Jump to content

Hornady ftx 160 grs 30-30


lehne

Recommended Posts

Noen som har erfaring med denne kulen til rådyr? evt som kan gi meg en ladeoppskrift?

 

har skutt litt med winchester sine ferdiglada 150 grs power point med veldig gode samlinger(bortimot hull i hull) på 3 skudd

 

våpenet mitt er ei marlin 30as  

 

 

Edited by lehne
Link to comment
Share on other sites

https://shop.hodgdon.com/reloading-data-center?rdc=true&type=54

 

Jeg har ikke skutt rådyr med denne, men jeg har skutt en del Hornady FTX 160 grain. Jeg har også testet dem i gjennomvåte avisbunker på ca.20 meter. Kulene separerte blykjernen ganske lett, de holder dårlig sammen. Jeg prøvde også med en annen kule som Mega 125 grain. som holdt godt sammen (Mega 125 grain er utgått.) Min erfaring var at FTX ga gode samlinger i min Winchester 94.

FTX-kula er litt spesiell, lite av "kulemassen" stikker ut av hylsehalsen, mye av kula stikker dypt ned i hylsa. For å få en viss oppfatning om hvordan den bygger trykk så kan du se på denne tabellen over fra Hodgdon som har ladedata for denne FTX-kula. Sammenligner du de samme kruttsortene og ladningene mot 170 grain kule så ser du at FTX blir ladet med ca. 1 grain under 170 grain kule, og ca. samme trykk. Jeg har bare brukt finsk krutt til FTX, N-140. Bruker du finsk krutt kan fint starte litt under tabellen for 170 grain kule. 

Du kommer lett et stykke over v/0 600 m/s. med trygge ladninger. Sett kula til krymperillen, du får da C.O.L. 64,40 mm. Ellers oppgir Hornady C.O.L. .2.550"

DSC04636.JPG

Som du ser så tar kula litt mer plass i hylsa enn 150 - 170 grain tradisjonelle 30-30-kuler

 

Bilde under viser en av flere FTX-kuler som ble testet i våte avisbunker, de fleste separerte.

FTX.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...