Jump to content

Ny våpenlov med forskrift trer i kraft 1. juni 2021


Target

Recommended Posts

42 minutes ago, Olesøn said:

Nei, idioti gjør meg forbanna. Det at idiotien går sin gang uten at flertallet sier "hva faen?" er også noe jeg blir forbanna over.

Du er litt urealistisk hvis du forventer at flertallet av nordmenn skal bry seg om Mini-14 eller overtre. Ikke en gang flertallet av jegere og skyttere bryr seg om det.

Link to comment
Share on other sites

Det er tydeligvis urealistisk å ønske seg at lover og regler er basert på fakta og fornuft. Og det gjør meg forbanna.

 

Hva den gjengse elgjeger, veganer, krigsveteran eller MDG-er mener eller vet om Mini-14 eller overtre er irrelevant så lenge det viser seg at de som skriver lover og forskrifter i beste fall er på samme nivå, sannsynligvis lavere. Det er skummelt. Og det gjør meg forbanna. Og hvis du ikke synes det er skummelt så synes jeg det er skummelt.

  • Like 7
  • Thanks 5
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Elgjaeger skrev (På 2.9.2021 den 19.27):

Ok, kanskje derfor den ikke ligger i nedtrekkslisten i de nye elektroniske søknadsskjemaet…Jeg sendte inn en søknad idag og måtte skrive inn Browning manuelt (velge «annet» i skjemaet). Da blir vel ikke søknaden innvilget tenker jeg….

Ser at de på sikt skal ha et digitalt våpenregister. Hadde kanskje vært en ide med nok et amnesti? Tipper det fortsatt finnes en del mausere og lignende, uregistrert rundt omkring.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Jegerlærling said:

Ser at de på sikt skal ha et digitalt våpenregister. Hadde kanskje vært en ide med nok et amnesti? Tipper det fortsatt finnes en del mausere og lignende, uregistrert rundt omkring.

Saksbehandler i Sør-øst fortalte for et par uker siden at det kommer et nytt amnesti snart. 

Hun nevnte det i forbindelse med at vi hadde en koselig prat om.deres arbeidsmengde, og sa de kom til å få endel mer å gjøre når det kom.

Ikke noe om når det skulle være da.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Forstår ikke helt hvorfor det undernevnte skal være så vanskelig å få på plass.

"Derimot jobber direktoratet med «endelige avklaringer» om hvilke våpen av denne typen skal være tillatt på jakt."

Men offentlig sektor er til dels ganske kompleks med muligens en grad for mye av byråkrati samt intressenter og 

muligens mangel på ressurser. 

Link to comment
Share on other sites

 

skog skrev (På 21.2.2022 den 14.36):

Det mest interessante er at POD aldri har gitt ordre om stans av behandling av søknader.. Håper journalisten graver enda dypere i materien.

 

Tja, brevet fra POD som Wintel postet ble tolket slik av enkelte distrikt.

https://www.kammeret.no/topic/81013-ruger-pc-carbine/?do=findComment&comment=1376557

 

 

Oppfølgingssak på jeger.no.

 

https://www.jeger.no/jaktvaapen/rifle/politidirektoratet-vedgaar-uklar-kommunikasjon

Edited by Undulaten
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Perkusjons Sharps går vel som "Kammerlader" og derfor lov i denne sammenhengen? Veldig rart hvis ikke.

 

"Fritt å erverve" er vel å dra det litt langt, du må søke på vanlig måte for alle nyproduserte svartkruttvåpen men der er ingen behovsprøving så det er billigere gebyr og du trenger ikke knytte våpenet til noe bestemt program så det er enklere å ha flere våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Føler det er vanskelig å vite om jeg må levere inn Ruger mini 14 (jaktregistrert) snart eller ikke. Tydelig at det var intensjonen med de nye reglene, men uansett uklart for meg. 

Jeg har tatt og godkjent praktisk skyting kurset. Men har ikke nok aktivitet eller tid til å få søke på nytt våpen. Kan jeg fremdeles søke om bruksendring på det jeg allerede har? 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, SVD said:

Føler det er vanskelig å vite om jeg må levere inn Ruger mini 14 (jaktregistrert) snart eller ikke. Tydelig at det var intensjonen med de nye reglene, men uansett uklart for meg. 

Jeg har tatt og godkjent praktisk skyting kurset. Men har ikke nok aktivitet eller tid til å få søke på nytt våpen. Kan jeg fremdeles søke om bruksendring på det jeg allerede har? 

Det har ikke kommet noe konkret informasjon om dette. Jeg tror fortsatt at dette kommer til å "koke bort i kålen", men det hadde vært greit med en avklaring fra myndighetene snart.

 

Når det gjelder endring av bruksområde fikk jeg beskjed om at jeg da må fylle vilkårene for nytt erverv. Jeg mener det er en dustete feiltolkning, ettersom det ikke er snakk om erverv, og at det da ikke nødvendigvis er riktig å bruke samme regler som for erverv. Jeg har allerede ervervet rifla, så da burde det holde at man fyller vilkårene som er satt for å beholde den - som vel er minst ett riflestevne i løpet av siste fem år (våpenforskrifta § 11-10).

 

Det er flere som skyter dynamisk med jaktregistrert Mini-14 (noen i hvert fall), og det har vært en slags "snarveg" inn i dynamisk rifle ettersom man relativt lettvint har kunnet erverve den til jakt. Jeg har både AR og Mini, men jeg har ikke lenger tid til å oppfylle kravene til nytt erverv. Ett stevne hvert femte år er derimot godt innafor tidsbudsjettet, og dermed kan jeg beholde AR-en som har bruksområde dynamisk. Det framstår litt meningsløst at jeg da kanskje må levere inn Mini-en men samtidig får beholde AR-en.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

fleskebacon skrev (6 minutter siden):

Det framstår litt meningsløst at jeg da kanskje må levere inn Mini-en men samtidig får beholde AR-en.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg vurdert å søke om endret bruksområde nå, før det reelle datostemplede kravet om innlevering kommer, og brukt et avsnitt på nettopp denne argumentasjonen. 

 

Er du heldig med byråkraten tenker jeg det faktisk kan funke. Jeg blir selv stadig overrasket* over hvor fleksible, forståelsesfulle og imøtekommende offentlige saksbehandlere jeg møter faktisk er. 

 

*) har da flyttet ut av Oslo, men har nok fremdeles Oslo-forventninger.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Skrueråmuttere said:

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg vurdert å søke om endret bruksområde nå, før det reelle datostemplede kravet om innlevering kommer, og brukt et avsnitt på nettopp denne argumentasjonen. 

Ja det skal jeg faktisk gjøre, det var et godt innspill. Det blir jo noe litt annet med en reell søknad, enn at en random fyr på våpenkontoret svarer på telefon. Selv om han sjekket det med andre, som bekreftet at det er gjeldende praksis.

 

Med en søknad har man jo både klagemuligheter og fandens oldemor.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle bytte ut en lerduehagle registrert på NJFF nylig og måtte dokumentere at jeg hadde gjennomgått kurs, eller hadde konkurranseaktivitet nødvendig for erverv. Det blir en del goddag mann økseskaft med disse nye reglene. Jeg hadde flere A4sider med aktivitet i NJFF heldigvis, men det blir jo litt dumt.

 

Per dags dato får jeg heller ikke lov til å kjøpe høykapasitetsmagasiner siden jeg ikke har "10 organiserte treninger siste to årene i regi av dssn" selv om jeg har skutt totalt rundt 400 matcher siden jeg begynte med dynamisk, vært på landslag rifle og skutt flere nordiske mesterskap, EM og VM, og har høykapasitetsmagasiner så det holder resten av livet.

 

Jeg har aldri deltatt på organisert trening i regi av noen DSSNklubb så lenge jeg har drevet med dynamisk og har ikke noe stor interesse av det heller, de fleste på litt høyt nivå trener enten for seg selv, eller sammen med en liten gruppe de liker å trene med, og veldig ofte på eget initiativ pga. tilgang til skytebane.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...