Jump to content

Innførelse av våpen fra Sverige


Earlybeer

Recommended Posts

Hei! 

 

Har fått ei rifle fra granonkelen min i Sverige. Har søkt og fått våpentilatelse fra det norske politi. Så våpenkort på det har eg. Men sjølve fraktinga over grensa sliter eg litt med å forstå. Snakka med norsk toll som nevnte at ein trenger innførseltillatelse fra norge. Og at det var best å sende med leveransebil. Trenger eg nåke tillatelse fra svergie og? Er det best å kjøre over grensa selv og hente eller er posten ett betre alternativ?

 

Takk for svar 

Link to comment
Share on other sites

Godkjent våpensøknad funker som "inførselstillatelse" du kan få politiet til å skrive import på den for å være sikker.

Du for nok ikke sendt den med norsk post, svensk post eller vanlige transportører. De fleste forbyr transport av våpen inn og ut av eu hvertfall.

For å hente i sverige må du søke svenske politiet om transporttillatelse eller noe, tror det finnes info om dette på svenske politiet sine sider.

 

Prosedyra blir å stoppe på rødt på grensa så fyller tollen inn våpensøknaden for selger, og du fyller inn noen tollpapirer og så kommer våpenkort i posten etter hvert

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke bare å krysse grensen for tiden. Og da blir det vanskelig å unngå moms. Jeg hentet en gang en rifle for en kompis og hadde med meg en fullmakt utstedt av han som gav meg tillatelse til å frakte rifla fra Sverige til Norge (fungerte som en slags utlånserklæring). Viste denne samt kjøpetillatelsen fra Norge og "utførselstillstånd" fra Sverige hos tollerne og alt gikk bra. Man kan kanskje alliere seg med noen som har tillatelse for grensepassering for transporten?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...