Jump to content

Måling av maks coal.


Kimis

Recommended Posts

Fikk for meg at jeg skulle måle maks coal på forskjellige kuler i 308win. 

 

Jeg har presset en hylse slik at jeg får presset en kule inn i hylsa med håndmakt. Det er ikke krutt i hylsa. Og under pressing kom ikke tennhetta ut.

 

Jeg målte da coal med en 308 ggg 147 gr kule til 72,4 mm og etter den kom ut av kammeret var den fortsatt 72,4mm. Jeg får ikke satt den lenger inn pga krymperilla gjør at kula kan trekkes frem og tilbake, dette er ikke viktig..tenkte jaja 72,4 er kanskje greit. 

 

Men så skulle jeg prøve med en hornady eld match 168 gr kule (308). Setter i kula hylsa og kjenner at det er ganske tight, setter coal til 74mm og prøver i kammeret, låser hevarmen og åpner igjen.  Coal er fortsatt 74mm. Jeg prøver å sette kula lenger og lenger ut. Til jeg ikke klarer å ha kulehold lenger, og patronen kommer ut av kammeret med coal på 77,3mm.

 

Kan dette stemme? Hva gjør jeg feil?

Edited by Kimis
Link to comment
Share on other sites

Da jeg målte dette, dyttet jeg bare kula inn i kammeret uten hylse. Jeg brukte en pussestokk til å holde den på plass med mens jeg målte med den andre pussestokken i løpet.

 

Man måler mot sluttstykket og deretter mot kulespissen.

 

Det finnes en grei forklaring på metoden her på forumet.  Du finner den nok med et Google søk

 

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

Det finnes flere tråder om dette, en kan kjøpe et verktøy om man vil:

Jeg gjør det enkelt med en "sølvstålstang", noe en får kjøpt i ulike diameter. Pussestokk er også helt greit. Sølvstålstangen jeg har lurer meg ikke ved at den sniker seg inn i hullet for tennstempelet. Det første jeg gjør er å spenne sluttstykket slik at jeg ikke måler MAX C.O.L. mot tennstempelet. 

1: Spenn opp sluttstykkel og lås.

2: Dytt pussestokken/sølvstålet inn mot sluttstykkebunnen. (tennstempel inne!)

3: Ta ut sluttstykket og dytt kula inn mot riflebommene, hold den der ved å presse med en penn eller pinne.

4: Dytt inn pussestokken/sølvstålet til den treffer kulespissen. Mål avstanden og du får MAKS patronlengde.

 

Husk kuler kan variere i lengde:

Måler du en kule fra bunnen til spiss kan du få ulike lengder på samme kuler fra samme eske. Særlig HP kuler kan variere mye, men fasongen bakover er lik, spissen lager variasjoner. 

Når du måler med en kule, bruk samme kule til du har justert første ferdige patron med valgt C.O.L.  

 

147 grain GGG: Jeg målte denne med min KV-59 kaliber 7,62x51 (.308 Win.) Jeg fikk maks patronlengde på 71,60 mm. Jeg ville ha ca.1 mm. friflukt og valgte å sette patronen til 70,50 mm. Jeg tror nok at 72,0 mm. kan være drøyt for de fleste .308. Den er nok en 71 mm. patron pluss/minus en tiendedel.

1. Frifl..JPG

Jeg passer på at sølvstålet ikke gir falsk mål mot tennstempelet.

 

2. frifl..JPG

Jeg spenner opp sluttstykket som her slik at målestangen/sølvstålet ligger an rent mot sluttstykkebunnen. 

 

3. Frifl..JPG

Jeg bruker slike stoppere på stangen, GGG ga meg dette maksmålet i min KV-59.

 

4. Frifl..JPG

Jeg justerte meg ned til ca. 1 mm. friflukt. Samme individuelle kule ble med til siste justering/ferdig patron.

 

5. Frifl..JPG

Måler du lengden på kulene i esken får du ulike lengder p.g.a. variasjoner i spissen.  Bruk samme kule til første ferdige patron. Derfra blir friflukten lik på alle. 

Edited by Vaquero
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Kimis said:

Jeg har presset en hylse slik at jeg får presset en kule inn i hylsa med håndmakt. Det er ikke krutt i hylsa. Og under pressing kom ikke tennhetta ut.

Det går helt fint å gjøre dette på den måten. Men ta ut tennhetta på tomhylsa du bruker.

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, M67 said:

I ei fabrikkrifle i 308 setter du coal til 71-72mm og tenker ikke mer på det.

Så enkelt er det ikke alltid. Eks. en Nosler CC 140 grain ga meg en maks patronlengde på 68,0 mm. i en KV-59. Jeg tror denne ville nekte 71 -72 mm. (har ikke prøvd). Jeg har prøvd andre kuler i 308 som vil ha en annen C.O.L. enn 71 -72, ofte litt lettere kuler. Krymperilla anviser også ofte om hvor settedybden bør være. Jeg velger uansett en sjekk som bekrefter fornuftig patronlengde. 

DSC04531.JPG

Denne Nosler i 140 grain bruker jeg egentlig kun til 7,5x54 i MAS-36. Egentlig et annet tema. Jeg måtte bare prøve den en gang i .308 Win. Satt til C.O.L. 66,80 mm.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Fabrikkpatroner er typisk 71mm. Svært korte kuler må gjerne ha kortere col, men da setter man dem f.eks. med bæreflaten til bunnen av halsen, til krymperilla, osv. 

Det er uansett ikke noe behov for å måle col mer nøyaktig enn å sjekke at patronen kamrer. 
 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...