Mr Drilling Posted February 27, 2021 Share Posted February 27, 2021 Hei! Lenge siden jeg var aktiv her på Kammeret! Men tidspunktet kunne ikke vært bedre. Spørsmål: Jeg bestiller og betaler for en våpendel på nettet. Sender så søknaden til politiet. Får innvilget våpensøknad i posten, drar så fysisk i butikken og henter våpendelen. Angrer/innser at våpendelen ikke svarer til forventningene. Drar tilbake til butikken innen 14 dager, etter at jeg hentet våpendelen og sier at jeg ønsker å heve kjøpet med begrunnelse i kjøpsloven. Hva har jeg krav på? Mr Drilling Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vavlo Posted February 27, 2021 Share Posted February 27, 2021 Du har ikke angrefrist etter loven om du handler på selgers faste utsalgssted. Så spørs det om delen ikke er ihht til annonsert tilstand/ kvalitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freeride Posted February 27, 2021 Share Posted February 27, 2021 Her er jo varen kjøpt og betalt på nettet, men hentet hos selger. Vil tro angreretten fortsatt gjelder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vass Posted February 27, 2021 Share Posted February 27, 2021 Om den er kjøpt og betalt på nett, f.eks. gjennom en nettbutikk, så skal angreretten gjelde etter Angrerettloven sine bestemmelser siden avtalen er fullstendig inngått ved bruk av fjernkommunikasjon. Og, forøvrig, når du som forbruker har kjøpt noe av et firma er det Forbrukerkjøpsloven som gjelder, ikke Kjøpsloven 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eiha Posted February 28, 2021 Share Posted February 28, 2021 (edited) Det er riktig som vass skriver. Det hadde vært noe annet om det var click&collect med løsning hvor det ikke er bindende kjøp, men mer en reservasjonsløsning og selve betalingen foregår i butikken. Edited February 28, 2021 by Eiha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Drilling Posted March 3, 2021 Author Share Posted March 3, 2021 Takk for svar! Venter fortsatt på svar fra forhandler, om de er enig i lovverket... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skrueråmuttere Posted March 4, 2021 Share Posted March 4, 2021 Ta en rask fot i bakken med Forbrukerrådet. De bruker lang tid på å opprette en sak, men kan gi deg råd på telefonen før du trenger å gå så langt. "Jeg har snakket med Forbrukerrådet og de sier at...." hjelper noen ganger, hvis forhandler bare er litt vanskelig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
40årskrisa Posted March 4, 2021 Share Posted March 4, 2021 Angreretten er ikke knyttet til transportform så om du får varen levert, eller henter den er i denne saken ikke relevant. Angreretten er knyttet til "kontraktsinngåelsen" som i dette tilfelle er betalingen. Sålenge du har informert selger innen 14dg etter kjøpet (definert som når du fikk tilgang til varen, altså hentedato) har du full rett til å heve kjøpet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Razorback Posted March 4, 2021 Share Posted March 4, 2021 Fra forbrukerrådets sider: "Du har to uker på deg til å melde fra, og nedtellingen begynner når du har fått varen og all informasjon, eller dagen etter at du avtalte å kjøpe en tjeneste. Hvis du da ikke har mottatt et ferdig utfylt angrerettskjema, utvides fristen til inntil tolv måneder." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.