Jump to content

Heym 37V Firling


358 Win

Recommended Posts

Har alltid hatt lyst på firling og fikk ikke mindre lyst på etter det Skaubjønn har skrevet om sin.

Heym har jo en i sitt program.  Ser ut som en vanlig drilling med ei lita riflepipe imellom haglepipene og riflepipa. 

Ikke skjønner jeg tysk og heller ikke russisk , det ligger noen filmer på youtube som jeg tror forklarer virkemåte på denne børsa. 

Det lille jeg får ut av det de snakker om er at det er vanlig haglesikring på haglepipene og oppspenner på riflepipene? Er det dermed 4 slaglåser?

Ser de leverer den lille riflepipa i bla .243 win så da ville det sannsynligvis også gå å få kamret denne i 6X70R og kanskje 8X57IRS i den grove

Hvor kan man eventuelt bestille en sånn børse ? Vet jo XXL selger heym men vet ikke om de kan ta inn en sånn?

Prisen på en standard er 29 000 euro som jo er fryktelig mye penger , men hvis man sammenligner med en ny bil er det plutselig ikke så mye . 

Screenshot_20210225-221535_Drive.jpg

Screenshot_20210225-221200_Drive.jpg

Link to comment
Share on other sites

https://heym-fabrik.de/

 

Jeg tror ikke de serieproduserer slike lengre, men om tysken min er god nok kan du fortsatt spesialbestille. Send en epost og spør.

 

Sollten Sie ein Modell oder eine Variante vermissen, dann fragen Sie bitte direkt bei uns nach. In vielen Fällen können wir Ihr Wunschgewehr exklusiv bauen, selbst Drillinge, Bockdrillinge, Vierlinge und unsere berühmten Doppelbüchsen (zu sehen in unserem HEYM online Shop unter Meisterwerke Seitenschlosse).

Link to comment
Share on other sites

Ooooooh herrrrrlich! Den ser nydelig ut! Perfekt kaliberkombinasjon. Keep us posted!

du vil ha 6x70r i det lille løpet. Du har det kaliberet i kombien din vel? Men er ikke 5,6x50r et bedre valg? 6x70r er vel på vei over i historien?

 

for øvrig: 29000 euro er mye, men ikke sammenlignet med en ny bil ...😂😂😂

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, amatør said:

Dural baskyle

 

Enklere med en vanlig link:

https://www.egun.de/market/item.php?id=13612954

 

Hmmmmmm

 

Ikke for å kuppe tråden, men hva tror egentlig de kunnskapsrike herrer om denne? Jeg forstår ikke helt sikring/avtrekksoppsettet på den, den røde teksten sier noe om at begge avtrekkerne er Rückstecher, er det oppspennermekanisme eller hva?

 

Innspill på kaliberne for øvrig? 7x57R kan vel være brukbart på mye norsk vilt, men 22 WMR?

 

Fascinert over disse elegante kjøttorglene og tenker på om denne kunne være en fin inngangsbillett 🙂

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hatt noe våpen i aluminium, men jeg legger merke til alle ripene og hakkene i baskylen. Aluminium er mye mykere enn stål. Men det er duralbaskylen som gjør at den er lett.

 

Enig med @Skaubjønn om at vekt på 3 kg er lett for dette geværet. Jeg tipper den er litt unøyaktig veid. Jeg tror ikke det kikkertsiktet som følger med veier så mye som 600 g.

 

@Valmeten Hvor mye veier det?

 

 

vierling-anton-sodia-luxsuwaffe_09_web.j

 

Link to comment
Share on other sites

Oioioioio det der var IKKE bra. Jeg hørte om en kar som hadde en Neptun i aluminium, og som gikk i oppløsning... Det er visst ekstremt vanskelig å rette opp dersom det blir slakk i en aluminium (Dural) kasse. Denne hadde jeg styrt klar av. 

 

Angående kalibrene: Jeg bruker 22 hornet løpet på min Vierling til fugl. Har skutt en gås og et knippe duer med det løpet. Det er klart børsa hadde vært enda mer anvendelig dersom det hadde vært 5,6x50R eller lignende i finkaliberpipa. Men det lille løpet er nok egentlig beregnet på rev, fugl og sånt. Jeg har 7x65R i det grove løpet, og det holder jo til alt, så savner ikke grover finkaliberpipe egentlig. Det var i alle fall ikke avgjørende for meg da jeg handlet vierling.  

Link to comment
Share on other sites

Den så ikke noe bra ut nei. Sånn går det når man ser overfladisk på bilder på mobilen..Området rundt den øverste støtbunnen (?) og låsen ser jo deformert ut. Styrer langt unna her ja :D

 

Takk for innspill til dere begge, trådavsporingsdigresjon slutt

 

 

Edited by 78759
skrivefeil; "derformert"->deformert
Link to comment
Share on other sites

Mulig vi har en sånn tulling som meg som prøvde å smelle igjen børsa med feil patron i feil kammer på et oppfølgnings skudd? 6,5x55 passet nesten i 7x57R... Hadde bare trengt noen flere lukkinger så var et nytt kaliber født 😅 Gikk bra den gangen i det minste...

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, 78759 said:

 

Hmmmmmm

 

Ikke for å kuppe tråden, men hva tror egentlig de kunnskapsrike herrer om denne? Jeg forstår ikke helt sikring/avtrekksoppsettet på den, den røde teksten sier noe om at begge avtrekkerne er Rückstecher, er det oppspennermekanisme eller hva?

 

Innspill på kaliberne for øvrig? 7x57R kan vel være brukbart på mye norsk vilt, men 22 WMR?

 

Fascinert over disse elegante kjøttorglene og tenker på om denne kunne være en fin inngangsbillett 🙂

Mekanismen er slik: det er sikring på siden (Greener sikring). Selektor på kolbehalsen. På min er det hagleløpene fremover og rifleløpene bakover. (Bilde). Min er sikret i midtstilling, som jeg synes er helt genialt. Jeg trives ikke med Greenersikring. Begge avtrekkerne har snellert ja. 
 

Du sikler på kjøttorgel. Bare vierling? Eller kikker du på drilling også?

00F86D2E-29CE-4B2C-82A4-0BD6F0009567.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rückstecher = Französischer Stecher = snellert der avtrekkeren skyves frem for å sette den. 

 

I motsetning til Deutscher Stecher = Doppelstecher = snellert med to avtrekkere der den bakerste setter og den fremste avfyrer, typisk på rifle som gamle Brno'er. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Skaubjønn said:

Du sikler på kjøttorgel. Bare vierling? Eller kikker du på drilling også?

 

Drilling også, det er jo bare det at vierling beviselig er 33% bedre.. men OK, kanskje litt unødvendig? Tror det var en kommentar for noen år siden med Heinrich som skal på jakt i Schwarzwald en dag, han aner bare ikke hva han skal jakte på så best å være på den sikre siden :)

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, amatør said:

Jeg har aldri hatt noe våpen i aluminium, men jeg legger merke til alle ripene og hakkene i baskylen. Aluminium er mye mykere enn stål. Men det er duralbaskylen som gjør at den er lett.

 

Enig med @Skaubjønn om at vekt på 3 kg er lett for dette geværet. Jeg tipper den er litt unøyaktig veid. Jeg tror ikke det kikkertsiktet som følger med veier så mye som 600 g.

 

@Valmeten Hvor mye veier det?

 

 

vierling-anton-sodia-luxsuwaffe_09_web.j

 

537g

Link to comment
Share on other sites

On 3/2/2021 at 8:44 AM, amatør said:

Jeg har aldri hatt noe våpen i aluminium, men jeg legger merke til alle ripene og hakkene i baskylen. Aluminium er mye mykere enn stål. Men det er duralbaskylen som gjør at den er lett....

Jeg har hørt om feillegeringer i enkelte alukasser, men dette er  den første jeg har sett. Synd på et slikt kunstverk. Vekta på ca 3 kg er ikke umulig med en kombinasjon av Dural-kasse og Bøhler Antinit stål i løpene. Jeg har selv en drilling i denne kombinasjonen og der stopper vekta på rundt 2,5Kg, mener den har 63 cm løp. Et .22 hull i sikteskinna og en ekstra slaglås burde ikke veie over 500 gram.

Jeg har også en Krieghoff kombi- og hagle- med dural-kasse og Bøhler stål i løpene. Kassen er herdet og hard, og har stålinnlegg rundt tennstiftene. Hagla har 72 cm løp og veier rundt 2,7 Kg, kombien runder 2,8. 

 

Når det gjelder riper og merker i kassen har ikke dette vært et problem på mine våpen- og de brukes hardt- og flittig. Men en liten ripe i en herdet og polert dural-kasse vises nok bedre- og er vanskelig å fjerne.  Holdbarheten til slike kasser er utrolig god ved korrekt legering, det er kryssbolten som slites- denne kan byttes kjapt og billig ved behov. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Skaubjønn said:

.. hvordan sjekker man legeringen før kjøp? Er det mulig?

Det tror jeg en ser rimelig lett med det blotte øye også. Mine dural-kasser er mye tettere/blankere en den til vierlingen over. Hele låskassen ser jo matt ut- omtrent som aluminium som har stått i sjøvann.

 

Børsene på bildene er rundt 60 år gamle- og de holder nok i 100 år til- med korrekt bruk.🙂

IMG_20210303_103043.jpg

IMG_20210303_103130.jpg

 

duralkasse.PNG

 

Dural..PNG

Edited by asterix
Nye bilder
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, kjella said:

Har du sjekket i roteskuffen?😉

Elektronmikroskoper er fremdeles litt større enn at man roter dem bort, selv om de er både små, rimelige og elegante etterhvert. https://www.labcompare.com/1346-Scanning-Electron-Microscopes-SEM/9180430-NeoScope-JCM-6000-Benchtop-Scanning-Electron-Microscope/?pda=24726|9180430_1_0|||

 

Men til å sjekke legeringer og slikt, enkelt og fort er det billigere løsninger, som kan rotes bort faktisk.

https://www.olympus-ims.com/en/xrf-xrd/xrf-handheld/?gclid=Cj0KCQiAhP2BBhDdARIsAJEzXlFYPP70Xfh76_VlWNX3qwy8Ilc99dgGQ4MXwZyuA-qTylSq-eA0n4kaAn5tEALw_wcB

 

K

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, M67 said:

Men til å sjekke legeringer og slikt, enkelt og fort er det billigere løsninger, som kan rotes bort faktisk.

https://www.olympus-ims.com/en/xrf-xrd/xrf-handheld/?gclid=Cj0KCQiAhP2BBhDdARIsAJEzXlFYPP70Xfh76_VlWNX3qwy8Ilc99dgGQ4MXwZyuA-qTylSq-eA0n4kaAn5tEALw_wcB

Koster som en bil, slike instrumenter. så billigere, men ikke billig.... Dumt å rote bort i skuffen. 

Link to comment
Share on other sites

Asterix: Det var greit å se ja! Takk for tips. Da vet jeg hva man skal se etter. 
jeg trenger en drilling til like mye som en fisk trenger en sykkel. Men når garderoben økes til 8 våpen kan det hende det blir en lett en. 

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/3/2021 at 10:32 AM, asterix said:

Jeg har selv en drilling i denne kombinasjonen og der stopper vekta på rundt 2,5Kg, mener den har 63 cm løp.

@asterix, er det lov å spørre om fabrikant av denne drillingen din? 

Ellers, takker for all ekstra info som har dukket opp i denne tråden. Kammeret leverer.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, 78759 said:

@asterix, er det lov å spørre om fabrikant av denne drillingen din? 

Den er laget av Karl Hauptmann i Ferlach. 

For tiden er den en snartur hos Vågsland for å åpne opp chokene litt, og for å blåneres opp igjen. Den blir mye brukt, så blåneringen var litt slitt enkelte steder. 

https://hauptmann-rifles.com/en/

 

Karl Hauptmann.png

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, 358 Win said:

Er tung ja. Oppgitt vekt 3 9-4,1

Hva synes du om det? Asterix sin aludrilling er 2,4. Min rifledrilling er 3,4. vierlingen 3,6. jeg synes det er ok. Men jeg synes 4 kg uten kikkertsikte er godt i overkant. Jeg kikket på en håndlaget drilling med to løpssett fra en liten produsent i fjor. Både hagle- og rifledrilling. Men den var over 4 kg så da lot jeg det være. Vil ikke bære på det. Er du komfortabel med 4kg?

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har ikke sett lettere drilling. Har googlet og forhørt meg en del, og tror at dette er noe av det letteste som er laget. I tillegg er den solid og har meget god balanse. Den sparker litt som rifle på banen, men det blir jo ikke mengdeskyting. Ett minuset var ekstra full trangboring, men Vågsland åpner de til 1/4 og 1/2 for meg. 🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/2/2021 at 8:44 AM, amatør said:

...... jeg legger merke til alle ripene og hakkene i baskylen.

vierling-anton-sodia-luxsuwaffe_09_web.j

 

Det er tydelig at det er noe feil med legeringen i denne kassen . Men med dagens teknologi, hadde det ikke vært mulig å lage denne låskassen i Titan- i en CNC- fres? For så å tilpasse eksisterende slaglåser og løp mm? Vil tro gutta i Drangedal hadde fikset dette. Med titankasse ville den nok bli både lettere- og uhyre solid.

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Skaubjønn said:

2,5 kg på en drilling er ekstremt lett. Opplever du den lave vekta som en fordel?

Ja, uten tvil. Men alt under 3 Kg er jo veldig hendig da. Jeg hadde en Merkel drilling i kal 20 tidligere, mener den var rundt 3,2 Kg. Jeg ble aldri helt venn med den Merkelen, selv om den gikk godt.

Jeg merker ikke noen praktisk forskjell på vekta på drillingen eller på Krieghoff kombien på 2,8Kg. Krieghoffen en O/U, og blir litt lettere å skyte med i kaldt vær. Minuset med den er rifle på fremre avtrekk- jeg mistet et par orrhaner- og muligens en hjort- av den grunn i høst.🙂 Neste sesong kommer det et lærdeksel over fremre avtrekker- og skudd i riflekammeret. 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Jo, men drillingen har omstiller til rifle. Med Krieghoffen går jeg med tomt riflekammer på støkkjakt. Da blir det enkelte ganger et "klikk" - og orrhanen er borte i buskene før en rekker å flytte til rett avtrekker. På slik jakt er 0,5 sek lang tid..  Med et lærdeksel som dekker fremre avtrekker eliminerer jeg dette "problemet" 

Og med Krieghoffen som hagle er det  jo et hagleskudd på samme avtrekker.🤔 Jeg har også en annen kombi med rifle på andre avtrekker- og et par hagler med enkle avtrekkere- og et par med to avtrekkere- så i kampens hete kan det jo gå litt i surr.. 😏

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, amatør said:

Titan har høyere egenvekt enn aluminium

Joda, men det er også mye sterkere. Titan Grade 5 har ca 1.5ggr egenvekten til 7075T6 aluminium men det har over dobbelt så høy flytspenning. Sammenligner du med Duraluminium, "Duralumin", så er Ti G5 3 ganger så sterkt for 1.6ggr vekten.
Ti er faktisk (minst) like sterkt som stål, det er sterkere enn de fleste rustfrie stål, med 60% av vekten - in short, det er en grunn til at et visst berømt svart fly ble bygd av titan og ikke av stål...

Ulempene er jo at det er svært dyrt, enda dyrere å maskinere, kaldsveiser, osv. Jeg synes likevel det er rart at vi ikke ser mer våpendeler av titan.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...