Jump to content

Innendørs skyteklubb / Skyte-treningssenter


Oxa

Recommended Posts

Hei,

 

Er styreleder i et eiendomsselskap hvor vi har et bygg som vi ikke får leid ut.

Det er 20x20m grunnflate hvor 20x6m i den ene siden i 1 etg. er verksted og garderobe og i 2 etg er det kontorer. Resten er åpen lager plass med 6m takhøyde.

 

Vurderer å lufte interessen blant skyteglade folk i vestfold om det kan være noen som er interessert å være medlem i et innendørs skyte-treningssted.

 

Om prisen ikke er altfor dryg så ønsker jeg å ha skyte-kino, som de har på oslo skytesenter. Det er et 6x3m lerret hvor det er film med dyr i forskjellig hastighet som du skyter med din egen rifle og vanlig ammo. Etter skuddet er gått så stopper filmen i 2-3sekunder å viser hvor skuddet traff. Også mulig å spole filmen tilbake å se treffpunkt senere.

 

Tenker å ha skytebaner for pistol, salong og rifle opp til et visst kaliber. Skytebanene blir jo ikke lengre enn 15-20m. Tenker jeg kan lage to etasjer i lagerbygget og da får jeg 8-10 standplasser i 2 etg og stor skytekino i 1 etg.

 

Her blir det jo skytebaner med motoriserte skivetrekk så du kan justere avstanden (selvom det ikke er altfor mye å justere 15-20m).

 

Her er det også flere større rom. Tenker å ha et par rom med alt av ladeutstyr tilgjengelig, så man bare kan komme med tomhylser, dier, krutt og kuler og lade i vei. Da kan man også ha 2-3 skytebaner med kronograf stående så man kan sjekke kulehastigheter lett.

 

Tenker å ha et ubemannet treningssenter system. At folk betaler medlemskap og får grundig og full opplæring i alt utstyr så de klarer seg selv alene neste gang de er på besøk.

 

Lokalet blir åpent fra kl 06:00 til 24:00. Hele lokalet er overvåket og man må ha et slusesystem og nøkkelkort i inngangen.

 

Hva tenker folk her inne om den ideen? Er det noen her som kunne vært interessert i å betale 500kr/mnd om de hadde hatt et lignende lokale i nærheten?

Andre innspill?

 

Om det er lovlig i det hele tatt må jeg jo selvfølgelig sjekke opp i...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

For pistol og 22LR har jeg trua.

Sentertent rifle derimot krever voldsomme kulefangere og svært kraftig avtrekk. 10 skiver med 22LR skal ha 3500m3/h (og det er for lite), pistol anbefales vel 10 000, og for sentertent mye, mye mer. Krav til veggsikring (og tak) blir også "alvorlige". 
Du bør lese denne https://www.skyting.no/wp-content/uploads/2015/10/forskrifter-skytebane-innhold.pdf og denne https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1988-07-01-548

En annen praktisk ting med grovkaliber er at nesten ingen kikkertsikter "virker" på 15-20m. Parallaksefeilen gjør at en mister "all" presisjon.

 

Innendørsbaner for 22LR og pistol er derimot helt vanlig, og veldig populært.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...