Jump to content

17HMR og sikkerhetsavstand


Grubleren

Recommended Posts

Hva kan sies å være sikkerhetsavstanden til 17HMR? Altså ikke praktisk rekkevidde, men sikkerhetsavstand. En tommelfingerregel for 308 og lignende er jo ca. 3000 meter, altså at kula fortsatt er dødelig på dette holdet. Men hva er det som er gjeldende for 17HMR?

Link to comment
Share on other sites

Ca 1600m sier jbm-kalkulatoren. Den samme sier ca 1600m for 22LR og 5500m for en typisk 6.5-patron. 

17-kula har så lav BC, at hastighet knapt teller i ligningen, den bremses ned til subsonisk hastighet nesten med en gang. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener å huske at dette med 3000 meter for 7,62 var noe vi lærte i militæret, men da var det snakk om at kula fortsatt er dødelig på dette holdet. Bare hvor langt den kan fly er kanskje noe annet sånn sett? Kan kula sies å være dødelig etter 5000 meter, eller er det bare så langt kula kan fly?

 

Det samme med 17HMR. Den kan sikkert fly 1600 meter, men hvor mye skade kan den gjøre på dette holdet? Ikke det at man skal gamble på dette selvfølgelig, men likevel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok 6.5-kula er dødelig på 5000m om den kommer dit. AG3-data med 147gr kule gir 4000m i kalkulatoren, og 135m/s til slutt. 17-kula kommer fram med knappe 70m/s - og da er vi vel på nivå at man trenger vernebriller...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Just now, Tjukkas said:

4000 meter om 7.72x51 avfyrt fra en AG-3 fortalte de oss i forsvaret...."og kan drepe på dette hold"

 

I Forsvaret fortale de oss at AG3-kula akselererte ut til 30m, det var derfor den har har samme treffpunkt der og på 200m. Så, vel, ja...

20 år gamle sersjanter som fulgte halvveis med i timen, og ikke interesserte seg for stort annet enn å bestemme over andre er vel ikke den sikreste kilden til data.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tror sikkerhetsregelene stod i skyteboka. 
Skal lete litt i skuffer og skap, kansje jeg finner en



Om sersjanteer fra den tida har du rett. Var vel derfor vi ikke hadde med oss noen med den graden til f.eks Libanon, hehe

Edited by Tjukkas
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, M67 said:

Jeg tror nok 6.5-kula er dødelig på 5000m om den kommer dit. AG3-data med 147gr kule gir 4000m i kalkulatoren, og 135m/s til slutt. 17-kula kommer fram med knappe 70m/s - og da er vi vel på nivå at man trenger vernebriller...

 

Etter hvor mange meter er vi på vernebrillenivå for 17HMR da tror du?

Link to comment
Share on other sites

17 HMR 17gr VMax 800m/s Vo

Den passerer 200m/s på 650m, og 100m/s på 1300m. I teorien - jeg tror dette er et stykke utenfor det optimale området for kalkulatoren, den er laget for mer realistiske problemstillinger, men det nok temmelig nært.

Hvor farlig det er - kula er 17gr, rundt 3 ganger tyngre enn ei vanlig luftgeværkule, det hele er vel som et kraftig 22-luftgevær ved 200m/s, så det er da definitivt farlig, om ikke umiddelbart dødelig for folk uten uflaks.

100m/s er vel på "dårlig luftpistol"-nivå, og jeg lurer på om vi ikke da klarer oss med gode klær og vernebriller? Jeg mener std paintball hastighet er 90m/s, men de kulene er jo langt større og sånn sett mindre farlige. Jeg kan skrive under på at det er j..ig vondt på bar hud.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...