Jump to content

Tripod


Brukernavn:

Recommended Posts

4 hours ago, Brukernavn: said:

Ser at det er en kampanje på BOG Deathgrip tripoder for øyeblikket.

Noe som har erfaringer med dette produktet? Fordeler og bakdeler.

 Har tittet litt på Bog Deathgrip jeg også, men synes vekta på 3,8 kg er langt over hva jeg har lyst til å drasse med på jakt.  Skytterlinken har noen varianter som veier mye mindre, men da snakker man fort om å doble eller triple prisen... Vil tro at det må gå an å finne en kombinasjon som ikke veier så mye og ikke koster det hvite i øyet... 

Link to comment
Share on other sites

Ikke enkelt å sammenligne. Slik jeg forstår det er vekta på BOG Deathgrip med sadel. De tre andre hos Skytterlinken er med kulehode uten sadel. HD40 veier 3200 g + sadel 500 g = 3700 g, men BOG i karbon veier 3400 g. De andre modellene er en del lettere men sadelvekten må plusses på der også. 

I bladet Jeger er HD40 i karbon og BOG i aluminium sammenlignet, HD40 fikk 6 på terningen og BOG fikk 5. Prisforskjellen er jo vesentlig og det ble presisert at dette ikke var utstyr for jakt hvor man skulle gå langt. (Har ikke lest testen)

Det er vel kombinasjonen pris, vekt og stødighet man må finne ut hva som passer hver enkelt bruksområde.

 

B

Link to comment
Share on other sites

I den lette enden av skalaen har vi jo denne UHRT55CBH. https://skytterlinken.no/tripod-m-deadlock-sal-og-kulehode-arca-style-12-kg

Må vel regne med at denne ikke er fullt så stødig som Death Grip men er den stødig nok?? 1380 gram + Deadlock 500 gram = 1880 gram. 1520 gram lettere enn BOG karbon som jeg synes det er rettferdig å sammenligne den med. 

Har UHRT55CBH låsing både utover og innover?

Hvilken produsent er det som skjuler seg bak merket Ulfhednar når det kommer til skytestokker?

Ikke sikkert det er så utbredt med tripoder, utover rene skytestokker her i Norge. I USA drar de med seg sine tripoder stort sett over alt har jeg lagt merke til.  Ser at Clausen bruker en Death Grip under noe reveskyting på YouTube, den reven detter i alle fall.

B

Link to comment
Share on other sites

Jeg har handlet den, tok den med på en tur i går, ish 200 meter å gå, vekta er som en sier en bakdel, men etter å satt opp stativet og satt fast sakoen i den, så må jeg si at jeg ikke angret på kjøpet av den, stødig stativ, fikk ingen skuddsjanser på reven i går!  Hadde en bipod, primos før, og var ikke spesielt fortrolig med det, så derfor gikk jeg for tripod, så på slik type jakt som jordejakt blir den med fremover, for rådyr, rev og elgjakt. Norhunt AS har også denne på tilbud nå, de er på Kløfta! Jakt og fisk venter vel disse inn etterhvert. Handlet min på skytterlinken, også på Kløfta. 

Lykke til med valget. :)

Link to comment
Share on other sites

On 3/14/2021 at 8:19 PM, Brukernavn: said:

Hvilken produsent er det som skjuler seg bak merket Ulfhednar når det kommer til skytestokker?

Det er Skytterlinken AS som står bak Ulfhednar. Se på denne siden

 

Ser de har Bog også der... Kanskje man skulle svippet en tur bortom og sett på dem...

Edited by Erlendgb
Link to comment
Share on other sites

Vurdert selv en sånn "BOG ™ DeathGrip Tripod, men ble fortalt at den ikke klarer å holde rifla de helt fast (uten skytter), hvis ikke rifla+ optikk er perfekt balansert. 

Siden jeg selv ikke har prøvd denne på mine rifler, så hadde det vært flott hvis noen her inne kan bekrefte/avkrefte det ovenfor ?

Ønskelig at tripod med grip/sadle klarer å holde fast (uten skytter) rifla +optikk , uten at rifla plutselig beveger seg framover eller bakover.  

 

Edited by Federal86
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Erlendgb said:

Det er Skytterlinken AS som står bak Ulfhednar. Se på denne siden

 

Ser de har Bog også der... Kanskje man skulle svippet en tur bortom og sett på dem...

 

At Skytterlinken står bak "Ulfhednar" er vel greit, men stativene er ikke produsert eksklusivt for Skytterlinken.

De tre Ulfhednar stativene er vel produsert av Manfrotto. Det letteste av de heter Manfrotto Element.

 

https://www.manfrotto.com/no-nb/element-traveller-tripod-big-with-ball-head-carbon-fiber-mkeleb5cf-bh/

 

Roar

 

Lagt til link.

Edited by RoarN
Link to comment
Share on other sites

Har bestilt meg en sånn etter å ha tenkt på noe slikt i mange år men prisen har vert for høy i forhold til bruken så har latt være . Formålet er jakt. Det jeg kan si negativt uten å ha prøvd den er at den mangler muligheter for justering av kanting (mulig problemet han løses med å ikke spenne den fast om en har dårlig tid)  Men inne i et telt eller på en plass der en har restriksjoner tror jeg den dekker mitt behov 

 

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært fint å få høre hvordan det funger uten å ha mulighet til kanting av våpenet. 

 

Det at den klarer å holde rifla i fast posisjon må være en forutsetning synes jeg.

Synes at sadelen til DeathGrip ser bra ut. Virket for å være litt dypere en mange andre. Hog Sadel, Pig Sadel, DeadLock ser ut til å være tilpasset Chassis stokker men DeathGrip ser ut til å gripe bedre om stokker som feks GRS og KKC. ??

Egentlig å står det mellom BOG og den letteste til Skytterlinken, hvis den er stødig nok. Erfaringsmessig blir det tungt nok å bære.

 

B

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, RoarN said:

 

At Skytterlinken står bak "Ulfhednar" er vel greit, men stativene er ikke produsert eksklusivt for Skytterlinken.

De tre Ulfhednar stativene er vel produsert av Manfrotto. Det letteste av de heter Manfrotto Element.

 

https://www.manfrotto.com/no-nb/element-traveller-tripod-big-with-ball-head-carbon-fiber-mkeleb5cf-bh/

 

Roar

 

Lagt til link.

 

Må rette litt på meg selv her. Det kraftigste av Ulfhednar stativene ser ut til å være fra FEISOL. 

 

https://www.feisol.eu/?lang=en 

 

Roar

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
On 3/21/2021 at 11:06 PM, Federal86 said:

Vurdert selv en sånn "BOG ™ DeathGrip Tripod, men ble fortalt at den ikke klarer å holde rifla de helt fast (uten skytter), hvis ikke rifla+ optikk er perfekt balansert. 

Siden jeg selv ikke har prøvd denne på mine rifler, så hadde det vært flott hvis noen her inne kan bekrefte/avkrefte det ovenfor ?

Ønskelig at tripod med grip/sadle klarer å holde fast (uten skytter) rifla +optikk , uten at rifla plutselig beveger seg framover eller bakover.  

 

Cirka samme spørsmål som @gribben ?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
On 5/6/2021 at 12:13 AM, Federal86 said:

Cirka samme spørsmål som @gribben ?

 

Man strammer jo deathgripen slik at den holder fast rifla. Jo mer man skrur, jo mer fast sitter den... Jeg hadde ikke noe problem med at mitt våpen ikke ble godt festet. Det var stødig og virket veldig solid. Har dog ikke forsøkt å montere våpenet i veldig ubalanse, men mitt inntrykk er at det skal tåle en del...

 

Det var litt å bære på, om man måtte gå litt for å komme til post, men når man kom frem følte man at det var verdt det. Føltes nesten litt som juks å bruke det  :-)

 

 

dethgrip.jpg.68ffbdd1e6f947612e175d1296ad2387.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...