Jump to content

Skulle du starta fra scratch hva hadde du kjøpt?


Stock

Recommended Posts

Som tittelen tilsier er jeg nysjerrig på hva folk hadde brukt i dagens skytemiljø  om de starta fra scratch med kunnskapen og erfaringene de har den dag i dag. Tenker hovedsakelig preisjonsrifler nå, om du har ei jaktrifle du bruker til LH så kjør på:) 

De aller fleste av oss har vel hatt en rekke med rifler, skyteutstyr, kikkertsikter, avstandsmålere osv før vi tilslutt enda opp med de sære valga vi har den dag i dag. Poenget mitt med dette inlegget er å få folk til å poste hvilket utstyr de skulle kjøpt seg i dag om de ikke hadde noe annet en erfaringen, hadde det ekempelvis vært å kjøpe en Tikka tac a1, 200 str , remington osv osv . Igjen håper jeg folk er like sære og intereserte som meg selv og tar seg tid til å poste komplette "oppsett". Da tenker jeg att man skriver rifle, kaliber, riflestigning, løpslengder, avtrekk, demper/rekylbrems, tofot, kikkertsikte, kikkertmontasje, magasinløsning, stokk ++ egt så detaliert du både gidder og kan. 

 

Når man da har rable ned rubbel og bit om rifla + optikk, så tenkte jeg det også kan være greit å få med amunisjonen folk bruker. Bruker du fabrikrulla så sleng på hva det er. Skulle tilfelle være att du sverger til hjemmelada så sleng gjerne med ladedata "sålenge de er forsvarlige" ikke kom med noe maxladninger på stereoider da unge og uvitene fort kan gå feil når de ser sånt. Driver dere med hjemmeladning- sleng med hva dere ville kjøpt der også- gir igjen nye hjemmeladere en mal på hva som funker og evt hva opsettet koster :I) 

 

Så kan vi jo være fint om folk også nevner hvilken tripod de ville kjøpt. 

Hvilken avstandsmåler de ville hatt 

Hvilken kikkert de foretrekker

 

 

Skulle det nå være noe serdeles viktig jeg har glemt så sleng på det også. Ikke bare er det interesangt for de som driver i ulike miljø å se hva andre bruker, men det kan også gi ferske skyttere eksempel på ett opsett som funker og hvem vet, kanskje sparer de mange 1000 som vi andre har kasta bort før vi kom frem til det vi bruker idag !

 

 

Link to comment
Share on other sites

Om jeg bare skulle skyte? 😉:

Rifle; Accuracy International AT-X i 6,5

Glass; PMII 5-45 (evt. 5-25) i en Spuhr som har riktig for meg tårn og TreMoR 3 wind dot ret.

Ammo; Det som går bra i rifla og funker til langhold-ish.. sikkert noe fra Lapua?

Tofot; opptil flere😇

 

Null lading, bare skyting..., kanskje man blir virkelig god?

 

Link to comment
Share on other sites

Eg har endt opp med rustfri tikka t3x, 57 cm løp gjenga for dempar, men ville valgt anna gjenging i dag. Veldig fornøgd med hausken demparen. Kort, lett og dempar ganske bra. Bytta avtrekksfjør så vekta er mellom 6 og 8 hg mest sannsynleg.

 Zeiss Classic 2,5-10x50 med tysk#4, utan lys. Buris montasje, siktet nesten ned til løpet. 
Har ikkje prøvd så veldig mykje eg då, kanskje litt kjedelig dette her då men. Kunne tenkt meg og prøvd ei winchester m 70 featherweight.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en slik "reise" i utstyr som du beskriver, og lærte på den dyre måten. Jeg hadde idag kjøpt en Tikka TacA1, bytte løp til et lengre 73cm+-, og tyngre løp for bedre balanse, kammret i 6XC som jeg ville ladet selv til, men også kjøpt Norma ammo med bergerkuler.

Satt på Ymir rekylbrems, tofot type AtlasPRS, kikkertsikte RazorHD2 eller tilsvarende i en spuhr. Bedre kikkert om midlene strakk til, men den skal tåle juling og ha et retikkel med tall fra 1-2-3 osv for holdover. Ikke det beste oppsettet til PRS, men relativt allsidig da det ikke blir for tungt.

Link to comment
Share on other sites

Det enkle er ofte det beste: Ei god bolt-action salongrifle. Med et godt kikkertsikte. Og lyddemper. Og brukt pengene på ammo – og ledig tid til å skyte. Råd jeg vil gi andre også, kanskje fordi jeg sjøl fikk innøvd både sikkerhet og brukbar treffsikkerhet på samme måte. Mye bedre å ha ei rifle du kan trene med og bruke, og handterer. Et prinsipp jeg mener er det viktigste om man skal bli en trygg og god skytter. Resten får komme etterhvert.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har for øyeblikket 200str i jet01 med vortex strike eagle 5-25x56 og sphur 4602. Men, hadde spart litt ekstra og heller kjøpt en brukt tikka t3x tac a1 i 308, deretter fått ekstra løp med muffe i 6.5x47, og bytta stokk til krg bravo, som tar 10skudds ctr magasin, med vision frontskjefte. Lagt til en atec prs og rps tofot. Er dette som eg drømmer om nå. I tillegg til en kahles k624i.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 2/25/2021 at 9:29 PM, Runarash said:

Har for øyeblikket 200str i jet01 med vortex strike eagle 5-25x56 og sphur 4602. Men, hadde spart litt ekstra og heller kjøpt en brukt tikka t3x tac a1 i 308, deretter fått ekstra løp med muffe i 6.5x47, og bytta stokk til krg bravo, som tar 10skudds ctr magasin, med vision frontskjefte.

Jeg er litt på samme galeien akkurat nå jeg også, det er en interessant tanke å bytte ut min 200 STR - rigg med en Tikka CTR i 308 for så å bytte ut originalstokken med en KRG Bravo. Men hadde det ikke vært en fordel med KRG-varianten som tar AICS-magasiner? Vil ikke det gi flere valgmuligheter, som f.eks. 5-skuddsmagasiner? 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Grubleren said:

Jeg er litt på samme galeien akkurat nå jeg også, det er en interessant tanke å bytte ut min 200 STR - rigg med en Tikka CTR i 308 for så å bytte ut originalstokken med en KRG Bravo. Men hadde det ikke vært en fordel med KRG-varianten som tar AICS-magasiner? Vil ikke det gi flere valgmuligheter, som f.eks. 5-skuddsmagasiner? 

Etter å ha sjekket på vision sin nettside ser eg at frontskjeftet til tikka t3/t3x ikke tar ctr magasiner, kun aics, trg frontskjefter tar derimot ctr mag. Så skal du ha krg bravo med ctr magasiner kan en kun bruke orginal frontskjeftet. Det går jo an å kjøpe løs arca rail og montere på. Noe en burde tenke på ved kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Anschutz Fortner 22lr med Bredvold custom/sivilisert justerbart "skiskytterskjefte", vekt med kikkert ca 5,5kg.

SteelAction retrekker i 6xc ( muligens imp for funksjon i 10skudds magasin) med identisk skjefte og vekt. March 3-24x52 med std FML retikkel på begge.

25000 skudd årlig budsjett fordelt mellom riflene.

 

Hadde det vært mulig å bygge om magasinene til SteelAction hadde kaliberet blitt 6mmBR.

 

Det viktigste er at det er Anschutzen som setter malen for "skytbarhet". 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...