Jump to content

Noen med QL som kan beregne 223 ladedata for meg?


gordon setter

Recommended Posts

Hei, skal lade 223 med Lapua 55 gr fmj ned til 850 m/s. 
Gjerne kanskje en stige fra 830-870 m/s. For Vihtavuori 133 krutt. 

 

Ønsker også en stige for Lapua 69gr opp fra 20,2 som det i linken under oppgir til 789 m/s.

Samme krutt 133. 
Hastigheten på 20,3 og 20,4 osv opp til 820 feks. 


Noen som har Quickload som hadde orket det? 😁

 

https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=7

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke det programmet gående lengre, men du må oppgi løpslengde og patronlengde om du skal få noe ut av det du spør om.

 

Det som er mye enklere og gir deg et eksakt svar er å dra på skytebanen med en kronograf og "ladeutstyr". Jeg bruker Lee sin nøtteknekker med en kuleisetter;

lee-precision-90180-breech-lock-hand-press-kit.jpg.697b690ef59ad6e561d10bbda397ff9f.jpg

Ferdig pressa og prima hylser hjemmefra. Så da trenger du bare krutt og en vekt i tillegg, også er du i gang.... Du kan justere mengden krutt opp og ned etter farten du måler.

 

Enklere blir det ikke 😉

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, gordon setter said:

Hei, skal lade 223 med Lapua 55 gr fmj ned til 850 m/s. 
Gjerne kanskje en stige fra 830-870 m/s. For Vihtavuori 133 krutt. 

 

Ønsker også en stige for Lapua 69gr opp fra 20,2 som det i linken under oppgir til 789 m/s.

Samme krutt 133. 
Hastigheten på 20,3 og 20,4 osv opp til 820 feks. 

 

 

https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=7

Det står jo i linken du oppgir? QL er en simulering, og VV sine data er fra virkelige prøveskytinger. QL kan ikke gi deg noe mer eller bedre? Tabellen går fra maks til min, og det betyr stort sett at de ikke anbefaler ladninger under eller over det de oppgir. Vanligvis av en grunn.

Jeg skjønner egentlig ikke helt hva du spør om? Lurer du på hastigheter imellom min og maks i tabellen så kan du bare interpolere, og lurer du på andre pipelengder kan trekke fra eller legge til 4-5m/s per cm. Dette har mindre feilmargin enn forskjellene fra pipe til pipe.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nei er bare ute etter hastighetene, på ladedata innenfor de intervallene.

De på 69g er innenfor tabellen.

Ønsker lavere hastigheter på 55g kula for å se om jeg får presisjon med den, rett og slett for å jakte ryper med begge kulene.

Ønsker å og fjerne litt av den "snerten" kula gir med lyddemper når hastighetene ligger +/- 900 m/s.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, gordon setter said:

Nei er bare ute etter hastighetene, på ladedata innenfor de intervallene.

Da bare interpolerer du. Midt i mellom maks og min i kruttmengde har du midt i mellom i hastighet også. Det stemmer ikke 100% men er minst like nøyaktig som en QL-beregning.

 

1 minute ago, gordon setter said:

De på 69g er innenfor tabellen.

Ønsker lavere hastigheter på 55g kula for å se om jeg får presisjon med den, rett og slett for å jakte ryper med begge kulene.

Ofte får man problemer før eller siden om man går utenfor. Men du kan bruke samme teori et stykke utenfor maks-min intervallet også, sekundmeter per grain endrer seg ikke SÅ mye.

Sannsynligvis vil du få god presisjon, men kanskje mer variable hastigheter om du går under minimum. I en større patron kan du få dårlig/ manglende tenning, men tennhetta er nokså kraftig i forhold til det lille volumet i en 223-patron, så det kan gå bra.

 

1 minute ago, gordon setter said:

Ønsker å og fjerne litt av den "snerten" kula gir med lyddemper når hastighetene ligger +/- 900 m/s.

Jeg har ikke registrert at det er vesentlig mindre "snert" i smellet om hastigheten er 800 eller 900m/s, Jeg tviler vel også på at det er det reelt sett. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, gordon setter said:

Ja er liksom hastighetene jeg ønsker vite- har ikke kronograf...ennå.

Kronograf er eneste fornuftige måten å finne rett hastighet på. Det er mange variabler på en sånn liten patron som 223. Hylsene kan variere mye i volum fra lot og fabrikat. Kammerdimensjon og piper på generelt grunnlag kan gi mye variasjon. 
Om du skal holde på med hjemmelading er kronograf et uvurdelig verktøy som er like godt å skaffe først som sist.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, M67 said:

69gr Lapua Scenar? Lykke til ;) Den åpner opp nokså langt ned i hastighet. Poofff" og stor ball av dun og fjær...

 

K

 

Ser det er litt forskjellig erfaring med denne kula- så har lyst å teste - kan jo ofre noen kråker først da ;-)

 

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Fysikeren said:

Hva er riflestigningen i pipen din? Om du har 1:8 eller 1:7 kan du prøve tyngre kuler enn 69 gr. Da får du lavere hastighet som gir færre sprengte fugler og mindre problemer med vindavdrift i fjellet.

 

Den har 1:8 stigning- så joda skal teste litt forskjellig fremover.

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, gordon setter said:

Ser det er litt forskjellig erfaring med denne kula- så har lyst å teste - kan jo ofre noen kråker først da

Er farta lav nok så går det vel bra 😉. Jeg har brukt 77 gr Scenar og 80 gr MatchKing. De fungerer begge to i fart på 800m/s. Jeg har av og til lukket tuppen ekstra fordi jeg er redd for eksplosjon. Det bremser ekspanderingen av kula med en cm eller to i vått papir. Da er man helt sikker. Treffer du midt i brystbeinet eller vingeknoken kan det aller meste gå galt uansett kule.

 

Men som andre sier prøv tyngere kule. Jeg ville prøvd 77 gr. Den kan du lade til standard lengde om magasinet begrenser.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja får teste litt forskjellig.

Skulle vel ønske at Norma eller Lapua snart kom ut med en FMJ kule i 69gr eller noe rundt 70gr.

Er jo mange toppjegere i Sverige og Finland, og i Norge både rype og toppjakt- så merkelig at det ikke har kommet nå når nesten alt av rifler i 223 kommer i 1:8.

Skulle vært lagt litt press på de, slik at dette kom.

 

Link to comment
Share on other sites

@gordon setterMatchKing! Som sagt, jeg klemmer tuppen litt ekstra sammen for å være helt sikker. Det betyr antagelig lite? Jeg har lite skuddreaksjon på rype med slik kuler. En gang opplevde jeg at sittende rype tok til vingene for så å stivne. Jeg fant den 100 pluss metter lengre inn i ura. Tynt hull tvers gjennom bryste og ut ryggen. Absolutt ingen ekspansjon. Alle fuglene jeg har skutt med 223 har vært helt uten ekspansjon. Men for ordens skyld har jeg ikke skutt store mengder fugl med dette. Det er knapt nok ryper igjen her i nord. Jeg prøver å besinne meg 😒

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, tailgunner said:

Den lager såpass suppe at jeg ikke ville brukt på rype. 

Jeg måtte sjekke i ladeloggen, for jeg har brukt 77 MK og Scenar delvis om hverandre. All jakt er gjort med MK. Men jeg kan ikke skjønne at det skal være noen stor forskjell på de to kulene. Skyter du scenaren med mye fart? Er den ustabil i løpet ditt? Jeg trykker ut kula med 8 snurr per yankee målestokk og 800 m/s, og det går helt fint.

Link to comment
Share on other sites

He he sendte en forespørsel til Norma Norge om å rette en forespørsel til Norma om å lage en tyngre fmj kule i 69 gr eller rundt der, men de avviste. 
Sendte så til Lapua. De takket for melding, og skulle se på saken og syns det va interessant. 
Om det hjelper vet jeg ikke. Sendte på messenger til Lapua. Men ja ja koste ikke noe å prøve 🤷‍♂️😋

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...