Jump to content

6.5 creedmoor til storvilt


Ma

Recommended Posts

Har ikke hørt om dette kaliberet. Men siden du er helt fersk jeger regner jeg med at du ikke lader din egen ammunisjon, i hvert fall ikke i starten. To meget utbredte og allsidige patroner i dag er 6,5x55 og .308Win. Begge duger fint til storvilt og du har svært god tilgang på fabrikkammunisjon, herunder rimelig ammunisjon til trening. Den aller mest allsidige er nok .30-06 med litt mer rekyl, men den har også rikelig tilgang på fabrikkladet ammo. Mitt klare råd til ferske (storvilt)jegere er å kjøpe ei rifle kamret for en av de nevnte patronene. Det du "sparer" på å kjøpe våpen kamret for litt mer uvanlige patroner spises fort opp av kostnadene til dyrere ammunisjon.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

 

6 minutes ago, Ma said:

Beklager. Det heter 6.5 creedmoor 😵

Da er svaret ja. Det er en iherdig gjeng som argumenterer for at det er "for lite", og en annen som argumenterer for at "det er nok" - men status quo, nylig bekreftet med forskriftsendring som tillater 7.8gr blyfrie kuler til jakt på storvilt, er at 6.5 Creedmoor er tillatt på alt norsk vilt, innen de regler som gjelder for kulevekt og anslagsenergi.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Tenkte det, ja😉. Med de nye kravene til anslagsenergi og kulevekter til storviltjakt tror jeg nok 6,5 CM smyger seg innafor. Men om du tenker 6,5-kaliberet er 6,5x55 etter min mening et mye bedre valg, begrunnelsen har du ovenfor. Jeg ville nok likevel heller gått for .308Win eller .30-06.

 

Edit: M67 kom meg delvis i forkjøpet.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Kjøp heller 6,5x55 så slipper du og bruke en hel månedslønn på ammo for å bli kjent med børsa. Og du har litt bedre marginer når det kommer til anslagsenergi. 

Personlig ville jeg vel valgt 30-06 eller 8x57 til å skyte elg med men det er nå en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

308 eller .30-06 om du skal skyte elg. Handler du brukt ligger det bøtter og spann hos forhandlere og på finn.no til lave priser da kaliberet er ikke så populært lenger hos jegerne. Men masse ammunisjon fra billig til dyrt er å få kjøpt. Med en demper er også rekylen svært snill.

 

Men tenker du hjort, rein og rådyr og ikke elg vil en 6.5x55 være super til din bruk.

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

Stiller meg bak flere her - ikke kjøp 6,5 Creedmoor med mindre du lader selv, eller har tjukk lommebok. Både .308 Win og 6,5x55 som nevnt over er et mye bedre valg som førstegangskjøper, og du er garantert at alle våpenforhandlere ligger inne med ammunisjon i aktuelt kaliber. Det er du ikke med 6,5 Creedmoore.

Sier jeg som selv har en Creedmoor på vei i posten, bare "fordi" jeg kan og vil, og fordi jeg har som prinsipp at når noe går ut av skapet skal det noe annet inn.

Edited by uMtuli
Link to comment
Share on other sites

  • msteiro changed the title to 6.5 creedmoor til storvilt

6.5CM fungerer like bra som 6.5x55 for elg. Med fabrikksladet får du trolig marginalt høyere hastigheter, mens du med håndladning nok kan kan presse 6.5x55 litt lengre enn CM. 

Link to comment
Share on other sites

Litt? Lader du 6.5 Creedmoor til samme hastighet som Norma lader 6.5x55 Feltammo til, så faller tennhettene ut hver gang... og en inspirert hjemmelader kan legge på 20-30m/s oppå der igjen med x55. Han med CM bør nok heller 30-40m/s ned, så vi ser på minst 50-70m/s forskjell.

Om det betyr noe på jakt? Neppe.

 

K

Link to comment
Share on other sites

On 3/8/2021 at 2:24 PM, Rugerdud said:

308 eller .30-06 om du skal skyte elg. Handler du brukt ligger det bøtter og spann hos forhandlere og på finn.no til lave priser da kaliberet er ikke så populært lenger hos jegerne.

Når gikk 308 og 30-06 av moten? Hva er det som nå har tatt over?

Link to comment
Share on other sites

Nei 308 og 30-06 er nokk fremdeles av de mest populære kalibrene til elg og ikke uten grunn. Er nokk mest her på forumet det spekuleres i hvor liten patron en kan få felt en elg med. Blir vel det samme som de som konkurrerer i hvor tynt snøre en kan dra i land en stor fisk med. At halvparten av fisken sliter seg og drar av gårde med en krok i halsen og dør noen dager senere er ikke så nøye. 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, M67 said:

Litt? Lader du 6.5 Creedmoor til samme hastighet som Norma lader 6.5x55 Feltammo til, så faller tennhettene ut hver gang... og en inspirert hjemmelader kan legge på 20-30m/s oppå der igjen med x55. Han med CM bør nok heller 30-40m/s ned, så vi ser på minst 50-70m/s forskjell.

Om det betyr noe på jakt? Neppe.

 

K

Absolutt, jeg har regnet ca 35ms høyere hastigheter i x55 over CM, men så har jeg ikke prøvd særlig å finne ytre grense. Generellt kjenner jeg ikke noen som presser jaktladninger i 6.5 så hardt. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tobfa said:

Når gikk 308 og 30-06 av moten? Hva er det som nå har tatt over?

Skulle presisert 30-06 er gått av moten ikke 308 win som selger som aldri før. Brukt 30-06 må du nesten gi bort for å bli kvitt. Derfor kan du gjøre noen gode kupp der om du er fersk eller bare gjerrig :P

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Rugerdud said:

Skulle presisert 30-06 er gått av moten ikke 308 win som selger som aldri før. Brukt 30-06 må du nesten gi bort for å bli kvitt. Derfor kan du gjøre noen gode kupp der om du er fersk eller bare gjerrig :P

 

Akkurat dette stusser jeg på! Min egen erfaring fra flerfoldige skytebaner på Østlandet så er det faktisk flest 30-06-hylser man ser i bøtta.. Vil tro det ikke varierer så mye at 30-06 er helt av moten om jeg drar noe mer vest/sør/nord. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Rugerdud said:

Skulle presisert 30-06 er gått av moten ikke 308 win som selger som aldri før. Brukt 30-06 må du nesten gi bort for å bli kvitt. Derfor kan du gjøre noen gode kupp der om du er fersk eller bare gjerrig :P

Hva baserer du dine uttalelser på att 30-06 er gått av moten?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

30-06 og 6,5x55 er fortsatt de mest representerte på banen her, også blant nyinnkjøp. Som jeg har påpekt før, vi på kammeret er IKKE et tverrsnitt av jegere og skyttere, men et artig ytterpunkt der slike som meg ikke er helt alene når vi drar i veien med prosjekter og kalibervalg som ikke er A4. 

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke se lenger enn på brukte rifler på finn.no. Rifler i 30-06 selges langt billigere enn spesielt 6,5x55, deretter 308. 

Ganske tydelig at etterspørselen etter 30-06 er betydelig lavere, har solgt T3 i 6,5x55 til 40-50% høyere pris enn en i 30-06. Den i 6,5x55 gikk på dagen, den i 30-06 lå i et par uker.

 

At det er mye 30-06 i bøtten er nok fordi det er fortsatt mye 30-06 i skap rundt omkring, det har lite med mote og utvikling å gjøre. 

Link to comment
Share on other sites

@Rugerdudhar nok noe rett i sin antagelse, og eg har sjølv same oppfattelse, som våpenselgar.

Dei aller fleste av mine kundar vel .308WIN. 

 

Nokon ynskjer 30-06 framleis, men det vert lenger mellom dei. Oftast heimeladarar som har kaliberet frå før,  eller nokon som har fått streng beskjed av far, onkel, nabo, prest, tankbilsjåfør og bestefar at ein må bruke same kaliber, for då kan ein låne patronar av kvarandre om ein skyt seg tom, og knipa er påtrengande😉

 

Men dette er vestlandet, og vårt fråvær av elg kan forklare noko. Sjølv om to fabrikkpatronar frå same produsent er nesten identiske på vekt og hastigheit på desse kalibrene. Kvifor velge den lengste patrona.

 

At mange ynskjer kort, lett rifle med smekker låskasse er og medvirkande. Spesielt Sako og Browning har korte smekre låskassar om ein vel .308win.

 

Kappe-pipa-moten er nok ikkje heilt uskuldig den heller. Og her skal 308win ifølge teorien vere betre eigna. 

 

Ser det og det same som @follo  når det kjem til tomhylser på skytebana. Mykje 30-06 i dunken, so det er utvilsomt at mange bruker det no. 

 

Dette er nok et kaliber som ikkje forsvinn med det fyrste, sjølv om .308WIN er i vinden som aldri før.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, hjortefot.com said:

@Rugerdudhar nok noe rett i sin antagelse, og eg har sjølv same oppfattelse, som våpenselgar.

Dei aller fleste av mine kundar vel .308WIN. 

Vi ser en klar overvekt av 308 på banen, blant de som trener til storviltjakt.

 

10 minutes ago, hjortefot.com said:

Nokon ynskjer 30-06 framleis, men det vert lenger mellom dei. Oftast heimeladarar som har kaliberet frå før,  eller nokon som har fått streng beskjed av far, onkel, nabo, prest, tankbilsjåfør og bestefar at ein må bruke same kaliber, for då kan ein låne patronar av kvarandre om ein skyt seg tom, og knipa er påtrengande😉

Har omtrent samme inntrykk

 

10 minutes ago, hjortefot.com said:

Men dette er vestlandet, og vårt fråvær av elg kan forklare noko. Sjølv om to fabrikkpatronar frå same produsent er nesten identiske på vekt og hastigheit på desse kalibrene. Kvifor velge den lengste patrona.

30-06 som ikke er ladd utenfor "normalen" gjør ikke noe som ikke 308 gjør. Om om du absolutt MÅ ha mer fart på kula, så går folk heller ned til 6.5x55 er mitt inntrykk

10 minutes ago, hjortefot.com said:

At mange ynskjer kort, lett rifle med smekker låskasse er og medvirkande. Spesielt Sako og Browning har korte smekre låskassar om ein vel .308win.

Mange tenker nok på vekt ja. 

10 minutes ago, hjortefot.com said:

Kappe-pipa-moten er nok ikkje heilt uskuldig den heller. Og her skal 308win ifølge teorien vere betre eigna. 

308 er kanskje bedre her i følge myten. Det at 308 "tåler kapping" bedre enn 30-06 er i grunnen bare tull (mainnskitprat, som min far ville sagt..), men skal man ha ei kort lett rifle, så er jo en kort kasse et bedre utgangspunkt uansett.

 

10 minutes ago, hjortefot.com said:

Ser det og det same som @follo  når det kjem til tomhylser på skytebana. Mykje 30-06 i dunken, so det er utvilsomt at mange bruker det no. 

 

Dette er nok et kaliber som ikkje forsvinn med det fyrste, sjølv om .308WIN er i vinden som aldri før.

Jeg roter gjennom av og til. >50% av hylsene er 308 av østeuropeisk opprinnelse. Noe 30-06, men faktisk ikke mye. 6.5x55 er nok nr. 2 

 

 

Den viktigste grunnen til å velge 6.5x55 over både 308 og 30-06, og da 308 over 30-06 også, er etter min mening det at man skal skyte med våpenet. En har mer utbytte av trening, en ser bedre hvor på viltet en treffer og hvor det løper, med mindre rekyl. Samt at det selges treningsammunisjon av god kvalitet, til samme pris som drittammoen i 30-06.
Jeg betalte gladelig 5000,- mer for ei lettvektsrifle i 6.5x55 istf. maken i 30-06 nå i høst. Det var ikke et sekund tvil.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, kjella said:

Hva baserer du dine uttalelser på att 30-06 er gått av moten?

Mange god svar over her av folk som ser det samme som jeg ser ;) 

10 hours ago, follo said:

 

Akkurat dette stusser jeg på! Min egen erfaring fra flerfoldige skytebaner på Østlandet så er det faktisk flest 30-06-hylser man ser i bøtta.. Vil tro det ikke varierer så mye at 30-06 er helt av moten om jeg drar noe mer vest/sør/nord. 

Aldri sagt ingen bruker den lenger...... Det står mye gammelt av 30-06 våpen i de 1000 hjem. Bare at de aller aller fleste som skal ha nytt går for andre kaliber 6,5x55 og 308 win. Han en bekjent i bransjen og han sier 80% av nyvåpen salg (rifler) er 223 rem, 6,5x55 og 308 win.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Tobfa said:

Når gikk 308 og 30-06 av moten? Hva er det som nå har tatt over?

Bare rolig!! Ikke noe nytt her! 308 mister nok litt popularitet for tiden, kanskje... men 30-06, den forblir det den er for alltid. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, hjortefot.com said:

   -   eller nokon som har fått streng beskjed av far, onkel, nabo, prest, tankbilsjåfør og bestefar at ein må bruke same kaliber,   -  

 

Rådene fra slike pålitelige kilder kan jo like gjerne gå i favør av 308 Win. Disse folka lever jo fortsatt i den tida da man kunne få, fullstendig gratis, så mye militær 7,62x51 som man bare ville!

 

(   -   sjøormen, UFO-er og en gjenkommet Jesus er relativt sjeldent å se. Derimot hender det av og til at det kommer "oppskytere" på banen med usprettede 200-pakker militær "AG3-ammo").

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Jegermeistern said:

(   -   sjøormen, UFO-er og en gjenkommet Jesus fortsatt er relativt sjeldent å se. Derimot hender det av og til at det kommer "oppskytere" på banen med usprettede 200-pakker militær "AG3-ammo").

Sjøormer har de inne i landet - UFOer vet jeg ikke - men at Jesus er langt vanligere enn grønne pølser med NM60 her på Sørlandet, det er jeg sikker på. 

 

K

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, M67 said:

Sjøormer har de inne i landet - UFOer vet jeg ikke - men at Jesus er langt vanligere enn grønne pølser med NM60 her på Sørlandet, det er jeg sikker på. 

 

K

og takk og lov for det! Jesus er løsningen!! Søk Han i dag!

Link to comment
Share on other sites

6.5 Creedmoor er en Amerikansk kopi av solid Finsk ingeniørkunst. 

Og istedenfor å innrømme at de kopierte Finnenes 6,5x47 Lapua, fant de opp en fantastisk historie om en obskur patron de "gjorde" ting med. Helt tilfeldig folkens...

 

Nei, velg 6,5x55. Norsk og Svensk patron, 130+ år ung og er bedre en Creedmore på alle måter, utenom lengden.

 

 

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, M67 said:

Sjøormer har de inne i landet -

 

Javisst! Ingen grunn til å tvile på det! Sjøormen i Seljordsvatnet er grundig beskrevet av prest og salmedikter Magnus Brostrup Landstad, i "Ny Illustreret Tidende", nr. 20, 18/5 1879.

 

Ved en  beklagelig inkurie er sjøormer dessverre utelatt fra de nyeste kaliberbestemmelsene for storviltjakt i Norge. DN har, til nå, ment at SJØ-ormer, på samme måte som kobbe og sel, ligger under Fiskeridirektoratet, og at kaliberbestemmelsene dermed følger reglene for jakt på elg, hjort og villrein.

 

DN vil, med det aller første, komme med en oppdatering av kaliberbestemmelsene. Der vil man presisere at sjøormer i ferskvann  hører inn under DN, og at jakt på disse kun må utøves med kalibre godkjent på det tidspunkt førnevnte hr. Landstad presenterte viltarten. Det vil si at minste godkjente kaliber er 10,15 mm. Ved bruk av rundkuler er minste kaliber 12,17 millimeter. Puslete kalibre som 308 Win., 6,5x55 og 6,5 Creedmoor tillates bare brukt på årsyngel av sjøorm, i vann der grunneierne har godkjent driftsplan for arten.

 

 

  • Haha 5
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sør-jeger said:

6.5 Creedmoor er en Amerikansk kopi av solid Finsk ingeniørkunst. 

Og istedenfor å innrømme at de kopierte Finnenes 6,5x47 Lapua, fant de opp en fantastisk historie om en obskur patron de "gjorde" ting med. Helt tilfeldig folkens...

 

Nei, velg 6,5x55. Norsk og Svensk patron, 130+ år ung og er bedre en Creedmore på alle måter, utenom lengden.

 

 

CM fungerer nok bedre til semimauto AR platformer. 

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke noe stort problem med 6,5 Needmoor annet enn at jeg ikke liker den, men skal jeg ha 6,5 i kort kasse så står både 6,5x47L og 260rem foran i køen. 

 

I praksis tipper jeg det er ca null forskjell på de tre og tilgang på brotsj, hylser og dier kunne fort blitt avgjørende. 

 

6,5CM til elg? Lett.... 

Hadde dog aldri kjøpt 6,5CM og basert meg på kjøpeammo. 

Kjøpeammo = 308w (for min del) 

Hjemmelader = hvasomhelst

 

Det er nevnt kort kasse for de som tenker på vekt. 

Hiv en Remington Seven og en Tikka T3 på vekta så kan det fort gå opp et lys. Den ene er begrenset til 308-lengde, den andre klarer 300wm, men de veier omtrent det samme. 

 

Skal man gjøre et godt bruktkjøp så velger man 30-06. Børser i 30-06 og 243w må man omtrent gi bort for å bli kvitt og det er fullt mulig å plukke opp ei knallgod børse til 3-4000kr uten å måtte følge med døgnet rundt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Eg ser nokre våpenvideoar avogtil på YouTube og hender eg går inn på heimesida til våpenprodusentene. Har fått med meg at 6,5 creedmoor er blitt svært populært i United states of USA. Lurar på om det med tid og stunder vil komma meir på banen, bokstavleg talt her og. Både .308 og 30-06 kjem jo frå det forjettede land. For min eigen del ser eg vel ikkje heilt nytta då i og med at me har 6,5x55, men trendar er no ein gong trendar.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke 6,5 creedmoor så sært lengre som det var for noen år siden. Kjøpeammo finnes i massevis og prisen er ikke noe annerledes enn 6,5x55 kjøpeammo.

 

https://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/riflepatroner/6-5-creedmore

 

Jeg målte den Norma 130 Golden Target blinkammo til 841 m/sek i min 56cm Bergara pipe, så det var bra fart på den.

 

https://www.bmwear.no/butikk/ammunisjon/riflepatroner/6-5-creedmoor

 

Hornady 120 GMX eller Barnes Vor-TX 120 er jo blyfrie.

 

https://www.landro.no/barnes-bullets/112705/barnes-ttsx-6-5-creedmore--7-8g-120grs-vor-tx-ttsx

Link to comment
Share on other sites

Denna så jammen fin ut, men sikkert litt tung som jaktbørse og gå med da, men sitte på post med den er jo greit. Jeg finner at vekta er oppgitt til 9,63 lbs, dvs 4,37 kilo uten kikkert etc.

 

Carabine SAUER 100 FIELDSHOOT

 

https://www.landro.no/jp-sauer/100312/sauer-100-fieldshoot-6-5-creedmore-hb-62cm--22mm-m-justerbar-kolbe

 

 

http://www.jpsauer-usa.com/sauer-100-fieldshoot/

 

På den USA-nettsiden så står det at den fås i 6,5x55 også.

 

 

sauer_100_fieldshoot-bipod2.png

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

Eigentleg kunne eg hatt 6,5 creedmoor og. Ladar all ammunisjon sjølv. Litt enklare (og billigare) med 6,5x55 hylser men i det lange løp har det ikkje så mykje og seie. Eg brukar berre lapuahylser, alle plukkhylser frå forskjellige merker og lottar heiv eg når eg kjøpte ny rifla. Eg kjøpte ein pakke med lapua rekrutt skot for og få tilgang på hylser og vil berre skyta lapua hylser framover. Dersom ein ikkje ladar så hardt,  varar dei grådig lenge.

Men dette med ladedata er enklare med 6,5x55, kan jo nesten ringa mormor på 96 og få ladedata.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Nå.. Vi her i Skandinavia har holdt 6,5mm kaliberet i live i 130 år..

 

Ca 110 år senere vil Lapua lage det mest presise 300m kaliberet noensinne og bruker flere år og millioner på forskning. 6,5x47 Lapua..

 

Så rusler Hornady inn fra sidelinjen og kopierer Lapuas arbeid og pøser titalls millioner inn i markedsføring... 6.5 Creedmoor. En 6,5x55 i en bittebitteelitt kortere låskasse..

 

 

Ikke slår den 6,5x47 Lapua i presisjon eller 6,5x55 i hastighet.

Men flinke til å markedsføre..  det er Amerikanerne!

Edited by Sør-jeger
  • Like 10
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 3/8/2021 at 12:00 PM, Ma said:

Jeg er helt fersk jeger  som skal kjøpe rifle. Jeg har kommet over en Remington 700 PCR med kaliber 6.5 creedmoor. Kan denne brukes til jakt på storvilt? 

6,5 Creedmoor er så godt som identisk til 6,5x55 utenom at hylsa er litt kortere og litt tykkere. 6,5 creedmoor er også bedre på lengere hold og beholder mer energi.

  • Confused 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...