Jump to content

Karantenetid på rifle - mer.


hipshot

Recommended Posts

er litt ekstra morro om dagen, siden nye loven er strengere enn dssn sitt krav på antall matcher og periode, men mangler L3 kravet @Baldur

 

loven sier snakker om siste 12/24 mnd og 10 stevner L2 minimum per stevne, i tilegg kommer dssn sitt krav om L3 

 

om vi skal tolke alt ordrett som skrevet før det kommer rundskrev må du nå ha

 

 

dvs totalt  10 treninger dokumentert + 8stk L2 + 2stk L3 siste 24mnd. 

 

miniedit

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

ok, takk skal dere ha for info.

 

Blir jo interessant å se om DSSN ønsker å videreføre kravet til L3 da, nå som aktivitetskravet er spesifisert strengere i den nye loven.

Men da forholder jeg meg uansett til å få gjennomført stevner slik som du spesifiserte da @aps 😁

Link to comment
Share on other sites

så vist dssn legger sine krav slik som loven er så trenger man altså 10stk lvl2 ila 1 år for og erverve rifle? gjelder dette for første erverv eller generelt?

dette bilr en stor forbedring for de som bor usentrale steder uansett, da lvl2 er det en del av over alt.

Link to comment
Share on other sites

On 6/11/2021 at 3:00 PM, Baldur said:

Blir jo interessant å se om DSSN ønsker å videreføre kravet til L3 da, nå som aktivitetskravet er spesifisert strengere i den nye loven.

Dette blir det opp til styret i DSSN å avgjøre, alternativt gjort føringer for overfor styret av klubbene fra forbundsting.

 

20 hours ago, madlychip said:

så vist dssn legger sine krav slik som loven er så trenger man altså 10stk lvl2 ila 1 år for og erverve rifle? gjelder dette for første erverv eller generelt?

Ut fra slik våpenloven og forskriften framstår pr i dag, så er det generelle kravet for erverv av semi-auto rifler 10 treninger og 10 åpne stevner siste to årene. Dette kravet gjelder også for dem som vil søke om løyve til å kjøpe riflemagasin som tar mer enn 10 skudd. (For å søke om løyve til pistol magasin som tar mer enn 20 skudd, så må man ha deltatt på sammenlagt 10 treninger/stevner siste året.)

 

Det som også kan være verdt å ha i bakhodet, er at vi hvert femte år, på eget initiativ, må sende inn dokumentasjon på deltakelse i åpne stevner i de godkjente klasser som løyvet til semi-auto rifle/magasin er gitt, samt pistol magasin. Unnlatelse av dette medfører tilbakekalling av løyve. Dette finner man i nye våpenforskriften §11-3 og §11-10.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer. Slik "lovteksten" (dvs forskriften) omtaler dette, så er det minimum ett stevne i hver klasse man har halvauto rifle i, samt hver klasse man har løyve til å ha pistol magasin med mer enn 20 skudd i. For sistnevnte, pistolmagasin, så fratas man ikke innehav av våpenet, kun magasiner som tar mer enn 20 skudd. 

Link to comment
Share on other sites

Det store problemet er jo ikke å skyte ett stevne på 5 år i open og standard rifle. Problemet er jo å huske på å sende inn dokumentasjonen på dette…. I tillegg er det nok dem (de litt mindre aktive) som ikke har fått med seg dette ennå. Men, jeg vil anta at både forbund og klubber er ute og informerer sine medlemmer allerede i år om endringer i lov/forskrift. Et lite hint våren 2025 om aktivitetskravet, og så en stor reminder våren 2026 om å sende inn dokumentasjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Håper DSSN kan legge sitt krav på samme nivå som politiet. 10 organiserte treninger og 10 matcher ila de siste 24mnd, uten noe level-krav. (Hvorfor skal det være forskjellig?)

 

Etter min mening er det viktigere å vise til generell jevn aktivitet, enn at man har hatt anledning til å delta på noen av de sjeldne level3-matchene. 

Hvor i landet man bor og hvilket liv man lever (familie, jobb osv), utgjør stor forskjell på hvor tilgjengelig slike matcher er. F.eks. finnes det knapt level3-matcher nord for Dovrefjell. For de som bor nordover i landet er det derfor en mye høyere terskel både økonomisk og tidsmessig å delta på en level3-match.
 

Hele poenget med karantenekrav for sportsvåpen, er vel å hindre at hvem som helst raskt og enkelt kan få seg våpen uten å ha tilstrekkelig aktivitet i den skytesporten? Hvor fancy en konkurranse er, har etter min mening lite sammenheng med aktivitet. 

 

Jeg syns det er minst like berettiget at trebarns-foreldren i nabohuset, som én gang i måneden er på organisert skytetrening og én lørdag annenhver måned er på en lokal match, får kjøpt seg en AR. Som at einstøingen som bor for seg selv og som kan reise land og strand rundt uten noen forpliktelser, kan kjøpe seg AR. 

Edited by joas
  • Like 13
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tror alle foreninger jeg er medlem av oppmøtebøker eller lignende, men jeg har uansett skrevet treningsdagbøker siden tidens morgen. Hver eneste skyting.

Ikke noe avansert, men logger følgende data for hver eneste trening, konkurranse, jakttur etc:

  • Dato
  • Type skyting
  • Sted/skytebane
  • Klubb/forening
  • Våpen
  • Ammo
  • Og hva jeg har gjort

F.eks:

  • 6.10.2021
  • Pistolskyting
  • xxxx skytebane
  • xxxx Pistolklubb
  • Våpen: Pardini SP 22lr og Sig Sauer P210 9mm
  • Ammo: 22lr: 50 x CCI (null feil) og 9mm: 50 x Geco IPSC 124gr (1 kamringsfeil)
  • Aktivitet: trening på hurtigskyting

 

Jeg regner med fremvisning av denne ville funket som dokumentasjon på aktivitet.
I tillegg er det et godt verktøy for å se utvikling på poengsummer, hvilken ammo som funker i hvilket våpen etc.

 

Ikke noe styr i det hele tatt. Er en del av rutinen i forbindelse med å pakke ut av skytebaggen og tar 2-4 minutt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Våpenkontoret jeg sogner til godtar ikke treningsdagbok som dokumentasjon lengre, de må ha dato og sted signert av styremedlem. 

 

Når jeg attesterer aktivitet på trening for nybegynnere (riktignok i DFS-klubb) bruker jeg loggboka for solgt ammo.

 

De som bruker lånevåpen må kjøpe ammo hver gang, og har de trent så har vi bilag på det. Folk kan glemme eller jukse med treningslogg, men ingenting slipper forbi kassereren vår. :mrgreen: 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Mulig jeg har gått glipp av det, hvis det hatt blitt nevnt her. Beklager i såfall.

 

Men: Aktivitetskrav for erverv er jo én ting. Men hva med aktivitetskrav for å beholde våpen? Hvor mange treninger/stevner pr. år?

 

EDIT:

Så nå at det ble sagt noe om det over her, men det hørtes jo usannsynlig lite ut? Ett stevne pr. 5 år? Jeg må ha misforstått?

 

Personlig synes jeg ikke kravene er strenge for erverv. Jeg kommer nok til å skyte for moro skyld hvis jeg kommer meg inn i dynamisk rifle, på samme måte som jeg gjør i pistolfelt (hvor jeg for tiden bruker mer tid på å trene rekrutter enn egen skytetrening). Men for å komme i gang er jeg villig til å bruke tid og ressurser. Men det er jo kanskje ikke hvert år, etter at man har ervervet en AR15 e.l., at man har tid til å reise på ti stevner i året.

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 years later...

Gammel tråd.. men spørsmålsstillingen lever. 

Dagene, ukene og årene går periodevis

veldig fort, og noen ganger må hobby og fritid vike for andre ting. 

 

For noen år siden var jeg aktiv i DSSN, skjøt masse L2 og L3, og endte opp med å erverve en halvauto rifle i .223 til bruk i DSSN. 

 

Jeg er fortsatt medlem, men det er nå noen år siden sist jeg stilte på match, og jeg har ingen matchpoeng fra de siste årene.

Muligheten til å prioritere hobby har bydd seg igjen, og nå har jeg lyst til å selge .223'n og ta opp aktiviteten igjen med PCC.

 

Betyr manglende aktivitet de siste årene at jeg "starter på nytt" med ny karantenetid og krav til matchpoeng før jeg kan kjøpe PCC, eller vil DSSN utstede anbefaling om kjøp av halvautomatisk rifle på bakgrunn av tidligere aktivitet/gjennomført karantenetid og godkjent erverv? 

 

For å poengtere, har i dag en halvautomat AR ervervet til bruk i DSSN. 

Link to comment
Share on other sites

For å kjøpe ny rifle må du ha skutt minst 10 åpne stevner og vært med på 10 organiserte treninger de siste 2 årene. 
Se forskriften: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-05-07-1452

 

§ 4-4.Halvautomatiske rifler til sportsskyting og våpenmagasin med stor patronkapasitet

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av halvautomatiske riflemodellar som er godkjent til jakt etter § 4-1 til sportsskyting.

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av halvautomatiske rifler som nemnt i våpenlova § 5 andre ledd nr. 3, og våpenmagasin til slike rifler med større patronkapasitet enn 10, med dei avgrensingar som følgjer av § 3-1 og § 3-2, til personar som:

1. har gjennomført tryggingsopplæring som vert arrangert av skyttarorganisasjonen,
2. har i minst to år vore medlem i skyttarorganisasjon som har eit godkjent skyteprogram for den omsøkte våpentypen, og
3. dei siste to åra har gjennomført minst 10 organiserte treningar og minst 10 opne stemner arrangert av skyttarorganisasjonen.

Politiet kan gje løyve til erverv og innehav av våpenmagasin til pistol med større patronkapasitet enn 20 til personar som:

1. har gjennomført tryggingsopplæring som vert arrangert av skyttarorganisasjonen,
2. har i minst eitt år vore medlem i skyttarorganisasjon som har eit godkjent skyteprogram for våpenmagasin med større patronkapasiteten enn 20, og
3.

det siste året har gjennomført 10 av skyttarorganisasjonen sine organiserte treningar eller konkurransar.

 

Link to comment
Share on other sites

psg-1 skrev (1 minutt siden):

Da er det altså strengere å få kjøpe magasin, da må man ha deltat på 10 stevner/treninger siste året. Jaja..... Dette løser nok mange problemer. 

Vil ikke si at 10 treninger på et år er strengere enn 10 treninger og 10 stevner på 2 år.

Tvert i mot. Stevner er mange steder i landet mangelvare. Og dyrt. Trening kan man ofte få gjort hver uke og mange steder flere ganger i uka.

Link to comment
Share on other sites

Leste litt raskt der, ja. Men så flott å se at det har blitt såpass strengt også for magasiner, det har jo vært et kjempeproblem. Og det vil nok bli helt umulig å få tak i for kriminelle, med tanke på hvor lenge de har vært uregulert.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...