Jump to content

Rikosjett homogene kuler


FNJ

Recommended Posts

Hei

 

Finnes det gode studier på hvor stor forskjellen er i rikosjett på blyammunisjon og kobberkuler som Barnes? 

 

Fant litt på lenken gjengitt under.

www.conservationevidence.com › ...PDF
Nettresultater
Comparison of the lethality of lead and copper bullets in deer control ...

 

 

The available evidence 
shows no increase in reports of accidents 
caused by ricochet in areas where copper 
bullets have been widely distributed and used. 
In a study carried out by the German Research 
Centre for Environmental Policy (FFU) of 
hunter attitudes to copper bullets, where 89% 
of hunters were aware of the relative merits of 
copper and lead bullets, only 1.3% of 
respondents mentioned safety concerns 
(Schuck-Wersig 2009). We are also not aware 
of any evidence of safety concerns in 
California or Arizona. Practitioners involved in 
our trial were made aware of the potentially 
slightly greater ricochet risk, and lines and 
angles of fire were set accordingly. Although a 
small number of shooting points were not used 
for this reason, overall operations were not 
significantly affected. In practice, as long as 
practitioners pay particular attention to health 
and safety guidelines, there appears to be no 
additional safety risk associated with the use of 
copper bullets.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke så vanskelig å tenke seg at en mantlet kule med myk kjerne lettere vil miste energi gjennom plastisk deformasjon enn en hardere homogen kule, og dermed utgjøre en mindre fare for rikosjetter? Men tradisjonelle kuler med blykjerne vil jo også rikosjettere i møte med en plan flate i relativ spiss vinkel. Jeg skulle også gjerne sett studier basert på empiriske data i dette spørsmålet.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes veldig mye og gode data på rikosjettmekanismer. Grovt sett vil alle anslag under ca 26 grader gi rikosjetter i løsmasser (sand/jord), avhenger litt av deformasjon og massenes grovhet. Treff på plane flater gir rikosjett uansett. En blyholdig kule gir et forløp som er så langt fra et elastisk støt som mulig, og gir derfor mye lavere hastighet fra plane flater og en form på rikosjetten som gir stor luftmotstand. En kobberbasert kule vil gi større hastighet og bedre ballistikk for rikosjetten. En kobberbasert homogen kule kan lett rikosjere tilbake til skytteren, en blykjernekule svært sjeldent. 

Link to comment
Share on other sites

Høres jo absolutt sannsynlig ut. Har du en kilde til studier på dette? Er jo tillatt med 120grains homogen i 6.5x55 nå og spør siden dette da er blitt en mulighet. Jeg har også jaktet med Barnes i 280 remington og tenkt på dette med rikosjett.  Ut fra det du sier høres det jo ut som en situasjon med for eksempel fangskudd på kort hold i større grad er uforsvarlig for jegeren om det benyttes kobberkuler?

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Per-S said:

 En blyholdig kule gir et forløp som er så langt fra et elastisk støt som mulig, og gir derfor mye lavere hastighet fra plane flater og en form på rikosjetten som gir stor luftmotstand. 

Ved treff i harde materialer og ved høye vinkler vil blykjernekuler også svært ofte gå i oppløsning, gjerne så og si til pulver.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen

 

2 hours ago, FNJ said:

Ut fra det du sier høres det jo ut som en situasjon med for eksempel fangskudd på kort hold i større grad er uforsvarlig for jegeren om det benyttes kobberkuler?

Og ikke minst for alle som er i nærheten. Lyden av rikosjett er en kjølig påminnelse på at en bør være forsiktig. Det en kanskje ikke tenker på er at i værste tilfelle, kan kula styres tilbake til skytteren.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, svehella said:

Hei alle sammen

 

Og ikke minst for alle som er i nærheten. Lyden av rikosjett er en kjølig påminnelse på at en bør være forsiktig. Det en kanskje ikke tenker på er at i værste tilfelle, kan kula styres tilbake til skytteren.

 

Hadde en ekkel opplevelse med Colt 1911 45 acp. den kula var ikke langt fra meg når den kom i retur..

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, FNJ said:

Har du en kilde til studier på dette?

Jeg mener å huske at Leif Øren i sin bok "Skytevåpenidentifisering" hadde noen henvisninger til rikosjetter.

Du kan søke på rapporter fra Forsvarets Forskningsinstitutt og se om du finner noen ugraderte rapporter. Ellers er det bare å søke på nettet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Øren sin bok er ikke allment tilgjengelig på Nasjonalbiblioteket. Ser ut til at de fleste andre mener faren er større men finner ingen kvantifisering eller tester.

Havnet etter en god halvtimes søking tilbake på lenken som jeg siterte fra innledningsvis. Gjelder vel å bruke alminnelig sunn fornuft så løser mye seg.

 

 In practice, as long as 
practitioners pay particular attention to health 
and safety guidelines, there appears to be no 
additional safety risk associated with the use of 
copper bullets.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, muren said:

Hadde en ekkel opplevelse med Colt 1911 45 acp. den kula var ikke langt fra meg når den kom i retur..

Jeg har blitt truffet av egne rikosjetter 3-4 ganger. Sett en medskytter bli truffet ca like mange ganger, kjørt en av dem på legevakta (resten grov vi ned... ;) )

Neida..

- rikosjett av blykule, pistol, klubb-pistolbane, bildekk-kulefang, 2 ganger

   ene traff meg i magen, var ikke spesielt vondt, andre traff meg i hodet, sneia over toppen av hodet, var vondt som faen, men ingen skader

- Steel Challenge, tilskuer, ble truffet flere steder av fragmenter, ingen skader, var heller ikke vondt, jeg stod et stykke bak skytter, og litt til sida

- Privat "pistolbane", kulefang jernbanesviller og noe annet tre verk, med litt sand foran, pistol, 15-20 hold, kule traff kompis i låret, han gikk i bakken, men ingen skader utover en gigantisk blåmerke

- rikosjett av blykule, klubb-pistolbane, bildekk, medskytter fikk ei kule i sida av panna, som rev opp huden og han blødde nokså greit, måtte sys.
- testing av ekspansjon, kule gikk gjennom gelatinblokk, traff en 2x4 i reisverket, spratt nesten nøyaktig 180 grader tilbake , og passerte gjennom håret mitt, og bulka ei dør.

- luftgevær på stålkulefanger, "feil" treff forårsaker ofte sprett tilbake..

- Kjempesmart ide, skyte hull i isen. Jeg skulle skyte hull i isen med Mauseren som guttunge, og fikk da ca halve isen i ansiktet, bare flaks gjorde at jeg ikke fikk noe i øynene. 

 

Med rifle, så ser en jo ofte ikke rikosjettene, men jeg har mange ganger hørt dem, da med blykuler, og under skyting med sporlys ser en jo hvordan kuler "drar videre" etter å ha vært i både myr og fjell. Jeg var en gang på en "langholdsbane" der man hadde skutt gjentatte ganger på et bestemt hold, mot noen gonger som stod på fjell med tynn jord oppå. Etter 3-4 skudd med sporlys ble det konkludert at "vi skyter ikke mer akkurat her"... Alle skuddene tok av og reiste videre i nokså slak vinkel, og var synlige i lufta til sporlyset brant ut.

 

Jeg tror at rikosjetter er noe man må ta hensyn til uansett, og om kulene er av kobber eller bly betyr ikke så mye. Faren er så stor allerede, at den må håndteres, og om kula er av kobber eller bly, så betyr det ikke så mye.

 

K

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I Tyskland har dette vært en stor diskusjon, og har avstedkommet endel forskning på emnet.

 

https://service.ble.de/ptdb/index2.php?detail_id=20495&site_key=141&stichw=09HS001&zeilenzahl_zaehler=1#newContent

I denne linken er det henvisninger til relevante dokumenter. Blant annet denne denne som angår riflekuler;

https://service.ble.de/ptdb/index2.php?detail_id=20495&site_key=141&stichw=09HS001&zeilenzahl_zaehler=1&pId=20495&dId=110809

 

Man kan grave fram skoletysken og ordboka (for de av  oss som ikke er stødige uti tysken) om en ønsker å sette seg nøyere inn i materien.

Edited by vavlo
Byttet feil link
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har fremdeles et bra arr i leggen fra en rikosjett. Sto ved siden av en som skjøt med en 6,5x55 svenskmauser mot en jernstolpe på ca 25m hold. Og ca 1/4 av 9,3 g kulen kom tilbake og traf i leggen min. Den måtte opereres ut. Så blykuler kan være skumle nokk de om de skytes mot stål. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 3/4/2021 at 10:26 AM, M67 said:

 

 

Med rifle, så ser en jo ofte ikke rikosjettene, men jeg har mange ganger hørt dem, da med blykuler, og under skyting med sporlys ser en jo hvordan kuler "drar videre" etter å ha vært i både myr og fjell. Jeg var en gang på en "langholdsbane" der man hadde skutt gjentatte ganger på et bestemt hold, mot noen gonger som stod på fjell med tynn jord oppå. Etter 3-4 skudd med sporlys ble det konkludert at "vi skyter ikke mer akkurat her"... Alle skuddene tok av og reiste videre i nokså slak vinkel, og var synlige i lufta til sporlyset brant ut.

 

 

 

 

 

 

De rikosjettene en ser med sporlys, skyldes ofte at sporlyssatsen faller ut av prosjektilet når prosjektilet treffer noe. Så i de fleste tilfellene, er det kun sporlyssatsen som rikosjerer. Men hvis rikosjetten fortsetter med tilsvarende hastighet, da er det hele prosjektilet som har rikosjert. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, psg-1 said:

 

De rikosjettene en ser med sporlys, skyldes ofte at sporlyssatsen faller ut av prosjektilet når prosjektilet treffer noe. Så i de fleste tilfellene, er det kun sporlyssatsen som rikosjerer.

Dette er neppe helt riktig. Det kan nok skje, og spesielt i de tilfellene der en ser rikosjetter fra "rikosjettfri" bakgrunn, og slike som går rett opp og faller ned igjen. Alle som har skutt en del vet at mantel og kjerne ofte skiller lag når mantlede kuler treffer noe, og det gjelder helt sikker spor-sats også.

 

1 minute ago, psg-1 said:

Men hvis rikosjetten fortsetter med tilsvarende hastighet, da er det hele prosjektilet som har rikosjert. 

Nettopp, når man skyter i terreng, så ser en svært ofte rikosjetter som tar av og reiser langt. Og det gjør ikke sporlyssatsen alene. Den er mekanisk svak og har lav tetthet. De banene vi ser mange rikosjetter ta, er jeg temmelig sikker på er "umulige" for en liten, lett "pille" med pyromateriale.

I det tilfellet jeg snakker om over, skjøt man på ca 1000m hold, og rikosjettene dro vel 1000m til, minst, i en lav bane. Man følger jo prosjektilet i kikkerten, og ser hvordan de bare endrer retning og fortsetter.

 

Det jeg beskriver sist her er forbløffende vanlig å se når noen har med seg sporlys, og er også i overenstemmelse med at vinkelen mellom kulebane og bakke bør være >22-27 grader for at en skal unngå rikosjetter mest mulig.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, M67 said:

I det tilfellet jeg snakker om over, skjøt man på ca 1000m hold, og rikosjettene dro vel 1000m til, minst, i en lav bane. Man følger jo prosjektilet i kikkerten, og ser hvordan de bare endrer retning og fortsetter.

 

Stemmer med mine erfaringer de gangene vi skjøt om natten med MG-3. Jeg ble også overrasket over rikosjettene da vi en gang skjøt inn i kratt, det dro alle veier (mørkeskyting). 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, M67 said:

Dette er neppe helt riktig. Det kan nok skje, og spesielt i de tilfellene der en ser rikosjetter fra "rikosjettfri" bakgrunn, og slike som går rett opp og faller ned igjen. Alle som har skutt en del vet at mantel og kjerne ofte skiller lag når mantlede kuler treffer noe, og det gjelder helt sikker spor-sats også.

 

Nettopp, når man skyter i terreng, så ser en svært ofte rikosjetter som tar av og reiser langt. Og det gjør ikke sporlyssatsen alene. Den er mekanisk svak og har lav tetthet. De banene vi ser mange rikosjetter ta, er jeg temmelig sikker på er "umulige" for en liten, lett "pille" med pyromateriale.

I det tilfellet jeg snakker om over, skjøt man på ca 1000m hold, og rikosjettene dro vel 1000m til, minst, i en lav bane. Man følger jo prosjektilet i kikkerten, og ser hvordan de bare endrer retning og fortsetter.

 

Det jeg beskriver sist her er forbløffende vanlig å se når noen har med seg sporlys, og er også i overenstemmelse med at vinkelen mellom kulebane og bakke bør være >22-27 grader for at en skal unngå rikosjetter mest mulig.

 

 

K

Nå er min erfaring mest skyting med MG-3 og AG-3 med sporlys på 30-300 meter. Da ser en ofte sporlyset fly i en fin sakte bue rundt treffområdet. Dette mener jeg er oftest bare satsen som flyr etter at prosjektilet er pulverisert. Mens i de tilfellene sporlysene fortsetter i bane videre i stor hastighet, da er det prosjektilet som rikosjerer. Hadde en episode der jeg skjøt 20 skudd med AG-3 i vollen på en 30 meters kortholdsbane. Da tok det fyr i lia bak, ca 20 meter over vollen, og det var nok bare sporlyssatsen som forlot vollen. Hvis ikke, hadde det nok vært mange skader i boligfeltet som lå bak vollen. De som bodde der var ihvertfall lite glade da jeg en kveld hadde 4000 skudd med MG-3 på banen der, da mange sporlys landet i boligfeltet..... Men ingen prosjektil, det var ihvertfall ingen skader som ble meldt. 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, psg-1 said:

Nå er min erfaring mest skyting med MG-3 og AG-3 med sporlys på 30-300 meter. Da ser en ofte sporlyset fly i en fin sakte bue rundt treffområdet. Dette mener jeg er oftest bare satsen som flyr etter at prosjektilet er pulverisert. Mens i de tilfellene sporlysene fortsetter i bane videre i stor hastighet, da er det prosjektilet som rikosjerer. Hadde en episode der jeg skjøt 20 skudd med AG-3 i vollen på en 30 meters kortholdsbane. Da tok det fyr i lia bak, ca 20 meter over vollen, og det var nok bare sporlyssatsen som forlot vollen. Hvis ikke, hadde det nok vært mange skader i boligfeltet som lå bak vollen. De som bodde der var ihvertfall lite glade da jeg en kveld hadde 4000 skudd med MG-3 på banen der, da mange sporlys landet i boligfeltet..... Men ingen prosjektil, det var ihvertfall ingen skader som ble meldt. 

 

De som bodde der var ihvertfall lite glade da jeg en kveld hadde 4000 skudd med MG-3 på banen der, da mange sporlys landet i boligfeltet..... Men ingen prosjektil, det var ihvertfall ingen skader som ble meldt. 

 

Kan ikke skjønne at naboene reagerte på dette😂

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Nei, forbanna naboer som bosetter seg like bak en militær skytebane, hehehe. Kanskje litt dårlig formulert setning, det var nok bare sporlyssatsen som landet i boligfeltet, ikke hele prosjektilrikosjetter. Da hadde det nok vært skyteforbud på banen der, ja. 

 

Det var forresten årsslutt, og ammoen måtte brukes opp. Så da tenkte jeg solidarisk at jeg måtte bidra til å få orden på dette, og hadde en kjempekveld på banen med to MG-3'er. Planen var å forsøke stående skyting med begge, men det gav jeg opp. Men fikk veldig god trening på div ildhåndgrep og skyteteknikk for MG-3. Var litt av en pussejobb etterpå. 

 

Det var tider, det. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...