Jump to content

6 mm. 107 vs 110 grain kule?


nhd

Recommended Posts

Fra fabrikk leveres de fleste 6BR og 6XC med 107 gr kule. Nå ser jeg at 110 gr er 90 øre billigere per stk (SMK). Er det noen grunn til å tro at presisjonen er dårligere eller at jeg må gjøre særlige endringer i ladingen?

Link to comment
Share on other sites

105gr er vel omtrent std. i 6mm? Hvilke patroner har 107gr kule?

 

Alle 105gr (konvensjonelle) kuler jeg vet om går i 8" riflestigning, men f.eks. RDF går mye bedre i 7.5" stigning (den er helt meningsløs i 1:8" pipa mi, men kan gå styggbra i den som er 1:7.5", men jeg blir ikke helt fornøyd heller). Jeg kjenner ingen som har fått den til å gå ordentlig bra i 8".
107gr NCC går supert i 8, og  107SMK går supert i min 1:7.5". Det samme gjør 108 Hornady ELD-M. Flere skyter 110gr A-Tip i 1:7.5" stigning, men går nok til 7" i neste pipe.
110gr SMK ser veldig fin ut på papiret, og i motsetning til veldig mange 6mm-kuler nå, så er den faktisk å få kjøpt. JEg holdt på å kjøpe noen nettopp, men Sierra sier dessverre: "This bullet requires a barrel twist rate of 1×7” or faster.",

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, M67 said:

men Sierra sier dessverre: "This bullet requires a barrel twist rate of 1×7” or faster.",

Tusen takk for svar. Kan du repetere for meg hvordan jeg enkelt måler twist? Det står ikke trykt på pipa.

Kjenner du noen norsk forhandler som selger Berger i 105 eller 107 grain?

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, nhd said:

Tusen takk for svar. Kan du repetere for meg hvordan jeg enkelt måler twist? Det står ikke trykt på pipa.

Kjenner du noen norsk forhandler som selger Berger i 105 eller 107 grain?

Norma har pleid å ha Berger. 105gr DL er ei Bergerkule. Den går meget godt. Selv har jeg enda noen igjen av dem, og kjøpte nettopp en del 95gr TMK. De har jo ikke den samme BCen, men på 3-4-500m betyr kanskje ikke forskjellen allverden. Jeg får svært gode samlinger iallefall.

 

Hva slags rifle har du? Hvor kommer pipa fra? Uansett, det er jo bare å kjøre pussestanga gjennom, med en trang lapp, og måle hvor langt du må skyve for å få en hel runde. Gjør det noen ganger for å se om du får variasjon pga glipp. Sågodt som alle 6mm-piper der man ikke har spesifisert, eller vet noe annet, har 1:8" stigning.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Husk at det er flere Bergerkuler. Iallefall "Boat Tail", "VLD" og Hybrid", BT vet jeg går i 8, VLD tror jeg går i 8, og Hybrid har jeg lest bør ha 7.5. Aldri prøvd andre enn BT /Diamond Line selv, Lapua har kanskje også ei 105gr kule?

 

K

Link to comment
Share on other sites

En helt annen ting. Dette er jo ei spesiell rifle, meget høy kvalitet og presisjon og alt det der - og IKKE amerikansk. Noe som sikkert er grunnen til at den er såpass sjelden. Like dyre amerikanske rifler er jo nesten hverdagskost.

Kunne du presentert den i en tråd, med bilder, fakta og litt om hva du syns?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, M67 said:

En helt annen ting. Dette er jo ei spesiell rifle, meget høy kvalitet og presisjon og alt det der - og IKKE amerikansk. Noe som sikkert er grunnen til at den er såpass sjelden. Like dyre amerikanske rifler er jo nesten hverdagskost.

Kunne du presentert den i en tråd, med bilder, fakta og litt om hva du syns?

 

K

Det kan jeg gjerne gjøre. Nå fikk jeg akkurat svar fra Vebjørn Berg. Pipa er merket 6.0XC og under der står tallet 3. Det betyr at det er en pipe fra Lothar-Walther (ikke Shilen som jeg skrev. Det er Shilen i .22-rifla). Han skriver også at det står 4 hvis den er fra Lilja.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...
  • 8 months later...

Gammel post og treeegt svar 🙈

917 ms ja, lader 107/110 grs kulene til mellom 900 til 920 ms. Hylsene tåler 20x omladninger (Norma Dasher hylser)

110 grs kula er giftig i vinden og 5 skudd lå på 50-60 mm på 500 meter når jeg testa for ett par år siden. 81 mm i går under litt variabel vind og uten vindflagg.

Ikke den mest presise kula jeg har prøvd i UNL rifla, men giftig i vinden som sagt.

Ikke brukt den i konkurranse enda.

 

John

 

Screenshot_20231027_174411_Range Buddy.jpg

Edited by Sharpshooter
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...