Jump to content

Råd om skyteteknikk.


Tjukkas

Recommended Posts

Det blir ikke så mye skyting som jeg har tid og ønske om. Litt pga av Corona, og litt pga av dårlig råd og mye egen stahet. :-D
Men med tiden vil det nok løse seg :-D


.308 Weatherbyen min har fått noen forbedringer, som justerbarr kinnstøtte, og den gamle faste tofoten fra Biltema er byttet ut til fordel for en litt høyere tofot med tilt. 
og brukbar øvelsesammo er under utforsking, selv om jeg får skutt mest med salongrifla, så må nu voksenbørsa få komme ut av skapet den også!

Så var det skytteren da. Lå på stuegulvet o testet skytestilling med ny tofot og tørrtrente litt i formidag. La merke til at den gamle 30-06 og AG-3 skytteren i meg liker godt å plassere skulderen i kolben, isteded for omvendt. Finnes det noen triks for å få avlært det der? Jeg gjør det ganske så ubevist, og gjør det sikkert når jeg skyter .22lr også siden det dukker opp under tørrtrening hjemme. 
Når jeg er og skyter ellers, så er det så mye annet å tenke på skytemessig at det der går meg hus forbi. SÅ dette må avautomatiseres på en eller anna måte. 





 

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor det. Jeg presser autoptisk våpenet mot skulderen uansett hvilket våpen jeg skyter med (unntatt pistol)og ser ingen ulemper med det. Være og ikke gjøre det og få seg et blåøye den dagen en avfyrer noe som sparker skikkelig med kikkert på toppen.

Link to comment
Share on other sites

@Barp du misforstår. Jeg gjør det motsatte av deg, og presser skulderen fram mot kolben, isteded for å presse kolben inn i skulderen. Det skjer helt automatsik. Jeg måtte aktivt tenke på å presse kolben inn i skulderen i ligende stilling. Opdaget også at det blir lettere å få våpenet godt plassert om jeg legger press på tofoten. 

@boble i stående stilling går det greit. Dette skjer i liggende stilling når jeg setter våpenet i skulderen. Dvs jeg setter i praksis skuldren til våpenet....
Jeg skyver på en måte skulderen fram når jeg legger våpenet i skulderen, som om jeg skulle møte rekylen med skulderen om du skjønner hva jeg mener. Det skjer ikke i det jeg trekker av. 

Når jeg er bevist på det skjer det ikke, men med en gnag jeg ikke konsentrerer meg om å gjøre det "riktig" kommer skuldra fram etter neste ladegrap.....

 




 

Link to comment
Share on other sites

Da gjør du det feil. 😉

 

Jeg bruker tommel bak kolbekappa på vei opp i alle stillinger. Godt grep på rett sted med venstre hånd, høyre tommel bak, sette på plass. Høyre skulder flytter seg automatisk litt bak og så frem på isettet. Stillingen blir mer repeterbar og lettere å kjenne slik.

 

Hvis du må skyve imot med skulderen har du en stillingsfeil. Vri hele kroppen moturs og flytt høyre albue frem fem cm. Hold litt i med venstre hånd. 

Edited by boble
Link to comment
Share on other sites

Takk, takk, skal teste det ut i morgen den dag @Boble. 
Men nå er børsa satt vekk for i dag da poden trengte gulvplassen til lego :-D

Nå fant i grunnen ut at dette skjer bare når jeg "skyter" liggende med støtte/tofot. Legger jeg meg ned med skytereim og/ eller skyter frihånd 
trykker jeg rifla godt inn i skulderen av meg selv. Så prøvde litt med å legge meg med venstrehanda på kolben og fant ut at da kom jeg i en mer riktig stilling. 

Jeg er lite vant med tofot. Fikk min første med tilt i går. Den uten ble som regel aldri brukt, elle jeg sljøt noen få skudd og brukte sekken i stedet da det ble vanskelig å få den passert rett.....


 

Link to comment
Share on other sites

Når du ligger i liggende skytestilling, med enten tofot og sekk bak, eller med reim, så skal du tenke at dersom du dør der du ligger - og noen kommer senere en dag, og trekker av - så skal skuddet gå i midten.

 

Skulderen skal ligge på kolben av sin egen vekt, eller reima skal holde den inntil. Om du finner denne stillingen, og slapper helt av mens du presser et godt avtrekk, så kan du skyte nokså godt.

Pass på å ligg nok rett bak, så ikke rifla vrir seg til siden.

 

Er det ei lett rifle, som har lyst til å hoppe på tofoten, så ta tak så langt fram som mulig i stokken, og la vekta av armen dra den bakover inn i skuldra, og ned på tofoten.

 

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

I alle skytestillinger skal du bruke så få og så lite muskelkraft som mulig. I liggende stilling skal du sammen med rifle og tofot lage et "stativ" som kroppen henger på uten aktiv bruk av noen muskler. Venstre hoftekam, høyre kne og begge albuene i kontakt med underlaget, da har du skjelettet som støtte uten at bløte deler av kroppen bærer vekten, det reduserer bevegelsen av pulsslagene. Hodet skal hvile naturlig på kolbekammen slik at du ser naturlig gjennom siktene uten å bruke nakkemuskler. Høyden på tofot/skytestøtte tilpasses slik at du ikke anstrenger nakken for å se naturlig gjennom siktene og albuene trekkes inn slik at skuldrene heves til riktig nivå.

Da kan du som M67 skriver dø på standplass uten at noen oppdager det før våpenvisitering.

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Per-S said:

Da kan du som M67 skriver dø på standplass uten at noen oppdager det før våpenvisitering.

Og det funker - på et DFS-stevne litt lenger vest ble det kommandert stans, og gjør klar til visitasjon, etter den siste serien, og en av de riktig gamle veteranene (av typen som kommer inn på standplass, kroket som en reke, støttet av sin 90 år gamle lillebror på ei side, og kragen på den andre) ble bare liggende i skytestilling. Standplassleder kommanderte stans pånytt, men ingenting skjedde, og alle så nå passe skrekkslagne på fyren - hadde han faktisk skutt sitt siste skudd? 
Men ut og røske litt i ham, og da våknet han...

 

 

Vi har jo også, selvsagt, diskutert dette temaet før 

 

 

K

Edited by M67
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Takk takk. 
Jeg tar med meg alle gode tips. Jeg blir liggende ganske urolig på standplass, og strever en del med å finne en stilling som passer. 
Særlig på flatte stuegulvet. Der vi skyter er det mer feltmessig, så der får jeg tilpasset mer med sekk og utnyttelse av mikrolendet. :-D

Men også der blir det en litt urolig, lite konsistent skytestilling. Og hvor f. ble det av blinken når jeg endelig har knødd meg ned og er klar...lol
Det hele skyldes nok at kroppen er en tømmerstokk med mage...stiv som et spett. Men får jobbe me en ting om gagen og finne løsninger.


 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...