Jump to content

Skytebriller med innsats glass


gken

Recommended Posts

Hei. Jeg trenger å kjøpe briller da kornet begynner å bli uskarpt. Jeg skyter felt og noe ppc/dynamisk. Mitt Venstre øye er dominant og jeg skyter med Høyre hånd, jeg har sett litt på Rudy projeckt Rydon shooting. Har ringt min lokale synsam men de sa at de ikke hadde kompetanse på tilpasning av skytebriller.

Er det noen som kan anbefale ´riktige`skytebriller til mitt bruksområde?

Og en optiker som kan hjelpe meg, gjerne i Vestfold/Telemark.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv Rudy project Rydon. Disse ble kjøpt hos Synsam på Grensen i Oslo.

De kunne leveres med innsats med styrke, som festes på innsiden av brillene, eller sliping av selve brillen.

Det siste er dyrest, men det var det jeg valgte. Valgte også fotokromatiske glass som er blanke når jeg skyter innendørs, men blir mørke utendørs i solen.

 

Når det gjelder tilpasning, så tok jeg med en luftpistol til optikeren (spurte først selvfølgelig) og kunne da sikte på veggen mens forskjellige styrker ble prøvd.
Jeg endte med å legge på +5 i forhold til de vanlige brillene jeg har, ellers var alt likt.

 

EDIT: Skyter felt og dynamisk

Edited by Virre
Link to comment
Share on other sites

Jeg har Rydon med innsats, kjøpt hos Synsam Byhaven i Trondheim. Brukes utelukkende til dynamisk. Jeg er langsynt nok til at det er i grenseland på hva de får til, og de trengte to forsøk på å få det bra, men jeg er fornøyd med resultatet.

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, gken said:

Virre. Jeg vurderer å kjøpe med løse innsats  for da kan en vel utvidde bruksområde litt mere. Husker du prisforskjellen på slipt glass kontra innsats? 

Det er snart tre år siden, så jeg er litt usikker... men mener jeg betalte ca 8000 tilsammen, mens jeg hadde spart 2000 hvis jeg hadde valgt innsatser.

Hun sa det var ganske komplisert å lage så kurvede glass med styrke, derfor høy pris.
Jeg har korreksjon for skjeve hornhinner, men ingen styrke vanligvis.

 

EDIT:

Da jeg skulle hente brllene  var det feil farge på innfatningen. De tok derfor ut glassene for å sette dem i riktig innfatning.
Problemet var at styke-glassene er en del tykkere en vanlig, så det var tre ansatte som prøvde i en halvtime å få presset dem på plass. Det gikk tilslutt. :)

 

Edited by Virre
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ta synstest hos optiker og gå så på denne siden og bestill f.eks denne : https://extraoptical.no/sportsbriller/lauvoy-m-5-glass-4
Med denne så kan du skifte glass etter belysning ute og ha bare briller ved innendørs skyting eller gult glass for kontrast.

Mange vil si ved feil på brilleglass så må man sende inn brillene for å få justert/slipt glass.  Det er sant, men du som kjøper lokalt må OG vente til din optiker har sendt de inn til sliping og det tar like lang tid om ikke mer.  Til slutt pris, jeg støtter min lokale optiker men min lokale optiker skal ha 10 ggr mer for denne typen briller og DA sponser jeg ikke ham.  Er storfornøyd med mine briller. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...