Jump to content

Chassi eller Stokk for bane/ jakt? -->KRG?


Stål

Recommended Posts

Da jeg endelig har bestemt meg for att arvegodset som står i skapet fortjener å bli brukt måtte det til drastiske tiltak. En gammel trestokk som passer dårlig, med ei stålplate som rekylkappe er sjeldent en godt oppskrift for en god banerigg, men for all del den har fungert på jakt i mange år. Tanken var att jeg rett og slett skulle slenge på en mcmillan stokk og thats itt... Det jeg dog ble overasket over var hvilke priser en mcmillanstokk har i dag, vi snakker jo fort 14 000 + for en glasfiberbit.. Skulle jeg opp i de prisene ble det i grunn vanskelig å forsvare det å kjøpe en helt vanlig stokk og dermed kom tanken om chassi. 

 

Etter mye om og men kom jeg også over KRG sine stokker, og disse var igjen ett langt rimeligere alternativ og argumentet for stokk over chassi fikk igjen grobunn. Det jeg nå sitter å lurer på er i all hovedsak 2 ting.

1) Hva ville dere valgt av chassi og stokk til både LH og jakt?- vekta har egt ikke alt for mye å si på jakt da rifla stort sett havner over sekken, i tripod, på bakken osv. Sjeldent jeg skyter på levende mål over x antall meter  stående på frihand skjønner du.

2) Er KRG stokker like topp som de blir omtalt, eller ville dere sagt mcmillan a5 utkonkurrerer slike? 

 

Skulle jeg hatt ei rein PRS rifle hadde jeg jo kjøpt mdt acc og fora tikkan med 10 stkk magasin, men vet ikke helt hvordan ergonomien til chassiet er å ha med seg på jakt. 

Skulle krg være knall så blir det sikkert denne, mange justeringsmuligheter, byggemuligheter, aliminium chassi 👍 Samt at vekta blir vel ikke så alt for ille heller.

Man får vel slenge med noen illustrasjonsbilder 

Remington 700 Chassis Bravo | Kinetic Research GroupNew (to me) MDT ACC chassis for my Howa! : longrange

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Stål said:

1) Hva ville dere valgt av chassi og stokk til både LH og jakt?

Chassi er et vidt begrep og omfatter mye rart. Jeg ville tenkt at aluminium vil jeg ikke ha der det er kaldt. Jeg jakter i kaldt vær så det utgår. Til langhold fungerer det aller meste som du kan sette en tofort på. Det er egentlig vanskelig å svare på det du spør om, for alt blir egene preferanser. Den KRGen er billig sammenlignet med andre løsninger/stokker/chassis. Jeg mener å ha holdt i en, men har ingen formening om den er god eller dårlig? Om jeg skulle ha en sånn stokk, så hadde jeg vel kjøpt den før GRS, som jeg har lite til overs for både på grunn av utforming og konstruksjon.

 

11 hours ago, Stål said:

Er KRG stokker like topp som de blir omtalt, eller ville dere sagt mcmillan a5 utkonkurrerer slike? 

McMillan lager stokker som er rimelig lavt nede på stigen i komposittverden. Jeg ville kjøpt nesten alt annet av kompositt stokker før jeg la ned penger i en McMillan. Etter min mening lager McMillen ikke et produkt som samsvarer med prisen de forlanger for det. PSE, FBT, Gunnwerks og Manners er bedre alternativ synes jeg.

 

En galssfiber/karbonstokk er noe helt annet enn en aluprofil med bøtteplast rundt, som KRG. Det er to forskjellige produkter som vanskelig kan sammenlignes. Til å skyte med er begge greit nok og vel så det. Forskjellen kommer nå du skal ha lav vekt og styrke i forhold til hverandre. Da er det kompositt som gjelder.

 

Til en gammel Tikka, om jeg forstår det rett, spiller det vel liten rolle hva du skrur den fast i dersom vekta er en ubetydelig faktor. Jeg ville forresten dobbeltsjekka om en gammel Tikka passer. Jeg vet ikke! Det er sikkert noen andre som kan svare på det?

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

KRG Bravo går fortsatt for å være noe av det beste i sin klasse og dette uten å diskutere pris. Den har litt mindre justeringsmuligheter enn et rent alu chassis, men mange bruker det til konkuranseskyting type PRS/Langhold fortsatt. Bravo kommer jo med AICS magasinbrønn, så også her passe 10-skuddsmagasin. MDT har kommet med en konkurrent til Bravo, har ikke prøvd den eller lest så mye om den, men tenker den kan være verdt å sjekke ut.

Edited by pererik
Link to comment
Share on other sites

De chassiene ala det nederste bildet er noe ræl på jakt. De er kalde, tunge, henger seg opp i ting, jeg vil ikke ha dem. Til gå rundt og skyte, eller til jakt, så har jeg satt tilbake McMillan på Saueren, istf. Vision. Det er en banegreie, og fantastisk til å skyte PRS med. Har du en riflesekk som er god å bære, så kan du folde chassiet og hive rifla i sekke, da er du der, men til å bære - "no please"...

Bravo er en hederlig mellomting, det gir ikke den store luksusfølelsen, litt dårlig tilpasset bøtteplast som det er, men funksjon er suveren. Til den prisen, eller det doble, så får du ikke noe bedre.

 

At McMillan ikke representerer state of the art innen komposittbygging er jeg enig i, men funksjonelt gjør McMillanstokkene nøyaktig det samme som Manners, selv om du ser forskjell på dem, men reelt sett så er valget mellom disse tre nesten kun basert på snobberi - de gjør det samme.

 

IMG_5726.jpeg.82930720536ad97ea57507d69a5bb9d3.jpeg

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Bly said:

En galssfiber/karbonstokk er noe helt annet enn en aluprofil med bøtteplast rundt, som KRG. Det er to forskjellige produkter som vanskelig kan sammenlignes. Til å skyte med er begge greit nok og vel så det. Forskjellen kommer nå du skal ha lav vekt og styrke i forhold til hverandre. Da er det kompositt som gjelder.

Må inrømme att når både du og m67 nevner bøtteplast så blir jeg litt sånn halvbekymra. Er det liksom sånn att hele stokken føles totalt dritt? og at man mye heller skulle hatt en manners eksempelvis til jakt + LH? 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, M67 said:

De er kalde, tunge, henger seg opp i ting, jeg vil ikke ha dem

Der ramset du vel opp grunnen til att jeg i det heletatt var skeptisk på chassi. KRG virker som ett knall valg der og da med tanke på att jeg da har muligheter til å sette på en arca rail osv, men når både du og BLY nevner bøtteplast, så blir jeg igjen i tankeboksen. Føles hele stokken ut som noe billig plast dritt? 

Link to comment
Share on other sites

Den føles ikke dritt i det hele tatt - men det er visse deler det ikke oser kvalitet av heller. Er en solid sak. "Bøtteplast" fordi det er støpt plast - jeg tror det er nylon, og ikke PE (som bøtter er laget av ;) ) siden den holder lakk - men jeg vet ikke.

Jeg hadde en ei stund, eneste grunnen til at jeg solgte den var at jeg ikke hadde bruk for den - jeg har den rifla i en McMillan jaktstokk, og trengte ikke en slik "langholds-stokk". Men til den prisen var det jo igrunnen dustete å selge den.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men du sier ikke hvilken rifle det gjelder..

Regner nesten med at det er en Remington 700 det er snakk om?

For det er omtrent den eneste gamle riflen du får chassis til. 

Hvis det ikke er det, så må du nesten få tilpasset en glassfiberstokk.

 

Heldigvis finnes det en del McMillan banestokker til R700 på bruktmarkedet, så ikke helt umulig å finne noe nedi 4-5000kroner, og da gjerne med underbeslag.

Går du til Hansen etc er det 14000 PLUSS 2-3000 for underbeslag, da ville jeg mye heller kjøpt noe fra Gunwerks.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...