Jump to content

Er Sauer 404 en suksess eller er/var Sauer 202 bedre ?


Sku

Recommended Posts

Har skutt med Sako AV og Winchester 70 hele livet, men vurderer nå å gå over til Sauer. Slo til på en Sauer 404 Elegance som jeg fikk til halv nypris. Men har egentlig mer lyst på en Sauer 202 med aluminiums kasse(Highland heter vel den modellen), den skal veie bare 2.7kg, en halvkilo mindre enn 404, og 202 Highland fins vel også med trykkpunktavtrekk, som jeg også foretrekker.

 

Har også lyst på et 223 løp. For 404 fins vel bare 3 skudds magasin, hvis da 223 løp i det hele tatt er å få kjøpt, har bare sett kunngjøring fra 2019 om at Sauer 404 løp i 223 skulle komme.  

Har også lyst på et konverterings kit til 22LR,. 202 kan vel bruke 200 STR konverterings kit hvis det er mulig å få tak i, kanskje på Finn, forhåpentligvis billigere en 18kkr det koster for et 404 22LR konverterings kit (For 18 000kr så har jeg mer lyst på en Anschutz 1710, men så er det plass i jaktgarderoben som er problemet da).

 

I tillegg til vekt, 3 skudds 223 magasin og ikke trykkpunkt, så er det prisen på 404 som ikke tiltaler meg. Latterlig dyrt for 404 magasin, løp og montasjer spør du meg.

 

Så spørsmålet mitt er da : er 404 "bedre" enn 202 ? Er 404 så mye bedre enn 202 at dyrere montasjer, magasin og løp er greit ?

Edited by Sku
Link to comment
Share on other sites

@Sku

Sauer 202 produserer ikke lenger så det er kun et alternativ på bruktmarkedet. Får du tak i brukt 202 så er de fleste stål.

Jeg har Sauer 202 med stålkasse. Det kommer alukasser på finn en sjelden gang, problemet er at det har vært noen tilfeller av at alukassen har vist sprekker.

I sauer 404 kan en bytte sluttstykkehode, på 202 er det et eget sluttstykke for 223. Det har og bare ett rad med låsklakker, så av den grunn har de eget sluttstykke.

Om det blir en eller flere typer sluttstykke på 404 er jeg ikke sikker på.

Så er 404 bedre enn 202, tja si det. Sauer 404 er et dyrt våpen, men jeg tror det ikke er dårligere enn 202. Sauer har sikkert kontrol på hva de lager.

Jeg har 22 LR kit for STR. Om det passer i 202 har jeg ikke prøvd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, svehella said:

Jeg har 22 LR kit for STR. Om det passer i 202 har jeg ikke prøvd.

Det passer 😉

9 hours ago, Sku said:

Er 404 så mye bedre enn 202 at dyrere montasjer, magasin og løp er greit ?

Det blir en vurdering fra hver enkelt, men jeg synes 404 er uniteressant siden den ikke kan bruke 202 og 200 STR deler. Bakdelen med 202 er måten stokken festes til låsekassa. 404 er samme design. 202 ville jeg aldri kjøpt i aluminium, den blir for spinkel. Skal du drive jakt med skudd i kammeret har jo 404 oppspenner med de fordelene og ulempene det medfører. (Jeg ville heller brukt Sako til dette). Om jeg skulle velge mellom 202 og 404, så hadde jeg landet på 202.

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Bly said:

Det passer 😉

 

Bakdelen med 202 er måten stokken festes til låsekassa. 

Må det ikke gjøres noen tilpassing av .22 STR settet for å få den til å fungere fint i 202? Hvis det bare er å kjøpe et sett og montere uten en tur til børsemaker må det være genialt.

 

Hva er minuset med dette patentet? Har ikke hørt om noen som har problemer med det.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Sakoen75 said:

Må det ikke gjøres noen tilpassing av .22 STR settet for å få den til å fungere fint i 202? Hvis det bare er å kjøpe et sett og montere uten en tur til børsemaker må det være genialt.

 

Hva er minuset med dette patentet? Har ikke hørt om noen som har problemer med det.

Mener å ha hørt at det eneste "minuset" med denne løsningen er at sikringen ikke fungerer. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Skaukar said:

sikringen ikke fungerer.

Jeg bruker ikke 202 selv så jeg skal ikke være bastant, men avtrekkeren til 202 har en litt anne måte å låse sluttstkke, og derav en annen del som går inn i sluttstykke sammenlignet med STR. Det er mye mulig at disse kommer i konflikt. Det kan hende at man rett og slett bare kan ta bort denne delen som låser sluttstykket også har man en fuksjonell sikring uten boltlås? Noen som har en 202 kan sikkert gi et helt klart svar?

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Med kaliberkombinasjonen 22lr, 223 og storviltkaliber hørses det ut som Blaser R8 er greiere å ha med å gjøre. Plug and play og ingen innskyting mellom hver konvertering. Men, det koster..

 

Jeg "kjører" Anschutz, Sako, Win70 og Hq1900 og har egentlig gitt opp Sauer etter å ha eid 3-4 stykker. Jeg har imidlertid en gyldig kjøpetillatelse på kasse, løp 6,5 og 308 liggende. Lærer aldri..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dreid ned 22-settet mitt til samme profil som 202 jaktløpene, og bruker det nå i 202-en til trening. Et alternativ til neddreiing kan være å kjøpe ei rekruttpipe, den tror jeg går i pipekanalen uten modifikasjon.

En kan bruke 200str sluttstykker i 202, men da vil ikke sikringen eller boltlås fungere. På 200str sluttstykker er det et spor i boltkroppen for boltlåsen, mens det er et hull (Ø ca 5mm) på 202. Plasseringen av hullet og sporet er litt forskjellig. Hvis en sammenlikner et 200 sluttstykke med et 202 sluttstykke ser en forskjellen. Kan se om jeg ikke får lagt ut et bilde senere.

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2/25/2021 at 12:54 AM, Sku said:

Har skutt med Sako AV og Winchester 70 hele livet, men vurderer nå å gå over til Sauer. Slo til på en Sauer 404 Elegance som jeg fikk til halv nypris. Men har egentlig mer lyst på en Sauer 202 med aluminiums kasse(Highland heter vel den modellen), den skal veie bare 2.7kg, en halvkilo mindre enn 404, og 202 Highland fins vel også med trykkpunktavtrekk, som jeg også foretrekker.

 

Har også lyst på et 223 løp. For 404 fins vel bare 3 skudds magasin, hvis da 223 løp i det hele tatt er å få kjøpt, har bare sett kunngjøring fra 2019 om at Sauer 404 løp i 223 skulle komme.  

Har også lyst på et konverterings kit til 22LR,. 202 kan vel bruke 200 STR konverterings kit hvis det er mulig å få tak i, kanskje på Finn, forhåpentligvis billigere en 18kkr det koster for et 404 22LR konverterings kit (For 18 000kr så har jeg mer lyst på en Anschutz 1710, men så er det plass i jaktgarderoben som er problemet da).

 

I tillegg til vekt, 3 skudds 223 magasin og ikke trykkpunkt, så er det prisen på 404 som ikke tiltaler meg. Latterlig dyrt for 404 magasin, løp og montasjer spør du meg.

 

Så spørsmålet mitt er da : er 404 "bedre" enn 202 ? Er 404 så mye bedre enn 202 at dyrere montasjer, magasin og løp er greit ?

Hei

Nei jeg tror ikke 404 er "bedre" enn 202 men du betaler ekstra for ett mer "moderne" våpen, den største fordelen er vel egentlig oppspenner og muligheten til å "låse" magasinet, ulempen er vel egentlig alu kasse, jeg foretrekker stål( men lang ventetid eller fordi jeg er utålmodig ble det alu kasse nå). Personelig likte jeg ikke sikringen på 202 så den ble byttet ut for mange år siden, og har nå valgt en 404 synchro xt pga. ønske om syntetstokk, løst magasin (3,5,8 skudd i alle kaliber), hurtigfeste på kikkert og oppspenner. Fordelen med 404 er att den fremdeles er i produksjon, fordelen med 202 er att det er mer på bruktmarkedet. Fordelen med 202 ( fremdeles nye løp på markedet) og 404 (16 kalibre i Standar og Magnum originalt) du kan bestille "uorginalt" hva du vil så lenge det passer i St. eller M sluttstykket, fra Hansen Rifles og flere.

Så egentlig mer ett valg om hvem av dem du liker best og hva du føler du får for penga.

Link to comment
Share on other sites

Er det rett fram å bruke 200 STR 22LR konverteringssett i Sauer 202 eller må børsemaker gjøre noe ? Vurderer rekruttvarianten med mindre løpsdiameter så får plass i stokken, hvis det blir Sauer 202 kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...