Jump to content

Er det verdt å legge penger i Remington 700 ? Samt praktisk forskjell mellom 30-06 og 300 wm


Huggern

Recommended Posts

Da man var å drakk kaffe hos sin lokale børis så kom naturligvis rifle opp som ett tema. Det jeg nå har vurdert i lengre tid er å gjøre om en gammel rem til ei skikkeli presisjons rifle. Tanken var å bytte ut det utskutte løpet, rette kasse, sette i nytt løp, avtrekk og stokk. Grunnen for å bygge på  rifla var fordi jeg da kunne ha ei rifle i 6,5 og ei i 300 win mag. Når jeg derimot oppsumerte kostnaden på dette prosjektet ble jeg temmelig skeptisk. Vi snakker fort 30-40k.........

 

Sååå, er dette noe folket ville styrt laaaaangt unna eller er det verdt penga tilslutt? Har ei 200 str i skapet som med en mcmillan stokk sikkert hadde gjort nytta på jakt den og. Det jeg derimot er usikker på er om denne blir alt for tung, men i gjen så skiller det vel ikke sååå mye på Remington og sauern. 1kg ish?. 

Saueren kan man ikke bruke magnum, og det meste dør vel også uten dette ;) men bare for å ha spurt...

Hva vil dere si er praktisk forskjell mellom 30-06 og 300 wm? Teoretisk er geit nok, men sånn til jaktmessig bruk. Hvor mange meter ekstra får man om man velger 300 over 30-06. Om vi tenker rein, hjort og elg innenform 400 m har magmumen store nok fordeler til att jeg skal gå for 700 prosjektet?

Link to comment
Share on other sites

Ett Remington 700 prosjekt til 30-40 tusen styrer man langt unna med mindre man er Remingtonfantast og vil ha akkurat en slik. Du får særdeles mye for den prisen som er mye triveligere enn en 700.

Vet ikke helt hva Rafdal tar for å sette sammen en Stiller tac 300, men med 40 lapper er du godt på vei. Å så mye koseligere:) 

Det vil også være mulig å få solgt denne til mer en 5 lapper. En 300 leverer litt mer fart ute i teig. Nedre ekspansjonsgrense for div kuler vil være litt lengre ut. Om du trenger det, vet du best selv.

Link to comment
Share on other sites

40 000? Det koster da ikke mer enn 18-20 000 for en en Sendero på Finn, og de er da mer enn bra nok til jakt? Og vel så det. De ligger vel på 25-iish nye? Tipper det en en haug T3er, Wby. MkV er og sånt også, lite brukt, på Finn til greie priser. Alt dette er, eller kan enkelt bli, svært presise rifler. Skal du ha "alt" etter egen spesifikasjon, så baller det jo på seg, men det koster å være kar.

 

Hva skal du bruke denne "skikkelige presisjonsrifla" til? Er det jakt ville jeg hengt på Finn etter en VSS(F) eller en Sendero i 300WM - evt kamra den om til PRC - men meterene disse rekker lenger enn 30-06 er jo så langt ute at det er en helt annen diskusjon  - eller flere. Og det viktigste kanskje om du kan treffe noe der ute... Jeg kan ikke se at magnumen har egentlige fordeler på 400m - jeg ville vel brukt 6.5x55... (eller 308Win)

Er det mer bane, så er vel 200STRen slett ikke så dum.

 

K

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Rugerdud said:

Ny pipe ca 6500kr

Retting og lapping av kasse 1000-1500kr

Timney avtrekk 2500kr

Stokk Fra 1500 til det uendlige.

Åpne fra 30-06 til magnum i sluttsykke 1000-1500kr

 

Syns 40 laken var dyrt ja?

Pipene på de dyrere Remingtonene er vanligvis helt OK

Avtrekkene kan justeres såpass at du ihvertfall ikke gidder Timney om du absolutt skal. VSSF og Senderoene har utmerkede avtrekk. De trengs ihvertfall ikke byttes med en gang.

Stokkene på disse riflene er utmerket - og riflene fins i magnumversjon...

 

K

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, M67 said:

Pipene på de dyrere Remingtonene er vanligvis helt OK

Enig i det. Har en med slik R5 millspec pipe i 308 win og det er han bak som er problemet ikke pipa. Stokken er også god. Avtrekket ble bra nok etter at det ble justert ned fra 1,8 kg til ca 1kg

Link to comment
Share on other sites

On 3/8/2021 at 11:54 AM, Huggern said:

Hva vil dere si er praktisk forskjell mellom 30-06 og 300 wm?   -    -   

Om vi tenker rein, hjort og elg innenform 400 m    -   -

 

Som innehaver av 30-06 og 308 NM kan jeg si at forskjellen er minimal. "Magnum" hadde noe for seg i tiden før avstandsmålere ble allemannseie.

 

Hvis man ser på våpen hos H&H, Boss eller Purdey, gjelder regelen "må du spørre om pris, har du ikke råd". Jeg synes det skrives veldig mye om å jakte vilt på 400 meter + her inne for tida. Og så spørres det om ganske elementære forhold i samme slengen. Da blir regelen: "Må du spørre om slikt, bør du la være".

 

Hvis/når det blir tillatt med DFS felt igjen, delta med STR'en der. "Tønna" er 40 x 50 cm, altså større enn vitalt treffområde på våre viltarter, og har en normalavstand på 350 meter.

  • Like 6
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, Jegermeistern said:

 

Som innehaver av 30-06 og 308 NM kan jeg si at forskjellen er minimal. "Magnum" hadde noe for seg i tiden før avstandsmålere ble allemannseie.

Nettopp. Nå, når avstanden er kjent, er flat kulebane unødvendig. Kjekt, men unødvendig.

40 minutes ago, Jegermeistern said:

Og så spørres det om ganske elementære forhold i samme slengen. Da blir regelen: "Må du spørre om slikt, bør du la være".

Dette er en gjenganger, og det @Jegermeisteren sier er nokså sant. Problemet ligger bak rifla, ikke inni patronen. På 400m gjør alle tillatte storviltkalibre det de skal, på denne siden av riktig kulevalg - og på en viktig betingelse - at man treffer. Og det har ingenting med kaliberet å gjøre.

 

 

40 minutes ago, Jegermeistern said:

Hvis/når det blir tillatt med DFS felt igjen, delta med STR'en der. "Tønna" er 40 x 50 cm, altså større enn vitalt treffområde på våre viltarter, og har en normalavstand på 350 meter.

Hmmm, felt ja, det var en gang... 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg den som har skutt på de aller lengste holda, ei er jeg den her inne som har felt mest vilt. Legger vi etikken av slike skudd til sides, så er det fremdeles utfordrende for de aller fleste å treffe en fotball på 400 meter. På bane med tofot, sekk, god tid for all del, men får du til det samme i felt når du ligger halvdårlig.  ;)

Uansett TS, nå er det flere av de "gamle" som har kommentert att 30-06 gjør jobben så gjør den helt sikkert det. Jeg tenkte også rimelig lenge att magnum var bedre og gikk baklengs inn i tematikken  ved å kjøpe ei rifle i 338 LM. "Skulle man først ha noe som leverte krefter så kunne man jo bare kjøpe det beste- du vet sånn i tilfelle elgen sto på 2 000meter". Fra moro til alvor, så har jeg lært att LH generelt krever JÆVLA mye øving før man mestrer. Åja så det blåser der du sitter, men ikke ved målet= bomm, åja det er varmere ute enn sist =kula treffer alt for høyt eller bomm, åja det er cross wind så du hadde ikke trengt å kompensere for vind = bomm. Du skjønner greia, nå har ikke vind sånn all verdens (men relevant) å si på 400 m, men igjen hva skal du med magnum om du ikke skal opp i hold. Det kjedelige er att om vi skal ta M67 på ordet så hadde han ikke kvidd seg for å fyre av på 400 med 6,5'55 og da har du større marginer med 30-06. Så om ikke sauer 200 str blir noe dummskap å ha med på jakt så er vel ikke dette langt fra den perfekte løsningen i hode mitt. Du har da ei rifle du bruker mye, du kan bruke 6,5 *55 på småvilt osv og bare bytte pipe så har du 30-06 til de store dyra samt att både kaliber og rifle er absolutt kapable. 

Link to comment
Share on other sites

On 3/8/2021 at 9:22 PM, Rugerdud said:

Ny pipe ca 6500kr

Retting og lapping av kasse 1000-1500kr

Timney avtrekk 2500kr

Stokk Fra 1500 til det uendlige.

Åpne fra 30-06 til magnum i sluttsykke 1000-1500kr

 

Syns 40 laken var dyrt ja?

Altså fullt mulig å gjøre om ett sluttstykke som originalt går til 6,5*55 til å gå sammen med 300 wm?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Ja, men de fins jo ferdige i magnum-størrelse.

 

K

Vet det, men enten er det langt i mellom de ellers så  er jeg bare fryktelig dårlig på finne deler på nett. Blir sikkert å få tak i en magnumbolt "skulle man ønske den i 6,5 igjen". Jeg begynte tråden med å spørre om det var verdt å legge 30-40 k i remington og det har jeg landa på att ikke er aktuelt. Remingont blir konvertert til 300 win mag, samt har jeg sendt en søknad på denne

https://skytterlinken.no/rifle-langhold-vision

Da har jeg ei rifle som jeg kan buke flere mindre kaliber, samt remington i 300 wm som jeg kan benytte på jakt osv. Blir vel ikke mye billigere, lettere-løpsbytte , mer presist enn en 200 str uansett. Skulle jeg av en eller annen grunn angre meg på dette så får man alltids solgt en 200str ;) 

Edited by Huggern
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, M67 said:

Søk på aktuell type rifle i f.eks. 338 Win Mag. De pleier å være mange og billige.

 

K

Du ville heller gått for 338 win mag til jakt kontra 300 wm?. Var lenge likegyldige til disse, men når de sverger til 300 på andre siden av dammen så bikka det vekta for min del. Eller tenkte du rett og slett på å kjøpe ei donorbørse.

Link to comment
Share on other sites

Donorbørse. Jeg ville (kan finne på å) kjøpt en billig 300 eller 338WM, kamra i 300PRC dersom 300WM, bytta pipe til 300PRS dersom 338 - det er ve 2 og 8k hhv. - kjøpt ny stokk ettersom cashflow tillot. Der kan en jo ryke på alt fra 2 -20k...
Donor 338WM er jo helt ned i 4-5k, og i 300WM kanskje noe dyrere, men veien er jo kortere. 

 

 

Uansett, å åpne et sluttstykke til ei rifle som fins i mengder og lass i magnumkaliber - billig, det hadde jeg ikke gjort. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, M67 said:

Donorbørse. Jeg ville (kan finne på å) kjøpt en billig 300 eller 338WM, kamra i 300PRC dersom 300WM, bytta pipe til 300PRS dersom 338 - det er ve 2 og 8k hhv. - kjøpt ny stokk ettersom cashflow tillot. Der kan en jo ryke på alt fra 2 -20k...
Donor 338WM er jo helt ned i 4-5k, og i 300WM kanskje noe dyrere, men veien er jo kortere. 

 

 

Uansett, å åpne et sluttstykke til ei rifle som fins i mengder og lass i magnumkaliber - billig, det hadde jeg ikke gjort. 

 

K

Var ikke så dumt det nei, tenker å kaste den ødelagte trestokken med trykkskrue  i forskjefte for deretter å sette på en H-S stokk tenker jeg. Mcmillan er litt vel overprisa om dagen, men tenker det blir en av disse. Til rein jakt så frister vel den letteste, men ei lettvektsrifle er heller ikke noe jeg liker å bruke når holda strekker seg så blir nok m24 look. 

-  https://hsprecision.com/product/pst011/

https://hsprecision.com/product/pss010/

 

Forslag til Løp perke, lengde og riflestigning om vi tenker 300 wm?

 

Edited by Huggern
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...