Jump to content

Luftvåpen vs. 22lr til barn.


laffenxxx

Recommended Posts

Min sønn som blir 8 år har fått prøve å skyte litt. Han har skutt med rekrutt 22lr, en gammel luftbørse og min 22lr med tofot. Ser ut til at dette er noe som fenger og han er blitt veldig opptatt av det å treffe . Han er liten så han trenger et våpen med kort stokk og har sett på CZ 452/455 scout og ser også at det ligger rekrutt våpen på Finn til 3500,- og oppover. Har også sett på pcp luftvåpen  med innskyvbar kolbe . Dette blir veldig dyrt sett opp mot en 22 lr når du må ha pumpe eller flaske for fylling. Luftvåpen kan vi bruke litt enklere enn hva man kan med 22lr . Vil et f.eks pcp luftvåpen med 355 mps/1170fps 36Joule være noe å bruke på 10-25 meter eller blir dette et lekevåpen sett opp mot 22lr ? Har ingen erfaring med luftvåpen utover en 40 år gammel knekkbørse som jeg brukte når jeg var ung å vel egentlig ikke klarte å lade. 

Link to comment
Share on other sites

Nei et luftvåpen med så høy utgangshastighet treffer i regelen ingen ting.

Presisjons luftvåpen har typisk en utgangshastighet på 160 m/s for rifler og 120 m/s for pistoler.

Om guttunger liker å skyte så ta han med til nærmeste DFS skytterlag de har et glimtende opplegg for opplæring av de yngste. Der får en også lånt våpen til trening og etter vært konkurranser.

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Wintel said:

Luftvåpen kan du bruke hjemme. Underspenner så får du fast løp men slipper kostnadene med luft. Walter LGU eller kanskje noe slikt? 

 

https://www.landro.no/weihrauch/104649/weihrauch-luftgevær-mod-77-4-5mm

Et HW77 har ikke kort stokk som han ønsket og veier 4Kg+  da er et HW30 et bedre valg, junior rifle som veier 2,5Kg og har et nydelig avtrekk om du velger 30S utgaven

 

 

 

Edited by pondus63
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en slik som de yngste får skyte med. Fungerer fint fordi den er lett å lade om for de fleste da det ikke trenges noen kraft. Samtidig har den bra presisjon og skikkelige sikter.

https://www.game-on.no/products/crosman-challenger-pcp-luftgevaer-4-5mm

 

Når det kommer til luftvåpen kan en merke seg at stor kraft og god presisjon vanskelig lar seg kombinere særlig i ferievær. Men luftvåpen er morsomt å holde på med både for store og små. Og det er fantastisk god skytetrening å skute med luftvåpen om våpnene har tilfredsstillende presisjon. Selv er jeg nokk det som kan kalles luftvåpenentusiast og har hele 14 luftgevær og tre luftpistoler. I prisklassen 8-50.000,-. Og i kaliber 17 til 25. Både fjær og PCP. Det er enklere og få god presisjon i et PCP våpen en et fjærvåpen da en der slipper den store massebevegelsen inni våpenet når skuddet går. Men det finnes da fjærgevær som fungerer bra min Feinwerkbau 300 S går slett ikke verst. Og skal du ha et bra fjærgevær er det absolutt noe å se etter.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, bardp said:

Nei et luftvåpen med så høy utgangshastighet treffer i regelen ingen ting.

Presisjons luftvåpen har typisk en utgangshastighet på 160 m/s for rifler og 120 m/s for pistoler.

Om guttunger liker å skyte så ta han med til nærmeste DFS skytterlag de har et glimtende opplegg for opplæring av de yngste. Der får en også lånt våpen til trening og etter vært konkurranser.

Støtter denne. Der får han instruksjon av folk som har erfaring og opplæring i å lære folk (og barn) å skyte, med alle aspekter rundt det.

 

Luftgevær er heller ikke en dum ide, men styr for all del unna alt som heter "kraftig", "magnum", eller XXX sekundmeter. Det FINS luftgeværer som skyter bra med utgangshastigheter rundt 300+ m/s men de er dyre, og nettopp, kraftige, og f.eks. kulefang må være deretter. En annen ting er at de bruker mye luft. Et 160-170m/s PCP-gevær bruker ikke mye luft. Men igjen, det sagt, jeg ville kjøpt et fjærgevær, gjerne et rimelig et - du skal ikke SÅ mye opp  pris før de er nokså presise.


(jeg har hatt ørten fjærgevær, et par PCP, flere 22LR rifler, har et par ennå, har rundt 8-10 konkurranserifler, og skyter, som bardp, flere ganger i uka - og jeg har vært ansvarlig for rekruttering og ungdomsarbeid i skytterlag i >10 år, og har to skyteinteresserte unger, 13 og 16 nå, sånn for å relatere hvor jeg har det fra, det jeg mener)

 

8 er egentlig litt ungt for de fleste, min datter hadde stort sett full kontroll da hun var 8, men guttungen var ikke der, og de fleste er ikke, vi har et par 9-åringer i laget nå - og det er litt tungvint, men de har det gøy, håper jeg (de kommer jo igjen..) - og et avansert gevær er bare tull. Jeg anbefaler et enkelt sikte, rødpunkt eller noe, om du ikke allerede har kontroll på dette - og et fjærgevær. Er han interessert så klarer han å spenne det snart om ikke annet, og det er alltid klart for noen skudd - og du må uansett passe på, så du kan spenne det for ham til å begynne med. PCP kan komme senere, Vi hadde PCP-perioden her mellom 10 og 13 ca, på et stadium der kråker og slikt innenfor 50m øyeblikkelig ble plukket ned... (dette var et et med stillbar utgangshastighet, mellom ca 130 og 330m/s)
Svært kraftige fjærgeværer er forresten nesten aldri presise - eller kan jeg stryke nesten @bardp? Jeg har aldri sett et.

 

22LR funker bra, og har du ei rifle så er litt skyting mye billigere. Mye er dyrere, siden det fort går 1,- per skudd. Og så trenger du en mye mer omfattende skytebane, sikkerhetsmessig. Håndtering er jo samme - sikker håndtering må sitte dønn, uansett.

En ting med skytterlag - er jo at du ikke trenger rifle - laget har det, og da som regel rifler i 20 000,- - klassen, så vi ser ofte unger komme med si egen rekruttrifle eller noe, for å så nekte å skyte med den... Så besøk det lokale skytterlaget.

 

 

En liten rant, siden jeg kom rett fra banen, og ungdomstrening. Det er sånt som må ut av og til, så det er noe i det.

Og, om du tror han blir sa interessert at det er et poeng, ta han med til et skytterlag heller før enn siden. Jeg tror vi har langt større "fortsetter"-% på de som enten kommer tidlig, kommer selv, og som ikke har skutt alt for mye. De som kommer når de er 13 og tror de kan noe gir ofte fort opp, de er akterutseilt av de som begynte da de var 10. Ikke at det ikke går an å lære en 13-14-åring å skyte, det er som regel lett, men akk så mye vanskeligere om han har skutt masse luft og jaktrifler etter innfallsmetoden, og ofte lite motiverende for ungen, som da starter bak de som er 3 år yngre. 

 


 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Her var det mange fornuftige innspill og god kompetanse og jeg har lært mye. Har nå lest om hastighet og kraft og trodde at mye var bedre, men der tok jeg feil :) . Sikkerhet må være der samme hvilket våpen det er, men luft er litt enklere og det at  jeg kan ta det med å bruke det andre steder enn på en skytebane teller mye. Det lokale skytter- og idrettslag har tilbud til unge skyttere som starter fra det året dem fyller 10 år. Det er også miniatyrskyting her. Jeg er klar over at gutten er ung (for ung), men  grunnen til at jeg har begynt med dette nå er å få gutten til å interessere seg for andre ting enn å spille og chatte online. Dette ble ille med korona og stengte skoler i 2020. V har blitt medlemmer av Njff, vært på fisketurer og fått skutt litt. Dette har medført at vi har hatt kvalitetstid sammen og at spillekonsoll ikke har blitt brukt på  mange dager. Hadde som ung tilgang på ei fjærluftbørse og klarte ikke å spenne den uten at det var et slit og vil vel egentlig ikke at gutten min skal oppleve det samme. Jeg er nabo med brannstasjonen så det å fylle luft på flaske er ikke problemet så jeg vil  kjøpe ett pcp våpen, gutten klarer uansett ikke å skyte stående så tyngde spiller ikke stor rolle. Ser at "gode" våpen har enkeltskudd , men ble veldig fasinert av magasin som noen leveres med. Ser også det ligger en brukt stokk til CZ på Finn , er en mulighet til å kjøpe den å kappe stokken. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, laffenxxx said:

som starter fra det året dem fyller 10 år. Det er også miniatyrskyting her. Jeg er klar over at gutten er ung (for ung), men  grunnen til at jeg har begynt med dette nå er å få gutten til å interessere seg for andre ting enn å spille og chatte online.

Er de rigide på dette med 10 år? Det er en anbefalt alder, ikke skrevet i stein. Unger kan være gamle nok til å skyte når de er 5, og for unge når de er 12. Jeg har opplevd en som var for ung @28...

Vi ser de an, fra sånn 8. Ungene av skyttere begynner ofte når de er 7-8, og vi har to 9åringer nå, en kan du nok peke på det som skal skytes til, og gi nøkkelen til våpenskapet, og det vil ordne seg seg, den andre må forklares alt, hver gang. Men fikser sikkerheten, og bråker ikke, så da er det greit i min bok.

Men det er jo mer arbeid med de yngste og noen bare kjører skarpt på 10 år.

 

 

 

Quote

V har blitt medlemmer av Njff, vært på fisketurer og fått skutt litt. Dette har medført at vi har hatt kvalitetstid sammen og at spillekonsoll ikke har blitt brukt på  mange dager.

Nice.

 

Quote

Hadde som ung tilgang på ei fjærluftbørse og klarte ikke å spenne den uten at det var et slit og vil vel egentlig ikke at gutten min skal oppleve det samme. Jeg er nabo med brannstasjonen så det å fylle luft på flaske er ikke problemet så jeg vil  kjøpe ett pcp våpen, gutten klarer uansett ikke å skyte stående så tyngde spiller ikke stor rolle.

PCP er uansett mye nicere enn fjær, ferdig snakka. Eneste er på hytta og sånt, man trekker ikke luftflaske opp på hytta, så jeg kommer til å stasjonere et fjærgevær der. Problemet er bare prisen. Samtidig får man jo SVÆRT bra PCP-rifler, i den form og fasong man ønsker seg...

 

Quote

Ser at "gode" våpen har enkeltskudd , men ble veldig fasinert av magasin som noen leveres med. Ser også det ligger en brukt stokk til CZ på Finn , er en mulighet til å kjøpe den å kappe stokken. 

Jentungen brukte en MDT LSS stokk ei stund, med "plain", teleskopisk skulderstokk, passe den meg og henne med 2 sekunders justering.

Jeg heller mot enkeltskudd, men det er en avveiing, noen har absolutt best av å lære å skyte med enkeltskuddsvåpen, andre (foreldre) syns at "accuracy by volume" er helt OK. Fordelen med magasin er jo at man har kulene et sted, de flyter ikke rundt overalt.

 

Men uansett, det viktigste er ikke hva man gjør det med, men at man gjør det.

 

 

 

 

 

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Her ser vi dem an, uansett alder nesten. Men en grense på 10 gjør det enklere for instruktørene, og har en noen som krever mer oppfølging enn de andre, så tar han jo fra dem - så det kommer jo an på hvor mye instruktørressurser man har.

 

K

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, laffenxxx said:

Han er liten så han trenger et våpen med kort stokk og har sett på CZ 452/455 scout og ser også at det ligger rekrutt våpen på Finn til 3500,- og oppover.  

Jeg kjøpte en Tikka T1x til min 6 åring. Denne har relativt kort kolbe og er av god kvalitet. Han har ingen problemer med å skyte liggende med den. (Han er ikke akkurat stor). Stokken er dessuten så billig (og lett å erstatte) at å kjøre saga i den ikke er ondt om det er nødvendig. Har hatt CZ 455 og jeg mener at Tikka T1x er temmelig langt over i kvalitet. Jeg bruker den selv til "sub-jakt".

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har gutten fått sitt første luftvåpen, det ble en Crosman Challenger :) 

 

On 3/9/2021 at 8:16 PM, bardp said:

Jeg har en slik som de yngste får skyte med. Fungerer fint fordi den er lett å lade om for de fleste da det ikke trenges noen kraft. Samtidig har den bra presisjon og skikkelige sikter.

https://www.game-on.no/products/crosman-challenger-pcp-luftgevaer-4-5mm

 

Når det kommer til luftvåpen kan en merke seg at stor kraft og god presisjon vanskelig lar seg kombinere særlig i ferievær. Men luftvåpen er morsomt å holde på med både for store og små. Og det er fantastisk god skytetrening å skute med luftvåpen om våpnene har tilfredsstillende presisjon. Selv er jeg nokk det som kan kalles luftvåpenentusiast og har hele 14 luftgevær og tre luftpistoler. I prisklassen 8-50.000,-. Og i kaliber 17 til 25. Både fjær og PCP. Det er enklere og få god presisjon i et PCP våpen en et fjærvåpen da en der slipper den store massebevegelsen inni våpenet når skuddet går. Men det finnes da fjærgevær som fungerer bra min Feinwerkbau 300 S går slett ikke verst. Og skal du ha et bra fjærgevær er det absolutt noe å se etter.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...