Jump to content

Karantenetid på rifle - mer.


hipshot

Recommended Posts

 

Jeg må nok ha dette inn med teskje, men det gjelder ikke bare meg:

 

Hvornår starter karantenetiden, er datoen fullført godkjenningskurs/match eller idet man søker hos klubben?

 

Er det fortsatt 24måneder dersom man har rifle fra før?

 

Hva hvis man har avhendet riflen sin og vil ha ny - ny karantenetid?

 

Edited by hipshot
Link to comment
Share on other sites

  • hipshot changed the title to Karantenetid på rifle - mer.

Jeg fikk bekreftet i en epost nylig at karantenetiden teller fra bestått godkjenningsmatch, så sant man faktisk betaler kontingent så snart man får faktura.

 

Det er ikke 24mnd karantene per våpen, har du først oppfylt aktivitetskravet og vært medlem i minimum 24mnd så er det fritt frem. Har du passende våpen ervervet på annet grunnlag mener jeg du fortsatt må belage deg på å vente.

 

Siste spørsmålet er jeg ikke helt sikker på, det høres dog urimelig ut. I det minste om du har drevet aktivt på denne siden av pyramidenes ferdigstillelse.. 

Link to comment
Share on other sites

Før måtte du ha 24 poeng ila 24mnd og minimum 1 stk L3 per 12 mnd

 

nå er det enklere, du må bare ha 24 poeng, minimum 2 av de i form av L3 

 

så om du ikke har det, ingen pcc/rifle. 

 

før gikk karantene fra medlemskap var betalt, men siden regnskap tidvis var ekstremt tregt (1-2 år?!) ble det gjort om til fra bestått kurs / innmelding godkjent. 

 

 

 

så, 24mnd medlemskap fra godkjenningskurs bestått, + 24 poeng, min 2 stk L3. 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, aps said:

Før måtte du ha 24 poeng ila 24mnd og minimum 1 stk L3 per 12 mnd

 

nå er det enklere, du må bare ha 24 poeng, minimum 2 av de i form av L3 

 

så om du ikke har det, ingen pcc/rifle. 

 

før gikk karantene fra medlemskap var betalt, men siden regnskap tidvis var ekstremt tregt (1-2 år?!) ble det gjort om til fra bestått kurs / innmelding godkjent. 

 

 

 

så, 24mnd medlemskap fra godkjenningskurs bestått, + 24 poeng, min 2 stk L3. 

 

Så betyr det 24 poeng for hver rifle man ansøker?

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har rifler fra før.

 

Kunne tenkt meg en PCC.

 

Og hvis jeg da forstår dette rett, så kreves det kun søknad, ingen karantene, ikke poengkrav.

 

Stemmer det?

 

Som nevnt så må jeg ha det inn med teskje...

 

Edited by hipshot
Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på her, jeg har hatt en lav aktivitet siden 2016 og har ikke deltatt i annet enn et å annet klubbstevne og lokale level II siden. Men jeg oppfylte karantene kravene og vel så det i sesongene 2012,2013,2014 og 2015, men kjøpte ikke rifle. 

Hvordan slår dette ut for meg? 

 

Jeg hadde egentlig tenkt at konsekvensene av å kjøpe barnevogn fremfor rifle ble at jeg måtte skyte mye i år og neste år for å kvalifiserte, men leser liksom her at det ikke er slik...?

 

Edited by PeM
Trykkleif
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, tiders said:

 

Kontrollspørsmål. Det er DSSN rifle du har fra før ikke sant?

 

Ja det stemmer.

 

Det siste spørsmålet mitt henger sammen med dette: Jeg solgte en (har fortsatt to), og lurte på om det ville by på problemer å erstatte den jeg solgte, evt få meg en Pcc.

 

Videre så kan det være interessant å vite om det går greit å få ny dersom jeg kun hadde en og solgte den.

Edited by hipshot
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, hipshot said:

 

Ja det stemmer.

 

Det siste spørsmålet mitt henger sammen med dette: Jeg solgte en (har fortsatt to), og lurte på om det ville by på problemer å erstatte den jeg solgte, evt få meg en Pcc.

 

Videre så kan det være interessant å vite om det går greit å få ny dersom jeg kun hadde en og solgte den.

 

Javel, og jeg antar videre da at det er halvauto rifler vi snakker om. 

 

Jeg er ingen ekspert, men du har vært / er "innenfor" og da skal det vel bare være aktivitet du trenger for å dokumentere behov? 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, tiders said:

 

Javel, og jeg antar videre da at det er halvauto rifler vi snakker om. 

 

Jeg er ingen ekspert, men du har vært / er "innenfor" og da skal det vel bare være aktivitet du trenger for å dokumentere behov? 

 

Ja halvauto, to major en standard og en i ferd med å bygges til open.

 

Så hva nå, PCC?

Link to comment
Share on other sites

 

Forøvrig så synes jeg at det er riktig at det skal settes krav til de som ønsker å anskaffe våpen. Det gjelder også meg selv. Man skal være så interessert at man blant annet kan holde ut en viss ventetid for å få våpenet sitt.

 

Men: Aktivitetskrav kan slå feil ut. Hvordan skal folk i Finnmark få seg rifle? Det skytes vel knapt en match i de traktene. Så jeg mener  enkelte krav bør differensieres. For eksempel så kan man sette ulike krav. Klarer man ikke det ene (level 3+) så kan man kanskje klare et alternativ - flere lvl 2? Annen aktivitet? For jeg mener bestemt at man anskaffer våpen fordi man liker å skyte og dermed vil ha aktivitet.

Edited by hipshot
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, PeM said:

Hiver meg på her, jeg har hatt en lav aktivitet siden 2016 og har ikke deltatt i annet enn et å annet klubbstevne og lokale level II siden. Men jeg oppfylte karantene kravene og vel så det i sesongene 2012,2013,2014 og 2015, men kjøpte ikke rifle. 

Hvordan slår dette ut for meg? 

 

Jeg hadde egentlig tenkt at konsekvensene av å kjøpe barnevogn fremfor rifle ble at jeg måtte skyte mye i år og neste år for å kvalifiserte, men leser liksom her at det ikke er slik...?

 

sålenge du har 24+mnd medlemskap , og 2 stk level 3 i tilegg til nok level 2, er du good to go. 

 

 

 

Generelt er ikke dssn intressert i at folk skal "trene", det er konkurranse som gjelder.  Vi vil ha aktive konkurranse skyttere. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, hipshot said:

 

Forøvrig så synes jeg at det skal settes krav til de som ønsker å anskaffe våpen. Det gjelder også meg selv. Man skal være så interessert at man blant annet kan holde ut en viss ventetid for å få våpenet sitt.

 

Men: Aktivitetskrav kan slå feil ut. Hvordan skal folk i Finnmark få seg rifle? Det skytes vel knapt en match i de traktene. Så jeg mener  enkelte krav bør differensieres. For eksempel så kan man sette ulike krav. Klarer man ikke det ene (level 3+) så kan man kanskje klare et alternativ - flere lvl 2? Annen aktivitet? For jeg mener bestemt at man anskaffer våpen fordi man liker å skyte og dermed vil ha aktivitet.

 

Finnes masse aktive folk, også i nord. level 3 er ett absolutt krav på flere måter, det er en måte å møte folk i miljøet. skyter du ikke level 3, trenger du ikke rifle.  Fremover nå kommer det også krav om aktivitet for å beholde våpnene og. 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, aps said:

 

Finnes masse aktive folk, også i nord. level 3 er ett absolutt krav på flere måter, det er en måte å møte folk i miljøet. skyter du ikke level 3, trenger du ikke rifle.  Fremover nå kommer det også krav om aktivitet for å beholde våpnene og. 

 

Jeg er både enig og uenig.

 

Erfaring med level 3 skulle jeg gjerne hatt mer av selv.

 

Men hvordan? 

 

Det er ingen sak for folk på sentrale østland, hvor disse stevnene arrangeres, men hva med oss andre? Nei, du kan si hva du vil men dette er et problem for mange. Og å hevde at man ikke trenger rifle dersom man ikke skyter lvl 3 synes jeg er (diplomatisk formulert) i overkant kategorisk.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

jeg har skutt i russland og steder vesentlig lenger unna enn vadsø. 

 

Vil man ha en L3 nærmere, er det bare å arrangere, l3 rifle er stortsett relativt avsideliggende steder siden det krever mye plass, så sånnsett er vadsø sikkert finfint! 

 

det har vært endel "midnightsun" matcher i nord, med bra oppmøte. 

Link to comment
Share on other sites

Dersom sporten kun er mulig å gjennomføre for elite/ landslag, så vil den dø ut. IPSC rifle har vel akkurat i det skjæringspunktet, med færre deltakere på landsbasis enn klubbmesterskapet i et vanlig skytterlag...
Vil man ha stevner, flere steder, oftere, ikke i gokk, osv, så bør en legge til rette for at flere skal komme over kneika.

 

Det er jo også en greie med hva man er interessert i. Jeg reiser ikke til Vadsø eller Russland for å skyte med PISTOL for å kunne kjøpe rifle, når det tross alt er rifleskyting jeg er interessert i...

 

K

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Du kan skyte L3 rifle også, L3 poeng er L3 poeng uavhengig av våpen, dvs du kan skyte L3 minirifle også. 

 

Jeg har ikke pcc, så da lånte jeg bare det siste L3, folk er hyggelige om du faktisk vil skyte og være med. 

 

Jeg skjøt masse L1,2,3 med rifle før jeg bestemte meg for å kjøpe egen rifle. Rifle som er konkurransedyktig har før vært ekstremt dyrt, vi snakker 80k fort, nye tjenesterifle klassen vil hjelpe massivt, vi snakker om 15-20k for vinnervåpen nå. 

 

Problemet er fiktivt. De som ikke skyter L3 fra før, skyter sjelden L3 om de får rifle eller har rifle, derav karantenekravet. 

 

IPSC er en sport der konkurranse er hovedpoenget og drivkraften. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skal en få konkurranseutøvere så må enn satse på bredde. God lokal forankring med mange "mosjonsutøvere" slik at de konkurransefokuserte har et sted å starte, et miljø som driver klubber og arrangerer stevner. Dette har all annen idrett forstått.

Edited by Fysikeren
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, Fysikeren said:

Skal en få konkurranseutøvere så må enn satse på bredde. God lokal forankring med mange "mosjonsutøvere" slik at de konkurransefokuserte har et sted å starte, et miljø som driver klubber og arrangerer stevner. Dette har all annen idrett forstått, men ikke DSSN

Og PRS.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Klubbvåpen finnes, mangel på våpen å låne er sjelden argumentet til at det ikke er aktivitet lokalt. For å dra inn DFS, hvor mange av rekruttene har klubbvåpen de bruker ganske lenge? eller låner av noen andre, dvs ikke kjøper selv? 

 

på matcher og internmorro her har vi  så mye som 20 stk som låner våpen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

De aller best kjøper eget våpen @13-14 tipper jeg, de fleste ved 18-20 - eller så slutter de... Voksne kjøper som regel når de begynner å konkurrere "mye", Folk skyter jo gjerne >40 stevner i året.
Laget mitt har >30 lånevåpen, satt opp likt som rifla som vinner NM.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, aps said:

jeg har skutt i russland og steder vesentlig lenger unna enn vadsø. 

 

Vil man ha en L3 nærmere, er det bare å arrangere, l3 rifle er stortsett relativt avsideliggende steder siden det krever mye plass, så sånnsett er vadsø sikkert finfint! 

 

det har vært endel "midnightsun" matcher i nord, med bra oppmøte. 

 

Jeg tviler ikke på at du tar deg en tur der du vil når du har lyst - det gjør jeg selv.

 

Men her er saken å oppfylle et krav, altså noe man er nødt til å gjøre. Det er ikke det samme.

 

Siden du har reist så vet du hva det koster å ta med seg et våpen på et fly, i tillegg til billetten, opphold og overnatting etc, samt tiden det tar. 

Dertil kommer at avstandene i nord-Norge er ganske store.

For meg selv krevde siste aktuelle skyting 3 fergereiser frem og samme tilbake.

Har man tatt høyde for dette? Svar igjen: Nei.

 

Hvis alle level3 matchene ble arrangert nord for Dovre så tror jeg nok at kravet til erverv av rifle hadde sett annerledes ut.

 

Ut fra andre tråder så antar jeg at du er omtrent på banen når du går ut døren hjemme og er midt i smørøyet der matchene arrangeres. Dermed tror jeg også at du er forutinntatt i problemstillingen.

Men korriger meg gjerne.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

har prøvd å diskutere dette med lvl3 krav selv flere ganger. det som går igjen er at de som bor innen noen timers kjøring fra oslo ikke ser noe problem med dette å er bastante på at det er et ekstremt viktig krav.

men jo lengre unna du kommer jo flere er enige i at kravene er for ekstreme. jeg har måtte kjørt minst 8 timer ver vei for alle lvl3 jeg har deltat på med untak for 1 som var for ca 8-9 år siden.

 

det var jo egentilg ikke noe problem før jeg fant ut at nå var det påtide å kjøpe seg rifle. da var det bare stress. jeg fikk ikke noe ut av de to lvl3 matchene jeg dro på for å få de poengene. jeg fikk faktisk ikke plass på noen av lvl3 i norge siste året så da måtte jeg kjøre til sverige bare fordi noen nisser mener at det er super viktig med lvl3. 

 

jeg har lært mest å hatt det mest gøy på lvl2 matcher. og kommer nok til og holde meg til det. det er gøy å skyte rifle, men jeg gidder ikke ha ambisjoner om å vinne noe mesterskap. jeg skyter for å ha det gøy. å jeg tror egentlig at det er flere av oss som skyter for gøy en de som prøver å bli norges svar på jerry miculek.

men det er noe som nok går i glemmeboken hos forbundet.

uten mosjonisten å hobby skytteren så går det ikke lang tid før dynamisk i norge ikke er en greie lengre.

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Flestepartene av riflematchene jeg deltok på når jeg var mest aktiv kjørte jeg minst 6-7 timer hver veg for å delta på selv om jeg bor på østlandet. Dette gjelder både L2 og L3. Det har i snitt vært arrangert en L3 rifle per år i Norge, og det har enten vært i trøndelag eller på østlandet, og i 2016 i Bjerkvik og 2020 i Florø. Så å påstå at vi som bor sentralt har det så enkelt er dessverre bare tull, iaf når det gjelder rifleskyting.

Et typisk år med rifleskyting bestod i en L3 enten i trøndelag eller østlandet, en i København og 1-2 enten i Sverige eller Finland avhengig av hvilket land som arrangerte Nordisk mesterskap + noen L2 i Sverige og Norge. I 2015 kjørte jeg bil til Ungarn for å skyte EM.

Så det er greit, folk som aldri gidder å reise noe sted må gjerne sitte litt stille i båten når det gjelder å kreve at andre skal reise landet rundt, men faktum er at om du har tenkt å drive med rifleskyting, så MÅ du generelt reise dritlangt for å delta på match, uansett hvor i Norge du bor. For min del kunne krav til L3 vært erstattet av krav om L2, men da må standarden på L2 heves, ellers kommer man bare tilbake til sånn det var før, og masse småklubber rundt omkring vil arrangerer fjaseL2 på papiret kun for å ordne rifler til medlemmene, og det er dessverre ikke POD interessert i. Det er derfor kravene om L3 måtte innføres, det ble presset frem av myndighetene, ikke DSSN.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, slemmo said:

Det er derfor kravene om L3 måtte innføres, det ble presset frem av myndighetene, ikke DSSN.

 

Sikkert sant, men det _virker_ ikke slik når man leser våpenkompendiet...

"Forbundets interne regler om karantenetid kan ikke legges til grunn som aktivitetskrav ved søk om erverv. Her gjelder våpenforskriftens krav om 6 måneders aktivt medlemskap. Imidlertid vil et medlem, som ikke oppfyller klubbens karantenetid for å kunne benytte bestemte type våpen innenfor 35 nærmere definerte program, ikke ha behov for å erverve dette våpenet før karantenetiden er oppfylt."

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Wintel said:

Skulle egentlig ikke forbause meg om det var DSSN selv som ønsker disse aktivitetskravene - så slipper forbundet å dra på daukjøtt...

DSSN rifle er nesten bare daukjøtt. Det er i ferd med å snu pga karantenekravet, men går jo sakte pga gammelt grums. Slik jeg forstår det er det noe over 1000 skyttere som har en eller flere AR15. Ser en i SSI så ser en jo at det ikke akkurat er 1000 rifleskyttere i DSSN.

Myndighetene ønsker ikke disse våpnene hos folk som ikke er sportsskyttere, de åpner for at folk som bruker våpnene i konkurranse kan ha dem, men helst ikke (så mange) flere.

Karantenekravet er en måte å oppnå dette på. Det er jo egentlig lignende i ca alt annet, men kravet er ikke like formalisert, eller like strengt. Men du skal i prinsippet ha en viss aktivitet i DFS for å få kjøpe en 200STR. Forskjellen er at den (ennå) ikke er på lista over "uønskede" våpen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, slemmo said:

 

har ikke noe problem med å kjøre litt for å delta på rifle matcher jeg heller. man kan jo selv velge hvilke en har lyst å delta på. problemet er at man blir tvunget til å reise land å strand å skyte PISTOL lvl3 før man får reise rundt når det passer seg å skyte rifle lvl1-2-3-4-5.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, madlychip said:

har ikke noe problem med å kjøre litt for å delta på rifle matcher jeg heller. man kan jo selv velge hvilke en har lyst å delta på. problemet er at man blir tvunget til å reise land å strand å skyte PISTOL lvl3 før man får reise rundt når det passer seg å skyte rifle lvl1-2-3-4-5.

 

 

 

Stengt talt ikke da... Det er f.eks ikke aktivitetskrav på manuell rifle.

Hvor interessant det er å kjøpe seg det for at man skal kjøpe halvauto senere er en annen ting da... 😏

Link to comment
Share on other sites

Må jo si det er litt nedslående å returnere til sporten etter en del år hvor livet har diktert andre prioriteter, og lese at man helst burde stilt et par ganger i NM før man i det hele tatt kan tenke på å eie eget redskap. Lurer på hvordan det hadde stått til med skisporten om alle måtte låne ski fra skiklubben før de konkurrerte i diverse approberte stevner... Lykke til med å holde sporten i live når regjeringen oppdager at det kun er et tosifret antall individer som har disse riflene, da er veien kort til å bare stanse hele opplegget.

 

At dette ble påtvunget som forslag fra staten er forståelig, de har nøyaktig null interesse av at folk eier våpen av noe slag, men at DSSN medlemmer mener det er en god idé kan jeg ikke begripe. Skytevåpen er farlig, enten er du skikket til å eie de, eller ikke. Finner du på noe tull (les ulovligheter, voldsutøvelse, slikt) så bør de fratas deg, vi har heldigvis et våpenregister som tar seg av slikt.

 

Og til info så eier jeg allerede ei dynamisk-rifle og dermed kan jeg hoppe bukk over disse kravene enn så lenge, men jeg er samtidig ikke interessert i at IPSC rifleskyting skal dø ut som sport her til lands heller.

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 3/15/2021 at 3:08 PM, aps said:

Før måtte du ha 24 poeng ila 24mnd og minimum 1 stk L3 per 12 mnd

 

nå er det enklere, du må bare ha 24 poeng, minimum 2 av de i form av L3 

 

så om du ikke har det, ingen pcc/rifle. 

 

før gikk karantene fra medlemskap var betalt, men siden regnskap tidvis var ekstremt tregt (1-2 år?!) ble det gjort om til fra bestått kurs / innmelding godkjent. 

 

 

 

så, 24mnd medlemskap fra godkjenningskurs bestått, + 24 poeng, min 2 stk L3. 

 

Hei. Først og fremst, takk for svarene du allerede har gitt, men lurte på om det er mulig å få det matet enda litt mer med teskje 😅

Jeg har vært medlem av Dssn og drevet med ipsc i omtrent 10 år. Frister veldig med rifle nå, spesielt PCC så trenger å samle stevnepoeng da så klart.
Har ikke konkurrert noe de siste årene på grunn av at jeg har jobbet i utlandet, og spesielt ikke etter covid.

 

Forstår jeg det riktig at jeg nå bare trenger å samle 24 poeng (8 L2 og 2 L3) for å tilfredstille kravet siden jeg har mer enn 2 års medlemskap, eller er det slik at det går på kalenderår og at jeg dermed må ha 4 stk L2 og 1 L3 før 2021 er omme og deretter samme i løpet av 2022?

Eller kan jeg for eksempel gjennomføre 2 stk L2 og 1 stk L3 stevner i 2021 og deretter 6 stk L2 stevner og 1 stk L3 stevner i 2022 og likevel være innafor, altså at kalenderår ikke har noe å si?

Og er det slik at jeg kan søke med en gang jeg har stevnepoengene i boks, eller er det noe ventetid ekstra på det?

takk så mye

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, Carl Volt said:

Min forståelse er at den nye greia gjelder nå fra 1 Juni i år. At det nå er 10 åpne stevner (L2 og opp?) og 10 organiserte treninger ila siste 24 mnd som gjelder for rifle/pcc

 

Jaha, men det forandrer jo ting litt i så fall.

Blir jo nærliggende å spørre om det samme da, om det er slik at siden jeg har vært medlem i flere år at jeg da bare kan gjennomføre 10 stevner og 10 treninger så fort som mulig for å være innenfor kravene?
Og om alle disse 10 stevnene kan være Level-2?

Link to comment
Share on other sites

Hjelper ikke hvis loven/forskriften sier 10 stevner, men er vel ikke kommet noe offisielt fra DSSN. 

 

Har man vært medlem hele tiden er det bare å gønne på (pun intended) med stevner, da det ikke sier noe spesifikt om fordeling over de siste 24 mnd.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...