Jump to content

Forslag fra EU Kommisjonen om å inkludere alle nasjonale våpenregistere og navn på eiere av våpnene i et felles EU register


tiders

Recommended Posts

Norge ratifiserte Prüm-avtalen (Schengen 3) 1. desember 2020. En del av denne avtalen innebærer at nasjonale registre over DNA, fingeravtrykk og kjøretøy skal deles med EU. (EU kommisjonen ønsket før nyttår også å inkludere ansiktsgjenkjennelsesdata i Prüm-avtalen, men det er en seprat sak...)

 

Og nå ser det ut som det er det lagt frem forslag om at alle våpenregistre og navn på alle eiere av våpen også skal deles.

Fra før deles data alle stjålne våpen gjennom for eksempel Interpol, men er det altså forslag på at navnene til alle lovlydige borgere og deres våpen skal være tilgjengelig. Sa noen omreisende kriminelle?

God stemning...

 

Bakgrunnsmateriale her: 

Statewatch | Council of the EU: Proposal for the possible inclusion of national databases on firearms and their owners in the future Prüm framework

  • Like 1
  • Sad 2
  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

De fikk det ikke til under forrige forsøk som en del av EU-direktivet,( -galskapen ble stoppet...) så da er det vel bare å prøve igjen... denne gangen ved å implementere det i en allerede ratifisert internasjonal avtale...

 

Sitat:

"and automated consultation of information concerning the location, identification and possession of firearms and their owners, is becoming increasingly relevant as it eliminates the need for consultation on a point-by-point basis, through the designated contact points."       uff-uff-ohff!!   Ja, hvorfor fortsette å gjøre et målrettet og enkelt søk via allerede eksisterende kanaler inntil de nasjonale våpenregistrene på den personen som etterforskes, når man heller kan oversvømme etterforskningen med vannvittige mengder overskuddsinformasjon som man ikke trenger og heller ikke kan kontrollere hvem den tilflyter...?(!)   

-Mon tro , om de også har tenkt å søke i de nye registrene over plomberte og destruerte våpen? -tenk for et styr det blir når de ikke klarer å finne igjen alle de destruerte våpene som siste registrerte eier ikke lenger kan gjøre rede for ...😕😟

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Øystein said:

Det vil jo ikke ha noen effekt for Norge, da vårt våpenregister er så elendig at det ikke vil hjelpe noen :D

 

 

Hvis POD går i mot dette forslaget skal vi ikke utelukke at de ikke ønsker å bli avkledd på dette punktet. I så fall kan man finne en alliert i denne kampen. 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, rhb said:

De fikk det ikke til under forrige forsøk som en del av EU-direktivet,( -galskapen ble stoppet...) så da er det vel bare å prøve igjen... denne gangen ved å implementere det i en allerede ratifisert internasjonal avtale...

 

Sitat:

"and automated consultation of information concerning the location, identification and possession of firearms and their owners, is becoming increasingly relevant as it eliminates the need for consultation on a point-by-point basis, through the designated contact points."       uff-uff-ohff!!   Ja, hvorfor fortsette å gjøre et målrettet og enkelt søk via allerede eksisterende kanaler inntil de nasjonale våpenregistrene på den personen som etterforskes, når man heller kan oversvømme etterforskningen med vannvittige mengder overskuddsinformasjon som man ikke trenger og heller ikke kan kontrollere hvem den tilflyter...?(!)   

-Mon tro , om de også har tenkt å søke i de nye registrene over plomberte og destruerte våpen? -tenk for et styr det blir når de ikke klarer å finne igjen alle de destruerte våpene som siste registrerte eier ikke lenger kan gjøre rede for ...😕😟

 

Death by vedlegg

Link to comment
Share on other sites

De fleste her inne ser vel teksten som ennå ikke er skrevet, en total eneveldig våpenlov som er lik over alle land i EU. For å komme dit må de ha en grundig oversikt før de går løs på enkelte lands våpenlover, jakt og generell våpenkultur må være sentralstyrt. Et sentralt våpenregister/oversikt i Brussel blir som en fantastisk "plattform" med uante muligheter for nåværende og kommende byråkrater. Et sted må de begynne. Nasjonale våpenlover vil sannsynligvis forsvinne, regulering og aksept om privat bruk av våpen blir lagt under en stålkontroll i maktens korridorer i Brussel. De vil nok bruke vakre ord som "harmonisering - samarbeid - demokrati" mellom statene i EU-regime. De land som måtte gå for enda strengere forordninger vil uten tvil få holde på med sitt. Hvermansens friheter generelt er et stadig irriterende problem for enkelte byråkrater. Etter hvert håper jeg det kommer et lite tynt hefte som beskriver hva vi får lov til, lett å forholde seg til. Alt som er forbudt og som stadig blir forbudt blir for omfattende å forholde seg til. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Lokale våpenkontorer vil nok bestå, frem til nærmest totalforbud (litt lenger frem i tid). Lokale våpenkontorer forholder seg strengt til Brussels lover. Enkeltnasjoner og deres interesseorganisasjoner blir umyndiggjort på området, de skal bare administrere. De vil nok grave dypt i enkeltpersoners våpenskap. Sabler og bajonetter, antikke  våpen vil også lide. Sistnevnte er også definert som  "kampvåpen" og plager byråkratene, voksne som barn bør ikke ha slike ting i hjemmet. Blankvåpen - antikke våpen - plomberte våpen bør nok også registreres (god oversikt) slik at dette også kan minimaliseres i privat eie. Våre eiendeler havner fullt ut i "lomma" til denne gjengen. Enkelte land og folks egenrådighet må begrenses. Sveits med mye private våpen og nærdemokrati og folkestyre er en verkebyll i Brussel. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

2 hours ago, mig16 said:

De stopper jo effektivt mye av sportsskyting på hobbybasis med blyforbudet som kommer om to år, sikkert mange våpen som blir parkert for godt da.

 Kan da ikke se at de stopper noe som helst. Er får da bare bruke blyfrie kuler eller skyte på plasser der bly vil være tillatt. Verden går fremover og det er bra noen sytkuker vil alltids motsette seg det men det hjelper ikke utviklingen går sin gang.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, bardp said:

 

 Kan da ikke se at de stopper noe som helst. Er nå bare å bruke blyfrie kuler eller skyte på plasser der bly vil være tillatt. Verden går fremover og det er bra noen sytkuker vil alltids motsette seg det men det hjelper ikke utviklingen går sin gang.

Det stopper effektivt alt av svartkruttskyting og kulestøping. Øker også prisen dramatisk for de som skyter mer enn de tredve obligatoriske skuddene i året. De stedene det vil være tillatt å skyte med bly vil nok være i mindretall. Ingen baner jeg er på er tilrettelagt det i hvert fall, og kostnadene vil nok sette stopper for en evt. tilrettelegging.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Vaquero said:

Lokale våpenkontorer vil nok bestå, frem til nærmest totalforbud (litt lenger frem i tid)

 

Ikke off-topic: det er jo ikke bare våpen "de" vil fjerne fra privat eie, men alt. World Economic Forum produserte en "reklamevideo" om "8 predictions for the future" hvor de sier "you'll own nothing and you'll be happy". 

 

Videoen er tilsynelatende skrubbet fra nettet (dvs jeg finner ikke originalen selv om jeg har sett den før) men artikkelen som den er laget på bakgrunn av er tilgjengelig

Link to comment
Share on other sites

 

4 minutes ago, mig16 said:

Det stopper effektivt alt av svartkruttskyting og kulestøping. Øker også prisen dramatisk for de som skyter mer enn de tredve obligatoriske skuddene i året. De stedene det vil være tillatt å skyte med bly vil nok være i mindretall. Ingen baner jeg er på er tilrettelagt det i hvert fall, og kostnadene vil nok sette stopper for en evt. tilrettelegging.

Du får støpe tinnkuler da. Ting endrer seg og det er bra. Da jeg var ung og skulle trene med hagle kastet vi en bøtte slo på sjøen og skjøt ned en haug med måser. I dag er ikke det lovlig og bra er det. Heldigvis er det slik at samfunnet ettervært ser at en del av di tingene vi foretar oss ikke er bra og legger ned forbud mot slikt.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, bardp said:

 

Du får støpe tinnkuler da. Ting endrer seg og det er bra. Da jeg var ung og skulle trene med hagle kastet vi en bøtte slo på sjøen og skjøt ned en haug med måser. I dag er ikke det lovlig og bra er det. Heldigvis er det slik at samfunnet ettervært ser at en del av di tingene vi foretar oss ikke er bra og legger ned forbud mot slikt.

Tinn er ti ganger så dyrt som bly. Ikke fungerer det heller i svartkruttvåpen, eller i pistol.

Link to comment
Share on other sites

Ja ja da får du bare finne på noe annet. De som bestemmer dette driter langt i hva du og jeg måtte mene om saken. Dermed er det bare å tilpasse seg det nye regimet. Men det går nokk bra for de som er litt kreative og har evnen til nytenkning. Mange ting en drev med før som ikke lenger er tillatt men det har da ikke ødelagt tilværelsen for meg i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Vi har en egen tråd for blyforbudet.

 

Anyways så er jeg ikke helt med på dommedagspeofetiene om et EU som har lagt detaljerte langsiktige planer for et forbud mot våpen.

Dette handler nok mer om at de er kontrollfriker, og vil ha innsyn i alt overalt. Og som konsekvens vil la den troverdige underbetalte vikarpolitibetjenten i Ungarn se hvordan våpen som befinner seg hvor i Norge.

Nå tror jeg det er en del utenlandske aktører som har fått tak i våpenregisteret vårt allerede, men Russland kjører jo hvertfall ikke varebilraid av norske husstander regelmessig.

Mtp tilliten mellom EU land for tiden tviler jeg litt på at dette går igjennom

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, meatpukk said:

Vi har en egen tråd for blyforbudet.

Dette er vel den nyeste blyforbudstråden 

En annen 

 

 

 

 

6 minutes ago, meatpukk said:

Anyways så er jeg ikke helt med på dommedagspeofetiene om et EU som har lagt detaljerte langsiktige planer for et forbud mot våpen.

Nei, men at det er noen i EU-systemet (eller overalt) som har dette som agenda er det liten tvil om. Jeg tviler imidlertid på at de er særlig mange, men sammen med anti-jakt aktivistene er de veldig ivrige

 

6 minutes ago, meatpukk said:

la den troverdige underbetalte vikarpolitibetjenten i Ungarn se hvordan våpen som befinner seg hvor i Norge.

Nå er det ikke gitt at et slikt register er åpent for alle å se i

 

6 minutes ago, meatpukk said:

Nå tror jeg det er en del utenlandske aktører som har fått tak i våpenregisteret vårt allerede, men Russland kjører jo hvertfall ikke varebilraid av norske husstander regelmessig.

FSB har sikkert bedre oversikt enn de har selv her.

 

6 minutes ago, meatpukk said:

Mtp tilliten mellom EU land for tiden tviler jeg litt på at dette går igjennom

Enig, jeg har ingen tro på at østeuropeerne går med på dette - eller særlig mange i det hele tatt

 

K

Link to comment
Share on other sites

On 3/11/2021 at 7:27 AM, Vaquero said:

De fleste her inne ser vel teksten som ennå ikke er skrevet, en total eneveldig våpenlov som er lik over alle land i EU. For å komme dit må de ha en grundig oversikt før de går løs på enkelte lands våpenlover, jakt og generell våpenkultur må være sentralstyrt. Et sentralt våpenregister/oversikt i Brussel blir som en fantastisk "plattform" med uante muligheter for nåværende og kommende byråkrater. Et sted må de begynne. Nasjonale våpenlover vil sannsynligvis forsvinne, regulering og aksept om privat bruk av våpen blir lagt under en stålkontroll i maktens korridorer i Brussel. De vil nok bruke vakre ord som "harmonisering - samarbeid - demokrati" mellom statene i EU-regime. De land som måtte gå for enda strengere forordninger vil uten tvil få holde på med sitt. Hvermansens friheter generelt er et stadig irriterende problem for enkelte byråkrater. Etter hvert håper jeg det kommer et lite tynt hefte som beskriver hva vi får lov til, lett å forholde seg til. Alt som er forbudt og som stadig blir forbudt blir for omfattende å forholde seg til. 

Det jeg opplever her i sverige er at politikerne liker å la EU diktere saker der de egentlig ikke har støtte i folket. De skylder så på EU pluss at det er tilnærmet null diskusjon før valgene om ting som bestemmes på EU nivå. Jeg var sterkt for EU før, men norske senterpartiet hadde rett - det finnes inge demokratisk prosess i virkeligheten siden lite til ingenting blir diskutert før det stemmes og få vet engang hvordan de ulike partiene faktisk har stemt. 

Link to comment
Share on other sites

Just now, Austergården said:

Det jeg opplever her i sverige er at politikerne liker å la EU diktere saker der de egentlig ikke har støtte i folket. De skylder så på EU pluss at det er tilnærmet null diskusjon før valgene om ting som bestemmes på EU nivå.

Dette har du antakelig rett i

 

Just now, Austergården said:

Jeg var sterkt for EU før, men norske senterpartiet hadde rett - det finnes inge demokratisk prosess i virkeligheten siden lite til ingenting blir diskutert før det stemmes og få vet engang hvordan de ulike partiene faktisk har stemt. 

Den demokratiske prosessen er ganske forskjellig, det er jo heller ikke partier, men land. Det er mye arbeid, utredning, diskusjon og avstemning i EU. Og en hel del forslag blir nedstemt eller forandret. Ser en på saker som dette, så er det stort sett østeuropeerne som "redder" oss - representanter fra store vesteuropeiske land er stort sett for total statlig kontroll av alt omtrent. 

 

Jeg er for EU, men i saker som denne er det nok en fordel at britene er ute. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, M67 said:

Dette har du antakelig rett i

 

Den demokratiske prosessen er ganske forskjellig, det er jo heller ikke partier, men land. Det er mye arbeid, utredning, diskusjon og avstemning i EU. Og en hel del forslag blir nedstemt eller forandret. Ser en på saker som dette, så er det stort sett østeuropeerne som "redder" oss - representanter fra store vesteuropeiske land er stort sett for total statlig kontroll av alt omtrent. 

 

Jeg er for EU, men i saker som denne er det nok en fordel at britene er ute. 

 

K

Vi stemmer inn representanter til EU parlamentet i samband med riksdagsvalget, men vi hører ikke ett knepp fra kandidatene og partiene i forkant. Ingen TV debatter - nada. All fokus fra media er på riksdagen og dette er hva alle debattene fokuserer på. Lokalpolitikk er også ganske fraværende og lever sitt eget liv litt i skyggene. Der er Norge bedre, men så har jo Norge faktisk folk boende i distriktene. Her er senterpartiet i praksis et rent storbyparti med kun sporadisk fokus på distriktene fra et par bra representanter, resten er stureplanere.  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...