner for haglevåpen, 10 patroner for rifle eller 20 patroner for pistol, eller

6. endringar som gjer at det kan skytast ammunisjon i andre kaliber enn det skytevåpenet er registrert for, med mindre det er gjort unnatak etter andre ledd.

 

Næringsdrivande, som har løyve til å drive med reparasjon eller tilverking etter våpenlova § 23, kan utan særskilt løyve skifte pipe eller på annan måte modifisere eit skytevåpen slik at det kan skyte ammunisjon i eit anna kaliber enn det skytevåpenet er registrert for. Ein endring av kaliber utan løyve kan likevel berre gjerast når skytevåpenet lovleg kan brukast til det godkjente ervervsgrunnlaget. Ved endring av kaliber utan løyveplikt skal den næringsdrivande sende melding til politiet med opplysingar om endringa på fastsett skjema. Slik melding skal sendast innan ei veke etter at pipa er skifta. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"Næringsdrivande, som har løyve til å drive med reparasjon eller tilverking etter våpenlova § 23, kan utan særskilt løyve skifte pipe eller på annan måte modifisere eit skytevåpen slik at det kan skyte ammunisjon i eit anna kaliber enn det skytevåpenet er registrert for".

Dette må vel bety at man kan kjøpe pipe til systemvåpen UTEN å søke på forhånd? Bare å gå i butikken og la seg friste??? Ikke bra... 😂

Link to comment
Share on other sites

Quote

Næringsdrivande, som har løyve til å drive med reparasjon eller tilverking etter våpenlova § 23, kan utan særskilt løyve skifte pipe eller på annan måte modifisere eit skytevåpen slik at det kan skyte ammunisjon i eit anna kaliber enn det skytevåpenet er registrert for.

 

Dette må, uten tvil, dekke å skifte til et annet kaliber.

 

Jeg har (lenge!!) hatt planer om å sende Remington'en i 22-250 til Rafdal, for "muffing", og ei tilleggs-pipe i 6 XC. Dekkes dette (altså at det originale kaliberet fortsatt er tilgjengelig) også av denne formuleringen, eller ikke? Hva sier dere som er vant til å (feil-) tolke slike bestemmelser?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jegermeistern said:

 

Dette må, uten tvil, dekke å skifte til et annet kaliber.

 

Jeg har (lenge!!) hatt planer om å sende Remington'en i 22-250 til Rafdal, for "muffing", og ei tilleggs-pipe i 6 XC. Dekkes dette (altså at det originale kaliberet fortsatt er tilgjengelig) også av denne formuleringen, eller ikke? Hva sier dere som er vant til å (feil-) tolke slike bestemmelser?

 

Det står "skifte pipe". Jeg oppfatter dette ganske tydelig som at det innebærer å bytte ut den eksisterende pipa, og at børsemakeren tar hånd om den gamle slik at man fortsatt bare har ei pipe til børsa.

 

Men at denne nye pipa da like gjerne kan være i et annet kaliber er vel uansett en forenkling fra det gamle regelverket?

Edited by fleskebacon
Link to comment
Share on other sites

Det står skifte pipe, ELLER PÅ ANNEN MÅTE MODIFISERE... Spørsmålet blir jo om "ei ekstra pipe" kan tolkes som modifisering?

Jeg har mine tvil, men jeg aner ikke.

 

Men det viser i hvert fall at lovtekster er vanskelig å forfatte. Og muligens at de som har forfatte denne ikke helt vet hva de driver med....

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Jeffery said:

Det står skifte pipe, ELLER PÅ ANNEN MÅTE MODIFISERE... Spørsmålet blir jo om "ei ekstra pipe" kan tolkes som modifisering?

Jeg har mine tvil, men jeg aner ikke.

 

Men det viser i hvert fall at lovtekster er vanskelig å forfatte. Og muligens at de som har forfatte denne ikke helt vet hva de driver med....

Jeg vil tro "eller på annen måte modifisere" betyr f.eks. å kamre den eksisterende pipa i et annet kaliber, som da innebærer at man fortsatt bare har ei pipe. Jeg synes det er vanskelig å tolke dette som at det skal gjelde ekstra pipe.

 

Og at man får nytt våpenkort i rett kaliber når kaliberbyttet er gjort og skjemaet er sendt til politiet fra børsemaker.

Edited by fleskebacon
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, fleskebacon said:

f.eks. å kamre den eksisterende pipa i et annet kaliber, som da innebærer at man fortsatt bare har ei pipe

Det tror jeg og, men sikker er jeg ikke. Og, i mine øyne, er ikke teksten glassklar på det.

 

Det burde heller ikke utgjøre noe som helst problem at folk utvider våpenet med flere kaliber, uten at det må søkes om i forkant. 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, madlychip said:

For politiets egen del vil det lønne seg at man får beholde gammel pipe også. Blir en reduksjon i papir arbeide for de

med tanke på hvor mye ekstra papirarbeid de har laga for seg selv det siste året med alskens magasin og våpendelsøknader, så tror jeg ikke det stopper dem 😅

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

*Erverv* av pipe er regulert i 2.4:

 

image.png.7aad722259568b1fb47757cb5994b863.png

 

Med andre ord - du kan kjøpe deg ny pipe utan å søke så lenge pipa er i det kaliberet våpenet er registrert for. Viss du skal kjøpe laus pipe i eit anna kaliber må du søke.

 

Teksten som er referert til over gjeld *modifisering* av skytevåpenet utført av børsemaker. Altså kan børsemaker skifte pipe til eit anna kaliber utan at du må søke på førehand. Melding blir sendt til politiet, våpenregisteret oppdatert og du får nok nytt våpenkort i posten og må levere inn det gamle.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Jeffery said:

Men det viser i hvert fall at lovtekster er vanskelig å forfatte.

 

Ikke så enkelt med "lovens bokstav", kanskje? Men "lovens" (eller rettere sagt, regelmakernes) "ånd" er jo at man ha uendlig mange piper, bare man begrenser seg til et visst antall låskasser.

 

19 minutes ago, beaker said:

Men uansett så må du vel ha våpenkort på kaliberet for å kjøpe ammunisjon.  Får du det automatisk når børsemakaren sender "melding til politiet med opplysingar om endringa på fastsett skjema?"

 

Det må man vel anta. Og jeg vil jo fortsatt ha det gamle våpenkortet, der det står et våpennummer, og kaliber 22-250.

 

2 minutes ago, joska said:

Melding blir sendt til politiet, våpenregisteret oppdatert og du får nok nytt våpenkort i posten og må levere inn det gamle.

 

Ikke så sikkert. Men man må vel få slått inn våpennummeret på den gamle pipa, så det er klart den hører til våpenet.

 

Innnen jeg somler meg til å sendt våpenet, har vel Rafdal funnet ut av dette!

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Jegermeistern said:

Ikke så sikkert. Men man må vel få slått inn våpennummeret på den gamle pipa, så det er klart den hører til våpenet.

 

Korleis skal ein få kjøpt ammunisjon i det nye kaliberet viss du ikkje har eit oppdatert våpenkort? Du kan evt søke om ny pipe og få eige våpenkort på den (systemvåpen), men det er ikkje det denne paragrafen omhandlar.

Link to comment
Share on other sites

Så, gitt at vi tolker det riktig, sitter man da igjen med at skal en ha flere piper, må en søke. Intet nytt under solen, men det ville vært en fullstendig ufarlig forenkling, og avbyråkratisering, om det holdt å melde inn.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg byttet kaliber i en Win. M70 fra 30-06 til 338-06, ble jo originalpipa til "overs"
Jeg ville gjerne beholde den med tanke på eventuellt senere salg, og tok en prat med den lokale sheriffen der jeg bodde.
Han foreslo at jeg fikk gravert inn de fire siste siffer av nummeret på rifla på pipa, og så lagde han et våpenkort til pipa med dette nummeret.
Enkelt og greit.
Rifla fremstår i dag som en 338-06, og jeg har ei ekstra pipe i 30-06 med eget våpenkort som passer til den.
For ordens skyld, dette er ikke systemvåpen.

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Jegermeistern said:

Den nye pipa får man jo våpenkort på. Det er den gamle som (eventuelt) er et problem.

 

Det er ikkje slik eg les det.

 

"Ved endring av kaliber utan løyveplikt skal den næringsdrivande sende melding til politiet med opplysingar om endringa på fastsett skjema. Slik melding skal sendast innan ei veke etter at pipa er skifta."

 

Denne paragrafen omhandler altså endring av sjølve våpenet til å skyte eit anna kaliber enn det noverande. Dette kan då gjerast av børsemaker utan å søke, men børsemaker må sende melding om *endringa* til politiet.

 

Du snakkar om systemvåpen. Då må du søke om å kjøpe pipe, så får du eige våpenkort på pipa men statusen på våpenet endrar seg ikkje. Vil du behalde den gamle pipa må ein vel gå denne vegen, altså søke om ny pipe.

Link to comment
Share on other sites

Målet med dette er vel ikke at det skal være så vanskelig å ha ekstra piper til sine våpen. Årsaken til at det må være slik er jo at man ønsker å ha kontroll over at de overflødige pipene forblir hos den som har lov til å eie dem. Derfor må de registreres.

 

Det er ikke ønskelig at det skal flyte rundt med uregistrerte piper som ingen aner hvor er, ettersom dette er en av de viktigste delene i et skytevåpen, og som sånn relativt sett er svært vanskelig å lage.

 

Så sett i lys av at piper aldri har vært i fritt, uregistrert salg synes jeg ikke dette er så urimelig.

 

Vil man beholde den gamle pipa i tillegg er det jo bare å søke om det, så vil jeg anta at det går i orden.

 

Det eneste problemet her er egentlig bare at behandlingstida på søknader er noe så borti svarte natta lang.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, fleskebacon said:

Det eneste problemet her er egentlig bare at behandlingstida på søknader er noe så borti svarte natta lang.

 

Jeg kan jo omformulere spørsmålet litt:

 

Sett at den gamle pipa er utskutt (dessverre sannsynlig med 22-250), jeg skrur ut den gamle (ikke så lett på Rem 700?), og sender kassa til Rafdal, som monterer muffe, og TO piper, ei i 22-250, og ei i 6 XC. Og han sender "melding" om begge pipene  til "rette vedkommende"?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skal man klare å forstå reglene om kniver. Dvs. de fra 25 cm og oppover?
Er det kommet noen forklaring på hva som er lov og ikke?

Hva må evnt. leveres inn og hva kan lovelig beholde?

Hva med kjøkken kniver, sikker på at det er flere der som over 25 cm.

Det er i hvertfall den delen av loven jeg ikke klarer å forstå.
 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Jegermeistern said:

 

Jeg kan jo omformulere spørsmålet litt:

 

Sett at den gamle pipa er utskutt (dessverre sannsynlig med 22-250), jeg skrur ut den gamle (ikke så lett på Rem 700?), og sender kassa til Rafdal, som monterer muffe, og TO piper, ei i 22-250, og ei i 6 XC. Og han sender "melding" om begge pipene  til "rette vedkommende"?

Godt spørsmål. Slik jeg forstår dette må du da uansett søke om ei ekstra pipe, ettersom den andre pipa ikke blir samme kaliber som selve våpenet.

 

Så i det tilfellet må du nok søke om ei ekstra pipe i 6 XC, og hvis du beholder din gamle i 22-250 sender Rafdal inn skjema slik at den nye pipa i 22-250 også blir registrert. Så da ender du med våpenkort for ei komplett rifle i 22-250, ei pipe i 22-250 og ei pipe i 6 XC.

 

Vet ikke hvordan rene systemvåpen registreres nå for tida, har selve våpenet et kaliber på våpenkortet, og så registrerer man ekstra piper i andre kaliber i tillegg? Eller er det bare selve låskassa uten pipe som er registert, uten kaliber?

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått det med svartkruttvåpen er at en må være medlem av en klubb som har det på programmet , men en trenger ikke drive aktivt. Tidligere forslag til loven på dette punktet var vel litt anderledes. Da var det bra nok om en var jeger, konkurranseskytter etc. så skulle en få innvilget. Svjv så driver ingen av klubbene jeg er medlem i med svartkrutt og det var litt dumt for jeg har jævla lyst på en Colt Walker eller en Colt 1851 Navy :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...