Jump to content

Tikka t3x og rust. Erfaringer?


PNzer

Recommended Posts

I et hus vil relativ fuktighet være høyest der temperaturen er lavest. Da de fleste har lavere temperatur på soverom en i oppholdsrom vil luftfuktigheten være høyere der. At en ligger og sover der gjør ikke saken bedre. Men klart det kan være unntak men som oftest er det slik. 

Link to comment
Share on other sites

Har skapet i en gammel matbod i kjelleren, og vinterstid er det tørt som fy...  men i sommerhalvåret må jeg ha en elektrisk avfukter som putrer og går der innne, den holder det på rundt 40% luftfuktighet..  Strømforbruket er på nivå med det gamle "lyspære inni skapet" trikset, men denne holder hele rommet tørt i tilegg.

Link to comment
Share on other sites

Skapet mitt står under trappa i 1 etg. Varmepumpa står i trappa i samme rom. Får ikke blitt tørrere en det. Har også alltid børsa stående uttafor skapet en stund før jeg setter det inn så det får avklimatisert seg først. Hadde det i litt fuktig kjeller en gang. Det var en tabbe

Link to comment
Share on other sites

Ville umiddelbart reklamert til selger. Ei rifle som ruster som bare fy inne i våpenskap er reklamasjonsgrunn. Det forutsettes at selvfølgeligheter som at våpenskapet er plassert i et tørt rom, våpenet er tørt når det settes inn i skapet, samt at blånert svartstål og sluttstykke er beskyttet med en oljefilm, er ivaretatt. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Tjukkas said:

Her en sånn her pose med silikat i dørhylla på skapet mitt. En skal være nok til et rom på 35 kvadrat. Bytter en gang i måneden....
Ingen problemer så langt :-D

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/luftforbedring/fuktfjerner/refillposer-416114/

 

De der posene inneholder veisalt og det er ikke noe jeg ville hatt i mitt våpenskap. Blir det en del fukt blir de mettet og det begynner å renne saltlake fra de. Ville vel heller gått for Silica gel.

https://www.arkivprodukter.no/verktoy-utstyr/miljo-klima-og-test/rh-regulering/silica-gel-torkemiddel

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hatt silika eller noen annen tørkedings i våpenskapet, og har heller aldri hatt rust oppstå i skapet. (tosifret antall våpen i >30 år...) Er et våpen vått/ fuktig, så må det tørkes, enten med rikelig varm luft, eller ved å demontere, tørke av og olje inn. Alle deler på ei rifle skal ha en oljefilm på seg.

Har de ikke det, er våte, fuktige (i bil på jakt i vått vær f.eks.) så vil de fleste ikke rustfrie våpen ruste synlig på timer om det er varmt, og dager om det er kaldt.

Våpenskap bør/ må stå i et oppvarmet rom - soverommet hos meg er ikke oppvarmet.

 

Når rifla er varm, tørr og oljet, kan den settes i skapet. Den kan selvsagt settes inn før, men da må den ut og demonteres, tørkes, oljes snarest, dersom den var våt - eller om den var veldig kald, for da dugger det på den.

 

Løpet bør selvsagt få en oljet lapp gjennom seg før rifla settes bort. All slags olje er egnet til dette, WD40 og CRC 556 er kanskje det enkleste, og virker utmerket, selv om de ikke smører stort - smøring er ikke poenget her.

Jeg har en ziplockpose med ei fille med kamilleolje på med meg ca overalt - og den brukes. Kamilleolje fordi den er "food grade", lukter greit og ikke er skadelig å ha på fingrene, slik mineraloljer gjerne er.

 

K

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Tjukkas said:

Her en sånn her pose med silikat i dørhylla på skapet mitt. En skal være nok til et rom på 35 kvadrat. Bytter en gang i måneden....
Ingen problemer så langt :-D

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/luftforbedring/fuktfjerner/refillposer-416114/

 

https://www.jula.no/globalassets/catalog/productdocuments/msds/416113416114_20200525_no.pdf

 

Julatørkeren er CaCl2. Men jeg kan ikke se noe problem med det, det er nok det vanligste tørkemediet. Det er ikke slik at det kryper over på våpnene. Men det vil bli en "gugge" etterhvert, CaCl2 er at av saltene som er så hygroskopiske at de etterhvert absorberer så mye vann at de løses opp i vannet de har absorbert, (og altså kan renne rundt) denne løsningen er korrosiv, men CaCl2 er ikke verdens mest korrosive salt heller (prøv det med AlCl3...)

Lurer du på hvor mye vann du "fanger", så kan du jo veie saltet før og etter at du varmer det til 2-250°C. Da kan du jo også bruke saltet om igjen. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg bytter det en gang i måneden....kjøpte flere trepakinger da de var på tilbud for 30 kroner. Altyså så billiga t jeg bare kaster dem. Da har de sugd til seg så mye fuktighet at de er blitt harde på overflaten... 
Og selv den gamle winchestern min som hadde noen rustflekker på låsekasse og magasinrør etter oppbaring i fuktig kjeller da jeg overtok den, har ikke fått mere rust så lenge den har stått hos meg...så det fungerer jo. 
Men bytter nok ut med silicaposer for å være sikker. 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Tjukkas said:

Her en sånn her pose med silikat i dørhylla på skapet mitt. En skal være nok til et rom på 35 kvadrat. Bytter en gang i måneden....
Ingen problemer så langt :-D

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/luftforbedring/fuktfjerner/refillposer-416114/

 

No afence, men min avfukter står med hudrostaten? på 40% og går da et par tre timer i døgnet for å holde et lite rom knusktørt. Dette gir en kostnad på 15-20 kroner i måneden ved normal strømpris..  Sett bort ifra at selve afukteren koster 1500,- vel å merke er jo "driftskostnadene" mindre enn ved bruk av poser, i tilegg får jeg et tørt rom til alt annet som ikke får plass i skapet slik som telt, klær, soveposer etc:)

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jepp, men jeg slipper å kjøpe avfukteren....posener seg nok fint det lille riommet på 6 kvadratmeter...hvor telt og soveposer også har greid seg helt fint uten....de der posene er bare en ekstra liten forsikring. Kostnaden min er en tier per måned. :-D


 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, 40årskrisa said:

No afence, men min avfukter står med hudrostaten? på 40% og går da et par tre timer i døgnet for å holde et lite rom knusktørt. Dette gir en kostnad på 15-20 kroner i måneden ved normal strømpris..  Sett bort ifra at selve afukteren koster 1500,- vel å merke er jo "driftskostnadene" mindre enn ved bruk av poser, i tilegg får jeg et tørt rom til alt annet som ikke får plass i skapet slik som telt, klær, soveposer etc:)

 

 

Støtter denne! Luftavfukter er ein av dei bedre invisteringane eg har gjort i den seinare tid. Boda der eg har friluftsklede, vaskerommet og furtebua(våpen, jaktutstyr oh fluebinding) er tilknytta kvarandre, og no kan vi henge opp masse klesvask på vaskerommet, eg kjem heim frå jakt med kliss blaute klær, samt jentungen kjem med våte klær frå barnehagen. Alt blir hengt opp i desse tre romma, der dørene står opne. Avfukteren står på vaskerommet og knurrer - og alt er tørt og klart til bruk neste dag!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...