Jump to content

Rifle med åpne sikter. Form på riflestokk og valg av jernsikter


kongle

Recommended Posts

På sikt ønsker jeg å skaffe meg en rifle til i tillegg til  "snaukappa 308 med stjernekikkert". Kaliber er ikke viktig akkurat nå, men storvilt vil være på menyen. Ønsker i utgangspunktet ei rifle til "korte hold". Ønsker på i utgangspunktet å ha ei rifle med jernsikter/åpne sikter, evt aimpoint eller kikkert med svært lav forstørrelse og lav montering om jeg ikke føler meg komfortable med jernsikter. Min erfaring med jernsikter er av typ  med luftgevær, så den er begrenset, skal våpen brukes på jakt må det til mye trening og avveide avgjørelser på jakt. Det er noe eget med rifler som kun er "rifle" i mine øyne, selv om jeg liker både depmer og kikkertsikte på det jeg har nå.

Er mye jeg lurer på i forhold til stokk og valg av jernsikte. Beklager litt rotete post.

 

I forhold til rifle med jernsikter er jeg intr i input i forhold til utforming av riflestokk. Hva slags utforming er best i forhold til jernsikter?

 

Monte Carlo, klassisk rett eller bayersk svinerygg?

 

 

Forstår selvfølgelig at det kommer an på type jernsikte som også blir brukt, er mange typer.

Åpne sikter, skur og korn, ghostring, peepsight, osv.

 

Monte carlo er vel best egnet til kikkertsikte?

WEB_Image_Sabatti_Rover_870_M_Links_Rifl

 

Gjelder det samme for klassisk rette stokker eller er det egnet til jernsikter?CZ-452-AMERICAN-16-IN.jpg

 

Ellers har jeg skjønt at "bayersk/svingerygg" er egnet, hvordan er dette å skyte med?cz-557-lux-243-slika-128049712.jpg

 

 

 

I tillegg er det så mange ulike typer jernsikter, åpne sikter, skur og korn, ghostring, peepsight, osv.Så det er mye å velge i...

Er også veldig åpen for innspill også her.

 

Necg ghost sight

.l_661000046_1_m.jpg?sig=9f15c9504ee7fa14

Åpne sikter/skur korn av ulike slag og utforming.

HE8_20111109_0194opensights.png

 

 

Peep sights

images?q=tbn:ANd9GcQfEbbGj2_BVHDhg-d30GL

 

Takker for innspill og synspunkter.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei

Når det gjelder åpne sikter for hurtige skudd på trange poster, liker jeg att kornet skiller seg litt ut fra skuret, skuret bør ikke hver for trangt, foretrekker en rett stokk nesten som en ei hagle, da jeg da får minst munnings vipp og raskere oppfølgingsskudd,  Bildet er er skur og korn fra ANSCHÜTZ, men Reknagel har også noen fine skor og korn.

 

 

 

 

image.png.37683c5d02d9be93838699db91a1e1db.png

Link to comment
Share on other sites

On 3/6/2021 at 4:53 PM, kongle said:

 Ønsker i utgangspunktet ei rifle til "korte hold". Ønsker på i utgangspunktet å ha ei rifle med jernsikter/åpne sikter, evt aimpoint eller kikkert med svært lav forstørrelse og lav montering om jeg ikke føler meg komfortable med jernsikter.

Litt sært kanskje, men denne er lynrask på korte hold. Gode jernsikter har den også.20210308_093037.jpg.c4ac05df3463d4eee2480d6bb847f8ab.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill. Ønsker i utgangspunktet ei tradisjonell boltrifle i links, men er åpen for andre typer/mekanismer. 

Den type skur og korn og rett stokk blir det litt likt hagle rent skytemessig? Tenker at våpenet  skal vere for korte hold i utgangspunktet, men også at skudd ut til 100m er aktuelt. Gitt at skytter er komfortabel og trygg på dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er oppvokst med åpne sikter. Korn var ofte smalt, spisst (v-formet skur) og med gode øyne -og det hadde man som ung - kunne man skyte med forbausende nøyaktighet med "salongen". 

De grove rektangulære som du viser på bildet har jeg aldri likt og har bedre erfaring med pærlekorn.

Hurtigste jernsikte i praksis er selfølgelig en god jaktdiopter, jeg har trenet ganske mye en slik - en William på Win 94 - skyter ganske bra med den opp til ca 65 -70m, men har ikke skutt på dyr med den. Diopter krever godt dagslys og selv om de er raske i bruk synes jeg de dekker/skymmer for mye av dyret i en jaktsituasjon,..men sikkert bare en vanesak.

 

Stokken,.. den genuine klassiske, var nok en del lavere/krokigere enn de som nå kalles "klassisk" og var beregnet for åpne sikter. Monte Carlo eller Svinerygg er ett fett, de bygger begge høyde på kolbekam (for primært bruk av kikkert), og om jernsikter skal brukes, er høyden på kornklakk og skuret det som betyder. Min M70 har Monte Carlo kolbe, ganske høye åpne sikter - pærlekorn- (også William) og med disse skyter jeg godt ut till 100m+ og kjenner stort fortroende for,..de er der som "back-up", men har ikke hittills  vært nødvendig for seriøs bruk 🙂.

 

Alle mine rifler for storvilt har åpne sikter montert,..det skulle kjennes "konstigt" uten.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...