Jump to content

Solids i .375. Dårlig utvalg?


22.Wmr

Recommended Posts

God lørdag kammerater! Det har seg slik att jeg har fått anledning til og bli med som mannskap på årets kvalfangst. Ombord skal ett skytejern i 375 h&h som førøvrig er minstekrav til kaliber satt av fiskeridirektoratet.  I morges delte jeg en kaffe med skytteren ombord, og da kom dette opp. Han mente det var vanskelig og få tak på egnede kuler og ett kjapt søk på internettet bekreftet dette, fant rhino 300gr solids hos jaktdepotet med "bestillingsvare" uthevet i gult under, regner med lang leveringstid her, tiden vi lever i tatt i betraktning. Har dog ikke forespurt jaktdepotet om dette enda. 

 Sååå.. er det noen 375 eksperter som kan komme med tips til hvor man kan få tak på egnede kuler?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, 22.Wmr said:

Sååå.. er det noen 375 eksperter som kan komme med tips til hvor man kan få tak på egnede kuler?

Jaktdepoet har ferdig ammo.

Jakt og friluft har Hornady 300gr DGS og Woodleigh  300 FMJ.

 

 https://www.jaktogfriluft.no/hornady-375-cal-300-gr-dgs-5

 

https://www.jaktogfriluft.no/woodleigh-bullet-375-mag-375-300gr-full-metal-jacket-46-4

 

Link to comment
Share on other sites

On 3/6/2021 at 5:30 PM, Chiefen.v-2 said:

Noen esker ferdigvare fra Norma løser vel problemet?

Joda! vi har slikt, å nok til og komme oss gjennom årets sesong antageligvis. Men det skader jo ikke å senke kostnader der det er mulig👌

Link to comment
Share on other sites

Skur å korn ja, man står jo oppe på bakken og skyter rett ned etter og ha halt kvalen intill med harpunlina.  458winmag er nok det du finner ombord i de fleste båter idag.

 

Skytter skal kurses og godkjennes i alle bauger og kanter. Helt ok egentlig, da en svimeslått kval på 4-5 tonn oppe på dekk kan by på utfordringer om den skulle kvikne til..

 

Det kan godt tenkes att jeg ikke er heelt inne på hvilke minstekrav som gjelder når det kommer til kaliber, jeg er tross alt skårunge i dette gamet. 

Men att jeg ser fram til og komme igang er nok en underdrivelse😅

 

Skuta kom av slippen på mandag, ferdig rigget med tønne, kanonfundament, "flybridge"😅 og alt som hører til! Utti april en gang går vi på havet!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...