Jump to content

Ny våpenlov med forskrift trer i kraft 1. juni 2021


Target

Recommended Posts

On 7/9/2021 at 9:34 PM, madlychip said:

Noen som vet helt sikkert om browning bar dbm er blitt fyfy eller ikke? Eller om noen har fått beskjed om å kvitte seg med tidligere godkjent halv auto?


Browning Bar MK3 med DBM..?
Eller Browning BAR Match..?

BAR Match er/var FNAR -- et forsøk av FN Herstal og Browning på å lage et automatvåpen for politi i Europa, som selges unna.
...og mens jeg ikke tror at det er gode grunner til å holde presise våpen unna jakt, så forstår jeg forbudet. Våpenet var modifisert for politi/militær bruk.


At vi ikke kan ta inn BAR MK3 DBM fra statene er heller mer tvilsomt.
Du har tross alt lov til å installere DBM-underbeslaget/magasinbrønnen på en MK3 -- og det krever bare to nye skruehull.

Jeg skulle gjerne hatt en MK3 DBM om det er lov å kjøpe uten å montere DBM selv.

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

On 6/9/2021 at 9:35 PM, madlychip said:

Finnes en og annen marlin goose gun i kaliber 10 rundt om vist du leter. Ikke egnet til noe annet en å skyte gås, lange og tunge som fy. Men veldig morsomt å skyte med

Jeg har et boksmagasin til en slik liggende - et eller annet sted.  Om jeg ikke ga det vekk når jeg flytta da.

 

Link to comment
Share on other sites

On 7/2/2021 at 7:32 PM, joska said:

La merke til at paragraf 6-6 i den nye forskrifta seier at Andre skytevåpen som er fritekne frå løyveplikt, eller vital del til slike skytevåpen skal oppbevarast nedlåst i skap, skuff eller annan låsbar innretning eller fastlåst til vegg.

 

Dette er vel ei innstramming, og betyr at t.d. luftvåpen og antikke våpen også må oppbevarast nedlåst/fastlåst.

Det er vel egentlig ikke noe problem. Jeg lar i allefall ikke våpen i 100K kronersklassen ligge framme og slenge.....

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, piren16 said:

Det er vel egentlig ikke noe problem. Jeg lar i allefall ikke våpen i 100K kronersklassen ligge framme og slenge.....

 

No er det vel dei færraste som har våpen i denne prisklassen, men billige luftvåpen florerer det av. Eg lar det heller ikkje ligge å slenge, men min praksis med å låse døra er ikkje lenger lovleg. Fram til eg får ordna meg med skap eller låsbart stativ er eg altså lovbryter, og eg er nok ikkje åleine der...

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, joska said:

 

No er det vel dei færraste som har våpen i denne prisklassen, men billige luftvåpen florerer det av. Eg lar det heller ikkje ligge å slenge, men min praksis med å låse døra er ikkje lenger lovleg. Fram til eg får ordna meg med skap eller låsbart stativ er eg altså lovbryter, og eg er nok ikkje åleine der...

Hadde jeg ikke tenkt på, men fattern har vel et gammalt luftgevær stående på hytta. Må det inn i FG godkjent blabla eller er det nok med et klesskap med lås?

Link to comment
Share on other sites

Da må du vel få den forlenget med en fastsveist flammedemper eller noe slikt, med mindre de bestemmer seg for å godta kortere totallengde for sportsskyting. Så lenge grensa er 84 cm blir MDR i standard utførelse litt for kort.

 

Forskriften paragraf 3-2 er litt forvirrende, det ser ut som et forbud med mulighet for dispensasjon som i så fall burde ha stått i kapittel 4 men uten at dette blir nevnt videre.

 

Litt kjedelig med denne særnorske totallengden, de aller fleste våpen er produsert for å passe enten amerikansk eller EU regelverk der det er andre grenser for lengde. Vi ender derfor opp med dårligere utvalg og særnorske ombygginger som øker prisen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nytt svar fra politiet angående Browning BAR (jaktvåpen)

 

De venter på svar fra PoD før de tør si om det fortsatt er lovlig.

 

Ringte PoD for å sjekke om politiet virkelig ikke hadde fått vite hva som er lov og ikke.

 

PoD venter på svar fra Kripos om Browning BAR er lovlig.

Ringte Browning, og de har ikke noen våpen som prøves ut av Kripos som de kjenner til.

 

 

...altså.

 

Sjekket kalenderen, og det er langt forbi både 1 juni og første april.

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Red FR said:

Nytt svar fra politiet angående Browning BAR (jaktvåpen)

 

De venter på svar fra PoD før de tør si om det fortsatt er lovlig.

 

Ringte PoD for å sjekke om politiet virkelig ikke hadde fått vite hva som er lov og ikke.

 

PoD venter på svar fra Kripos om Browning BAR er lovlig.

Ringte Browning, og de har ikke noen våpen som prøves ut av Kripos som de kjenner til.

 

 

...altså.

 

Sjekket kalenderen, og det er langt forbi både 1 juni og første april.

Ok, kanskje derfor den ikke ligger i nedtrekkslisten i de nye elektroniske søknadsskjemaet…Jeg sendte inn en søknad idag og måtte skrive inn Browning manuelt (velge «annet» i skjemaet). Da blir vel ikke søknaden innvilget tenker jeg….

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som om alle halvautomatsøknader får samme svar, og at politiet trenger en 'godkjentliste' for å godkjenne søknader, og at det verserer ideer som baserer seg på regjeringen sine uttalelser:
 

Quote

Ny våpenlov ble vedtatt i 2018. Ny våpenforskrift ble vedtatt 6. mai 2021. Med ikrafttredelse av ny våpenlov innføres forbudet mot erverv av halvautomatiske rifler med størst ildkraft (våpenloven § 5 annet ledd nr. 2). Forbudet mot innehav av slike skytevåpen trer i kraft 1. juni 2024.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nytt-vapenregelverk-fra-1.-juni/id2848163/

Det virker som om noen et eller annet sted i systemet har lest regjeringens innstilling, og venter på avklaring på hva som menes med "forbud mot erverv av halvautomatiske rifle med størst ildkraft" og ikke har lest lovens faktiske ord, da jeg har hørt 'stor ildkraft'  flere ganger fra lovens voktere, bare ikke fra loven.

Leser våpenloven for 10. gang bare for å være sikker...

 

Quote

 

§ 5.Løyve med vidare for skytevåpen

Den som vil erverve eller ha skytevåpen, må ha løyve frå politiet. Den som vil avhende skytevåpen, må trygge at den som ervervar skytevåpenet, har løyve frå politiet til å kunne erverve gjenstanden.

Utanom dei tilfella som er nemnde i §§ 10, 12 eller 13, kan ikkje politiet gje løyve til å erverve, ha, tilverke, importere eller omsette følgjande skytevåpen:

1. heilautomatiske skytevåpen,
2. skytevåpen som er kamuflerte som annan gjenstand,
3. halvautomatiske rifler som opphavleg er konstruerte for heilautomatisk funksjon eller for militæret eller politiet,
4. skytevåpen som vanlegvis vert bruka som krigsvåpen,
5. andre skytevåpen enn dei som er nemnde i nummer 1 til 4, som saknar ein lovleg bruk, eller som har særskilt farlege eigenskapar.

Kongen gjev forskrift om kva skytevåpen som ikkje er tillatne etter andre ledd nr. 5, unnatak frå løyveplikta etter første ledd samt registreringsplikt for skytevåpen som er unnateke frå løyveplikta.

 

 

Denne loven fjerner godkjentlistene for skytevåpen til både jakt og fiske sportsskyting.

Det er ikke godt å si hva problemene skyldes, loven er gjeldende, og jeg er overrasket over at ingen fant ut at de kanskje skulle løse problemene med loven i månedene før loven faktisk var i effekt, i alle fall for de mest åpenbare tilfellene.

Merk også at kravene til utseende/karakter er fjernet for halvautomatiske våpen, med mindre nynorsken min er ekstremt dårlig -- samtidig som at det er forbud rifler med overtre og militær / politi-opprinnelse -- og at det ikke lengre skal finnes noen godkjentliste, som betyr at Winchester SXR ganske åpenbart er lovlig, sammen med en haug med salongrifler, inkludert CZ512, som har en tacticool versjon, men som ikke er av militær opprinnelse eller brukt av politistyrker mot mennesker.

Den nye våpenloven skulle erstatte alle forskrifter, så listen over tillatte og ulovlige halvautomatiske skytevåpen er fjernet fra lovdata, og da står politiet uten noe annet enn vage beskrivelser for hva som er tillatt frem til de har noe konkret å forholde seg til.
 

Quote

Dokumentet Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen fra 09.sep.2011 er opphevet


https://lovdata.no/dokument/SFO/forskrift/2011-09-09-930

...jeg fikk høre at Kripos arbeider med å produsere en liste for PoD som PoD skal gi til politiet, så kanskje vi slipper rundskriv og synsing om lovens bokstav.
Men igjen, om de likevel skal ha en liste, hva med å bare oppdatere den etter hvert..?

Vi lever i den digitale tidsalder, og de fleste tastatur har F5.

De kan gjerne bare begynne med å godkjenne våpen av sivilt opphav produsert for jakt og som ikke produseres for bruk med bajonett eller panserbrytende ammunisjon eller tønnemagasiner.

Helst før jakten begynner.
Og om det er for sent, så i morgen.
Og om det er for sent, så passer mandag svært godt.

Edited by Red FR
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Nå serverer jeg sikkert noen sykt dumme spørsmål, men siden mye av dette er opp til det enkelte lensmannskontor er det kanskje greit med litt Captain Dummy forklaringer.

 

§ 16.Krav til vandel og personlege eigenskapar

Politiet kan berre gje løyve til å erverve og ha løyvepliktige skytevåpen, våpendelar og ammunisjon etter §§ 5, 6 eller 7 til personar som oppfyller krav til vandel og edruskap, og som ikkje av andre grunnar er uskikka. Med uskikka etter første punktum meiner ein helsemessige forhold, tilknyting til kriminelle miljø eller andre forhold som påverkar evna til å bruke, eller tilliten til at vedkomande vil bruke gjenstanden i samsvar med vilkår eller føresetnader for løyvet.


Betyr dette at dersom man har nær familie som er eller har vært knytta til miljøer purken ikke liker, så kan en selv være ganske rævkjørt? Er det noe som kan/vil telle mot en evt søknad?

Politiet kan utan behovsprøving gje løyve til å erverve og ha reproduksjonar av rifler, haglevåpen, pistolar og muskett, som berre kan ladast frå munningen.


Så en må fortsatt levere søknad, men så fremt en ikke får passet påskrevet pga §16 (eller andre ting, som manglende sikkerthetskurs, medlemskap i skytterlag, trynefaktor, etc) så kan ikke politiet si nei?

Edited by Huscarl
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Huscarl said:

Betyr dette at dersom man har nær familie som er eller har vært knytta til miljøer purken ikke liker, så kan en selv være ganske rævkjørt?

Det kommer nok an på hvor nært og hvor alvorlig kriminalitet familien bedriver, eller om du blir oppfattet som stråmann for våpenkjøp.

 

5 hours ago, Huscarl said:

behovsprøving

For jegere betyr dette at en skal bruke det på jakt. For skyttere at en skal delta i organiserte konkurranser. For de våpen du nevner, trenger en ikke å kjøpe dem for slike behov. Det er nok at en ønsker å ha dem.

Link to comment
Share on other sites

On 5/18/2021 at 11:29 PM, Chiefen.v-2 said:

 

Poenget er at forbud kun virker for den delen av menneskene som er lovlydige, kriminelle og gærninger bryr seg lite om lover og regler. 

 

Ja, her i Sverige er lyddempere lisenspliktige. En gjennomsnittlig svensk kriminell forstår jo at det er bedre å reise til Norge, Finland eller Danmark og kjøpe en lyddemper legalt over disk, for siden illegalt å ta den med hjem til Sverige. Hvor effektivt er det med lisens på lyddemper i Sverige? 

 

Resultatet er at politiet får inn en mengde penger for behandling av lisenssøknader, og at færre har lyddempere. Mer tinnitus i jegerstanden (skulle vært interessant å se om lisensbehandlingen dekker opp for samfunnskostnaden av økt tinitus i jegerstanden)

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, nhd said:

Det kommer nok an på hvor nært og hvor alvorlig kriminalitet familien bedriver, eller om du blir oppfattet som stråmann for våpenkjøp.

 

For jegere betyr dette at en skal bruke det på jakt. For skyttere at en skal delta i organiserte konkurranser. For de våpen du nevner, trenger en ikke å kjøpe dem for slike behov. Det er nok at en ønsker å ha dem.

Må vel ha et slags sikkerhets kurs? Eller holder det med jegerprøven/dfs sikkerhetskortet/ipsc kurs?

Link to comment
Share on other sites

For munnladere stiller forskriften et krav om at du skal ha gjennomgått opplæring i sikkerhet ved svartkruttskyting hos en av de godkjente skytterforbund som har godkjent program for svartkrutt. I praksis enten SWS eller NSU.

 

I foreløpig mangel av noe slikt offisielt sikkerhetskurs i NSU godtas nok medlemskort.

 

Nå virker det som om både forbund og våpenforvaltning har oppfattet det dithen at man må være betalende medlem, men slik jeg leser forskriften skulle det egentlig holde at man har hatt sikkerhetsopplæring en eller annen gang og ikke egentlig behøver å opprettholde noe aktivt medlemskap.

Link to comment
Share on other sites

Dette er nok både en klok og korrekt forståelse av lov/forskrift. NSU, SWS klubber har gode sikkerhetskurs, basert på min egen erfaring.

 

At svartkruttskyting kan få oppsving, er positivt. Makan til reale gubber skal man leite lenge etter, veldig hyggelige folk. Synd at ikke disse gutta kommer mer til syne herinne. Vi har gode sikkerhetskurs, samtidig som nye medlemmer blir veiledet og passet på. Ikke byråkratisere mer enn nødvendig. Men kjekt å være medlem i en klubb, tror nok dette vil presiseres.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
15 hours ago, SVD said:

Jeg er mest spent på om det ender opp med at jeg må levere inn min Ruger Mini 14 eller om jeg kan ha den. Det virker jo egentlig ikke helt satt i stein. 

Som jeg har forstått til nå så er jeg rimelig sikker på at det er KUN de som skyter dynamisk og kan erverve halvauto rifle som får beholde minien. Det jeg er usikker på er om det tar opp en plass som konkurranse rifle. Da tenker jeg på om du f.eks har både open og std rifle, så må du ha skutt såpass mye at du kan ha reserverifle for å få beholde den, eller om de bare lar oss som har muligheten til å ha halvauto rifle får ha den i skapet. Den er ikke brukbart til noe annet uansett, men moro å ta med på banen av og til. Men jeg skal gjøre det jeg må for å få beholde minien min, uansett om den blir brukt eller ikke 😄😄

Link to comment
Share on other sites

On 9/23/2021 at 9:57 AM, m00se said:

Jeg venter spent på at noen skal søke om halvauto til jakt som ikke før har stått på noen liste 😅

 

Men så er det jo dette med overtre da.

Jeg har søkt på FN1900. Som jeg har fått avslag på før, selv om den skulle vært innvilget jamfør den derre "ervervet til jakt før dato xx".

Link to comment
Share on other sites

Hvis de krangler på "skjefte eller annen innretning" som dekker oversiden av pipa, noe fn1900 vel teoretisk har siden pipa glir inni et ytre rør, så bør det gå an å klage ved å henvise til forarbeider og det forslaget som forelå da det sier noe om hvordan regelen var ment å forstås. Gliderøret rundt pipa på Remington model 8 of FN1900 fungerer nok ikke som isolasjon så man kan holde rundt en varmskutt pipe uten å brenne fingrene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sist jeg søkte på den kunne jeg ikke få den, siden "erverve" betydde "eies fra før" i følge neket nedpå Kongsvinger. Det er så idiotisk at jeg har ikke ord en gang, men orka ikke begynne med klage siden en annen hadde fått avslag (x2 etter klage til POD) på erverv etter samme paragraf. Hvis de mener ytterrøret teller som overtre blir det krig. På Elverum er de heldigvis ikke så inkompetente som enkelte lenger sør...

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Nei, men både du og jeg vet at POD tolker egne regler akkurat slik de føler for det den dagen de må ta stilling til noe.

 

Bakeren sier at sjokoladebollen du bestilte egentlig skulle være rosinbolle, du sitter igjen sur og skuffet, og han kunne ikke brydd seg mindre om hva du synes, for i hans øyner mener du egentlig rosin når du sier sjokolade.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Å se sammenhenger, er en krevende øvelse. Men når man tenker litt mer, ser på tidligere beslutninger, lytter, ser intensjoner, så blir det store bildet mer tydelig. Sammenhenger kommer da tydeligere fram. Man har grunn til å anta at de fleste intelligente mennesker har denne egenskapen. Bare man har vilje og tar seg tid. Om man lar enkeltdetaljer, en setning tatt ut av sammenheng, ett ord, synsing, styre beslutninger så har man ikke et problem – man er et problem. Dette gjelder særinteresserte skyttere så vel som byråkrater. Vi har ny våpenlov med forskrifter. På mange vis er den faktisk en forenkling på en del områder. Man må bare ikke klusse det til. Forvaltningen ser at beslutninger skaper presedens, er nok litt derfor man er litt (vel) forsiktige.

 

Derfor er det så viktig at vi alle ser på lovens intensjon, og hvordan skyttere og jegere kan fortsette en lovlig aktivitet. Med egnede skytevåpen. Om man blir veldig «bokstavelig», så kan man jo (helt unødig) tenke: Blaser R8 er heldempet. Mange andre rifler også. Pipa ligger inne lyddemperen. Reknes som «overtre»? Hva med innstikkløp i en fin hagledrilling: Pipa ligger inne i hagleløpet. Er dette for «overtre» å rekne? Gammel M67 Mauser, Krag har en liten trebit over pipa…disse er tillatt i DFS… Hmmm. Man ser fort det meningsløse her…

 

Man både forbedrer og opprettholder omdømme og effektivitet om man kan «gå opp» slike definisjoner kjapt, og kvittere ut saken ihht lovens intensjon. Slik at nødvendig tiltro opprettholdes, vi er avhengig av akkurat det.

Link to comment
Share on other sites

Overtre er bare forbudt på halvautomat. Eksemplene med rettrekker, drilling og Krag er derfor irrelevante.

 

Men ja, i teorien kunne en riktig vrang saksbehandler påstå at man ikke har lov til å heldempe en 10/22 fordi oversiden av pipa da dekkes av demperen. 

 

Forskriften kunne vært mer presis, men sånn går det når de prøver å ramme Mini 14 via vagt definerte "evil features" som nødvendigvis også rammer mye annet.

 

Noen av de aller første halvautomatiske, sivile jaktriflene fra før 1900 en gang hadde overtre i ordets rette forstand, uten at de var spesielt farlige av den grunn. At man mer enn hundre år senere brått bestemmer seg for at overtre er farlig og militært er egentlig bare idioti. Men vi må forholde oss til idiotien, forskriften gjelder sånn som den står.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Forskriften må klages på og endres. De som har foreslått idiotiske ting må forklare hva slags idioti de legger til grunn for idiotien sin, og så må de beklage at de var idioter. Så kan idiotiet fjernes.

 

Det er bare det at jeg er så uendelig alene om å mene dette seriøst.

 

Og Mini-14 kunne de forby ved å forby Mini-14. De klarer helt fint å gå imot folkeavstemning, rettsfølelse, grunnlov og allmen oppfatning absolutt hele tiden nedpå Løvebakken, så det hadde ikke kostet dem fem øre å forby Mini-14 ved navn.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...