Jump to content

6.5 creedmoor til storvilt


Ma

Recommended Posts

Er også litt spent på den.

 

Jeg tror påstanden er riktig på andre siden av dammen, hvis vi snakker om fabrikkammo til amerikansk standard der 6,5x55 lades relativt svakt for å være trygt i gamle svenskemausere mens Creedmore lades til moderne trykk. 

 

Her i Europa, med moderne rifler i begge kalibre og annen trykkstandard for 6,5x55, er påstanden feil.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, relativt bra utvalg.

 

Norma Oryx

Norma Bondstrike

Norma Evostrike (for lett til største storviltet)

Norma Ecostrike (kommer)

Geco (flere typer)

RWS (flere typer)

Fusion

Sellier&Bellot Soft Point

Federal Trophy Copper

Sako Powerhead Blade

Sako Gamehead Pro

Hornady GMX

Barnes Vor-Tx (TTSX)

Lapua Naturalis

Lapua Mega

 

+fleire

 

FMJ:

Sako FMJ

Norma Golden Target

Federal American Eagle

Geco Target

Lapua FMJ 

 

+fleire

 

 

No under pandemien er riktignok ikkje alle nødvendigvis på lager hos importør 365 dager i året.

Men Schou, Norma og andre importørar har bra sortiment og utval.

 

 

 

 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

hjortefot.com skrev (9 timer siden):

For oss som verken har tid, plass, interesse eller råd til å lade sjølv

 

Tid-, plass- og interesseargumentene kjøper jeg, men råd:wtf: Du skal jammen ikke ha mange "rare" kaliber før det begynner å lønnes seg med et billig ladesett. Men, det er klart, hvis plass er en begrensning, så tar det jo en del 1000 selvladde patroner før en har spart inne et tilbygg😄

  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

@Jeffery, problemet med lading er må-ha syken og at man brått begynner å lade veldig mye, så det ender opp med å koste en del. Og så får man lyst på riktig sære og eksklusive våpen i rare kalibre siden man jo "lett" kan lage ammo, det ender opp med å koste en del det også.

 

Men ja, når kjøpings koster 35-40 kroner smellen for et relativt vanlig kaliber som .45-70 så kan hjemmeladd med støpte blykuler være rasende billig i forhold. Holder akkurat på med å lade opp alle mine tomhylser i .44-40 og .45-70, har ca 400 av førstnevnte og 100 av de store. Det tilsvarer til sammen ammo for nesten 7000 spenn, men med kuler av tilnærmet gratis bly blir det ikke så ille. Kunne kjøpt mye ladeutstyr for den prisdifferansen, men så har jeg alt fra før...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjenner godt til denne "må ha" syken.
På grunn av eget ladeustyr har jeg hatt et langt,  godt og nært forhold til både 35 Whelen og 338-06 A Square.
Ingen av de er lett tilgjengelig på samvirkelaget, men du verden for noen flotte jaktpatroner det er.

Edited by seawolf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (17 timer siden):

Selv om jeg lader alt av skudd jeg bruker selv, har jeg smertelig erfaring for at det er kjekt og ha et kaliber en får kjøpt skudd til på hvilken som helst sportsbutikk.

Vi har vel alle kjørt langt og lengre en langt. Kommet fram til jaktmarken å oppdage at det slettes ikke var den rette ammo boksen som var med 😅 litt værre var det da jeg kjørte 130mil uten sluttstykke.......

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeffery skrev (På 12/17/2021 den 9.01):

 

Tid-, plass- og interesseargumentene kjøper jeg, men råd:wtf: Du skal jammen ikke ha mange "rare" kaliber før det begynner å lønnes seg

 

Held meg nesten i hovudstraumen med 6,5Creedmoor, 6XC , 7x57R og 10,3x68Mag.

Men berre nesten 😉

 

Til jakt og eit og anna jakfeltstemne er det ikkje ammunisjonskostnaden som et av budsjettet.

 

Hadde eg konkurrert innan DFS eller PRS hadde saka nok vore annsleis. 

 

Trur eg 😊

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ikkje storvilt akkurat.

Men sidan det ikkje fins ein eigen tråd for 6,5 Creedmoor. (Burde vi lage ein?)

Testa i dag Hornady V-MAX.

Lett 95grains kule i superfart. 

20220115_173202.jpg.8c3996442ad2c23e43d0c660ac84ffa2.jpg

 

Konklusjon, reven hadde stupt, ravnen hadde sprengt, men eg hadde ikkje persa i jaktfelt.

 

20220115_172255.jpg.b4149e67c02079c2231f0593e7e25d18.jpg

Alt anna eg har prøvd i denne børsa har gitt meg superpresisjon. 

 

Skjøt tre seriar, og den på bildet var den beste. 

Hadde same treffpunkt og samling med den vesle optimaen også.

Det positive er at den klokker inn ok på treffpunkt høydemessig.

Må meir testskyting til før eg avskriv den heilt. Men Norma Bondstrike virkar som eit betre valg, og er meir allround. 

 

Tikka T3X Lite Veil Wideland

62cm pipe

A-TEC Optima 60

GRS Bifrost

100m med strøtte.

 

 

Link to comment
Share on other sites

t-trim skrev (På 18.12.2021 den 2.57):

Vi har vel alle kjørt langt og lengre en langt. Kommet fram til jaktmarken å oppdage at det slettes ikke var den rette ammo boksen som var med 😅 litt værre var det da jeg kjørte 130mil uten sluttstykke.......

Jeg har en jaktkompis som i årevis er blitt kalt "Sluttstykke" av jaktverten der vi var på bjørnejakt 😁
Artig minne, ikke minst for meg :-) Det kom forresten ingen bjønn til han, så det spilte ingen rolle.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

1. Man har en «litt» forskjellig tilnærming til risiko og human jakt på andre sida av dammen. Ref; skudd på dyr som beveger seg på lange avstander. 

2. Skuddplassering trumfer kaliber.

3. Svartbjørn (og mindre brunbjørner) er vel ikke regnet som spesielt hardskutte. At de faller for ei 6.5mm kule kontra ei 7.62mm kule er vel ikke spesielt oppsiktsvekkende.

 

Oppsummert så kan man jo skyte mye rart, med litt av hvert på «solid avstand» som du skriver, men den videoen slår ikke ett godt slag for verken kaliber, patron eller mann i min verden. Man treffer «litt her og litt der» i bjørnen. Om det er med 300-magnumen eller 6.5’en spiller mindre rolle når det skytes på det viset.. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (19 timer siden):

1. Man har en «litt» forskjellig tilnærming til risiko og human jakt på andre sida av dammen. Ref; skudd på dyr som beveger seg på lange avstander. 

2. Skuddplassering trumfer kaliber.

3. Svartbjørn (og mindre brunbjørner) er vel ikke regnet som spesielt hardskutte. At de faller for ei 6.5mm kule kontra ei 7.62mm kule er vel ikke spesielt oppsiktsvekkende.

 

Oppsummert så kan man jo skyte mye rart, med litt av hvert på «solid avstand» som du skriver, men den videoen slår ikke ett godt slag for verken kaliber, patron eller mann i min verden. Man treffer «litt her og litt der» i bjørnen. Om det er med 300-magnumen eller 6.5’en spiller mindre rolle når det skytes på det viset.. 

la også merke til det, hodeskudd på 400m. Klarer ikke helt å se det som human jakt, uansett hvor god man er til å skyte. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...